Jump to content
Annons

Bach Guitars


Anjou

Recommended Posts

Hej alla kära forumiter!

Efter att ha stött på en för många gitarrister som talat varmt om Bach´s gitarrer kunde jag inte låta bli att beställa en sån här:

post-18051-1236031269_thumb.jpg

Efter div. strul (då den försvunnit i leveransen från Tjeckien till mellanhanden i Sverige) fick jag då äntligen hem den.

Med tanke på att den kostade 3500:- måste jag säga att det är väldigt mkt gitarr för pengarna, kroppen känns väldigt lyxig och elektroniken överraskar.

Dock är inte intonationen helt suverän, och greppbrädan känns lite sträv för min smak, men jag är van vid Lönn-hals så det kan bero lite på det också.

Det går alltså till så här att "edgar" i sverige köper in gitarrerna från tjeckien och justerar dem efter kundens krav innan han skickar iväg dem, så eventuell brist i justeringen kanske ligger där...

Då jag har ett gäng dyrare gitarrer bl.a Gibson Les Paul Custom, och U.S.A strata tänkte jag att det kan vara skönt med någon slit-o-släng-gura, och en 335:a måste man ju ha i samlingen! Så jag är väldigt nöjd än så länge, har dock inte testat den live med fullt blås ännu, så det återstår väl att se hur den reagerar på det.

Hursomhelst så undrar jag om någon annan har fallit för frestelsen. Skulle vara kul o veta vad andra tycker, och hur de andra modellerna är.

Min kompis beställde en Telecaster för 1800:-, den lät väldigt bra men huvudet var fult och strängarna kändes sladdriga, så han skulle byta upp sig i tjocklek, så då får vi se om det blir bättre.

Om ni är nyfikna kommer en länk till sidan här

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Waltzberger (oregistrerad)

yes. har sett och hört mycket om dem här.

ska ju tydligen vara en av dem bättre tillverkarna när det kmr till replikor.

jag är mkt intresserad av en firebird och har varit det i ett par månader,

men dem har inte fått in nåra nya.. tyvärr.

hur är mickarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, mickarna låter väldigt bra. Har som sagt inte testat dem med riktigt hög volym, eller gain heller för den delen.

Har mest använt i studio vid lite lägre volymer och linead gitarr, men jag tycker inte att det låter sämre än min les paul.

Såvitt jag förstått är mickarna handspunna i tjeckien, och det är ju alltid ett gott tecken att de lägger ner energi på den punkten.

Mest imponerad blev jag dock av min väns Telecaster från Bach, rent ljudmässigt alltså. Det var en väldig klarhet i mickarna och lät verkligen som en Tele.

Ska se om jag kan dra på lite idag på stärkaren när frugan är borta, så kan jag jämföra den med min Les Paul vid hög volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då har jag kört på lite högre volymer. Har dock inte blåst på allt som finns med min AC50 då jag befinner mig hemma i lägenheten.

Gitarren jag jämfört med är alltså en Gibson Les Paul Custom -89, post-18051-1236089668_thumb.jpg

så det är ju naturligtvis lite annan karaktär i själva gitarren gentemot min 335a. Men mikrofonerna är ju av samma slag, och jag utgår från att det är Gibsons Humbuckers (490 och 498) man försökt efterlikna.

Jag vill börja med att poängtera att jag inte är någon audiofil som har absolut frekvensgehör, utan mina reflektioner grundar sig helt enkelt på hur jag tänker som gitarrist, och hur jag är van vid att det låter.

Provade först på ganska hög volym men med rent ljud, och återgivningen var nästan identisk, dock så har 335an en generellt "mörkare" återgivning, frekvensmässigt lägre alltså. Det påverkas sannolikt av resonanslådan på 335an, så jag fick öka lite diskant på stärkaren för att få samma ljud som les paulen. Jag har förvisso aldrig gillat hur Humbuckers återger rent ljud (där föredrar jag single coils), men det lät som det ska.

Nästa grej blev att prova lite blötare leadljud, och där märkte jag en liten skillnad. Les Paulen var något mer tacksam och levererade en något klarare ton med mer sustain. Hur mkt av det som sitter i kroppen eller i mickarna kan jag inte svara på.

Sist ut blev det att köra på med full gain på hög volym, och där började gitarrerna bete sig illa ungefär samtidigt. Skillnaden var att 335an gav ifrån sig en härlig rundgång tack vare resonanslådan, medans les paulen bara lät överansträngd.

Summa summarum blir att Bachen är ganska nära kvalitén på Gibsons egna mickar,

Min spontana tanke är att som helhetsintryck så placerar sig Bach mittemellan Epiphone och Gibson, (beträffande denna modell, och gentemot de modeller från Epihone och gibson jag testat.)

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

En kanonrecension. Har länge undrat.

O jag vet att många med mig gjort det.

Man får ju iaf en aning åt nåt håll.

tack, tack:)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag utgår från att det är Gibsons Humbuckers (490 och 498) man försökt efterlikna.

Hej och tack för den inspirerande läsningen Erik.

Tänkte på detta med micarna, Gibsons 335:or har ju 57 classic pick-uper.

Har du eller någon annan koll på skillnaden 490, 498 vs 57 classic?

Eller allra helst Bachpick-uper vs. 57 classic??

Vad tyckte du om halsen?

Hur är din LP -89:as hals? typ 50 eller 60 tals profil och vad kan du likna Bachens hals med?

/Hv

Link to comment
Dela på andra sajter

hur lät telecastern som din polare köpte? går det att göra nått jämförande test? eller spela in några ljud exempel så man får höra hur det låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hej och tack för den inspirerande läsningen Erik.

Tänkte på detta med micarna, Gibsons 335:or har ju 57 classic pick-uper.

Har du eller någon annan koll på skillnaden 490, 498 vs 57 classic?

Eller allra helst Bachpick-uper vs. 57 classic??

Vad tyckte du om halsen?

Hur är din LP -89:as hals? typ 50 eller 60 tals profil och vad kan du likna Bachens hals med?

/Hv

Ja, Gibsons 335or har 57 classic mickar naturligtvis (glömde den poängen), men en röst i mitt huvud sade mig (helt grundlöst) att rimligtvis gör inte Bach någon skillnad på mickarna de använder på sina Les Paul, SG eller 335or, har försökt nysta lite i det, men hittar ingen info, så det är bara mitt antagande.

Senast jag satte mig in i de olika mickarnas egenskaper var när jag köpte min Les Paul för 12 år sedan, och det jag minns är ungefär att 57 classic och p-90 typen är lite mer old school, klenare och lite grötigare.

490 och 498 är mer standard, och klarar av högre gain, släpper igenom mer distortion i tonen utan att det spricker.

Sedan finns väl ännu "tyngre"mickar som heter 500 nånting.

Jag skulle nog tänka mig så här:

57 classic - BB King.

498, 490 - Gary Moore.

Angående typ 50 eller 60 talsprofil har jag ingen aning, är för dåligt insatt.

Och vad jag kan likna halsen på Bachen med..., ja för att kunna svara ärligt på det så skulle jag vilja ha en annan 335a att jämföra med här hemma, och det har jag inte. Blir för vagt att erinra mig de få gånger jag spelat på andra 335or.

Hur den känns däremot går ju att svara på, den känns väldigt stabil. Ganska hård och fast liksom. Ligger skönt i handen. Dock när man kommer upp över 12e band går det inte att spela på samma sätt som på Les Paulen. Extrema bändningar (ters och uppåt) blir svårt, men det är något jag märkt på 335or överlag. Les Paul lämpar sig bättre för min spelstil när det kommer till solospel.

Lite tråkigt också att intonationen försvinner runt 9:e band, men som sagt så kan det bero på dålig justering, ska ta tag i det själv när det blir tid över.

Hoppas det gav lite svar, om än inte mkt.

Mvh Erik

Edit: Skrev det här när jag var stressad, så ha överseende med konstigheter.

Redigerat av Anjou
Link to comment
Dela på andra sajter

hur lät telecastern som din polare köpte? går det att göra nått jämförande test? eller spela in några ljud exempel så man får höra hur det låter.

Jag testad den bara i ca 5 min, men blev oerhört imponerad. Väldigt härligt klart ljud som spricker upp perfekt vid lite attack i slaget och med en driven stärkare. Väldigt bra över alla tre lägen och lät verkligen tele.

Det negativa i mitt tycke var att huvudet var väldigt fult gjort. Såg inte alls ut som orginalet utan låg en bra bit under nivån med halsen, som en stekspade ungefär. Fult tycker jag, snyggt kanske någon annan tycker.

Strängarna kändes sladdriga, det var dålig spänst i dem trots att det var 0.10 -0.46 som satt på, kändes snarare som 0.08. Vet att det låter som en motsägelse, då en 0.10 sträng borde ha samma spänst om den är stämd rätt i 440hz. Men det var så det kändes.

Har ingen möjlighet att göra några test, då han tagit med sig gitarren hem. Men för 1800:- är det ganska riskfritt att köpa må jag säga.

Se bara till att betala med efterkrav via bussgods om något går fel i leveransen.

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det negativa i mitt tycke var att huvudet var väldigt fult gjort. Såg inte alls ut som orginalet utan låg en bra bit under nivån med halsen, som en stekspade ungefär. Fult tycker jag, snyggt kanske någon annan tycker.

nu har ju telen världens fulaste gitarrhuvud från start så det är mest ljudet jag behöver att kompletera mitt vanliga gitarr ljud med.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har ju telen världens fulaste gitarrhuvud från start så det är mest ljudet jag behöver att kompletera mitt vanliga gitarr ljud med.

¨

Hehe, ja men det här var ännu värre. Personligen älskar jag det stora huvudet på deluxemodellen

post-18051-1236110557_thumb.jpg

Denna gitarr vill jag ha, någon som vet var man hittar?

Link to comment
Dela på andra sajter

¨

Hehe, ja men det här var ännu värre. Personligen älskar jag det stora huvudet på deluxemodellen

Denna gitarr vill jag ha, någon som vet var man hittar?

Är det denna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det där är bra nära. Helst vill jag ha en 70-talare i den färgen på min bild. Samt sliten o go. Men det blir nog rätt dyrt.

Det verkar ju för övrigt inte finnas Amerikanare med jättehuvudet, stämmer det?

Jag spelade in en hel platta med en sådan på min bild, men det var ju en 70-talare, så de kanske slutade tillverkas efter ett tag.

Får väl ligga på ägaren till den gitarren lite antar jag...

Mkt OT nu, men det är ju min tråd så.... 🙂

Redigerat av Anjou
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 5 månader senare...
  • 3 månader senare...
nu har ju telen världens fulaste gitarrhuvud från start så det är mest ljudet jag behöver att kompletera mitt vanliga gitarr ljud med.

Men hallå! Telecastern har ju det snyggaste huvudet, det inser man efter ett tag, sparsmakat, vrålläckert! Ungf som Martins ak huvud, inget joll och onödig snickarglädje i bjäfsförsök att skyla över sopig kvalitet.

Jag skickade nyss ett mail o bjöd 1600 kr för en Bach Firebird. Välljudande minihumbucker står det i annonsen. Jag gillar Gibsons orginalmickar som fan, så låter den här billiga gitarren ungf lika så är det ju kanon. Den här årstiden vill jag leka Johnny Winter och då måste jag ha en sån här gitarr, en orginal har jag inte råd med.

http://www.edgaraudio.se/guitar/elgitarrer.htm

Vad har det varit för fel på halsinfästningarna? Det låter lurt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur mickarna låter? Ska jag nog klämma mig en Bach Firebirdkopia. Har alltid gillat de lite lagom underliga Firebirdarna. Undrar hur deras minihumbucker är? Skitbra, och ingen rundgång enligt en begannons på en svart.

http://www.blocket.se/kronoberg/Bach_Fireb...;w=3&last=1

Kollade även på en ny Bach Firebird i mörk lack, satan vad fin den ser ut på bilderna. Stämskruvarna pekar uppåt på dem, men vad f-n, det är ju inga äkta Gibsonar i alla fall. Att "problemen med halsinfästningarna" är åtgärdade på de nya Firebirdarna gör att jag nog köper en ny i stället, när den är lackad lika som Johnny Winters gamla dräpargitarrer gör det så läckert.

http://www.edgaraudio.se/guitar/elgitarrer.htm

Tycker ni jag ska köpa en svart beg med stämskruvarna nedåt, eller en ny med mahognyn synlig genom lacken? Halsen kanske lossnar på den beg?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallå! Telecastern har ju det snyggaste huvudet, det inser man efter ett tag, sparsmakat, vrålläckert! Ungf som Martins ak huvud, inget joll och onödig snickarglädje i bjäfsförsök att skyla över sopig kvalitet.

Jag skickade nyss ett mail o bjöd 1600 kr för en Bach Firebird. Välljudande minihumbucker står det i annonsen. Jag gillar Gibsons orginalmickar som fan, så låter den här billiga gitarren ungf lika så är det ju kanon. Den här årstiden vill jag leka Johnny Winter och då måste jag ha en sån här gitarr, en orginal har jag inte råd med.

http://www.edgaraudio.se/guitar/elgitarrer.htm

Vad har det varit för fel på halsinfästningarna? Det låter lurt!

epiphone wilshire har också minihumbuckers: nu kostade den 2625:- (3295:- på musikbörsen)

http://www.thomann.de/se/epiphone_aged_wil..._reissue_ch.htm

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

gillar inte den modellen... firebird är snyggast i gibsonstallet

kolla här så kanske du ändrar dig:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Inga problem hittills varje fall. Däremot har jag inte ägnat den så mkt uppmärksamhet som den förtjänar kanske 😛

Har nyligen satt på ett 0.12-set och tänkte köra lite mer udda stämningar på den, så nu kanske den används mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...