Jump to content
Annons

NodScene

Medlem
  • Antal inlägg

    11
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

2 Neutralt
  1. NodScene

    Bach Guitars

    Hallå! Fick hem min B&CH Strata idag. Den skulle tydligen vara ett custombygge. Finns tydligen endast i ett ex men jag betalade inte en krona över 2000 för den ändå. Så ska det va! Hur som helst tror jag inte den skiljer sig nämnvärt i kvalité från de vanliga B&CH stratorna. Allt nedan är baserat på mitt första intryck. Jag är imponerad! Efter att ha strängat om den och justerat hals, intonation (så klart) och stränghöjd måste jag säga att jag är extremt nöjd!! Att tillägga är att jag beställde den ifrån B&CH's egen webbshop och kom således undan lite billigare. Jag tycker inte att banden behöver fixas, inte på den här iaf. Jag menar 2000 och den låter i princip lika bra som min Fender Strata Deluxe för närmare 20000. Nu har jag inte kört den med A/B-box för att verkligen hårdtesta men jag måste säga att det inte är långt ifrån. Halsen känns bra även om den är långt ifrån min Fender men för det ynka priset känns det imponerande. Halsen sköter sig med andra ord men känns lite ruffig. Bandstavarna kommer nog slitas fort även om de är tipptopp i nuläget, men nu ska vi inte sia allt för långt in i framtiden. Halsen kommer också kännas skönare när jag spelat in den. Detaljerna är där man märker de stora skillnaderna. Den var lite svår att intonera, sadeln är i plast och inte ens fastlimmad (men gitarren stämmer däremot bra!), plastdelarna har lite fula kanter etc. Elektroniken kommer nog att slitas snabbare än min strata. Hade varit konstigt annars. Nu är jag ju lite salig och vi får se hur den sköter sig framöver men vill ni ha en löjligt bra och billig backupgitarr eller den bästa (?) nybörjargitarren så vet ni vad ni ska skaffa! Och jag menar... 2000, det är ju inga pengar vad gäller instrument. Bara att chansa! Nu är jag heller med säkerhet inte den mest kräsne gitarristen på det här forumet men med det sagt ger jag alla tummar upp!
  2. Vi hoppas på bästa möjliga resultat för pengarna vi valt att skjuta in. Självklart hade jag allra helst lagt det 10 dubbla men jag vet inte ifall en sådan mix skulle legat i linje med vår spelförmåga och själva inspelningskvalitén när det kommer till mickar, rum, ljudkort etc. Om vi skulle göra ett oväntat bra jobb kan det hända att vi väljer att lägga mer pengar på mixningen och masteringen. I vilket fall sparar via våra "mastertapes" och kan kanske göra något mer av dem i framtiden. Jag vet inte så mycket om Lidl's salami men jag hör ofta nedsättande kommentarer om Lidl bara för att de inte erbjuder "svensk kvalité", vad det nu egentligen innebär. Inte för att det kanske var din intention men jag tycker Lidl ofta har fina grejer för lågt pris. Deras lyxglass (30 spänn?) är verkligen lyxig. Det finns ingen chans att få tag på sådan i andra vanliga svenska matbutiker. Billig pasta med ägg i (!) Mycket av det kött som jag köpt där (iof också svenskt) har ofta varit mycket bättre än kött för det dubbla på city gross. Tonfisksfilé... mums 🙂 De har också riktigt god korv med 90% kötthalt. Ingen jävla vattnig tjockkorv från något kioskmongo på E4:an 😄 Vi hoppas på ett bra resultat! Självklart kommer forumet få tal del av slutresultatet och komma med synpunkter på allt från gitarräka till compressor-knä! 🙂
  3. Jag vill passa på att tacka alla som har hört av sig. Ni är många, kring 15 stycken, som har skrivit till mig här, via PM eller mail. Jag vill också passa på med förtydliga att vi inte väntar oss en superproduktion. Vi kan inte med mage anlita folk som arbetar professionellt med mixning och erbjuda dem futtiga två lax i ersättning, det är jag fullt införstådd med. Vi riktar oss till glada amatörer/semi-professionella som kanske är ljudproduktionsstudenter eller bara sitter hemma på kammaren och grejar. De pengar vi kan erbjuda bör mer ses som en "tack för hjälpen"-summa än som regelrätt ersättning per timma. Vi hoppas att summan pengar ger en indikation på vart vi vill och vilka önskningar vi har på resultatet. Intresset i att mixa våra låtar måste därför grunda sig i att man som tekniker vill skaffa sig mer erfarenhet, göra det för att det är kul och/eller tror på vår musik och oss som band. Någon, som lämnade välljudande referenser till mig här om dagen, ställde till och med att göra det gratis eller "betala vad ni tycker det är värt". Det är på den nivån vi vill hålla det. För övrigt är Lidl nog den bästa matbutiken i Sverige vad gäller kvalité på varorna 🙂 Nej, jag vill sluta mig till att man inte alltid får vad man betalar för och det gäller båda hållen. Tack för visat intresse, allihopa! Vi hörs om några månader när själva inspelningen är i hamn 🙂
  4. Kul idé 🙂 Jag ska försöka blåsa liv i den här tråden när vi är klara med inspelningen så får vi se vilka som är intresserade. Hur det än blir kan jag meddela på forumet vem som fick mixa materialet!
  5. Ja, vi önskar ju ett renare sound och mer separerade instrument och sång. Ge det ett försök! Vem vet, du kanske får till världens mix? 🙂 Det nya materialet kommer någon gång i maj. Jag ska komma ihåg dig och skicka dig ett PM. Om du vill hjälpa mig på traven kan du alltid skicka ett mail nu så skriver jag upp din mail i en lista.
  6. Hej alla glada! Mitt band ska in i studion nu i vår för vår andra demoinspelning. Tanken är att vi ska spela in råmaterialet själva och sedan låta någon kunnig mixa/mastra ihop rasket. Vi har tillgång till en liten studio (20 000 kr-klassen) i Lund och jag sköter mickning och redigering. Vi har liten budget (2000,- för 3-4 låtar) men vill såklart ha så mycket valuta för pengarna som bara är möjligt. Vi söker en person som inte bara slänger på några pluggar med presets utan gärna vill arbeta nyskapande och lägga ner lite tid på produktion. Det lovar vi att vi ska göra i förarbetet 🙂. Vi lirar pop/rock och vi söker ett naturligt liv i produktionen, bra riv med ett ärligt ljud (inget mesigt indiesound men inte hella något metalfläsk). Vi är medvetna hur mycket av detta som beror på vår prestation och förväntar oss inget magimixande. Ifall vi ska ha personlig kontakt är det bra om du/ni arbetar i södra Skåne men vi är inte alls främmande för att ha kontakt via mail och telefon. Lyssna på vår förra demo här. Vad kan förbättras, vad tycker du/ni om? Någon som är sugen? Skicka ett PM eller maila mig direkt på nodscene@live.se! Vi hörs! 🙂
  7. Snacka med killarna på Flow Music i Malmö. De kan sina grejer...
  8. OK. Jag har hört talas om det. Har också hört att det ska vara riktigt stabilt? Eftersom jag inte behöver många funktioner live vill jag ha det så lätt som möjligt. Tack för hjälpen. Ska kolla upp detta lite närmre!
  9. Jag är på jakt efter ett lättviktarprogram (snabbt och stabilt) som egentligen bara ska hysa ett antal wavfiler som jag sedan ska kunna trigga från en MIDI drum pad när jag och bandet spelar live. Jag mixar och mastrar i FL Studio men tycker det verkar vanskligt att köra upp enskilda ljud med alla plugins och så jag har där. Jag är rädd för att det ska lagga etc. Jag behöver inga loopfunktioner eller något liknande. Det finns jättemycket info på forumet kring de stora DAW-programmen men finns det någon freeware där ute som bara har detta syfte. Kanske någon VST-plugin. Hit me! 😑
  10. Tack, Gilbert! Det var ett smart sätt att söka på. Hittade någon tråd som diskuterade ljudkort för livebruk men de tog inte upp någon av de kort jag nämnde i anslutning till livebruk + att de som nämndes i tråden var lite dyrare. Jag kollar vidare medan denna tråd ligger uppe!
  11. Som ni alla vet är ljudkortets möjlighet till att tillfredsställa sin användare helt beroende av användarens behov. Idag är de flesta kort över tusenlappen någorlunda bra. Jag har letat runt lite på forumet men inte hittat någon diskussion som tar upp val av ljudkort utifrån mina behov. Jag behöver ett ljudkort som ska fungera bra i en studiomiljö, gärna fantommatning och bra preamps. Mer än två ingångar behöver jag inte men helst inte färre. Vid livebruk behöver jag ett kort som kan skicka ut klick i en mono och mitt bands backtracks genom stereo. Vi ingen trummis så jag tänkte att det skulle känna lite dött med mono för de digitala beatsen och synthmattorna. (Är jag helt ute och cyklar när jag tänker att ljudkortets utgångar kan användas till detta?) Jag har kollat på tre kort med lite varierande specs: M-Audio Fast Track Pro - Förhållandevis billigt, flera utgångar, 2 ingångar men har fått lite kritik här och var för att den känns "billig". EMU 0404 - Lite dyrare, tydligen bra preamps och ljudkvalité men få utgångsalternativ, däremot USB 2! Focusrite Saffire 6 USB - mitt emellan de båda övre vad gäller pris, flera utgångar, har fått kritik här och var på forumet. Har ni någon erfarenhet om dessa kort och/eller kunskap/åsikter så skriv! Tack på förhand!
×
×
  • Skapa ny...