Jump to content
Annons

Hur mycket ska man ta betalt för spelningar på ålderdomshem, caféer och liknande?


Gorlum

Recommended Posts

Hej på er! Jag har sökt runt lite på forumet om detta men inte riktigt hittat de svar jag är ute efter, så därför ställer jag frågan:

Hur mycket är det rimligt att ta betalt för en spelning på t.ex. ett café eller ett ålderdomshem?

Tänk er följande scenario: Vi är två personer med flerårig musikkutbildning bakom oss som har musiken som extrajobb och tar spelningar som duo lite här och där. Vi spelar konserter på ca 40 minuter-1 timma med soft jazz och visor och har med oss eget Pa och all annan utrustning som behövs för jobbet.

Hur mycket är det rimligt att ta betalt (före skatt) för ett sånt gig? förutsatt att vi är 2 pers som delar på gaget från spelningen?

Tack för att ni tar er tid!

Hälsningar/Gorlum

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Väldigt olika beroende på vilket etablissemang ni är på, men som regel inte mer än en tusenlapp per skalle. Räkna med någonstans där i mitten. Det kanske är lite olika beroende på vilken stad man är i med, men här omkring mig (70,000 innevånare) så är det ungefär där man hamnar.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt olika beroende på vilket etablissemang ni är på, men som regel inte mer än en tusenlapp per skalle. Räkna med någonstans där i mitten.

Fast nu är du väl ute och cyklar?

Jag vet folk som gör gig för äldre och det brukar vara rätt okej betalt.

har för mig att dom fick 4000:- / person på faktura.

Tänk också på att det har med sig all teknik osv.

Jag gör aldrig ett gig utan att få ut 1000:- efter skatt och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu är du väl ute och cyklar?

Jag gör aldrig ett gig utan att få ut 1000:- efter skatt och sånt.

Egentligen vill jag inte göra det heller. Men som regel är det ju ofta så att ålderdomshem, caféer, ungdomsgårdar och sånt är ju inte direkt utan och försöker dra in konsert-akter. Utan dom kör ju sin dagliga verksamhet oavsett. dom välkomnar nog bara något in om det är någon som kommer och erbjuder sig själv, och gör nåt enkelt av det. Så jag tror man får erbjuda sig själv, och får ta vad deras enkla kassa kan hantera - och det är inte alltid mycket. Men så brukar ju folk mest köra allsångs-stunder, vis-stunder, köra lite rytm-stund i en halvtimme ... väldigt nakna, enkla och spartanska framträdanden. Fredrik & Fanny typ, med piano och flöjt som spelar lite barnvisor ..

Men så är det kanske olika på olika orter med. Där jag är, där blir man mest ett besvärande moment i dag-ordningen, om dom ska behöva göra plats för något mer än dom gör varje dag. "ehm, jaha .. tjaa ... det ... kanske kan gå att ordna" säger dom och skruvar på sig lite. 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet folk som gör gig för äldre och det brukar vara rätt okej betalt.

har för mig att dom fick 4000:- / person på faktura.

Och när de inte tar 4 papp per gubbe för att spela för äldre antar jag att de stjäl godis ifrån barn och slår undan kryckor för folk med gipsade ben?

Link to comment
Dela på andra sajter

Café och ålderdomshem är inga bra platser om man vill ha skäligt betalt.

Har dock gjort endel spelningar på ålderdomshem o dyl, men då har det varit inom "Kultur i vården", då har landstingen betalat och man har fått ett ok arvode. Att få 4000 kr p/p är nog helt att glömma för ett sånt ställe. På café får man nog räkna med att spela på dörren eller liknande.

Ett tips är att kolla med din lokala "Länsmusik" om att komma med i utbudsdagar och liknande, och på så sätt få ihop lite gigs...

Vet f.ö. inte om ålderdomshem "köper in" spelningar som inte går via nån subventionerad instans... I annat fall rör det sig nog inte mer om några hundralappar...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

På ålderdomshem får man nog lira gratis om man inte ingår i nåt som kommunen eller landstinget köpt upp.

Ja så ligger det till.

Prata med nåt studieförbund tex ABF om ni kan få bli projektanställda och uppbära månadslön för att åka runt och underhålla. Då ni även har eget PA så kan det ju tänkas ingå att ni riggar ljud på nån ungdomsgård osv. Några 4000/gig finns inte, däremot är det väl inte så dumt att jobba med sin hobby och ha fast månadslön. Det kan ofta bli en win/win situation. Studieförbunden får statsbidrag i form av kulturarr och institutionerna blir underhållna för billig penning och ni får lön för mödan 🙂

Vore iofs fantastiskt om jag fick 4000/gig....jösses vad rik jag skulle vara nu 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Café och ålderdomshem är inga bra platser om man vill ha skäligt betalt.

Har dock gjort endel spelningar på ålderdomshem o dyl, men då har det varit inom "Kultur i vården", då har landstingen betalat och man har fått ett ok arvode. Att få 4000 kr p/p är nog helt att glömma för ett sånt ställe. På café får man nog räkna med att spela på dörren eller liknande.

Ett tips är att kolla med din lokala "Länsmusik" om att komma med i utbudsdagar och liknande, och på så sätt få ihop lite gigs...

Vet f.ö. inte om ålderdomshem "köper in" spelningar som inte går via nån subventionerad instans... I annat fall rör det sig nog inte mer om några hundralappar...

Tack för infon! Vi ska definitivt kolla upp "kultur i vården". Det verkar dock som att det är lite olika hur det funkar i olika kommunr med musik på t.ex. ålderdomshem: förra och förförra året gjorde vi ett gäng såna spelningar uppe i västerbotten, och då fick vi 3000 per gig sammanlagt (alltså inte per person).

Nu kollar vi runt efter spelningar i östergötland, och här verkar det vara mer tunnsått med pengar hos ålderdomshemmen för sådana arrangemang...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu är du väl ute och cyklar?

Jag vet folk som gör gig för äldre och det brukar vara rätt okej betalt.

har för mig att dom fick 4000:- / person på faktura.

Tänk också på att det har med sig all teknik osv.

Jag gör aldrig ett gig utan att få ut 1000:- efter skatt och sånt.

OJ! 4000 per person?? så mycket räknar vi absolut inte med att kunna ta ut, kanske snarare 3-4 tusen sammanlagt som mest. Vet du om det var privata eller kommunala ställen de spelade på? Det kanske skiljer sig en del kan jag tänka mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen vill jag inte göra det heller. Men som regel är det ju ofta så att ålderdomshem, caféer, ungdomsgårdar och sånt är ju inte direkt utan och försöker dra in konsert-akter. Utan dom kör ju sin dagliga verksamhet oavsett. dom välkomnar nog bara något in om det är någon som kommer och erbjuder sig själv, och gör nåt enkelt av det. Så jag tror man får erbjuda sig själv, och får ta vad deras enkla kassa kan hantera - och det är inte alltid mycket. Men så brukar ju folk mest köra allsångs-stunder, vis-stunder, köra lite rytm-stund i en halvtimme ... väldigt nakna, enkla och spartanska framträdanden. Fredrik & Fanny typ, med piano och flöjt som spelar lite barnvisor ..

Men så är det kanske olika på olika orter med. Där jag är, där blir man mest ett besvärande moment i dag-ordningen, om dom ska behöva göra plats för något mer än dom gör varje dag. "ehm, jaha .. tjaa ... det ... kanske kan gå att ordna" säger dom och skruvar på sig lite. :rolleyes:

Tack för synpunkterna! det du säger är ju absolut tänkvärt, och vi har försökt att kolla på varje ställe hur de har det med ekonomi och så innan vi har bestämt priset. Samtidigt så är det för oss ett (extra)arbete och vi jobbar inte gratis, vilket har gjort att vi har bestämt oss för att inte spela någonstans för mindre än 1000 kronor per person före skatt, vilket gör att vi får ut runt 6-700 kronor efter skatt för ett antal timmars arbete med övning,resa, riggning, soundcheck, konsert, nerriggning och hemresa. Om det blir mindre än så känns det inte värt att göra giget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...