Jump to content
Annons

pluggar som hjälper till att mixa spår?


rockstone

Recommended Posts

finns det nån/några pluggar som hjälper till att mixa spåren åt en, typ som ställer in kompressor och eq på sången så att den låter bra, och att lagom mycket bas är bortskärd och sånt. finns det något sånt här? det kommer väll antagligen att finnas i framtiden..................

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej - mixa och justera detaljer im mixen får man göra själv i tid och evighet, eftersom sådana inställningar beror dels på hur det inspelade materialet låter och dels på personlig smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

finns det nån/några pluggar som hjälper till att mixa spåren åt en, typ som ställer in kompressor och eq på sången så att den låter bra, och att lagom mycket bas är bortskärd och sånt. finns det något sånt här? det kommer väll antagligen att finnas i framtiden..................

Det har funnits idéer. Men i slutändan har det visat sig ohållbart i vilket fall. Omständigheterna och kriterierna är för många att passa in i, för att det ska bli praktiskt användbart. Prosoniq experimenterade med en Automix funktion för en massa år sen, men den dök nog aldrig upp i sin fulla inkarnation.

Men ja, det kommer att dyka upp om några år, pluggar som följer vissa kriterier som användaren ställt in, som kan söka av ljudmaterialet dynamiskt och åstadkomma de anpassningarna. Primitiva exempel på sån funktionalitet finns ju redan idag - t.ex. autotuning, sidechaining, dynamisk kompression, look ahead, tempo synkronisering m.m.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Det närmsta som finns är så kallade track-presets som finns i vissa program. På samma sätt som det finns presets i enskilda pluggar, kan man ha presets för flera kombinerade pluggar på samma kanal. I Logic till exempel kan det finnas en trackpreset som heter "punchy electric guitar", väljer man den pluppar det kanske upp ett delay, en eq och en kompressor som redan är inställda på ett specifikt sätt.

Det den här funktionen inte gör, är att ta hänsyn till hur ditt material låter, hur övriga spår i mixen låter eller hur du VILL att det ska låta. Ibland kan det kanske för en nybörjare vara en grund att utgå ifrån, men oftast är det bäst att lära sig hur verktygen och dess parametrar fungerar så att man kan ratta själv istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att det finns en EQ (Waves möjligtvis, kanske finns fler varianter) där man först lägger in en låt som man gillar ljudet på, sen läser pluggen in ungefärliga EQ-värden och använder dem på den låten man själv håller på med.

Vart lite rörigt förklarat men de som vet vilken plugg jag menar förstår nog.

Vad heter den? Och finns det nån billigare variant än Waves?

Link to comment
Dela på andra sajter

raso (oregistrerad)

Så fort någon frågar såna här frågor blir folk vansinnigt skojiga och efterlyser "liknade" saker, exempelvis stekpannor som lagar mat. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det närmaste är väl en channelstrip med en mängd presets.

Sen är det ju inte säkert att de passar ditt material men de kan vara bra utgångslägen att ratta utifrån.

Annars kan man ju leja bort mixjobb istället, är nog smartare. Så kan du koncentrera dig på att göra bra låtar med dina självspelande instrument.

😏

Förlåt jag kunde inte låta bli. Drogs med av grupptrycket. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så fort någon frågar såna här frågor blir folk vansinnigt skojiga och efterlyser "liknade" saker, exempelvis stekpannor som lagar mat.

Tycker du att det är konstigt ? Det är ju samma i stort sett samma fråga och samma svar.

Om du inte tar dig tiden att lära dig , kommer din mat smaka skit och din mix låta fördjävligt.

Men dom enkla genvägarna är ju alltid mer lockande , béarnaise i tetrapack och självmixande pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så fort någon frågar såna här frågor blir folk vansinnigt skojiga och efterlyser "liknade" saker, exempelvis stekpannor som lagar mat. 🙂

Ja - vad fanken. Jag har alltid fått höra att bra verktyg gör halva jobbet. Nu har jag skaffat dubbla uppsättningar av allt, men får lik förbaskat göra jobbet själv... 😉😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Olsberg borde spara den här tråden, i 5 år. Sen kommer folk här att betala honom pengar för att aldrig visa upp deras kommentarer i den 😉

"More RAM than 640kb won't ever be useful to anyone" - Bill Gates 1981

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ha en stekpanna som lagar bättre mat åt mig. Kommer nog snart i framtiden.

Kallas normalt sett resturante eller resturang. Stekpannan stannar där dock.

Vill ha en TV som visar bättre TV-program.

Kommer väl säkert någon form där man kan betala för det man vill se... annars finns ju alltid nätet.

finns det nån/några pluggar som hjälper till att mixa spåren åt en

Brukade kallas för studio, dit åkte man med sitt band och betalade för att någon som visste han/hon gjorde fixade ett bra ljud åt en. Det sägs att det inte behövs längre eftersom man kan fixa allt det därna hemma nu.

Ja, jag erkänner redan nu att detta blev tråkigare post med bitter surdegssmak i mungipan som inte var tilltänkt från start... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt talat, finns inte - ännu. Däremot så finns det förinställda kedjor av pluggar i t ex Logic. Där kan Du välja mellan ett antal förinställda effektkedjor för div instrument och sång. Så fort Du väljer en så dyker en rad förinställda pluggar in som kan hjälpa Dig en liten bit. Du kommer dock ej undan lite eget rattande - än.

Till Er andra: I Studio, för ganska länge sedan nu, recenserades en plugg som kunde analysera t ex en låt där man tyckte att soundet var kanon. Sen kunde man säga till pluggen att skapa detta sound på ens egna inspelning. Recensenterna förvånades över hur bra den fungerade och över hur bra slutresultatet blev. Jag tror den fick full pott i betygssättningen. Någon som kommer ihåg vad den hette eller, ännu bättre, prövat - t o m äger en? Berätta i så fall! Varför tar jag upp detta? jo, för att redan när jag läste recensionen och hur grunkan funkade, slog det mig att man borde kunna komma en bit även om man jobbade spår för spår. Om man hittar ett distat gitarrsound som ligger ensamt på en skiva så borde man kunna föra över det på sin egen gitarrkanal? Samma sak med en kick, virvel, en acapellasång?

Vi kanske inte är sådär jättelångt från det som det frågas om?

Även i Garageband finns många presets som funkar hyfsat till helbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

raso (oregistrerad)
Tycker du att det är konstigt ? Det är ju samma i stort sett samma fråga och samma svar.

Om du inte tar dig tiden att lära dig , kommer din mat smaka skit och din mix låta fördjävligt.

Men dom enkla genvägarna är ju alltid mer lockande , béarnaise i tetrapack och självmixande pluggar.

Jag tycker ingenting, jag bara konstaterar 😉

Fast jag förstår verkligen inte varför folk blir upprörda. Det är klart att man efterlyser självmixande pluggar om man bara vill testa låtidéer eller tycker att det är tråkigt att mixa. dessutom vore det förargligt att gå miste om något sådant bara för att man inte får vettiga svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tycker ingenting, jag bara konstaterar 😉

Fast jag förstår verkligen inte varför folk blir upprörda. Det är klart att man efterlyser självmixande pluggar om man bara vill testa låtidéer eller tycker att det är tråkigt att mixa. dessutom vore det förargligt att gå miste om något sådant bara för att man inte får vettiga svar.

testa låtidéer har ju inget med mixning att göra eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Er andra: I Studio, för ganska länge sedan nu, recenserades en plugg som kunde analysera t ex en låt där man tyckte att soundet var kanon. Sen kunde man säga till pluggen att skapa detta sound på ens egna inspelning. Recensenterna förvånades över hur bra den fungerade och över hur bra slutresultatet blev. Jag tror den fick full pott i betygssättningen. Någon som kommer ihåg vad den hette eller, ännu bättre, prövat - t o m äger en?

Det är ju sådana eq-pluggar som redan har nämnts i tråden. Det handlade inte om annat än eq-kurvan. Soundet skapas som bekant inte bara av eq-kurvan på slutmixen - och dessutom är det inte ovanligt att recensioner blir lite överentusiastiska, speciellt när det handlar om funktioner som recensenten inte har träffat på tidigare... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Allvarligt talat, finns inte - ännu. Däremot så finns det förinställda kedjor av pluggar i t ex Logic. Där kan Du välja mellan ett antal förinställda effektkedjor för div instrument och sång. Så fort Du väljer en så dyker en rad förinställda pluggar in som kan hjälpa Dig en liten bit. Du kommer dock ej undan lite eget rattande - än.

Till Er andra: I Studio, för ganska länge sedan nu, recenserades en plugg som kunde analysera t ex en låt där man tyckte att soundet var kanon. Sen kunde man säga till pluggen att skapa detta sound på ens egna inspelning. Recensenterna förvånades över hur bra den fungerade och över hur bra slutresultatet blev.

Är det Firium som du tänkte på? Ja den hette så när jag köpte den men den heter ju nu FirEQ och är bra mycket dyrare än när det var tidigare ägarna. Fick både Equim och Firum för samma pris bara FirEq, som den nu heter, kostar http://www.rndigital.org/Plug-ins/Fireq/FIREQ.html

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar! funderar nu alvarligt på att lägga ner musiken och köpa en färdiginstäld båt och segla jorden runt...................eller har inte dom båtarna kommit ut än? hursomhelst så kommer dom nog snart, nu ska jag ringa min färdiginstälda tjej, eller e det dom som kallas horor??

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är nog om du börjar lära dig lite om vilka effekter som normalt behövs i en mix, typ kompressor, eq, filter, reverb osv.

Sedan skaffar du antingen "sviter" med flera av dessa i en enda plugg, t.ex olika channelstrips eller bra enskilda komponenter.

I många av dessa finns det ganska bra presets som du kan utgå ifrån.

I en channelstrip kan du få en schyst eq och kompressor som är anpassade för t.ex mansröst, akustisk gitarr, kvinnoröst osv.

Då har du ofta ett ganska bra utgångsläge att ratta ifrån. Alla röster är olika så det finns ju ingen medelväg som

gör att allt låter bra. Men de flesta röster har ju vissa gemensamma nämnare som för det mesta låter helt ok

om man gör på samma sätt.

Du kommer ju aldrig ifrån att det bästa är att göra det själv, förutsatt att du vet hur man gör...

Men jag tycker man lär sig mycket på att se hur folk "brukar göra". Presets är en bra utgångspunkt.

Det är svårt att bara börja ratta innan man vet vad man ska lyssna efter.

Men du kommer åtminstone ta ett kliv från att det låter bumlig demo till mer proddat.

Har en kompis som mastrade hela sin platta med t-racks preset gentle master. Det lät schyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...