Jump to content
Annons

DIY - Airbrusha och lacka elgitarr


ChrilleO

Recommended Posts

Tjena alla musiknördar! Jag beslutade mig för att måla om min gamla sunkiga BC Rich Warlock. Det va en 3000kr gitarr av Mick Thompson modell :/

Tanken va att lägga en vit bas. sen brusha svarta sprickor, men den idén kan snabbt ändras.

Jag har redan plockat isär, lossat elektroniken, och slipat ner hela gitarren in till träet.

Jag har även kommit ca 70% av grundmålningen.

Jag har lite bilder som jag postar när jag kommit hem från jobbet! Då skriver jag ju givetvis i steg vad jag gjort osv.

Hoppas detta uppskattas! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Coolt!

Har själv en Delta - Les Paul som är riktigt sliten, risig och marinerad i svett, öl och annat trevligt (min första "riktiga" gura som varit med på många spelningar då man var yngre). Hade varit kul att göra något med denna.

Btw, hur f-n maskar man bindingsen som ligger runt gitarrkroppen?

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, hur f-n maskar man bindingsen som ligger runt gitarrkroppen?

Cheers!

Hehe ja du, om du menar "listen" som jag med enkel svenska skulle säga, så tänkte jag inte så långt, utan slipade på bara. Antar att den mattades ner lite, så det va inga problem att få färgen att sätta sig, men med lite otur kanske det spricker eller något. men det är inget lite spackel kan fixa 😄

Nehe, snart slut för dagen, kommer snart med uppdateringar och bilder!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok då har jag lite bilder från de två senaste dagarna...

En liten onödig och suddig bild. Avlödningen.

1.jpg

Tyvärr hade jag inga tankar på att göra en tråd om detta förrän jag va i stort sett klar med slipningen, halva guran är slipad på denna bilden.

Allt detta gjordes på raster på jobbet, och jag slipade oavbrutet i 20-30min tre gånger under dagen.

2.jpg

Här den helt klar, det man ser är en knagg längst fram, det mörka är mattad svart (jag vågade inte ta mer på dom svåra ställena)

3.jpg

Då va man hemma, och som ni ser så är jag inte långt kommen här.

Airbrush, med kritvit färg. pinsamt nog sitter jag korsbent i köket och jobbar 😏

4.jpg

...Och detta va resultatet av en sen kvälls jobb. jag satt inte allt för länge 😉

Den är bara halvklar, baksidan tas nog idag eller imorgon. Rackaren behöver även några lager till...

5.jpg

6.jpg

Ja det blev ett långt inlägg, men det va ju sammanfattat från två dagar. Jag ska uppdatera när jag går på med motivet, och förhoppningsvis så blir det bra 🙁

hej så länge!

Redigerat av ChrilleO
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok då har jag lite bilder från de två senaste dagarna...

En liten onödig och suddig bild. Avlödningen.

1.jpg

Tyvärr hade jag inga tankar på att göra en tråd om detta förrän jag va i stort sett klar med slipningen, halva guran är slipad på denna bilden.

Allt detta gjordes på raster på jobbet, och jag slipade oavbrutet i 20-30min tre gånger under dagen.

2.jpg

Här den helt klar, det man ser är en knagg längst fram, det mörka är mattad svart (jag vågade inte ta mer på dom svåra ställena)

3.jpg

Då va man hemma, och som ni ser så är jag inte långt kommen här.

Airbrush, med kritvit färg. pinsamt nog sitter jag korsbent i köket och jobbar 😆

4.jpg

...Och detta va resultatet av en sen kvälls jobb. jag satt inte allt för länge 🙂

Den är bara halvklar, baksidan tas nog idag eller imorgon. Rackaren behöver även några lager till...

5.jpg

6.jpg

Ja det blev ett långt inlägg, men det va ju sammanfattat från två dagar. Jag ska uppdatera när jag går på med motivet, och förhoppningsvis så blir det bra 🙂

hej så länge!

Shysst gura rent spontant kom jag jag att tänka på biltemas krackeleringsfärg, svart med röda krackeleringar det ser ut som stelnad lava där fortfarande "helvetet" lyser igenom sprickorna länken ger dig ett smakprov.

http://www.sweclockers.com/upload/gallery/6932-full.jpg

Ja Biltema är ju Biltema liksom.. men lyckas man att få till ett resultat så är krackeleringsfärgen klart ball.

Mvh Onkel Fester.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shysst gura rent spontant kom jag jag att tänka på biltemas krackeleringsfärg, svart med röda krackeleringar det ser ut som stelnad lava där fortfarande "helvetet" lyser igenom sprickorna länken ger dig ett smakprov.

http://www.sweclockers.com/upload/gallery/6932-full.jpg

Ja Biltema är ju Biltema liksom.. men lyckas man att få till ett resultat så är krackeleringsfärgen klart ball.

Mvh Onkel Fester.

Fräsigt! men jag tror jag droppar sprick-idén. Möjligtvis om jag mallar lite sprickmönster, för att göra det snyggt på frihand vettefan, det behövs ju skarpa konturer.. För övrigt gillar jag att få tips och idéer, eftersom jag velar mycket just nu 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fräsigt! men jag tror jag droppar sprick-idén. Möjligtvis om jag mallar lite sprickmönster, för att göra det snyggt på frihand vettefan, det behövs ju skarpa konturer.. För övrigt gillar jag att få tips och idéer, eftersom jag velar mycket just nu 😉

ChrilleO men då,,,inte skall du väl måla en heavy gura vit?

Jag har en surfgrön gura men Onkle Fester är i den åldern att han inte skäms för det , han har livslevande bevis.

Trä, sunburst, mörk metallic eller svart klär en djävulens harpa. :-D

Guld? Beige humbuckers......Tja lite mellow! Men elegance.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hå!

Trevligt detta kan bli. 🙂

Spraya hellre flera tunna lager än att försöka få det att täcka med ett fett. Hoppas du använt en "bra" grund/slipstrykningsfärg nu första lagret och inte brett på med färdigstrykningsfärg direkt på träet? 😉 Fast du ser ju van ut med färgsprutan 😉

Kör i vind!

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrilleO men då,,,inte skall du väl måla en heavy gura vit?

Jag har en surfgrön gura men Onkle Fester är i den åldern att han inte skäms för det , han har livslevande bevis.

Trä, sunburst, mörk metallic eller svart klär en djävulens harpa. :-D

Guld? Beige humbuckers......Tja lite mellow! Men elegance.

hehe håller inte med riktigt 😉 svart på vitt kan bli rätt bad ass!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! Satte mig och snyggade till ytterligare, och lade till en elak skall med fläskiga vampiständer, och en i bakgrunden 🙂 nu är jag helt tom på idéer 🙂

Det känns så stilrent nu, vet inte om jag våkar mer 🙂 har ni förslag så kom med dom bara! jag ska fundera vidare... ps. ljuset gör inte bilden rättvist

8.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte följt tråden men har också en gura på airbrushning. Din blev cool men ursäkta att jag måste skriva detta men tror att det hade varit coolare med en svart bakgrund och vita döskallar. Det uppmärksammade mig min airbrush kille på. Jag vill ha vit bakgrund men det avrådde han ifrån och han hade rätt när jag testade det i photoshop. Det blir liksom hårdare om man vill ha det. Mitt kommer iof se ut mer som ett tryck med skarpa kanter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte följt tråden men har också en gura på airbrushning. Din blev cool men ursäkta att jag måste skriva detta men tror att det hade varit coolare med en svart bakgrund och vita döskallar. Det uppmärksammade mig min airbrush kille på. Jag vill ha vit bakgrund men det avrådde han ifrån och han hade rätt när jag testade det i photoshop. Det blir liksom hårdare om man vill ha det. Mitt kommer iof se ut mer som ett tryck med skarpa kanter.

jo, jag kan hålla med om att svart vore bäst (till det mesta fatiskt), men nu va ju gitarren redan svart från början :/ jag ville ha en extrem förändring, så det fick bli såhär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...