Jump to content
Annons

Automatisera Bouncning


bubben

Recommended Posts

Jag har 4 låtar varav varje låt innehåller ungefär 50 spår, nu måste jag göra om alla till 24-bitars .wav för att kunna skicka vidare till mixning, finns det någon automatisk funktion som mixar ner alla spåren ett efter ett? Det tar nämligen alldeles för lång tid att sitta och bounca ner dom manuellt...Någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har 4 låtar varav varje låt innehåller ungefär 50 spår, nu måste jag göra om alla till 24-bitars .wav för att kunna skicka vidare till mixning, finns det någon automatisk funktion som mixar ner alla spåren ett efter ett? Det tar nämligen alldeles för lång tid att sitta och bounca ner dom manuellt...Någon?

Det finns i Cubase 5...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget "färdigt" sätt att göra det i 3:an tyvärr. 3an kom ut i en tid då cubase inte riktigt var en del av den stora utbyteskulturen över internet ännu. I 4:an skulle det han funnits tycker många, men nu finns det i alla fall i version 5.

Det finns förvisso en separat produkt som säljs som kallas för MCP, multi channel export, som installerar ett antal makros och fungerar någorlunda efter en massa trixande och anpassande. Inte värt det, enligt min åsikt. Men Cubase 3 har utmärkt stöd för att göra makros i, jag använder det själv mycket och precis som jag gjort så går det att göra en sån funktion själv som funkar rätt bra. Kanske kan vara ett alternativ, om du har stort behov av att exportera stort antal filer ofta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Neutraliserar...?

Menar du normalisera, så är svaret nej. Det är dessutom meningslöst att normalisera varje spår för sig, eftersom det ju drar upp både signal och brus lika mycket, så det är exakt samma sak som att dra upp volymkontrollen - så man vinner ingenting alls på att normalisera de enskilda spåren, utan ljudet och ljudkvaliteten är identisk vare sig det är normaliserat eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall du skicka processade filer till mixning?

Om inte: markera allt i projektet och välj sedan "consolidate region" eller liknande (vet inte vad det heter i cubase) och spara sedan ned projektet och skicka iväg alla filer. (De kommer nu allihopa börja och sluta på samma ställe och kan enkelt importeras i vilken programvara som helst)

Annars är Majkens lösning som Claes tipsade antagligen snabbare än att bränna ned alla effekter på spåren om det är många.

EDIT --> Kan vara så att du kan bli tvungen att spara "self-contained" dvs. samla alla audiofiler och spara ned på samma ställe, vet inte heller vad det kallas i cubase nuförtiden. (har ej använt programmet sedan SX2 var i färskt) 😑

Borde inte ta mer än max en minut per projekt.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

ja precis, normalisera. Nej jag vill inte göra det men undrar ifall den gjorde så för nivåerna blev olika från att jag bounca till att jag öppnade ett annat projekt.

Alltså det jag ska göra är att jag ska skicka iväg dom låtarna (4st) till mixning. Dom ska vara helt nollställda, jag nollställer volym, tar bort all EQ, alla effekter och pluggar, ALLT. Det är helt nollställt, men jag sitter i cubase och han sitter i logic eller pro tools så jag måste fixa så han kan öppna det i logic pro tools.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lider med dig .. för jag har gjort det där en hel del gånger själv. Det är hemskt.

Men rent praktiskt är det de effektivaste sättet att utbyta mellan olika plattformar ändå tycker jag. AAF, OMF, AES31 och alla dom där formaten är inte användbara alls.

En sak jag brukar tänka på, är att på en del spår så kanske sista insatsen ligger halvvägs in i låten och då kan man ställa höger markören där, och skippa att exportera ut resten. Spar överföringstid och utrymme. Början måste ju vara med dock, annars sabbar man synkningen.

Men om du inte gjort mycket med audiofilerna, klippt, möblerat om, bränt in nån effekt, utan allt ska ut rent .. då borde det ju bara vara att kopiera audiofilerna ifrån projekt-mappen.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

ja precis, normalisera. Nej jag vill inte göra det men undrar ifall den gjorde så för nivåerna blev olika från att jag bounca till att jag öppnade ett annat projekt.

Alltså det jag ska göra är att jag ska skicka iväg dom låtarna (4st) till mixning. Dom ska vara helt nollställda, jag nollställer volym, tar bort all EQ, alla effekter och pluggar, ALLT. Det är helt nollställt, men jag sitter i cubase och han sitter i logic eller pro tools så jag måste fixa så han kan öppna det i logic pro tools.

Isåfall skall det bara vara att markera allt, konsolidera och spara ned projektet med audiofiler i en ny mapp så skall allt ligga färdigt i .wav filer (en från början till slut per kanal) färdiga att importera i Pro Tools eller Logic.

Skall som sagt ta under minuten per projekt.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inget vet om man inte provar 😄

Gjorde en snabb googling i ämnet och fick fram följande trådar:

http://www.studiotrax.net/forums/showthread.php?t=39245

http://www.gearslutz.com/board/music-compu...ubase-help.html

http://www.99.se/cubase-nuendo/246856-audi...ase-sx-3-a.html

Låt oss veta hur det gick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...