Jump to content
Annons

Trumplugg


gibsonmatte

Recommended Posts

Fram tills i skrivande så var jag rätt övertygad om att XLN's Addictive Drums var helt rätt för mig och skulle precis springa iväg till en musikaffär och införskaffa AD. Men så läste jag precis i senaste numret av Studio att Toontracks Superior Drummer 2.0 tydligen skulle vara hästbra. Och efter att ha lyssnat på några demos på Toontracks hemsida så kan jag väl bara hålla med.

Men då jag inte alls provat Superior Drummer 2.0 (testat EZdrummer dock) tidigare så vet jag nu inte alls om just AD är rätt för mig och skulle verkligen behöva lite tips/råd. Jag har ett tag kört AD demo version och var verkligen helnöjd med den. Någon därute som provat just AD och Superior Drummer 2.0 och kan hjälpa mig på traven inför mitt köp?

Stort tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

😏 du sa det själv... ibland känns det som det finns för mycket att välja på 🥰

men http://www.toontrack.com/ som du prövat, är nog överlägset ett av de bästa alternativen.

(använder det själv)

om man vill ha lite ett i allo paket så är Cakewalk Studio Instruments en variant.

Redigerat av ettup
Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

själv är jag rätt förälskad i AD, gillar det stora djupa ljudet som går att skruva fram där.

har superior 2 men har inte kört med det lika mkt av någon anledning.

AD, för min del!

Iaf just nu 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey,, det där är ett svårt val.. Vad är det för musik du själv skapar ?

Jag skriver själv mkt metal/hårdrock o har använt mig av både Ad och Sup dem är jävligt bra båda 2 tycker jag till metal..

Båda programmen är jätte bra tycker egentligen det är en smak sak. Det går o göra så otroligt mkt med båda programmen bara man behärskar o kan det lixom.. man kan få (allt) i stort sätt låta bra bara man vet vad man gör 😏

Fördelar med Sup vad jag tycker Ad saknar är mera cymbaler.

Mvh Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger BFD2 ( med expansioner ), AD, SD2 och EZ ( med dfh expansion )

Jag har lagt ner en förmögenhet men det är så kul med nya trummpluggar. 😏

BFD2

Grymm trumplugg.

Använder uteslutet BFD2 tillsammans med mina digitaltrummor.

SD2 har jag knappt testat än då det inte spelade tillräckligt bra ihop med mina digitaltrummor.

Grymma rumsmickar dock, det var bara för dem jag köpte sd2, synd att jag inte kunnat använda den än, men väntar på update då det skulle bli bättre hihat stöd som jag förstod det.

AD

Har inte stöd fullt ut än för digitaltrummor, men om jag minns rätt läste jag att det skulle komma i framtiden.

Mer lättrattad plugg får man leta efter, riktigt smidig trummplugg, men jag saknade det naturliga läcket man hittar i BFD och SD.

Men ska man jobba med trummprogrammering och snabbt vill ha till ett bra ljud. Är det en kanonplugg.

La upp ett litet test på min myspace när jag lekte med AD. Den heter AD-test

EZ Inte kul alls på något sätt faktiskt.

Ska man ha trummkomp till att öva gitarr till såvisst, men jag skulle aldrig göra något med den.

DFH expansion låter ok om man byter ut Virvel och Kickljudet efteråt i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan fylla på med demos:

På de två översta låtarna är det BFD2 ( låtarna heter "Stick to your guns" & Abandon ).

Bandet heter Dismal Past och låtarna är inspelade i min studio.

Det är jag som sjunger på låtarna med då de saknar sångare.

Dismal past´s myspace

Du kan också lyssna på de här 4 låtarna

Också inspelat i min studio och BFD2

Bandet heter IMBER

IMBER´s Myspace

Och de här två låtarna är också BFD2

Med mig på gitarr och sång också

YLA´s Myspace

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey,, det där är ett svårt val.. Vad är det för musik du själv skapar ?

Jag skriver själv mkt metal/hårdrock o har använt mig av både Ad och Sup dem är jävligt bra båda 2 tycker jag till metal..

Båda programmen är jätte bra tycker egentligen det är en smak sak. Det går o göra så otroligt mkt med båda programmen bara man behärskar o kan det lixom.. man kan få (allt) i stort sätt låta bra bara man vet vad man gör 😉

Fördelar med Sup vad jag tycker Ad saknar är mera cymbaler.

Mvh Emil

Jag kommer i huvudsak skapa metal men även i frånvaro av med-musikanter spela in lite singer/songwriter tjaffs. Men primärt blir det metal.

Men om jag tolkar dig rätt så är hugget som stucket va? Både AD och Sup kommer funka finfint till metal/rock?

Jag äger BFD2 ( med expansioner ), AD, SD2 och EZ ( med dfh expansion )

Jag har lagt ner en förmögenhet men det är så kul med nya trummpluggar. 🙁

BFD2

Grymm trumplugg.

Använder uteslutet BFD2 tillsammans med mina digitaltrummor.

SD2 har jag knappt testat än då det inte spelade tillräckligt bra ihop med mina digitaltrummor.

Grymma rumsmickar dock, det var bara för dem jag köpte sd2, synd att jag inte kunnat använda den än, men väntar på update då det skulle bli bättre hihat stöd som jag förstod det.

AD

Har inte stöd fullt ut än för digitaltrummor, men om jag minns rätt läste jag att det skulle komma i framtiden.

Mer lättrattad plugg får man leta efter, riktigt smidig trummplugg, men jag saknade det naturliga läcket man hittar i BFD och SD.

Men ska man jobba med trummprogrammering och snabbt vill ha till ett bra ljud. Är det en kanonplugg.

La upp ett litet test på min myspace när jag lekte med AD. Den heter AD-test

EZ Inte kul alls på något sätt faktiskt.

Ska man ha trummkomp till att öva gitarr till såvisst, men jag skulle aldrig göra något med den.

DFH expansion låter ok om man byter ut Virvel och Kickljudet efteråt i mixen.

Shit! AD-demon lät skitbra!

Eftersom jag är overkligt dålig på att faktiskt spela trummor så gör det inget om det inte är bra stöd för digitaltrummor 🙁 Det jag är ute efter är en plug som jag kan skapa bra metal sound med och som sagt även använda till lite mer "mellow" låtar.

Pinsam fråga kanske, men vad är BFD2?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey,, det där är ett svårt val.. Vad är det för musik du själv skapar ?

Jag skriver själv mkt metal/hårdrock o har använt mig av både Ad och Sup dem är jävligt bra båda 2 tycker jag till metal..

Båda programmen är jätte bra tycker egentligen det är en smak sak. Det går o göra så otroligt mkt med båda programmen bara man behärskar o kan det lixom.. man kan få (allt) i stort sätt låta bra bara man vet vad man gör :rolleyes:

Fördelar med Sup vad jag tycker Ad saknar är mera cymbaler.

Mvh Emil

Jag kommer i huvudsak skapa metal men även i frånvaro av med-musikanter spela in lite singer/songwriter tjaffs. Men primärt blir det metal.

Men om jag tolkar dig rätt så är hugget som stucket va? Både AD och Sup kommer funka finfint till metal/rock?

Jag äger BFD2 ( med expansioner ), AD, SD2 och EZ ( med dfh expansion )

Jag har lagt ner en förmögenhet men det är så kul med nya trummpluggar. 🙂

BFD2

Grymm trumplugg.

Använder uteslutet BFD2 tillsammans med mina digitaltrummor.

SD2 har jag knappt testat än då det inte spelade tillräckligt bra ihop med mina digitaltrummor.

Grymma rumsmickar dock, det var bara för dem jag köpte sd2, synd att jag inte kunnat använda den än, men väntar på update då det skulle bli bättre hihat stöd som jag förstod det.

AD

Har inte stöd fullt ut än för digitaltrummor, men om jag minns rätt läste jag att det skulle komma i framtiden.

Mer lättrattad plugg får man leta efter, riktigt smidig trummplugg, men jag saknade det naturliga läcket man hittar i BFD och SD.

Men ska man jobba med trummprogrammering och snabbt vill ha till ett bra ljud. Är det en kanonplugg.

La upp ett litet test på min myspace när jag lekte med AD. Den heter AD-test

EZ Inte kul alls på något sätt faktiskt.

Ska man ha trummkomp till att öva gitarr till såvisst, men jag skulle aldrig göra något med den.

DFH expansion låter ok om man byter ut Virvel och Kickljudet efteråt i mixen.

Shit! AD-demon lät skitbra!

Eftersom jag är overkligt dålig på att faktiskt spela trummor så gör det inget om det inte är bra stöd för digitaltrummor 😄 Det jag är ute efter är en plug som jag kan skapa bra metal sound med och som sagt även använda till lite mer "mellow" låtar.

Pinsam fråga kanske, men vad är BFD2?

BFD2 kolla in www.fxpansion.com

Men slå till på AD då du kommer inte bli missnöjd. Bra ljud och väldigt trevligt gränsnitt att jobba med.

Lättjobbat då man har bra översikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här snubben använder AD:

http://profile.myspace.com/index.cfm?fusea...endID=131888049

...och jag måste säga att han lyckats rätt bra med metallmanglet.

Jag har själv AD och är helt nöjd. Låter bra och det är synnerligen trevligt att arbeta med gränssnittet. Dock har jag inte provat mycket annat förutom gratisgrejjor och gamla DFH (första utgåvan). Det finns en gammal "DFH vs AD-tråd" härnånstans oxå, om du vill läsa fler omdömen...

Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

AD är bra, har den själv. Den är väldigt stabil.Nackdelen är det verkar som det händer inte så mycket på xlnaudio. Hittills har de bara spottat ut refill en gång för lite över ett år sen. Inte ett skvatt under 2008. Det är dåligt och lite märkligt då det här är en branschdel där folk inte är märkestrogna som med t ex guror.

Link to comment
Dela på andra sajter

AD är bra, har den själv. Den är väldigt stabil.Nackdelen är det verkar som det händer inte så mycket på xlnaudio. Hittills har de bara spottat ut refill en gång för lite över ett år sen. Inte ett skvatt under 2008. Det är dåligt och lite märkligt då det här är en branschdel där folk inte är märkestrogna som med t ex guror.

Missade du gratisjulklappen?

Link to comment
Dela på andra sajter

AD är bra, har den själv. Den är väldigt stabil.Nackdelen är det verkar som det händer inte så mycket på xlnaudio. Hittills har de bara spottat ut refill en gång för lite över ett år sen. Inte ett skvatt under 2008. Det är dåligt och lite märkligt då det här är en branschdel där folk inte är märkestrogna som med t ex guror.

Missade du gratisjulklappen?

Luktade väl mig till att någon sa "gratis" på forumet. Jag missade det definitivt - det har hänt så lite på XLN's webbplats så jag har nog inte varit inloggad där sedan tidigt i höstas! 🤪 Vad var det man missade nu då?

I övrigt kan jag lägga +1 på AD, om man vill ha ett lätt- och snabbarbetat verktyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan också lyssna på de här 4 låtarna

Också inspelat i min studio och BFD2

Bandet heter IMBER

IMBER´s Myspace

IMBER var ju riktigt coola! Trummorna låter bra, jag ska fan kolla in BFD2.. använder ju AD men det skulle sitta fint med lite omväxling.

Kul att du gillar dem!

IMBER är bra.

Trummorna är som sagt BFD2 med tillköpta bibliotek. I mixen sen har jag även blandat in andra trummljud på virveln och kaggen till dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Toontracks DFH och DFH Superior (med alla variationer) sen tidigare, och såg fram emot Superior drummer 2, men jag blev besviken. Det var en förändring, och i synnerhet cymbalerna var lite "närmare" och mer livfulla .. men i övrigt kändes trummorna lite platta och fett smackiga och identitetslösa. Det lät EZ Drummer Gold om superior drummer 2, som någon sa. Superior 2 är dock bandat i några av New Yorks mest anrika och prestigefulla trumrum, så rummen var speciella, och väldigt stora och bumliga. Jag behöll DFH Superior för det ger mig det mest realistiska nakna akustiska trumljudet. Superior drummer är däremot säkert bra om man vill ha saker och ting lite halvt färdiga alla redan, och för processad musik, rock, modern pop osv funkar det säkert riktigt bra. För att tycka superior 2 är "hästbra", så ska man inte gilla att forma ljuden själv så mycket, utan mer köra på det som är och endast justera mycket sparsamt - likt EZ Drummer.

Addictive drums är otroligt mycket mindre resurskrävande, åtminstone vad minne beträffar. Jag tycker addictive är ganska stora, runda och öppna trumljud. Det låter trumset inspelat i mycket varmt och litet rum; man hör hur rumsambiensen påverkat trumljudet ganska tydligt. Trummorna är åt det mörkare och mustiga hållet med väldigt öppna pukor och bastrumma. För den som vill ha ljusa, snärtiga trummor, som svarar blixtsnabbt och med rapphet och klipp är nog Addictive inte nummer ett på listan, även om den klarar det efter en del skruvande.

BFD har jag aldrig provat på nära håll.

Så ser jag på saken

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Toontracks DFH och DFH Superior (med alla variationer) sen tidigare, och såg fram emot Superior drummer 2, men jag blev besviken. Det var en förändring, och i synnerhet cymbalerna var lite "närmare" och mer livfulla .. men i övrigt kändes trummorna lite platta och fett smackiga och identitetslösa. Det lät EZ Drummer Gold om superior drummer 2, som någon sa. Superior 2 är dock bandat i några av New Yorks mest anrika och prestigefulla trumrum, så rummen var speciella, och väldigt stora och bumliga. Jag behöll DFH Superior för det ger mig det mest realistiska nakna akustiska trumljudet. Superior drummer är däremot säkert bra om man vill ha saker och ting lite halvt färdiga alla redan, och för processad musik, rock, modern pop osv funkar det säkert riktigt bra. För att tycka superior 2 är "hästbra", så ska man inte gilla att forma ljuden själv så mycket, utan mer köra på det som är och endast justera mycket sparsamt - likt EZ Drummer.

Addictive drums är otroligt mycket mindre resurskrävande, åtminstone vad minne beträffar. Jag tycker addictive är ganska stora, runda och öppna trumljud. Det låter trumset inspelat i mycket varmt och litet rum; man hör hur rumsambiensen påverkat trumljudet ganska tydligt. Trummorna är åt det mörkare och mustiga hållet med väldigt öppna pukor och bastrumma. För den som vill ha ljusa, snärtiga trummor, som svarar blixtsnabbt och med rapphet och klipp är nog Addictive inte nummer ett på listan, även om den klarar det efter en del skruvande.

BFD har jag aldrig provat på nära håll.

Så ser jag på saken

Fantastiskt bra inlägg!

Jag kommer initialt inte att skruva, trixa och pilla så mycket med ljudet. Men i avsaknad av trummis så verkar AD tillräckligt bra för att kunna bygga låtar som dessutom låter bra rätt snabbt.

Hey, detta är mitt första försök till att sätta upp en liten hemmastudio så allt som i nuläget innefattar mycket mixning, märkliga pluggar och annat ni gör för att få rätt trumljud är rena mysteriet för mig 🙂 But I'm learning!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Superior drummer är däremot säkert bra om man vill ha saker och ting lite halvt färdiga alla redan, och för processad musik, rock, modern pop osv funkar det säkert riktigt bra. För att tycka superior 2 är "hästbra", så ska man inte gilla att forma ljuden själv så mycket, utan mer köra på det som är och endast justera mycket sparsamt - likt EZ Drummer.

Jaså jag trodde det var till att forma ljuden helt själv när det gäller SD2. 🙂 Det är ju det man vill göra och inte behöva sitta och justera sparsamt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, åsikterna lär nog variera här .. själv tyckte jag det kändes som att Superior 2 var betydligt mer "färdigt out of the box" än DFHS. Jag får den där känslan man får av TV shop, att typ .. hur bra är den där grejen... egentligen... och svaret är nog att det dom visar att man kan göra med grejen i TV är nog det absolut ultimata man kan hoppas på att åstadkomma med den. Den känslan fick jag av superior 2 .. att det går nog inte att få till så mycket bättre än vad det är från början, och börjar man skruva så är risken snarare att man förvanskar och försämrar .. om man inte är väldigt noggrann. Så kändes det för mig.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Fram tills i skrivande så var jag rätt övertygad om att XLN's Addictive Drums var helt rätt för mig och skulle precis springa iväg till en musikaffär och införskaffa AD. Men så läste jag precis i senaste numret av Studio att Toontracks Superior Drummer 2.0 tydligen skulle vara hästbra. Och efter att ha lyssnat på några demos på Toontracks hemsida så kan jag väl bara hålla med.

Men då jag inte alls provat Superior Drummer 2.0 (testat EZdrummer dock) tidigare så vet jag nu inte alls om just AD är rätt för mig och skulle verkligen behöva lite tips/råd. Jag har ett tag kört AD demo version och var verkligen helnöjd med den. Någon därute som provat just AD och Superior Drummer 2.0 och kan hjälpa mig på traven inför mitt köp?

Stort tack på förhand!

Är du trummis och kör med elektroniskt trumset får du mest ut av SD2, men vill du snabbt och enkelt få till ett trumljud skulle jag köpa EZ-drummer.

EZ seten är mer "producerade" från start, så den som gillar att ha peta med ljudet själv bör nog också välja SD2.

Skall du använda många olika spelstilar (rods, vispar osv) och köra setet i en väldigt "naken" sättning (ex jazztrio) skulle jag också välja SD2.

Men ofta gillar jag EZ bättre till popproduktioner eftersom det går snabbt att komma igång.

XLN har jag inte testat, men däremot har jag kört BFD. Tycker BFD är helt ok också, men dels tyckte jag inte de tidigare versionerna hade särskilt bra gränssnitt och sedan var de medföljande ljuden ganska begränsade i användningsområde (typ rock). BFD2 är dock helt ok så den bör du nog också titta på - men själv köper jag svenskt 🙂)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både Superior 2.0, EZdrummer och Addictive Drums. Alla har fördelar och nackdelar, vilket har beskrivits ganska utförande i den här tråden. Mest har jag använt Superior, eftersom den är mest tweakbar.

Min nya favorit är Infinite Player från Sonic Reality. Det är i och för sig mer än en trumplugg eftersom den också har en massa andra samplade instrument, men trumljuden i den är helt fantastiska. Bland expansionspacken finns trumset och grooves av bland andra Nick D'Virgilio, Jerry Marotta, John Blackwell och Danny Gottlieb. Den spelar både REX och MIDI, och du har full kontroll över respektive mikrofon. Ganska resurskrävande, men jäklar vad bra det låter.

Kolla in mer på www.esoundz.com, där de dessutom har en Group Buy för Infinite Player och T-Racks 3.

http://www.esoundz.com/details.php?Product...=infinitetracks

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Sitter med Addictive Drums Demo för att se om det är det jag borde köpa.

Spelar själv in Country/Singer-songwriter samt lite blues.

Det jag inte kan hitta i programmet är schyssta country-doftande visp-grooves. Är det något som finns i de andra programmen eller har jag bara missat det i AD?

Eller ska jag skippa trummpluggar och försöka hitta bra wav-loopar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Sitter med Addictive Drums Demo för att se om det är det jag borde köpa.

Spelar själv in Country/Singer-songwriter samt lite blues.

Det jag inte kan hitta i programmet är schyssta country-doftande visp-grooves. Är det något som finns i de andra programmen eller har jag bara missat det i AD?

Eller ska jag skippa trummpluggar och försöka hitta bra wav-loopar?

Då skulle jag tipsa om toontracks nashville-set till EZ/SD.

Gå in och lyssna på toontracks.com...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...