Jump to content
Annons

Yamaha Motif XS Prisökning?


leaf

Recommended Posts

Någon som vet varför priserna på Yamaha Motif XS serien har gått upp så in i bomben?

Jag tittade runt lite i augusti och då låg priserna runt 24500:- på XS6, men nu ligger priset runt 31000:- hutlöst när Korg M3 och Roland Fantom G ligger på priser runt 23000:-

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

skulle gissa att det har med den ekonomiska situationen i världen att göra. Både dollarn och euron har ju blivit betydligt dyrare, och jag hörde att den japanska yenen har stigit med nästan 40% (Yamaha är väl japanskt?).

Den japanska saxofontillverkaren Yanagisawas priser höjdes t.ex. nu vid årsskiftet med drygt 30% av just den anledningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle gissa att det har med den ekonomiska situationen i världen att göra. Både dollarn och euron har ju blivit betydligt dyrare, och jag hörde att den japanska yenen har stigit med nästan 40%

Ja, nu är det förmånligare än någonsin att köpa röda, svensktillverkade syntar. Då bidrar man ju också till fler svenska arbetstillfällen. Lite förvånande är att nya Electro 3 är avsevärt billigare i svenska butiker (14490:-) är hos Thomann (17800.-). Detta är ett trendbrott, för tidigare har även Nordarna varitt billigare att köpa i Düskland.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Sverige har i praktiken devalverat kronan med 30 procent. Men det får man inte erkänna för det strider mot stabilitetspakten inom eu. Så alt

importerat blir dyrare. Om clavia, tillverkare de sina syntar i sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige har i praktiken devalverat kronan med 30 procent. Men det får man inte erkänna för det strider mot stabilitetspakten inom eu. Så alt

importerat blir dyrare. Om clavia, tillverkare de sina syntar i sverige?

Yepp, i alla fall fram till ett par, tre år sedan. Har själv jobbat med deras ddrum (som inte tillverkas av clavia längre)

samt deras syntar. Elektroniken och klaviaturen tillverkas inte i Sverige dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ändå att det är konstigt att bara Yamaha höjer priserna och inte de andra märkena, de är ju också från Japan=Roland och Korg.

Verkar ju inte så smart om man skall sälja i kristider! bra priser är det enda rätta nu om man vill sälja.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Jag tycker ändå att det är konstigt att bara Yamaha höjer priserna och inte de andra märkena, de är ju också från Japan=Roland och Korg.

Verkar ju inte så smart om man skall sälja i kristider! bra priser är det enda rätta nu om man vill sälja.

😏

Deras valuta har stigit mot dollarn och vår har fallit. De har får sämre betalt och vi får betala mera. Japan har dock inte själva valt ändr värdet på

sin valuta, men det har vi för att vi inte ska importera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ändå att det är konstigt att bara Yamaha höjer priserna och inte de andra märkena, de är ju också från Japan=Roland och Korg.

Det kommer nog. En sak som möjligen kan ha betydelse är om syntharna tillverkas i Japan eller i Kina (yuanen har inte stigit lika mycket som yenen).

Räkna med att i stort sett allt som importeras kommer bli dyrare i år. Hittills har de svenska distributörerna / handlarna tagit den här valutasmällen, men det kan de ju inte fortsätta med hur länge som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bara Yamaha, även om de kanske har höjt mest.

-Hela sortimentet från Dave Smith Instruments (Evolver, Prophet08 etc) har också stigit rejält, och troligen lär väl alla andra följa efter eftersom det ju som sagt är valutakurserna som styr...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...