Jump to content
Annons

Upphovsrätten kriminaliserar kunskap!


Valle

Recommended Posts

(Lång artikel — läs om ni pallar: http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket...kel_2353475.svd )

Nörd-argumentet "1984" som man svänger sig med i olika övervakningsdebatter har tydligen skapat ett visst sug efter ett ämnesenligt, hippt argument att spela viktig med i upphovsrättsrelaterade debatter. Och jag tror vi har en given vinnare här: Immaterialrätten är farlig — den "stänger ned det vetenskapliga medvetandet [och] kriminaliserar lärandet."

Efter ungefär 50 år har vi alltså bestämt oss för att immaterialrätten nu är skadlig — så till den grad att den den kriminaliserar kunskap(!). Vi måste hitta på något nytt! Vi måste komma på ett system som uppmuntrar till skapande men som samtidigt hindrar ägandet till det som skapas...

För helvete!

Detta är givetvis inget annat än ultraflankspropaganda: ingenting som inte ALLA utan hinder kan ta del av — oavsett vems och hur mångas arbetsinsatser — får existera!

Kanske är jag alldeles för korkad för att förstå — men faktum är att det övergår mitt förstånd varför det är fult att äga [fritt att tolka]; att vara mer framgångsrik än grannen; att tycka att snålskjuts är vidrigt.

Det snackas och vrids om frihet! Frihet kan aldrig uppnås om en part samtidigt måste offras, offra sig själv eller åka snålskjuts. Lika förutsättningar = frihet! Allt annat är rent jävla skitsnack!

Aaah, sådär ja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag läste igenom artikeln. Den sätter väl ganska väl fingret på vad Piratpartiet säger om informations-samhället.

Att det är en Nobelpristagare som står bakom en del av ideérna gör ju inte saken lättare.

Valle, jag förstår din frustration över att inte kunna vrida dej ur girighetens grep. Måste vara jobbigt. När ska ni förstå att de inte handlar om gratis?

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle, jag förstår din frustration över att inte kunna vrida dej ur girighetens grep. Måste vara jobbigt.

Hoppsan, Phil! Du förstår min frustration? Hur mycket känner du till om min person att du kan göra en så blaffig bedömning?

Link to comment
Dela på andra sajter

(Lång artikel — läs om ni pallar: http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket...kel_2353475.svd )

Nörd-argumentet "1984" som man svänger sig med i olika övervakningsdebatter har tydligen skapat ett visst sug efter ett ämnesenligt, hippt argument att spela viktig med i upphovsrättsrelaterade debatter. Och jag tror vi har en given vinnare här: Immaterialrätten är farlig — den "stänger ned det vetenskapliga medvetandet [och] kriminaliserar lärandet."

Efter ungefär 50 år har vi alltså bestämt oss för att immaterialrätten nu är skadlig — så till den grad att den den kriminaliserar kunskap(!). Vi måste hitta på något nytt! Vi måste komma på ett system som uppmuntrar till skapande men som samtidigt hindrar ägandet till det som skapas...

För helvete!

Detta är givetvis inget annat än ultraflankspropaganda: ingenting som inte ALLA utan hinder kan ta del av — oavsett vems och hur mångas arbetsinsatser — får existera!

Kanske är jag alldeles för korkad för att förstå — men faktum är att det övergår mitt förstånd varför det är fult att äga [fritt att tolka]; att vara mer framgångsrik än grannen; att tycka att snålskjuts är vidrigt.

Det snackas och vrids om frihet! Frihet kan aldrig uppnås om en part samtidigt måste offras, offra sig själv eller åka snålskjuts. Lika förutsättningar = frihet! Allt annat är rent jävla skitsnack!

Aaah, sådär ja!

Bra Valle!

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle, jag tror du har läst lite slarvigt. Artikeln trycker ju på några väldigt viktiga punkter som man borde försöka diskutera, istället för detta skyttegravskrig som råder nu.

"Lawrence Lessig (...) tillhör de i och för sig kritiska upphovsrättsdebattörer som om och om igen påpekat att immaterialrättshökarnas alltmer konfrontativa attityd leder till en situation där man öppnar ett utrymme för ett radikalt motstånd mot immaterialrätten, vilket på sikt kan vara förödande för den värdefulla roll som en avvägd immaterialrätt kan spela.

"En immaterialrätt som associeras med stämningar, privatjustis, övervakning, girighet och teknikfientlighet föder ett motstånd mot inte bara dagens utformning av rättsreglerna, utan mot hela idébygget."

"Ett exempel på denna nya position i debatten finns i Against Intellectual Monopoly (Cambridge University Press, 298s) skriven av juridikprofessorerna Michele Boldrin och David K Levine. De granskar hela immaterialrätten och tvekar inte att förklara den skadlig. Och mer än så: de menar att upphovsrättens eventuella fördelar är mycket mindre än skadan den gör. Med en rad exempel på hur patent missbrukas, hur upphovsrätten hindrar spridning av kunskap och information och hur immaterialrätten förvandlas till ett verktyg för begränsning av medborgarnas rätt att ta del av information och kunskap, tecknar de en entydig bild av en immaterialrätt som de menar inte längre förtjänar att försvaras. De jämför också med andra områden – som öppen källkod och tidsperioder där immaterialrätten saknats – och menar att det saknas empiriskt stöd för tesen att immaterialrätten är samhällsnyttig."

O s v. Försök läsa vad som står och fundera lite innan ni avfärdar det som någon slags ultraradikal propaganda.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Valle, jag tror du har läst lite slarvigt. [../..] Försök läsa vad som står och fundera lite innan [du?] avfärdar det som någon slags ultraradikal propaganda.

Nej, jag läste fint! Jag läste, funderade och skrev tråden/inledningsinlägget. Och — hör och häpna — jag står för det!

Står inte du för Lika förutsättningar = frihet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle, jag tror du har läst lite slarvigt. [../..] Försök läsa vad som står och fundera lite innan [du?] avfärdar det som någon slags ultraradikal propaganda.

Nej, jag läste fint! Jag läste, funderade och skrev tråden/inledningsinlägget. Och — hör och häpna — jag står för det!

Står inte du för Lika förutsättningar = frihet?

Det stämmer säkert, även om det känns aningen diffust i sammanhanget. Men du kan väl knappast påstå att vi har lika förutsättningar som världen ser ut idag? Då kan man ju misstänka att det är någonting någonstans som behöver förändras.

Du skulle verka mycket mer trovärdig om du plockade ut några väl valda delar i texten som du tycker känns extra ultraradikala och kommentera vad det är du tycker är så ultraradikalt, och varför det är bättre som det är just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

När ska ni förstå att de inte handlar om gratis?

/ Mikke

när du förklarar vad man får i utbyte

Inte min uppgift. Din uppgift! Men det förstår du nog inte heller. / Mikke

Tydligen så är månadens trend att alla förutom Piratpartister är dumma, tröga, skitstövlar mm!

Link to comment
Dela på andra sajter

När ska ni förstå att de inte handlar om gratis?

/ Mikke

när du förklarar vad man får i utbyte

Inte min uppgift. Din uppgift! Men det förstår du nog inte heller. / Mikke

Tydligen så är månadens trend att alla förutom Piratpartister är dumma, tröga, skitstövlar mm!

Det är bra att du håller dina inlägg på en så saklig nivå Karlsson.

Link to comment
Dela på andra sajter

När ska ni förstå att de inte handlar om gratis?

/ Mikke

när du förklarar vad man får i utbyte

Inte min uppgift. Din uppgift! Men det förstår du nog inte heller. / Mikke

jo

din uppgift

det är Du som säger att det inte handlar om gratis - inte jag

förklara då vad man får i utbyte om det inte är gratis

det är ditt önskemål om hur saker å ting ska vara - det är din uppgift att förklara hur det ska funka

annars är du inte det minsta trovärdig

Link to comment
Dela på andra sajter

När ska ni förstå att de inte handlar om gratis?

/ Mikke

när du förklarar vad man får i utbyte

Inte min uppgift. Din uppgift! Men det förstår du nog inte heller. / Mikke

jo

din uppgift

det är Du som säger att det inte handlar om gratis - inte jag

förklara då vad man får i utbyte om det inte är gratis

det är ditt önskemål om hur saker å ting ska vara - det är din uppgift att förklara hur det ska funka

annars är du inte det minsta trovärdig

Nej inte min uppgift. Du får lista ut det själv.

Vi har dragit detta så mång gånger att det inte behövs dras en gång till.

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inte min uppgift. Du får lista ut det själv.

Vi har dragit detta så mång gånger att det inte behövs dras en gång till.

/ Mikke

du är totalt oseriös

Om jag varit oseriös så hade du inte bemödat dej att diskutera dessa frågor med mej. Jag tänker dock inte ta hela fildelningsfrågan ett varv till bara för att du inte är seriös och läser vad som skrivs. För jag har svårt att tänka mej att du har så svårt att förstå vad som skrivits.

Kanske är det så att du egentligen, i 90% av dina svar, inte förstår ordalydelsen i de andras svar utan bara svarar med nya frågor så det ser ut som om du diskuterar. Öseriöst var ordet.

@Valle, Det är en bro inte en rondell. Jobbigt när det snurrar?

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

När ska ni förstå att de inte handlar om gratis?

/ Mikke

när du förklarar vad man får i utbyte

Utbyte? Varför skulle man inte få något utbyte?

jo det tycker jag också

jag vill bara veta vad å hur

förslag?

Vad; Pengar.

Hur; Den var lurigare du... Hur brukar man betala på internet?!?! (obs, ironi)

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är en ööööödla av nåt slag, eller kanske nåt annat jag vet inte.

Och där, kära meddebattörer, fick vi ta del av högklassig konst i hur man sabbar någon annans tråd...

Du kanske skulle försöka ta tillbaka din tråd genom att förklara i mer än allmäna ordalag vad det är som är så fasansfullt radikalt med artikeln du länkade till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad; Pengar.

Hur; Den var lurigare du... Hur brukar man betala på internet?!?! (obs, ironi)

jadu... om jag förstått det hela rätt så betalar man väl inte alls när man hämtar hem via torrents å p2p å sånt via internet.... eller har jag missuppfattat nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske skulle försöka ta tillbaka din tråd genom att förklara i mer än allmäna ordalag vad det är som är så fasansfullt radikalt med artikeln du länkade till?

Jag vill inte ha tillbaka tråden! Du kan få den! [ofrivilligt rim där]

Fast jag vill bara säga: Det är när vi tar till med argument ryckta ur trötta dystopier a la "1984" och Laughlins fjöntiga "gubbe på månen" och försöker göra dem sanna i syfte att vinna (skrämma till oss) gehör, som jag tycker att det blir väldigt "ultraflank"-tjut av det hela. Hela artikeln myllrar av detta tjut.

Link to comment
Dela på andra sajter

när du förklarar vad man får i utbyte

Inte min uppgift. Din uppgift! Men det förstår du nog inte heller. / Mikke

jo

din uppgift

det är Du som säger att det inte handlar om gratis - inte jag

förklara då vad man får i utbyte om det inte är gratis

det är ditt önskemål om hur saker å ting ska vara - det är din uppgift att förklara hur det ska funka

annars är du inte det minsta trovärdig

Nej inte min uppgift. Du får lista ut det själv.

Vi har dragit detta så mång gånger att det inte behövs dras en gång till.

/ Mikke

Snacka om att måla in sig i ett hörn!

Visste ni förresten att Herr Öland tillverkar Jinglar mot betalning 😆 Jo ni hörde rätt, han vill ha lön (precis som hans polare Falkvinge) för sitt arbete 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om att måla in sig i ett hörn!

Visste ni förresten att Herr Öland tillverkar Jinglar mot betalning 😮 Jo ni hörde rätt, han vill ha lön (precis som hans polare Falkvinge) för sitt arbete 😎

Hörrdu Karlsson, ta en tablett och gå o prata med dom andra patienterna. Du har inte en aning om vad du pratar om.

Som vanligt!

Det börjar närma sej val och det är dax att börja arbeta rent partipolitiskt. Så jag kommer inte delta i några djupare diskussioner på forumet. Dax att börja knacka dörr och dela ut lappar osv.

Jag kommer bara hoppa in då o då för att jaga dej tebax ner i ditt hål då o då.

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

jadu... om jag förstått det hela rätt så betalar man väl inte alls när man hämtar hem via torrents å p2p å sånt via internet.... eller har jag missuppfattat nåt?

Jag har ännu inte sett några torrent-sidor där man ens har möjlighet att betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte ha tillbaka tråden! Du kan få den! [ofrivilligt rim där]

Fast jag vill bara säga: Det är när vi tar till med argument ryckta ur trötta dystopier a la "1984" och Laughlins fjöntiga "gubbe på månen" och försöker göra dem sanna i syfte att vinna (skrämma till oss) gehör, som jag tycker att det blir väldigt "ultraflank"-tjut av det hela. Hela artikeln myllrar av detta tjut.

Det vore mycket enklare om du verkligen tog lite citat ur artikeln istället för att bara skriva samma sak som du redan gjort, fast med lite annan ordföljd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om att måla in sig i ett hörn!

Visste ni förresten att Herr Öland tillverkar Jinglar mot betalning 😮 Jo ni hörde rätt, han vill ha lön (precis som hans polare Falkvinge) för sitt arbete 😎

Det är väl ingen här som påstått att man inte ska ha lön om man jobbar!??!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...