Jump to content
Annons

Limiter/Compressor vid inspelning?


Steve-o

Recommended Posts

Hejsan!

Jag använder Cubase SE3 och har ett problem vid inspelning av sång.

Vid inspelning så sänker jag sången väldigt mucket för att det inte skal

dista när man tar i vid vissa partier i sången. Problemet blir då att när

jag sänkt så mycket och senare lägger på compressor m.m så blir det

ganska brusigt. Kan man på något sätt använda en limiter plugg för att

eliminera problemet eller måste jag köpa en hårdvaruburk att koppla

in innan jag går in i ljudkortet?

Steffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En hel del ligger i mickteknik. Kan man backa lagom från micken när man tar i med primalskriken kan man ha ganska mycket gain på ändå. Jag brukar både backa och vrida bort käften så jag sjunger starx bredvid micken när jag tar i.

Jag ska ändå ordna så jag ska göra sångpåläggen genom en analog compressor som jag använder live annars. Får man lite analog dist i den gör det inget, digital dist är ju katastrof.

Vad har du för mick?

Edit: Jag är osäker på dataisnspelning, men om man lägger en compressorplugg i programmet så hamnar den väl ändå efter mickingång och da-omvandlare? Då får man ju den fula sprakdisten i da-omvandlaren i alla fall.

Till min förra porta använde jag billiga Behringer Shark, en liten burk med både fantommatning, preamp och compressor. Den har även en rundgångsätare. Jag fick riktigt bra resultat med dom ihop med en ADK 51. Jag kunde ha mer gain på portan utan att det rapade till. En sån där burk duger väldigt bra till en helt nybörjare, jag kan sälja mina för 250 kr styck.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle hellre rekommendera att du spelar in i 24-bit och siktar på -10dB i stället för att försöka slicka 0dB hela tiden.

Då skapar du ett "headroom" utan att nämnvärt höja brusnivån. Det är bättre än att riskera att man spelar in med en dåligt inställd kompressor (där man aldrig kan återskapa originalljudet när man märker att det blev fel...), eftersom man kan lägga all kompression senare, men alltid kan backa till det obehandlade, om man kör med plugins.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle hellre rekommendera att du spelar in i 24-bit och siktar på -10dB i stället för att försöka slicka 0dB hela tiden.

Då skapar du ett "headroom" utan att nämnvärt höja brusnivån. Det är bättre än att riskera att man spelar in med en dåligt inställd kompressor (där man aldrig kan återskapa originalljudet när man märker att det blev fel...), eftersom man kan lägga all kompression senare, men alltid kan backa till det obehandlade, om man kör med plugins.

Som Claes beskriver gjorde vi när jag nyss gjorde min premiärinspelning. Jag hade inte räknat med sångpålägg den kvällen så jag hade inte ens popfiltret med mig till replokalen, men det var snabba grabbar så vi hann med sång också. Jag instruerade sångaren att sikta lite snett bredvid micken för att minska puffrisken, sen spelade vi in 24-bitars helt utan kompressor. Vi åkte på ett par distknäppningar så vi fick ta om, annars gick det bra. I den mix jag gjort av en låtarna har jag inte använt kompressor i mixen heller! RÖDE NT2-A verkar vara lättsjungen tycker jag det verkar som.

post-8284-1232442502_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Följdfråga: Om man nu känner sina grejer bra, vet hur det låter både med och utan komprimering, brukar man ändå inte i studios med riktig bra prylar komprimera direkt efter preampen? Så gjorde jag jämt förr med min lillporta, jag tycker det är mycket lättare att få ett bättre sångresultat om jag redan när jag sjunger hör hur slutresultatet av hur kompressorn kommer att jobba vid olika fraser i låten. Jag eftersträvar ju att få kompressorn att jobba så lite, eller lagom hela tiden. Även en svindyr kompressor förändrar ju ljudet om den jobbar mycket upp och ner, eller den låter ännu bättre om insignalen är ganska jämn.

Jag har liksom inbillat mig att när Merle Haggard och Willie Nelson går in i studion så sjunger de i nån riktigt fet rörmick kopplad till till en svindyr preamp och sen till den dyraste kompressor som finns innan ljudet går in i bordet. Utan komprimering hör man knappt själv de svagare ljuden som kommer ur strupen och då får man sämre koll på dem och då får i alla fall jag en osäkerhetskänsla om det låter skit eller inte.

Det är ju som Claes skriver för sent att komma tillbaka till ett bra originalljud om direktkomprimeringen blir ful eller överdriven, men om man sjunger utan är det ju försent att sen anpassa rösten efter hur kompressorn jobbar?

För några år sen började jag sjunga även live genom kompressor, och sen dess hatar jag att sjunga utan, det blir att man står och skriker ihjäl sig. Med direktkomprimering hör man mkt bättre hur man ska ta i och artikulera sig osv. Helst vill jag ha även reverbet och delayet i lurarna, det kan man ju ha där utan att spela in det. Sjunger man lite "puffigt" på en ballad gör ju det att reverb och delay blir överdrivet, särskilt utan komprimering vid inspelningen.

Man kan ju vara ganska moderat med komprimeringen vid inspelningen och lägga på lite extra vid mixen.

Ingen som tänker lika? Har märkt att jag ofta gör olikt många andra här i livet. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Följdfråga: Om man nu känner sina grejer bra, vet hur det låter både med och utan komprimering, brukar man ändå inte i studios med riktig bra prylar komprimera direkt efter preampen? Så gjorde jag jämt förr med min lillporta, jag tycker det är mycket lättare att få ett bättre sångresultat om jag redan när jag sjunger hör hur slutresultatet av hur kompressorn kommer att jobba vid olika fraser i låten.

det finns en poäng i det helt klart

men då ska man vara väldigt medveten om vad man gör å vad man vill uppnå - det går ju inte att backa från nåt man påverkat

men det handlar också om lite stake - idag tycks alla halvamatörer köra med störtkruka, hängslen å livrem å spara allt ljudmejslande till mixningen

ett tips är att läsa intervjun med eddie kramer i musikermagasinet

du kan ju givetvis ha lyssning med kompressor å ändå spela in en ren signal om det just är den grejen du vill uppnå

Link to comment
Dela på andra sajter

Följdfråga: Om man nu känner sina grejer bra, vet hur det låter både med och utan komprimering, brukar man ändå inte i studios med riktig bra prylar komprimera direkt efter preampen? Så gjorde jag jämt förr med min lillporta, jag tycker det är mycket lättare att få ett bättre sångresultat om jag redan när jag sjunger hör hur slutresultatet av hur kompressorn kommer att jobba vid olika fraser i låten.

det finns en poäng i det helt klart

men då ska man vara väldigt medveten om vad man gör å vad man vill uppnå - det går ju inte att backa från nåt man påverkat

men det handlar också om lite stake - idag tycks alla halvamatörer köra med störtkruka, hängslen å livrem å spara allt ljudmejslande till mixningen

ett tips är att läsa intervjun med eddie kramer i musikermagasinet

du kan ju givetvis ha lyssning med kompressor å ändå spela in en ren signal om det just är den grejen du vill uppnå

Hm. Fast hur 17 kopplar jag in det i min enkla digitalporta? Och då hör jag väl inte heller om det skulle råka bli en distknäpp på inspelningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns npg som att jag köper en prisvärd kompressor/limiter att koppla in!

Tips på prisvärd sådan?

En som är extremt prisvärd, är FMR Audios RNC (Really Nice Compressor). Den har ett "Supernice"-läge som är svårslaget till sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns npg som att jag köper en prisvärd kompressor/limiter att koppla in!

Tips på prisvärd sådan?

Har inte DBX ganska bra såna inte mycket dyrare än Behriner fast en hel del bättre?

Jag hade sån tur att jag såg en beg RANE för 1000 kr på Börsen, och just den dan var det halva priset på allt beg, så för 500 fick jag en kompressor som sen på nätet såg kostade 8000 spänn! Kolla runt på beg grejer är smart.

Nu när jag blivit van med den är det så enkelt att samtidigt som man snackar och provsjunger vrida på rattarna och direkt höra resultatet. Att gå in i menyer och joxa tycker jag är betydligt svårare, även det tycker jag ger fördel åt direktkomprimeringsmetoden.

Utan kompressor hatade jag min fula röst, nu kan jag stå ut riktigt bra med den, Jag sjunger inte lika falskt heller som utan av nån anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag skulle hellre rekommendera att du spelar in i 24-bit och siktar på -10dB i stället för att försöka slicka 0dB hela tiden.

Då skapar du ett "headroom" utan att nämnvärt höja brusnivån. Det är bättre än att riskera att man spelar in med en dåligt inställd kompressor (där man aldrig kan återskapa originalljudet när man märker att det blev fel...), eftersom man kan lägga all kompression senare, men alltid kan backa till det obehandlade, om man kör med plugins.

Håller med att det inte finns någon anledning slicka nollan men varför inte ta lite risker med dålig inspelning? Det bästa är testa och testa tills man lär sig använda kompressor bra. Varför alltid vara på det säkra? Hur ska man då lära sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle hellre rekommendera att du spelar in i 24-bit och siktar på -10dB i stället för att försöka slicka 0dB hela tiden.

Då skapar du ett "headroom" utan att nämnvärt höja brusnivån. Det är bättre än att riskera att man spelar in med en dåligt inställd kompressor (där man aldrig kan återskapa originalljudet när man märker att det blev fel...), eftersom man kan lägga all kompression senare, men alltid kan backa till det obehandlade, om man kör med plugins.

Håller med att det inte finns någon anledning slicka nollan men varför inte ta lite risker med dålig inspelning? Det bästa är testa och testa tills man lär sig använda kompressor bra. Varför alltid vara på det säkra? Hur ska man då lära sig?

Sen jag lärde mig hur kompressorn jobbar så har jag sparat enormt med tid också vid inspelningarna. Tid är pengar, och pengar är dyrt. Vad kul det är när nån håller med! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm. Fast hur 17 kopplar jag in det i min enkla digitalporta? Och då hör jag väl inte heller om det skulle råka bli en distknäpp på inspelningen?

det vet jag inte om det går

grejen är att ha en lyssning till den som sjunger eller spelar å en som teknikern hör

med en mixer funkar det fint om du har möjlighet till olika routing

sjunger du själv å spelar in bör du isf köra med compressorljudet till inspelningen och lyssningen

det är inte alltid fel att begränsa sig - ibland är det bra att bestämma sig tidigt hur nåt ska låta

men det är olika hur man funkar

ang. dbx

så lirar dom i en helt annan division än behringer

båda bör inte ens nämnas på samma rad

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en beg. Behringer Autocom pro mdx 1400 igår. Hur tusan kopplar jag in den?? Fick ingen koll på manualen...

Jag har en TSM MT-87 till en ART Tube MT vidare till Behringer compressorn och sedan in i mic ingången

på mitt EMU 0202 ljudkort. Mest brus, kan någon hjälpa mig???

Har kopplat XLR till compressorn och mono teleplugg in i ljudkortet.

Snälla kan nån hjälpa mig? (inte för att det var dyra pengar för den, mest att jag vill få lite koll på hur den funkar)

Stefan

Redigerat av Steve-o
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...