Jump to content
Annons

Varifrån får spotify musiken?


4Trax

Recommended Posts

Känns lite som ett i-landsproblem. ☺️

Men i Spotifys inställningar kan man själv ställa in buffertstorleken. Jag antar att man alltså kan ställa den på noll, och därigenom omöjliggöra att andra streamar från ens egen buffert...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har man klickat ja på "end user agreement" så får man väl leken tåla...

"As consideration for your rights under this Agreement, you agree that [...] Spotify has a right to allow the Spotify Software Application and the Spotify Service to utilize the processor, bandwidth and storage hardware on your computer or other relevant device for the limited purpose of facilitating the communication and transmission of content and other data or features to you and other users of the Spotify Software Application and the Spotify Service, and to facilitate the operation of the network on which the Spotify Software Application and the Spotify Service runs."

EDIT: fetstil och understruket av mej... http://www.spotify.com/en/legal/end-user-agreement/

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo, det kan du ju alltid göra ;-). Men egentligen så håller jag med dig lite, tycker inte heller om att försaka så mycket inegrited hela tiden som ju är förknippad med den nya tiden, är starkt emot ipred och fan allt vad det heter. Jag tror dock att du skulle finna det intresant att titta över fler program och saker du använder dagligen, antar att du inte kör nån linuxvariant?!, i så fall så spelar det nog inte så stor roll hur mycket bandbred/minne spotify fuskar av dig, det finns liksom en hel hög med både tjänster och programvara som är byggda enbart för syftet(både i windows och mac, troligtvis ett par i linux med ☺️). Sen har du ju internet i sig ; och bara där har du en hel hög med andra saker som du egentligen borde se upp med... det är en hopplöst integritetslös värld vi är i just nu 🙂 ...

//kamrat

På den punkten känns det som att vi är helt överens.

Å ena sidan kan jag tycka att man kan ge upp det där med integritet. Det kanske är en överspelad fråga? Det finns ingen integritet kvar. Punkt. Låt alla utnyttja allt till vad som helst, hela tiden.

Å andra sidan så bör jag som individ därmed vara befriad från ansvar för hur saker och ting används (samt tillförsäkrad den kapacitet jag behöver). Frågan är då vem som har ansvar för missbruk samt tillhandahållande av kapacitet. I förlängningen innebär nog ett sånt förhållningssätt en övergång till nån slags kombinerad råkapitalism och kommunism. Ingen har ansvar för något (dvs Staten friskriver individen från ansvar och eventuellt tar över det själv, samt tillhandahåller kapacitet till kommunikation och datorkraft) och den som vill tjäna pengar på människors okunnighet eller ignorans har fria händer att göra så.

Känns lite som ett i-landsproblem. 🙁

Men i Spotifys inställningar kan man själv ställa in buffertstorleken. Jag antar att man alltså kan ställa den på noll, och därigenom omöjliggöra att andra streamar från ens egen buffert...?

Visst är det så. Mitt engagemang i U-landsfrågorna lägger jag primärt på mina fadderbarn i Afrika.

🙂

Bufferten går att sänka till 1Gb. Kollade tidigare idag ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man klickat ja på "end user agreement" så får man väl leken tåla...

Visst är det så. Jag har också sett den texten - i efterhand.

Hur många av er läser hela avtalstexterna innan ni köper en tjänst eller börjar använda en vara?

Nu lämnar jag debatten för i eftermiddag. Bonusbarnbarnet kommer på middag. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken är ungefär densamma som för torrent-filer fast anpassad till strömmande data. När person A vill spela upp en låt strömmas den först från Spotifys servrar. Samtidigt som låten spelas upp sparas också datan i A:s cache. Nästa gång A spelar upp låten spelas den alltså upp från hennes egen dator vilket avlastar servern. När sedan B vill spela upp samma låt så kan servern avlastas ytterligare genom att låten även där spelas upp från A:s cache istället för från servern.

What!?!?!?!

Så tjänsten jag betalar Spotify för använder sig sen av min bredbandsuppkoppling (där jag betalar min bredbandsleverantör för att jag [!] ska få tillgång till kapaciteten) för att sprida musiken till andra?!?!?

Ett jäkla snyltande i så fall. Då får jag ju betala två gånger, både för min egen användning och för andras!

Finns det nåt sätt att blockera att "person B" hämtar musiken från min dator?

Jag menar, det är ju en affär mellan "person B" och Spotify som jag inte har nån lust att bli inblandad i ...

Haha så dumt så det finns ju inte. För det första så är det ju, som någon annan skrev, inte hemskt att göra en annan människa en tjänst.

Men hur har du tänkt dig att du själv ska kunna lyssna på musiken isåfall om du inte blir tilldelad någon bandbredd?

Det handlar om att ge och ta, mycket skrämmande är att många bara tar.

/Robin

Redigerat av RobinJacobsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar inte läsa avtalstexterna men insåg att jag nog borde göra det oftare när jag råkade få ögonen på att Limewire inte får användas för att driva säkerhetssystem på kärnkraftverk eller sköta flygledning...

Driver du många kärnkraftverk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken är ungefär densamma som för torrent-filer fast anpassad till strömmande data. När person A vill spela upp en låt strömmas den först från Spotifys servrar. Samtidigt som låten spelas upp sparas också datan i A:s cache. Nästa gång A spelar upp låten spelas den alltså upp från hennes egen dator vilket avlastar servern. När sedan B vill spela upp samma låt så kan servern avlastas ytterligare genom att låten även där spelas upp från A:s cache istället för från servern.

Så lustigt nog är tjänsten som skivbolagen (möjligen) hoppas ska underminera olaglig fildelning byggd på samma teknik som piraterna har varit föregångare inom.

Var har du läst detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Multivitamin (oregistrerad)
Kan man inte bara ställa in i brandväggen att man inte vill ha utgående kommunikation från ett visst programm? Brukar väl vara en standardgrej?

Man måste kunna ladda upp lite för att kommunicera med den andra datorer/servrar så jag tror inte det går att ställa in på en brandvägg. Tror mest bara går att blockera programmet helt.

http://www.netlimiter.com/

Här är programmet nån frågade om tidigare ni kan väl köra igång och kolla exakt hur mycket Spotify snor av er bandbredd. Tycker att de borde ha en inbyggd gräns som i torrentprogram annars är det risk att Spotify snor all uppladningshastighet för en och då "hänger" sig internet för en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samtidigt som låten spelas upp sparas också datan i A:s cache.

Jaha? Kan jag komma åt datan? Kan väl knappast göras spelbar utan uppkoppling till Spotifys server, he?

Cachen är krypterad, så svaret är nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken är ungefär densamma som för torrent-filer fast anpassad till strömmande data. När person A vill spela upp en låt strömmas den först från Spotifys servrar. Samtidigt som låten spelas upp sparas också datan i A:s cache. Nästa gång A spelar upp låten spelas den alltså upp från hennes egen dator vilket avlastar servern. När sedan B vill spela upp samma låt så kan servern avlastas ytterligare genom att låten även där spelas upp från A:s cache istället för från servern.

Så lustigt nog är tjänsten som skivbolagen (möjligen) hoppas ska underminera olaglig fildelning byggd på samma teknik som piraterna har varit föregångare inom.

Var har du läst detta?

Hmm, det är den sammanlagda bild jag fått från många ställen, bl a står det lite om det här och här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv anser jag det lysande att använda server-baserat musikarkiv kombinerat med peer-to-peer för att hålla nere nätverksbelastningen.

Agree! Det är skrämmande vad mycket energi det går åt till att göra så lite som en en sökning på google.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en liten fundering. Jag lyssnar dagligen på massor av ny musik via spotify, och hur mycket sparas egentligen på min dator? Kan det vara så att spotify sparar hur många gb som helst på min dator i dess cache? Om den gör det. Hur kan jag tömma den?

//Sonefors

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en liten fundering. Jag lyssnar dagligen på massor av ny musik via spotify, och hur mycket sparas egentligen på min dator? Kan det vara så att spotify sparar hur många gb som helst på min dator i dess cache? Om den gör det. Hur kan jag tömma den?

//Sonefors

Du ställer in hur mycket utrymme Spotify får använda i inställningar. Där väljer du även vart detta sparas (för mig: /Users/Sebastian/Library/Caches/com.spotify.client/Storage) – borde väl bara vara att tömma den mappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Kan man inte bara ställa in i brandväggen att man inte vill ha utgående kommunikation från ett visst programm? Brukar väl vara en standardgrej?

Man måste kunna ladda upp lite för att kommunicera med den andra datorer/servrar så jag tror inte det går att ställa in på en brandvägg. Tror mest bara går att blockera programmet helt.

http://www.netlimiter.com/

Här är programmet nån frågade om tidigare ni kan väl köra igång och kolla exakt hur mycket Spotify snor av er bandbredd. Tycker att de borde ha en inbyggd gräns som i torrentprogram annars är det risk att Spotify snor all uppladningshastighet för en och då "hänger" sig internet för en.

Vilken brandvägg och traffic shaper som kan användas är naturligvis beroende på vilket OS man har.

Men ett bra sätt är att sätta en rate limit på stora paket som kommer från spotify. Typ max ett par per sekund om paketet är större än 1200 bytes eller så

men man håller öppet för små paket för att ack och utgående frågor ska gå snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag kollat lite på hur min dator belastas av Spotify. (En tre år gammal standard-PC.)

Spotifys minnesåtgång (RAM) ligger på 13 - 14 M. CPU-belastningen på 0%. Min sammanlagda nätverskommunikationen ligger på 0,2%. Försumbart med andra ord.

Spotifys cache har dessutom roffat åt sig 3,3 GB av hårddisken. (Jag kör med standardinställningen, dvs max 10% av ledigt diskutrymme.) Tittar jag närmare i mappen så hittar jag filer från diverse datum, så helt klart verkar Spotify lägga dit filer med jämna mellanrum. Har dock ingen koll på när de läses.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...