Jump to content
Annons

En tråd med test av gitarrförstärkare.


TUFFTUFFTUFF

Recommended Posts

Annons
Kan man inte bara köra på, lägg upp man spelar in, och beskriver tillvägagångssätt

och gitarr, mick / mickar, osv osv, rum, akustik. bla bla bla!

Ja, jag är lugnt med på den, så länge man skriver (och gärna tar bilder) på hur man har mickat upp och ställt in förstärkaren. Jag tänker the more, the merrier. Ju fler som lastar upp filer, ju mer har man att jämföra med. Jag slänger ut tråden imorrn 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte bara köra på, lägg upp man spelar in, och beskriver tillvägagångssätt

och gitarr, mick / mickar, osv osv, rum, akustik. bla bla bla!

Ja, jag är lugnt med på den, så länge man skriver (och gärna tar bilder) på hur man har mickat upp och ställt in förstärkaren. Jag tänker the more, the merrier. Ju fler som lastar upp filer, ju mer har man att jämföra med. Jag slänger ut tråden imorrn 😮

Underbart, då får man nått att göra med ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Argh, nu urartade det igen, men tbx till ämnet.

Kan man inte bara köra på, lägg upp man spelar in, och beskriver tillvägagångssätt

och gitarr, mick / mickar, osv osv, rum, akustik. bla bla bla!

Eller vad säger du Mathias? =)

"var och en efter förmåga för trådens bästa"

Men det går ju inte att jämföra ljud.

Däremot som du säger Angus att lägga upp olika gitarrinspelningssätt är ju en ypperlig idé. 😛

Tex: "Här har jag dubbat två dist med 4 aku" , här har jag "mickat si å så" osv.. det låter nice! skapa om tråden till "gitarrljud"

....sova?.... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

....sova?.... 😮

okey, sova =)

natti

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Med alla tonrattar på 12 brukar det bli en olidlig diskant som gör det omöjligt att höra hur det egentligen borde låta.

Fast en Musicman 130 watts rörcombo jag hade måste man ha både diskant och presence på fullt för att den inte skulle vara allt för dov. Ändrar man bara lite grann på den bästa inställningen låter det ju fan på en gång. Lite tycke och smak är det ju, men man kan ju inte försöka ratta fram en annan inställning än ens egen och liksom gissa att alla på nätet tex ska föredra lite mindre diskant?

Det som verkligen varierar mellan olika gitarristers smak är ju graden av gain. en del spelar med tvärcleant, en del med lite mittemellanskitigt, andra ändå, såna som jag, bender min Fender med maxgain. 😳

Jag blir nyfiken på vad du spelar på för skitstärkare när du säger att det blir en olidlig diskant när du kör allt på kl 12. Kanske dålig högtalarlåda?

Hahaha, nej, då har du missat något. Menar du allvar? Att det enda som skiljer gitarristers smak är mängden gain? Jösses. Folk rattar hur olika som helst, trots exakt samma grejer. Alla har olika ljudideal.

Som sagt, jag sa att man skulle spela in dels med allt enligt "reglerna" och dels efter eget tycke.

När tappas kvalitén?

När man exporterar den i samma som man spelar in den i eller när den skickas över internet och tappar kraft på vägen?

Kan inte säga att det är bättre att reampa. Men när försvinner kvalitén?

Och när spelar mixerbordet in?

Jag har inte ens ett mixerbord.

Och ändå så ska jag kunna reampa.

Hört talas om digital inspelning?

Men, alla gitarrer låter inte bra på alla stärkare.

Och om man inte får ställa in sitt eget sound, så blir allt väääldigt tråkigt med!

Och det vore ju trist.

Det skulle ju kunna vara så att det är lite knepigt att få ut ett rent och rättvist ljud ur ljudkortet som skickas

till reamp-boxen, det kan jag hålla med om.

MEN! nu är väll ändå inte reamp-boxar jättevanligt i hemmet.

Fast det borde gå att lösa utan en sådan kommersiell låda.

(Och nu vart jag lite fundersam på huruvida man ens behöver en sådan "box", svara gärna på det,

är en smula förvirrad så här på natten. Kanske bara behöver en sån vid inspelningen? Borde

inte en vanlig DI-box med en lajn-utgång funka? 🙁 )

PS. Jag reserverar mig för feltänk och annat filureri, rätta mig gärna =)

Jag har aldrig reampat själv men det är många proffs som säger att reampa inte alltid är en pålitlig teknik. Med att kvalitet tappas menar jag att man inte får exakt samma eq som det är från gitarren, exakt samma output, exakt samma dynamik, etc.

Ska man reampa ska man ha svinbra grejer och verkligen veta vad man gör.

Nej, en DI-box funkar inte.

EQ på stärkaren borde vara rak.

Var det ett skämt?

Verkligen inte. Varför skulle det vara det? Annars rattar folk efter sina ideal. En rak EQ på stärkaren är vad tillverkaren tycker låter bäst, det är neutralast.

Såå, hur kan det då komma sig att alla basstärkare jag spelat på, ja, faktiskt alla,

låter som en gammal galosh, utan den underhållande lukten.

Ren skit med andra ord.

Såå, det var ett skämt?

Eh, jag förstår inte ditt inlägg?

Återigen: Nej, det var f-n inte ett skämt.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...