Jump to content
Annons

Dolly P vilken brud

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Finns det nÄn lÄt som har blivit uttjatad genom Ären sÄ Àr det Stairway to Heaven, det Àr nÀstan Sweet Home Alabama varning i lika stor utstrÀckning som pÄ det mesta i stil med Staus Q och Clapton etc etc. Jag trodde aldrig jag skulle kunna njuta av den igen men sÄ kör dom en koncert med Dolly pÄ TV. Man kan sÀga vad man vill men oavsett allt sÄ Àr hon en av moderna tiders absolut bÀsta populÀrmusik sÄngerska alla kategorier, kanske den bÀsta nÄnsin. Bandet ska vi inte prata om helt suverÀna helt enkelt, jag Àr mer Ät hÄllet alternative sedan mÄnga Är tillbaka men ett bluegrassband som obehindrat lirar det mesta det impar lite faktiskt. SlÀng pÄ dom vad som helst Dolly och grabbarna fixar tydligen lÀget.

Annons
Postat (redigerat)
Attans det missade jag. Repris? Kanal?

Ja Dolly P Àr bra som tusan...o ingen dÄlig lÄtskrivare heller..

De dÀr muskerna Àr vÀrldens skickligaste. Har ni sett nÀr Dolly ensam pÄ scenen sjungeroch spelar banjo klockrent med naglar som Àr typ, ja, enorma. Vilken kvinna. Kom man i nÀrheten dÀr fick man vÀl hjÀrtattack. Jag tycker att hon sjunger typ bÀst av alla. Det finns en skiva som heter "Trio" med Emmylou Harris, Linda Ronstadt, och Dolly Parton, spelades in analogt frÄn början, mestadels akustiska instrument, vÀrsta supermusikerna spelar. Skaffa den hÀr om ni inte redan har den.

http://www.amazon.com/Trio-Dolly-Parton/dp/B000002LAC

HÀr hittade jag en av lÄtarna frÄn skivan, fast en annan version. Hur fan kan man spela steel guitar sÄ dÀr?

http://www.youtube.com/watch?v=vKCmFzgaf0E

HÀr Àr det samma musiker som pÄ skivan. Kolla gitarrsolot i mitten, dra Ät skogen!

Hittade en till jag aldrig sett förut, Jerry Lee, min favoritdÄre Àr med...

http://www.youtube.com/watch?v=cWW5h6zkpIE...feature=related

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
Attans det missade jag. Repris? Kanal?

Ja Dolly P Àr bra som tusan...o ingen dÄlig lÄtskrivare heller..

MÄste ha varit en repris..? Det var en konsert tidigare i Är pÄ SVT.. och den versionen pÄ lÄten gÄr definitivt in pÄ - jag skulle kunna sÀga - allas topplista. Helt grymt och jag Àr ingen Dollyfan.

Postat

Kan ju tillÀggas att Mr Page sjÀlv sagt att Dolly P's version av Stairway to Heaven Àr hans favorit. SjÀlv tycker jag inte att den Àr sÀrskilt bra men det beror nog snarast pÄ att jag har rÀtt svÄrt för hennes röst överlag. SÄ kan det gÄ.

Postat
Kan ju tillÀggas att Mr Page sjÀlv sagt att Dolly P's version av Stairway to Heaven Àr hans favorit. SjÀlv tycker jag inte att den Àr sÀrskilt bra men det beror nog snarast pÄ att jag har rÀtt svÄrt för hennes röst överlag. SÄ kan det gÄ.

Versioner jag tidigare hört..samma som du mÄnne..har inte kommit upp i klass med just det dÀr livegiget.

Postat

NÀe jag rÄkade zappa förbi det giget och helvete va bra det va!

Sen sopar hon ju banan med Whitney Houston om man rÀknar emotionellt engagemang i I will always love you, mÄnga som inte vet att Dolly Parton sjöng den frÄn början.

Och musikerna ska vi inte ens snacka om, snacka om att stÀlla ett skÄp pÄ hur tajt akustisk musik ska liras. God damn it som dom sÀger dÀr över!

Postat

Dolly Parton FTW!

Postat

Jolene Ă€r enligt mig en av vĂ€rldens bĂ€sta lĂ„tar. Det sĂ€ndes en TV-konsert med henne hĂ€r i Norge igĂ„r och hon tillĂ€gnade den till tvĂ„ drag-queens som hade önskat den och Ă€ndrade texten till typ "but you donÂŽt know what he means to me, drag-queen" 😎

Postat
Var det SVT som visade det alltsÄ? Repris frÄn tidigare i Är? Kommer det att gÄ i repris igen?

Var det ett Bluegrassband eller ett "standard-komp-band" ?

GÄr i repris den 10:e januari, det kommer iaf inte jag missa för jag sÄg ju inte hela igÄr.

Postat

Inte direkt min favorit, men helt OK!

Postat

Tror nog att jag ska slÀnga ett öga pÄ reprisen jag ocksÄ. Jag Àr inget Dolly Parton-fan, över huvud icke, men bra musik (oavsett artist) och schyssta gig uppskattas alltid! SÄ jag mÄste ju kolla.

Postat
Var det SVT som visade det alltsÄ? Repris frÄn tidigare i Är? Kommer det att gÄ i repris igen?

Var det ett Bluegrassband eller ett "standard-komp-band" ?

Förmodligen ett kompband men inte standard om man sÀger sÄ. Dom lirar förmodligen det mesta oavsett gengre om dom vill.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

JodÄ, visst fan var det hÀr bra. Men ju mer spelningen gick sÄ började jag tycka lite mindre bra men trotts allt fortfarande svinbra. För det första sÄ Àr det lite synd att om man nu ska köra bluegrass sÄ sumpa trummorna. Men det Àr en smaksak.

Om det nu ska vara trummor sÄ vill jag se fullt blÄs med telecaster och mer lapsteels.

Sen nÀr dom kör stairway o heaven sÄ reagerade jag direkt.

En del ligger pÄ backtrack! Sen nÀr dom körde nÄn irlÀnsk lÄt med en flöjt sÄ sticker den fram helt oproximitydÀmpat. Ja dÄ liras den frÄn en keyboard. Och det Àr vÀl iofs inget mÀrkvÀrdig. Band idag kör mycket pÄ backtrack. Men att Dolly gjorde det... fy skÀms! Annars sÄ var det riktigt bra!

Redigerat av KillwithSkill
Postat
mÄnga som inte vet att Dolly Parton sjöng den frÄn början

Inte bara sjöng den utan skrev den ocksÄ!

Kul att fler börjar lyssna pĂ„ country đŸ˜Č

Dolly Àr en sÀllsynt begÄvning bÄde nÀr det gÀller lÄtskriveri och att lira bÄde gitarr och banjo. Det finns fler kvinnor som kan i den branshen. Kolla den hÀr bruden pÄ steel:

Blue bonnet blues

Jag kan inte lÄta bli att bjussa pÄ nÄgra country höjdare för dom som gillar "Lir" i den högre skolan.

New Nashville cats lirar "Pick it apart"

För er som inte kÀnner igen "gubbarna" sÄ kan jag sÀga att i bÄda fallen sÄ Àr det dom som lirat pÄ nÀstan alla country plattor som kommit ut i Nashville dom senaste 15 Ären.

/Magnus

Postat

Jag gillar inte Dolly Partons röst riktigt och Àr inte alls glad för country&western, sÄ jag har aldrig kunnat lyssna pÄ henne pÄ allvar, utan hennes "I will always love you" gillar jag faktiskt bÀttre med Whitney Houston.

Det finns dĂ€remot nog ingen som kan pĂ„stĂ„ annat Ă€n att Dolly Ă€r vĂ€ldigt duktig bĂ„de som sĂ„ngerska och som lĂ„tskrivare. 🙁

En lĂ„t finns det faktiskt som har fĂ„tt mig att verkligen uppskatta henne - och det Ă€r en duett med James Ingram, som heter "The day I fall in love". Underbar lĂ„t, som vanligt en jĂ€ttebĂ€st James Ingram - och en faktiskt chockerande bra Dolly, utan det vanliga överdrivna countryköret som jag ogillar. 🙂http://se.youtube.com/watch?v=MlD4KI7ulrA 😉

Postat

Shit!!! Jag som hade siktat in mig pĂ„ reprisen men nÀÀÀÀÀ, kanske hĂ„ller pĂ„ att bli senil. Blev bjuden pĂ„ vĂ„fflor av kĂ€re mor idag, mĂ€tt Ă„ belĂ„ten slog jag igĂ„ng tvn och dĂ„ spelades sista lĂ„ten. 😏

Postat
Shit!!! Jag som hade siktat in mig pĂ„ reprisen men nÀÀÀÀÀ, kanske hĂ„ller pĂ„ att bli senil. Blev bjuden pĂ„ vĂ„fflor av kĂ€re mor idag, mĂ€tt Ă„ belĂ„ten slog jag igĂ„ng tvn och dĂ„ spelades sista lĂ„ten. 😏

Du det var nÀra för en annan oxÄ!

Hade luren pÄ tyst, den anvÀnder jag som pÄminnelsemaskin och den skrek ju som fasen utan att jag hörde det. Sen sÄ slog det mig att jag hade luren pÄ tyst. Tar upp luren och jodÄ, visst blinkade displayen. Sprang till TV och satte pÄ. Höll pÄ att missa det!

Men det var rikigt bra förutom en del saker. SÄ JA du missade nÄt!

Postat

Du det var nÀra för en annan oxÄ!

Hade luren pÄ tyst, den anvÀnder jag som pÄminnelsemaskin och den skrek ju som fasen utan att jag hörde det. Sen sÄ slog det mig att jag hade luren pÄ tyst. Tar upp luren och jodÄ, visst blinkade displayen. Sprang till TV och satte pÄ. Höll pÄ att missa det!

Men det var rikigt bra förutom en del saker. SÄ JA du missade nÄt!

Hmm...inte blir man tröstad heller. 😄 Det lilla jag sĂ„g pĂ„ slutet var ju suverĂ€nt. Du var iaf smart som stĂ€llde pĂ„minnelse.

Postat

Lite kasst ljud pÄ den första men....

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

och den andra har bra ljud menar du? 😛

Postat

Hon Ă€r fantastisk, hon har vĂ€l skrivit typ 3000 lĂ„tar sĂ„ om ni kör en cover sĂ„ Ă€r det sĂ€kert hennes lĂ„t 😛

Postat

Varför blir det sÄnt sopljud pÄ youtube ibland, och ibland Àr det riktigt hyfsat stereoljud?

Postat

Ja, hon Ă€r grym! 😛

Kolla Àven in Bonnie Raitt - en riktigt mÄngfacetterad musiker och sÄngerska. Sjukt bra band ocksÄ!

Postat
och den andra har bra ljud menar du? 😛

Det duger Ät dig.

Postat

Varför blir det sÄnt sopljud pÄ youtube ibland, och ibland Àr det riktigt hyfsat stereoljud?

Det beror nog pÄ att folk lÀgger upp mono+ att det förmodligen Àr lite si och sÄ med kvalitén frÄn början. Skriver du &fmt=18 sist i adressraden sÄ fÄr du i alla fall högsta kvalité som just den lÄten kan erbjuda.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.