Jump to content
Annons

Dolly P vilken brud


anarkisten1 (oregistrerad)

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)

Finns det nån låt som har blivit uttjatad genom åren så är det Stairway to Heaven, det är nästan Sweet Home Alabama varning i lika stor utsträckning som på det mesta i stil med Staus Q och Clapton etc etc. Jag trodde aldrig jag skulle kunna njuta av den igen men så kör dom en koncert med Dolly på TV. Man kan säga vad man vill men oavsett allt så är hon en av moderna tiders absolut bästa populärmusik sångerska alla kategorier, kanske den bästa nånsin. Bandet ska vi inte prata om helt suveräna helt enkelt, jag är mer åt hållet alternative sedan många år tillbaka men ett bluegrassband som obehindrat lirar det mesta det impar lite faktiskt. Släng på dom vad som helst Dolly och grabbarna fixar tydligen läget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Attans det missade jag. Repris? Kanal?

Ja Dolly P är bra som tusan...o ingen dålig låtskrivare heller..

De där muskerna är världens skickligaste. Har ni sett när Dolly ensam på scenen sjungeroch spelar banjo klockrent med naglar som är typ, ja, enorma. Vilken kvinna. Kom man i närheten där fick man väl hjärtattack. Jag tycker att hon sjunger typ bäst av alla. Det finns en skiva som heter "Trio" med Emmylou Harris, Linda Ronstadt, och Dolly Parton, spelades in analogt från början, mestadels akustiska instrument, värsta supermusikerna spelar. Skaffa den här om ni inte redan har den.

http://www.amazon.com/Trio-Dolly-Parton/dp/B000002LAC

Här hittade jag en av låtarna från skivan, fast en annan version. Hur fan kan man spela steel guitar så där?

http://www.youtube.com/watch?v=vKCmFzgaf0E

Här är det samma musiker som på skivan. Kolla gitarrsolot i mitten, dra åt skogen!

Hittade en till jag aldrig sett förut, Jerry Lee, min favoritdåre är med...

http://www.youtube.com/watch?v=cWW5h6zkpIE...feature=related

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Attans det missade jag. Repris? Kanal?

Ja Dolly P är bra som tusan...o ingen dålig låtskrivare heller..

Måste ha varit en repris..? Det var en konsert tidigare i år på SVT.. och den versionen på låten går definitivt in på - jag skulle kunna säga - allas topplista. Helt grymt och jag är ingen Dollyfan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju tilläggas att Mr Page själv sagt att Dolly P's version av Stairway to Heaven är hans favorit. Själv tycker jag inte att den är särskilt bra men det beror nog snarast på att jag har rätt svårt för hennes röst överlag. Så kan det gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju tilläggas att Mr Page själv sagt att Dolly P's version av Stairway to Heaven är hans favorit. Själv tycker jag inte att den är särskilt bra men det beror nog snarast på att jag har rätt svårt för hennes röst överlag. Så kan det gå.

Versioner jag tidigare hört..samma som du månne..har inte kommit upp i klass med just det där livegiget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe jag råkade zappa förbi det giget och helvete va bra det va!

Sen sopar hon ju banan med Whitney Houston om man räknar emotionellt engagemang i I will always love you, många som inte vet att Dolly Parton sjöng den från början.

Och musikerna ska vi inte ens snacka om, snacka om att ställa ett skåp på hur tajt akustisk musik ska liras. God damn it som dom säger där över!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dolly Parton FTW!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det SVT som visade det alltså? Repris från tidigare i år? Kommer det att gå i repris igen?

Var det ett Bluegrassband eller ett "standard-komp-band" ?

Går i repris den 10:e januari, det kommer iaf inte jag missa för jag såg ju inte hela igår.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Var det SVT som visade det alltså? Repris från tidigare i år? Kommer det att gå i repris igen?

Var det ett Bluegrassband eller ett "standard-komp-band" ?

Förmodligen ett kompband men inte standard om man säger så. Dom lirar förmodligen det mesta oavsett gengre om dom vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jodå, visst fan var det här bra. Men ju mer spelningen gick så började jag tycka lite mindre bra men trotts allt fortfarande svinbra. För det första så är det lite synd att om man nu ska köra bluegrass så sumpa trummorna. Men det är en smaksak.

Om det nu ska vara trummor så vill jag se fullt blås med telecaster och mer lapsteels.

Sen när dom kör stairway o heaven så reagerade jag direkt.

En del ligger på backtrack! Sen när dom körde nån irlänsk låt med en flöjt så sticker den fram helt oproximitydämpat. Ja då liras den från en keyboard. Och det är väl iofs inget märkvärdig. Band idag kör mycket på backtrack. Men att Dolly gjorde det... fy skäms! Annars så var det riktigt bra!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

många som inte vet att Dolly Parton sjöng den från början

Inte bara sjöng den utan skrev den också!

Kul att fler börjar lyssna på country 😲

Dolly är en sällsynt begåvning både när det gäller låtskriveri och att lira både gitarr och banjo. Det finns fler kvinnor som kan i den branshen. Kolla den här bruden på steel:

Blue bonnet blues

Jag kan inte låta bli att bjussa på några country höjdare för dom som gillar "Lir" i den högre skolan.

New Nashville cats lirar "Pick it apart"

För er som inte känner igen "gubbarna" så kan jag säga att i båda fallen så är det dom som lirat på nästan alla country plattor som kommit ut i Nashville dom senaste 15 åren.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte Dolly Partons röst riktigt och är inte alls glad för country&western, så jag har aldrig kunnat lyssna på henne på allvar, utan hennes "I will always love you" gillar jag faktiskt bättre med Whitney Houston.

Det finns däremot nog ingen som kan påstå annat än att Dolly är väldigt duktig både som sångerska och som låtskrivare. 🙁

En låt finns det faktiskt som har fått mig att verkligen uppskatta henne - och det är en duett med James Ingram, som heter "The day I fall in love". Underbar låt, som vanligt en jättebäst James Ingram - och en faktiskt chockerande bra Dolly, utan det vanliga överdrivna countryköret som jag ogillar. 🙂http://se.youtube.com/watch?v=MlD4KI7ulrA 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit!!! Jag som hade siktat in mig på reprisen men näääää, kanske håller på att bli senil. Blev bjuden på våfflor av käre mor idag, mätt å belåten slog jag igång tvn och då spelades sista låten. 😏

Du det var nära för en annan oxå!

Hade luren på tyst, den använder jag som påminnelsemaskin och den skrek ju som fasen utan att jag hörde det. Sen så slog det mig att jag hade luren på tyst. Tar upp luren och jodå, visst blinkade displayen. Sprang till TV och satte på. Höll på att missa det!

Men det var rikigt bra förutom en del saker. Så JA du missade nåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit!!! Jag som hade siktat in mig på reprisen men näääää, kanske håller på att bli senil. Blev bjuden på våfflor av käre mor idag, mätt å belåten slog jag igång tvn och då spelades sista låten. 😏

Du det var nära för en annan oxå!

Hade luren på tyst, den använder jag som påminnelsemaskin och den skrek ju som fasen utan att jag hörde det. Sen så slog det mig att jag hade luren på tyst. Tar upp luren och jodå, visst blinkade displayen. Sprang till TV och satte på. Höll på att missa det!

Men det var rikigt bra förutom en del saker. Så JA du missade nåt!

Hmm...inte blir man tröstad heller. 😄 Det lilla jag såg på slutet var ju suveränt. Du var iaf smart som ställde påminnelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Lite kasst ljud på den första men....

Varför blir det sånt sopljud på youtube ibland, och ibland är det riktigt hyfsat stereoljud?

Det beror nog på att folk lägger upp mono+ att det förmodligen är lite si och så med kvalitén från början. Skriver du &fmt=18 sist i adressraden så får du i alla fall högsta kvalité som just den låten kan erbjuda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...