Jump to content
Annons

Vad kan man uttala sig om?


Hagelberg

Recommended Posts

Hej,

Hur gör ni? Om ni hör en demo upplagd här i en genre som ni inte alls lyssnar på annars. Skriver ni ett svar då? Jag har tänkt ganska mycket på det här - på vilket sätt kan jag uttala mig om en trance-låt egentligen (lyssnar aldrig på sådan musik hemma..)

Rent musikaliskt självklart väger min åsikt om en trance-låt ganska lätt eftersom jag inte "kan" musikstilen, men även när det kommer till ljudval, mixning etc - vad fasen vet jag egentligen?

Någon här kanske lägger upp en, i hans eller hennes tycke, brutalt originell pop/trance/industri-skapelse. Men med mina referensramar låter det som allt annat... 😛

Jag vill härmed INTE ha sagt att all feedback som inte kommer från den i genren mest inbitne lyssnaren inte betyder något... men det är ju ändå en ganska intressant fråga tycker jag...

Jag brukar tänka så här: hittar jag en låt här, som för mig, är en glad överraskning i genren (tex en trance-låt som jag faktiskt gillar) så postar jag en reply... Annars inte...

Några tankar?

Mvh Hagelberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm...jag tycker man kan ge feedback på olika sätt....

Själv lyssnar jag inte på dansbandsmusik....så jag skulle deffinitivt hålla mig ifrån att uttala mig om hurvida jag tycker låten i sig är bra eller inte........

Men trots att jag inte lyssnar på den musiken kan jag ju komma med teknisk feedback, så som mixning, effekter, ljudbild osv osv....

Jag kan ju också uttala mig om hurvida melodin faktiskt sätter sig........jag kan ganska ofta komma på mig själv med att nynna på låtar jag egentligen hatar.....och då är det ju något speciellt med den melodin.......såna saker tycker jag deffinitivt man kan säga också, då det faktiskt är av yttersta vikt för "skaparen" att få veta en sån sak.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar tycka att en bra låt är en bra låt är en bra låt. T ex lyssnar jag inte på trance, men tror mig veta att trance ska ha ett speciellt sug, sväng och tyngd. Låter det tunt, stelt och trist är det förmodligen inte en bra låt.

Detsamma gäller väl hårdrock; låter gitarrerna lökigt, basen tunt, melodin barnsligt, trummorna bom paff bom paff i all oändlighet så är det förmodligen inte heller en bra låt.

Jag tror att om man är hyfsat öppen för musik så har man hört både det ena och det andra, och då kan man nog skilja en bra låt från en dålig. Men man måste naturligtvis komma ihåg att de flesta som lyssnar på demolåtarna inte är experter på genren ifråga, och kanske har en helt annan åsikt än en person som ägnar hela sin vakna tid åt att lyssna på genren. Jag t ex lyssnade extremt mycket på synthpop när jag var i tonåren (för 20 år sedan) och brukar också konsekvent såga försök till sådan musik eftersom låtarna helt enkelt är usla jämfört med den synthpop som gjordes i början på 80-talet. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Du akn ju alltid ge feedback på mixningen om inte annat. jag menar du hör om den är dålig, eller om det är nåt fel. Skräller det här eller blir det fel i takten?. Hur stark är voxen och trummorna tex.

Sen hör man ju ibland att nåt e falskt. Sådant går ju liksom över vilken musikstil som spelas... uhh, med vissa undantag kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)
Sen hör man ju ibland att nåt e falskt. Sådant går ju liksom över vilken musikstil som spelas... uhh, med vissa undantag kanske.

Hyssh, säg inget till Håkan Hellström och Olle Ljungström bara.... 😛

Haha Hihi Hoho. 😆😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen hör man ju ibland att nåt e falskt. Sådant går ju liksom över vilken musikstil som spelas... uhh, med vissa undantag kanske.

Hyssh, säg inget till Håkan Hellström och Olle Ljungström bara.... 😛

Haha Hihi Hoho. 😆😄🙂

hähä

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl upp till lyssnaren:

1) Man kan väl försöka lyssna rent musikalist, hur går melodin, svänger den,

hakar den upp sig, finns det jämna eller "ojämna" övergångar (kan vara gjort

så också om det finns ett sammanhang)

2) Vad är första intrycket, kom man igång direkt eller kom det efter halva tiden

eller mot slutet. Lyssna igen och igen - ja några gånger - fastnar den?

3) Låter det rent, bra ljud, tydligt eller är det lågt, "svagt" - ja kanske skall man

kalla detta rent tekniska delen för ... vet inte vad... Kan inte detta med mixning etc...

men man kan bedöma om det låter tydligt och vad och var det låter lite svagare och

påpeka detta.

4) Kanske är ett feedback bra om man påpekar var det upplevs någonting ex

med tid såsom ex 2:13 d.v.s. efter 2 minuter och 13 sekunder upplevde jag detta

och detta...

5) Om det låter falskt, påpeka detta var i låter med tid (ex 2:13)...

6) Påpeka vad exakt det är du gillar, ex sångrösten och på vilket sätt... gitarrliret...

basen, synthen etc etc... Självfallet det motsatta också - vad du inte gillar etc...

7) Försök lyssna med positiva öron om du annars är ex en anti-rockare... och med

kanske mer kritiska öron om du är ex en rock-fantast... Men glöm inte bort att alltid

ge någon form att positiv feedback... varför bara såga om man inte också kan

hjälpa till och plocka in veden (halvtastig liknelse - men ni förstår nog ändå) 😛

8) Förändrade låten dig på något sätt? Hade den något budskap? Lyssnade du

både på texten och melodin eller bara på texten eller bara på melodin? Var det

ena sämre eller bättre än det andra eller var båda delarna i perfekt samklang?

9) Blev du inspirerad eller tvärtom? Satte den igång några "ekon" i dig? Blev du

pigg eller trött av låten? Blev du glad eller ledsen? Arg eller fridfull?

Ja, det finns en hel värld att utforska när det gäller musik och en hel del att

tänka på innan man ger feedback. Ju mer seriös du är när man ger feedback desto

större chans är det att musikskaparen lyssnar på dina "idéer", även om det är

låtskrivarens/musikskaparens ursprungliga idé... Kanske är du med på ett hörn

och formar en annans musik innan den är färdiggjord?

😄

Redigerat av Esa
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen hör man ju ibland att nåt e falskt. Sådant går ju liksom över vilken musikstil som spelas... uhh, med vissa undantag kanske.

Hyssh, säg inget till Håkan Hellström och Olle Ljungström bara.... 😄

HAha, jag tänkte PRECIS samma sak när jag läste det! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra demo behöver inte alls alltid vara helt perfekt? Demo är ju demo och inte någon master som nödvändigt måste skickas på press, utan bara en slags presentation för att uppmärksamma.

En bra låt är för mig en bra låt oavsett om den är kasst mixad eller inte.. ännu bättre är det om en bra låt är snyggt mixad... men en dålig låt är fortfarande en dålig låt oavsett om produktionen är kanon.

Redigerat av staf
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste för en gångs skull hålla med natteman, varför starta nya trådar om samma sak hela tiden när det redan finns trådar som tar upp samma ämnen?

Prova posta i de gamla, de hoppar upp högst på listan och syns lika bra som en ny tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ligger den tråden i och för sig i off topic forumet, så den är väl kanske lite svår att se på startsidan. Men klicka på "fler trådar" (längst ner i bland trådarna på startsidan) så syns även OT trådarna. Denna har varit ganska aktiv den tråden. Sedan finns det inget som hindrar att man gör en sökning på till exempel

konstruktiv kritik innan man postar sin nya tråd. Och här hittar vi tråden 😉

Kan även passa på att länka till en tråd Carl B startade för att påvisa vissa saker angående att starta nya trådar. Här

EDIT: Förtydligade lite.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Men grejjen är att vi som inte hänger här varje dag har mindre bra koll på vilka teman som har diskuteras innan eller inte.

Se Nekos inlägg ovan för en ohyggligt bra förklaring...

Men om jag nu skall försöka vara tålmodig och förstående så gör vi alla misstag med jämna mellanrum, och det kan lätt hända att man glömmer bort att söka en gång innan man lägger upp en ny tråd. (puh, det var jobbigt)

Däremot kan jag inte förstå varför man inte ger upp den nya inlägget och fortsätter diskutera ämnet i den tidigare existerande tråden när man får den serverad på silverfat med en direktlänk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aa, en av grejerna med forum är den att samma frågor avhandlas i det oändliga. Man får helt enkelt vänja sig 😉..

Ny information tillkommer dock alltid. Nya produkter utvecklas, nya framsteg görs inom teknologin. Folk ser på saken på ett annat sätt och så vidare. Visserligen kan frågor tendera att upprepas. Men det är inte svårt att fortsätta på en gammal tråd om man väl orkar leta upp en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen stör det mig faktiskt inget om samma fråga avhandlas en gång till en vecka senare....man kan ju då hänvisa till den gamla tråden, om man känner att man inte vill upprepa sitt svar.....där också mkt matnyttig information kan finnas att hämta....och sen slipper man ju engagera sig i den nya tråden....

Jag ser personligen hellre flera trådar om tex musikdatorkonfiguration, än en superduperlång tråd i ämnet........där man först måste redan ut vad som är helt inaktuell information och vart den aktuella börjar......med flera trådar tar man helt enkelt den nyaste tråden, så har man troligtvis den mest aktuella informationen......

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej... där ligger man i lä... 353 sidor om ämnet. 🙂

Japp.

Men det är ohyggligt lätt att följa tråden, och man slipper leta hälften av infot man behöver i 5 andra utspridda trådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Om man har nåt att säga ska man fan göra det! 😳 och likaledes tvärtom, att man inte lyssnar på en viss genre betyder ju inte att man inte kan ha nåt att säga om den/låten etc, om man är bred kan man förstå annan musik även om man inte gillar den eller skulle köpa den men att säga att man inte kan säga nåt för man normalt sett inte lyssnar på det är inte riktigt rätt, man kan däremot tycka att skicka "europop-lisa" till en Deicide-konsert för recension kanske inte är den mest lyckade kombinationen annars kan man nog få tycka vad man vill om vad man vill. Demokrati för fasen...

jag röstar på grogg!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...