Jump to content
Annons

Rockkarusellen!


Fangus

Recommended Posts

Tja!

www.rockkarusellen.se

Detta spektakel startade i Linköping och har nu tagit sig ut i Sverige.

Vad tycker ni om detta? (Inte bara om att det har spridit sig som pesten).

Jag har vart med i 4 år nu, och jag tycker mycket.

Som att poängen är helt vridna och att jurysarna är 10 år och inte vet vad en bas är för instrument

(en frågade vad en bas var när jag sa att jag spelade det). Vilket är illa.

Skitdåliga spelställen vs Bra spelställen, och man får poäng mot hur bra man LÅTER!!

Alltså, det hänger på hur bra lokal och utrustning som man råkar få.

Så "poolerna" med bättre spelställen får i regel högre betyg än de med de lite sämre.

Men men, trotts allt detta. Så tycker jag RK är en väldigt bra sak som får oss små hobbyspelare att komma ut.

Även om man måste åka 50000 mil till utkanten av allt och spela på en ½ kvm stor scen.. :rolleyes:

Någon som vart med och kan dela sina bra respektive dåliga erfarenheter? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu tycker jag att musiktävlingar i allmänhet är sämst, men here goes... Rockkarusellen är sämst. Jag var med i Rockkarusellen med ett band och kom till semifinal i sörmland, sen åkte vi ut. Nästan alla jurymedlemmar lyssnar på metal och ger låga poäng till alla som inte spelar metal. Vi (som spelar pop) fick typ ettor och tvåor (av 5) på våra låtar på några spelningar fastän våra låtar lätt var bland de bästa av alla band som jag sett i rockkarusellen (nej jag skriver inte låtarna så jag kan säga så :rolleyes:). Detta var självklart för att i princip 70-80% av alla jurymedlemmar var metalskallar. Blanda juryn bättre vafan! Och kom inte och säg "amen det heter ju rockkarusellen". Jag lyssnar ju själv på (och SKRIVER) metal och rock så jag känner nog igen en bra låt i den genren också. Inte fan fanns det såna inte. Och ja vissa spelställen i början är så sjukt sämst så man vill spy. Fritidsgårdar där man får spela på golvet och utan medhörning. Sen när man väntade på att poäng skulle släppas på hemsidan så tog det 1-2 veckor längre än de sa, vilket känns rätt oseriöst. Och nej jag är inte bitter bara för att vi åkte ut, jag ville nästan åka ut eftersom jag inte gillar att tävla i musik. Jag tycker bara att tävlingen skulle kunna bli tusen gånger bättre om de inte hade endast barn, gubbar eller metalheads i juryn, bättre spelställen från början eller iaf samma nivå på alla ställen i början av tävlingen.

Det bästa med rockkarusellen var att Firefox AK med Tiger Lou spelade som gästartist på semifinalen.

Den enda musiktävling som jag gillat har varit Emergenza. Fast röstsystemet funkar ju inte så bra eftersom publiken röstar. Ta dit alla dina vänner och deras vänner så har man gått vidare.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah ah, mycket väl skrivet där :rolleyes:

Men nu varierar ju Rockkarusellen mellan alla olika Län!

Östergötland har en hyfsat seriös image, håller måttet helt ok.

Själva "styret" då.

Men när det kommer till fritidsgårdarna och vad dom arrangerar så är det vidrigt.

En del seriösa spelställen dyker det ju upp, och dom är ju bra.

Men allt skit som slösar bort talang och bra låtmaterial i en burkig liten lokal, ståendes på golvet.

De som vunnit RK har ju knappast varit de bästa banden.

Även om årets vinnare "Caveman Blues" (vann hela sveriges) faktiskt håller måttet väldigt bra.

Det roligaste med den incidenten är.

Caveman kom inte ens till SEMIFINAL!

Men så många klagade att dom fick spela där jallefall, dom kom 2a då.

Och sen när det kommer en seriös jury, så vinner dom hela skiten.

Konstigt? Nä!

Oseriöst? Jah!

Aaarrghh, så mycket irritation som uppstår, helt sjukt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte varit med, men av beskrivningen på hemsidan så blev jag sugen på att anmäla mig. Synd bara att man inte har nåt band, men det är nog inte svårt att skrapa ihop musiker och repa ihop en spelning på 20 minuter. Har dragit iväg ett mail till den ansvariga för Gävleborg och frågat om man fortfarande kan anmäla sig, vi får se vart det leder.

Men jag håller med er, det låter oseriöst om dom inte har spridda åldrar och musikaliska bakgrunder i jurygrupperna och framförallt om dom inte har en liknande jury på alla spelplatser. Inte för att det spelar stor roll för mig, jag gör det mest för att få komma ut och spela egna låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey, vad kan man säg? It's a long way to the top if you wanna rock and roll liksom. Det är ju sån där skit man får harva med, det blir inte alltid mycket bättre bara för att det inte är en tävling med en jury som till synes består av tokstollar. Gillar man det inte får man väl anmäla sig till glassiga Idol istället. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey, vad kan man säg? It's a long way to the top if you wanna rock and roll liksom. Det är ju sån där skit man får harva med, det blir inte alltid mycket bättre bara för att det inte är en tävling med en jury som till synes består av tokstollar. Gillar man det inte får man väl anmäla sig till glassiga Idol istället. 😛

Nja alltså de band som verkligen lyckas har inte vunnit någon musiktävling. De som vinner kommer ändå ingenstans. De kanske vinner nån spelning i tyskland (som i musik direkt), nån halvdan demoinspelning på studiefrämjandet och dåliga promobilder. Sånt kommer man ju ingenstans med? Band som är bra på riktigt lyckas utan att fjanta runt i nån tävling. Men om man nu har ett band som är desperat efter att få skitspelningar så kan man ju vara med i Rockkarusellen.

En lite kul grej från semifinalen:

Vi spelade i Oxelösund (tror jag det var) och alla i hela Eskilstuna som gillar oss hade tagit sig dit för att kolla, vilket vi blev väldigt förvånade över, så vi fick det överlägset bästa publikstödet. Spelningen gick bra och vi vågade nästan tro att vi faktiskt skulle gå till final. Och så drog juryn sin motivation till ett av bandet som skulle gå vidare. "Ett band fullt av glada spelemän som sprider glädje med trallvänlig musik och glad dans och ser ut att ha väldigt roligt på scen." Oh shit, det måste ju vara vi! Men nej det var ett metalband. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Även om årets vinnare "Caveman Blues" (vann hela sveriges)[...]

Norrköpingsband.. 😛

Precis innan de skulle sticka ut o spela runt om i Sverige fick jag justera gitarristens Les Paul toksnabbt.. (Samma dag)

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Om jag inte minns fel så drog väl Studiefrämjandet igång det där som en fritidsgårdsgrej och då blev det väl som det blev, jag menar med den befintliga riggen på plats och publik och jury och så. Alla gårdar har ju inte topnotch prylar direkt och juryn består väl av besökare från stället deltävlingen hålls på. Vad heter han nu den där snubben från Linköping med Hovet eller vad dom heter som kompband, han var visst med och vann ett år. Första pris var visst att lira in en CD, jag tror jag har den liggande här nånstans. Vi fick ett ex när jag gick på rockprofilen på Valla Fhsk.

Jag tycker idén är bra för man måste behärska läget helt enkelt och är man bra så hänger ju fansen med till spelningarna, det är nog inte svårare än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns fel så drog väl Studiefrämjandet igång det där som en fritidsgårdsgrej och då blev det väl som det blev, jag menar med den befintliga riggen på plats och publik och jury och så. Alla gårdar har ju inte topnotch prylar direkt och juryn består väl av besökare från stället deltävlingen hålls på. Vad heter han nu den där snubben från Linköping med Hovet eller vad dom heter som kompband, han var visst med och vann ett år. Första pris var visst att lira in en CD, jag tror jag har den liggande här nånstans. Vi fick ett ex när jag gick på rockprofilen på Valla Fhsk.

Jag tycker idén är bra för man måste behärska läget helt enkelt och är man bra så hänger ju fansen med till spelningarna, det är nog inte svårare än så.

Aha!

Jag tror nog ja vet vem du menar 🙂

Ska börja på Valla FHSK nu i jan.

Får se om även jag får en skiva då ^^

Idén är väldigt bra, men inte färdigutvecklad!

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Även om årets vinnare "Caveman Blues" (vann hela sveriges)[...]

Norrköpingsband.. 🙂

Precis innan de skulle sticka ut o spela runt om i Sverige fick jag justera gitarristens Les Paul toksnabbt.. (Samma dag)

Niclas eller Zebbe? 😄

Gick med Niclas på Lunnevad Fhsk.

Tror Zebbe gick där året innan med.

http://www.myspace.com/caveblues

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Om jag inte minns fel så drog väl Studiefrämjandet igång det där som en fritidsgårdsgrej och då blev det väl som det blev, jag menar med den befintliga riggen på plats och publik och jury och så. Alla gårdar har ju inte topnotch prylar direkt och juryn består väl av besökare från stället deltävlingen hålls på. Vad heter han nu den där snubben från Linköping med Hovet eller vad dom heter som kompband, han var visst med och vann ett år. Första pris var visst att lira in en CD, jag tror jag har den liggande här nånstans. Vi fick ett ex när jag gick på rockprofilen på Valla Fhsk.

Jag tycker idén är bra för man måste behärska läget helt enkelt och är man bra så hänger ju fansen med till spelningarna, det är nog inte svårare än så.

Aha!

Jag tror nog ja vet vem du menar 😄

Ska börja på Valla FHSK nu i jan.

Får se om även jag får en skiva då ^^

Idén är väldigt bra, men inte färdigutvecklad!

Finns Rockprofilen kvar jag trodde dom la den på is, eller det kanske är allmänna linjen du ska gå? Nåväl hälsa Anton H om han jobbar kvar han var ansvarig för rockprofilen när jag gick där 1995 eller när det var.

Winnerbäck är det ju han heter, jag såg han som ensam trubadur på mitten av 90 talet nån gång på Nykvarns festivalen. Ingen favvo direkt varken då eller nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Även om årets vinnare "Caveman Blues" (vann hela sveriges)[...]

Norrköpingsband.. ☺️

Precis innan de skulle sticka ut o spela runt om i Sverige fick jag justera gitarristens Les Paul toksnabbt.. (Samma dag)

Niclas eller Zebbe? 😛

Gick med Niclas på Lunnevad Fhsk.

Tror Zebbe gick där året innan med.

http://www.myspace.com/caveblues

Jag har bestämt för mig att det var Sebbe!

En riktigt schysst les paul fö. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns Rockprofilen kvar jag trodde dom la den på is, eller det kanske är allmänna linjen du ska gå? Nåväl hälsa Anton H om han jobbar kvar han var ansvarig för rockprofilen när jag gick där 1995 eller när det var.

Jaaa du, tror allt att Allmänkurs med Rockinriktning och sen Fritidsledarutbildningen med inriktning Rock finns nu.

Jag ska gå Evenemangsproducent utbildningen där, och ja, Anton jobbar kvar, och kommer vara min kursledare, vem ska jag hälsa från? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ett band fullt av glada spelemän som sprider glädje med trallvänlig musik och glad dans och ser ut att ha väldigt roligt på scen."

vad är det för jävla beskrivning för ett metalband =)? det låter mer som ett glatt popband =)

Jadu, det låter som en sån, men som sagt, det skulle ju kunna vara Finntroll, låter som en beskrivning på dom 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit med i rockkarusellen ett år, vissa ställen har som sagt bra och vissa dåliga grejor. Det värsta med hela spektaklet är väl att man får ungefär 2 minuters soundcheck, vilket aldrig räcker eftersom allt låter total skit. Trummorna var ostämda och tappade ton vid varenda slag på alla ställen man körde på (undrar om det var samma person som hade stämt grejorna?)

Lägg ner rockkarusellen NU!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit med i rockkarusellen ett år, vissa ställen har som sagt bra och vissa dåliga grejor. Det värsta med hela spektaklet är väl att man får ungefär 2 minuters soundcheck, vilket aldrig räcker eftersom allt låter total skit. Trummorna var ostämda och tappade ton vid varenda slag på alla ställen man körde på (undrar om det var samma person som hade stämt grejorna?)

Lägg ner rockkarusellen NU!

Haha, bra skrivet där!

Förbättringarna är inte så svåra att åtgärda egentligen, bara det att dom inte fattar hur man ska göra verkar det som... hur svårt är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...