Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som titeln lyder: hur svårt är det att lära sig spela horn jämfört med att spela trumpet? Skulle jag köpa ett horn blir det nog ett treklaffigt i F, för de är billigast. Anledningen till att jag jämför med trumpet är för att jag håller på och lär mig, så jag vet ungefär hur svårt det är.

Annons
Postat

Vad jag vet är det ungefär lika svårt, har du börjat med trumpet så fortsätt, skulle jag säga (trumpet är ju också bäst för den delen..🙂.

Postat

Hej

Jag (har) lirat trumpet och kornett.

Visst kan det vara jobbigt om det går mycket på höjden men trumpet är ju ett härligt instrument.

Tänk dig att spela trumpet i en liten brassektion i ett soulband!

I min ungdom spelade jag kornett i ett "brassband". Bakom mig satt en rad med horn, dom låg mestadels på efterslag,

det verkade inte speciellt kul. En och annan militärorkester kanske behöver hornblåsare också.

Nej, ta och kolla på filmerna: The commitments och Bluesbrothers 1+2

sedan kommer du att vilja öva på trumpeten varje dag, om inte...

se filmerna en gång till!

/Hastalavista

Postat

Kan väl tilläggas att jag är nöjd om jag lär mig spela hjälpligt, bara det låter så!

Horn är väl lite för tråkigt kanske, mest ett bruksinstrument än nåt som verkligen är kul att spela. Kanske blir att jag köper en klarinett istället (fast det är ju träblås). Tuba vore ju häftigt också, men det är så dyrt.

Postat
Kan väl tilläggas att jag är nöjd om jag lär mig spela hjälpligt, bara det låter så!

Horn är väl lite för tråkigt kanske, mest ett bruksinstrument än nåt som verkligen är kul att spela. Kanske blir att jag köper en klarinett istället (fast det är ju träblås). Tuba vore ju häftigt också, men det är så dyrt.

Horn är ju mest för brassensembler, eller blåsorkestrar, så det är ju ett ganska smalt instrument. Känner en del trumpetarkollegor som bytt till horn för att öka chanserna att komma med i musikpluton/in på ackis/med i andra orkestrar. Lite tråkstämpel som sagt, Mycket bakslag 😲.

Svårighetsmässigt är det väl jämförbart med trumpet, har för mig att det är lite enklare att komma uppåt i registret på ett horn. På valthorn använder man "fel" hand (d.v.s. vänster) till ventilerna, så det blir till att lära om om man spelat trumpet innan.

Postat (redigerat)

Nu gissar jag att du menar valthorn, det som man spelar med handen i klockan. Inte Ess-horn eller liknande som ser ut som en pytteliten tuba och som i princip bara syns i brassband.

Pratar du valthorn så är det i början svårare än trumpet. En orsak är att registret är mycket större (fler oktaver mellan lägsta och högsta ton). I en orkester sitter hornisterna dessutom nästan alltid och transponerar -- hornen noteras i alla möjliga tonarter av historiska skäl (före 1820 eller så, när ventilerna uppfanns, så byggde man om hornet genom längre eller kortare byglar). De spelar ofta rejält utsatta stämmor -- på högskolenivå brukar valthornisterna krokna för att självförtroendet inte håller -- det är himla lätt att spräcka toner.

Trumpet har ju sina problem också, särskilt på höjden krävs det att du skaffar dig en bra grundteknik. Det handlar inte om att trycka in munstycket så hårt som möjligt i käften, ett säkert sätt att få problem.

Bägge instrumenten kan man ha mycket glädje av i olika orkestrar. Användningsområdet är nog lite större för trumpet, fler ställen att välja på helt enkelt.

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
  • 1 månad senare...
Postat
Skulle jag köpa ett horn blir det nog ett treklaffigt i F, för de är billigast.

För att stöka till det ännu mer, så använder man oftast Bb-horn, men de noteras i F...

Postat

- Jag va med en tjej igår natt, skitläcker ... hornist.

- Aha. Men hur vet man att nån är hornist? jäkla putmun eller?

- Nja, när hon kysser en så kör hon upp knytnäven i röven på en

Postat
- Jag va med en tjej igår natt, skitläcker ... hornist.

- Aha. Men hur vet man att nån är hornist? jäkla putmun eller?

- Nja, när hon kysser en så kör hon upp knytnäven i röven på en

😉

• 3 veckor senare...
Postat

Horn är lättare att spela, kräver oftast ett mindre lufttryck och har svårt att ge ren ton. Därför brukar man rekomendera barn som börjar spela att prova althorn, därefter brukar de gå över till trumpet. Att få till ett bra sound i en trumpet är åxå svårare än de flesta andra instrument, varför vet jag inte. men om du vill ha ett riktigt välljudande instrument så satsa på ett euphonium . dags att börja spara nu . dom börjar väl på ca 15 kkr, eller nåt sånt ..

Men användbarheten i en trumpet är ju oslagbar, som redan nämnts..

Postat

Olika blås instrument som du använder läpparna för att få fram ljud är ofta olika i teknik. Man tränar olika delar, och det är en annan teknik. Ibland kan man spela ett instru så tänker man att det är lika lätt men det går knappt. Bara öva.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.