Jump to content
Annons

Oinkopplad topp på scen


Fangus

Recommended Posts

Tjenare, nu var det dags att fråga saker igen!

Det var så att jag var på en spelning med min ny införskaffade topp.

Och då det är en med rör så har jag fått för mg att den ska stå på och "värmas upp"

och inte stängas av mellan soundcheck och gigget.

(Kör med olika toppar på olika band)

Till frågan:

Skadas toppen av att stå oinkopplad till en låda?

Jag har Standby-switch på den, antar att det är standard,

så om stanbyen är avknäppt, måste man ha en låda inkopplad då?

Mycket snack om att toppen ska ta så mkt stryk om den inte är inkopplat

eller har en "Resistans-Box"!

=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej igen 😛

För det första:

Sätt aldrig på toppen utan att ha en högtalarlåda (med rätt impedans) inkopplad.

För det andra:

Ta för vana att alltid ha förstärkaren i standby-läge en eller ett par minuter innan du sätter på förstärkaren (sätter standby-switchen i on-läge). Var du än spelar, hemma eller på gig.

För det tredje:

Gör samma sak fast tvärtom när du stänger av förstärkaren.

För det fjärde:

Se regel nummer 1.

Alltså när du har soundcheckat så sätter du förstärkaren i standby någon minut och sen stänger du av den helt. Därefter kopplar du ur den från lådan. När du sen ska på scenen igen så kopplar du in högtalaren, sen sätter du förstärkaren i standby och sen sätter du på förstärkaren, ready to rock 🙂

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket snack om att toppen ska ta så mkt stryk om den inte är inkopplat

eller har en "Resistans-Box"!

Som beskrevs ovan så förlänger man livslängden på rören om man låter förstärkaren stå i standbyläge någon minut innan på och avstängning. Då värms rören på och kyls av gradvis.

Jag antar att resistans box är samma sak som en attenuator (t.ex. en thd hotplate som jag använder).

Det är en myt att rören tar extra stryk just p.g.a. en sådan. Det som händer är att den tillåter användaren att skruva upp sin förstärkare ordentligt (utan att man blir döv) så att slutsteget får arbeta, vilket de flesta såklart vill. Ju mer man pressar rören desto kortare livslängd får de. Så det är bara naturligt slitage, inget annat.

Vill minnas att du har skaffat en ny Bugera topp och låda. Grattis till den tidiga julklappen. Hur lät det live?

Bugerastärkarna är väldigt prisvärda och de låter bra på testerna på youtube, vore kul att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket snack om att toppen ska ta så mkt stryk om den inte är inkopplat

eller har en "Resistans-Box"!

Som beskrevs ovan så förlänger man livslängden på rören om man låter förstärkaren stå i standbyläge någon minut innan på och avstängning. Då värms rören på och kyls av gradvis.

Jag antar att resistans box är samma sak som en attenuator (t.ex. en thd hotplate som jag använder).

Det är en myt att rören tar extra stryk just p.g.a. en sådan. Det som händer är att den tillåter användaren att skruva upp sin förstärkare ordentligt (utan att man blir döv) så att slutsteget får arbeta, vilket de flesta såklart vill. Ju mer man pressar rören desto kortare livslängd får de. Så det är bara naturligt slitage, inget annat.

Vill minnas att du har skaffat en ny Bugera topp och låda. Grattis till den tidiga julklappen. Hur lät det live?

Bugerastärkarna är väldigt prisvärda och de låter bra på testerna på youtube, vore kul att testa.

vill oxå veta hur den lät, e riktigt sugen på en sån

//Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...