Jump to content
Annons

Sweet


DivineCo

Recommended Posts

Har visserligen hört Ballromblitz men efter lite surfande på youtube har jag kommit fram till att dom är helt briljanta. Varför förstod jag aldrig det tidigare.

Har hört Windy City, Lost Angels, the Healer och en version som helt överglänser the Whos version av My Generation och även en version av knarkfilmen med Frank Sinatras Man with the golden arm.

På den tiden fixade man tydligen höga och relativt rena körer utan autotune.

Lyssna och förundras.

http://www.youtube.com/watch?v=HTGmu_suXmM...feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja Sweet var ett riktigt bra band på 70-talet och visst finns det fler guldkorn än Ballroom blitz.

alltid kul när man hittar något riktigt bra som man inte upptäckt förut.

några till favoriter:

Själv upptäckte jag Ted Gärdestad i år efter att ha läst boken som hans bror kenneth gärdestad skrivit om hans liv.

han har skrivit massor av bra låtar och många redan i 15-års åldern.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid varit svag för The Sweet, vilket väl inte var helt ok bland "de stora grabbarna" när det begav sig. Dels var det två utomstående gubbar, Chinn och Chapman, som skrev de flesta av låtarna och fansen bestod mest av skrikande småflickor. Något av ett 70-talets Backstreet Boys med andra ord - lite hårddraget kanske. Såg för övrigt en oerhört tragisk dokumentär om sångaren Brian Connolly för ett tag sen. Märkt av hjärtattacker och sprit kuskade han runt den engelska landsbygden med ett risigt kompband och lirade de gamla hitsen på småpubar. Han dog i slutet av 90-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Kommer ihåg att syrran och jag köpte albumet "Sweet Fanny Adams" tillsammans. Kom väl -73 tror jag. Tyckte den var superbra redan då, så bra att jag ville visa att jag verkligen var rädd om och kunde ta hand om skivan på ett bra sätt. Därför tvättade jag den med blött toalettpapper... vilket tyvärr inte blev så bra som jag hade tänkt. Men jag var faktiskt bara 6 år då, om det ursäktar något.

"Fanny Adams" är fortfarande en av mina favvoskivor. Alla låtarna på den är bra. Fick tag på en CD för några år sedan där de var med. Melodierna sitter som smäck. Kan lätt nynna med i alla gitarrsolon (för gitarr spelar jag dessvärre inte...).

Tummen upp för Sweet! Tragisk utgång för en del av medlemmarna dock.

EDIT: Stavning, Fanny Adams skulle det ju vara, inte Funny Adams.

Redigerat av Hammurajen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Sweet var ett riktigt bra band på 70-talet och visst finns det fler guldkorn än Ballroom blitz.

alltid kul när man hittar något riktigt bra som man inte upptäckt förut.

några till favoriter:

Själv upptäckte jag Ted Gärdestad i år efter att ha läst boken som hans bror kenneth gärdestad skrivit om hans liv.

han har skrivit massor av bra låtar och många redan i 15-års åldern.

Kolla speciellt in Sixties klipp "Set Me Free". Helt otroligt långt före sin tid här! Sicken låt! Sicket spel! Sicka goa stämmor!

För övrigt var det högst ocoolt av killar att gilla Sweet. Vi fick tjyvlyssna. Vi skulle gilla Black Sabbath, Purple, Heep m fl vilket vi också gjorde. Sen fanns det en "Elvis vs Tommy Steele-situation". Sweet får väl ha visat sig vara Elvis. Tommy Steele var gruppen Slade. Tiffany, Go , Zip, Poster och allt vad poptidningarna hette gjorde sitt bästa för att spela ut dessa grupper mot varann.

Chinn & Chapman skrev Sweet´s låtar i början. Sweet bröt sig dock loss från dem, började skriva eget, blev hårdare. De klarade detta steg mycket bra, vilket är ovanligt än idag. Det finns gott om exempel på artister som försökt bryta sig loss från starka låtskrivare, managers, producenter etc och klarat sig dåligt. Dock inte i Sweets fall.

Trummisen, Mick Tucker, vek ut sig naken i Poster - ramaskri!

När det började gå utför gjorde Sweet en turné i Sverige. Jag minns hur löpsedlarna fylldes av rubriker om diverse svinerier. Om jag inte minns fel hade någon av bandmedlemmarna bl a bajsat på en bordsduk!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
På den tiden fixade man tydligen höga och relativt rena körer utan autotune.

Lyssna och förundras.

Det fuskades redan på Motownplattorna så det är faktiskt inget nytt. Men jag instämmer i hyllningskörerna. Sweet var ett bra band som håller än i dag. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch ja, det fick man inte gilla på den tiden. Trots det var Sweet en av de första skivorna jag köpte.

Tala om sinnesjuka stämmor. Ta "Action" eller "Fox on the Run". Det är faktiskt grabbar som sjunger de höga tonerna även man emellanåt undrar hur de är beskaffade! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch ja, det fick man inte gilla på den tiden. Trots det var Sweet en av de första skivorna jag köpte.

Tala om sinnesjuka stämmor. Ta "Action" eller "Fox on the Run". Det är faktiskt grabbar som sjunger de höga tonerna även man emellanåt undrar hur de är beskaffade! 😆

En skruvtving på rätt kroppsdel så är det inga större problem. Varje studio borde ha en!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Usch ja, det fick man inte gilla på den tiden. Trots det var Sweet en av de första skivorna jag köpte.

Tala om sinnesjuka stämmor. Ta "Action" eller "Fox on the Run". Det är faktiskt grabbar som sjunger de höga tonerna även man emellanåt undrar hur de är beskaffade! 😉

En skruvtving på rätt kroppsdel så är det inga större problem. Varje studio borde ha en!

😆😄 Ja hade själv någon liknande tanke. Men du får väl föregå med gott exempel och visa oss. Obs, helst med videobevis. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch ja, det fick man inte gilla på den tiden. Trots det var Sweet en av de första skivorna jag köpte.

Tala om sinnesjuka stämmor. Ta "Action" eller "Fox on the Run". Det är faktiskt grabbar som sjunger de höga tonerna även man emellanåt undrar hur de är beskaffade! 😉

En skruvtving på rätt kroppsdel så är det inga större problem. Varje studio borde ha en!

😆😄 Ja hade själv någon liknande tanke. Men du får väl föregå med gott exempel och visa oss. Obs, helst med videobevis. 😛

Tyvärr, jag har försökt men jag kommer inte tillräckligt långt ifrån med kameran. Sen tycker jag inte att man kan kalla det för fusk. Det gör j-igt ont och är alltså snarare att betrakta som att man offrar sig för konsten.

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)
Och så hade sångaren och jag samma frisyr. Ack så härligt de va att av ung!

Jag inbillar mig att Per Gessle i tidiga Gyllene Tider också var starkt inspirerad av Brian Connelys frisyr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sweet, ja... Så grymt underskattade! Minns fortfarande när min klasskamrat Jörgen hade med "Sweet Fanny Adams" på klassfest i tvåan och vilken otrolig kick det var när introt till "Set me free" strömmade ur den sunkiga Telefunkenskivspelaren! Omslaget till den skivan får mig fortfarande vid 42 års ålder barnsligt nostalgisk och denna min första upplevelse av Sweet blev helt avgörande för mitt fortsatta musicerande - blockflöjt rockade liksom inte, utan gura fick det bli. Fyra plattor har det resulterat i, dock inte glamrock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nostalgi... omöjligt att inte ryckas med för en stund. *suck*

Tycker de fått förvånansvärt lite kredd i förhållande till vilka låtar de gjorde.

Bra och kreativt studioarbete förövrigt. Många av låtarna åldras med värdighet och känns fortfarande rätt fräsha.

Brian Conolly hade väl problem med spriten och dog i slutet på nittiotalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...