Jump to content
Annons

Sångmelodier


devilmaycry (oregistrerad)

Recommended Posts

devilmaycry (oregistrerad)

Tjena!

Jag har, och har alltid haft ett jobbigt problem när det gäller musik. Jag har aldrig haft problem med texten i sig, utan har jag en bra sångmelodi så brukar oftast texten ramla ut av sig själv. Och att hitta på riff är inte heller något problem, om de så är lätta ackordföljder eller lite svårare grejor så går det alltid bra att snickra vidare på de för att få vers brygga refräng osv.

Vad jag har problem med är att hitta på bra sångmelodier. Gör jag ett avancerat riff så fastnar jag ofta med att följa sången med gitarren. Gör jag lätta ackordföljder tycks sången bli tråkig på något sätt.

Någon som har lite förslag och tips? Hur gör ni när ni bygger sång till en låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Jag har, och har alltid haft ett jobbigt problem när det gäller musik. Jag har aldrig haft problem med texten i sig, utan har jag en bra sångmelodi så brukar oftast texten ramla ut av sig själv. Och att hitta på riff är inte heller något problem, om de så är lätta ackordföljder eller lite svårare grejor så går det alltid bra att snickra vidare på de för att få vers brygga refräng osv.

Vad jag har problem med är att hitta på bra sångmelodier. Gör jag ett avancerat riff så fastnar jag ofta med att följa sången med gitarren. Gör jag lätta ackordföljder tycks sången bli tråkig på något sätt.

Någon som har lite förslag och tips? Hur gör ni när ni bygger sång till en låt?

Omöjligt att svara på, melodin bara kommer. Bäst är att ha enbart texten först, sen både ser och hör jag hur ackord, rytm och melodi ska vara. Ibland blir det bra ibland sisådär...

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej som jag brukar prova för att lätt komma igång är att du hittar en skala som du vill sjunga i. Spelar du t ex ett Am så blir det kanske trevligt att sjunga i just A-mollskalan. Sedan tar jag texten och markerar ut betoningar på ord, och försöker sedan sjunga en så simpel melodi som möjligt över skalan, då jag försöker lägga betoningarna på grundtoner, kvinter eller andra väldigt säkra toner i skalan. Eftersom den melodin oftast blir väldigt tråkig så jobbar jag mig sedan utåt från den grunden, lägger in lite snygga hopp mellan skalans toner, kanske hittar några snygga toner utanför skalan, lägger betoningar på lite mer intressanta toner, etc.

Så mitt tips är att börja enkelt och sedan utveckla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar uttrycka den känsla jag befinner mig i. Jag sjunger som det känns just nu. Funkar klockrent om man inte känner sig hämmad.

Vill jag uttrycka något annat känslotillstånd än det jag är i för stunden, så måste jag gå över till det. Jag måste se till att jag blir genuint ledsen, genuint, glad, arg, tuff, rädd .. osv. Diktafon, eller annan fick-inspelning är ett måste här. Annars tvingas man lyssna på sig själv samtidigt som försöker "bara vara" och då är det kört direkt.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spelar gitarr så sätt denna bok på din önskelista.

How to Write Songs on Guitar by Rikky Rooksby

Den går igenom grunderna i låtskriveri på ett sätt som även sånna som mig (som skyr musikterori) blir intresserad av och kan ta till sig.

Han har även gjort en liknande för keyboard, men denna är bättre. Han har även gjort enskilda böcker om arrangemang, melodi, texter etc.

Jag har några stycken av hans böcker i bokhyllan, men har bara hunnit läsa den jag nämnde ovan och The Songwriting Sourcebook än så länge så jag vågar inte rekommendera de andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver aldrig melodin först, utan alltid ackordsföljden (åtminstone tidigare med gitarr, nu med elektronisk musik så kommer jag nog börja med lite allt möjligt, inklusive bara ett sound, dock nog inte med melodin). Att ha en melodi utan något annat är hopplöst för mig, för den kan låta och uppfattas så olika beroende på i vilket sammanhang den förekommer. Vilket ofta med bra resultat utnyttjas i musik, att man behåller melodin men byter ackordsföljden.

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver aldrig melodin först, utan alltid ackordsföljden

CITAT (Dingbats @ 2008-12-01, 23:08)

Annars kan man ju skriva melodin först och lägga ackorden sen. Strunta i tonart och sånt, bara kör.

Jag tror det optimala är att försöka använda båda metoderna och alla andra man kan komma på. Då hittar man mer varierade idéer och får ett mer varierat resultat. Annars är det risk att alla låtar låter mer eller mindre lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt på en skiva och gå och duscha. Volymen ska vara så där lagom låg, så att allting blir svårdefinierat och (i stort sett) bara basgång och takt tränger igenom. Vet inte hur många gånger jag har hört och hittat på helt nya melodier till det ackompanjemanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Jag kommer alltid på sångmelodier medan jag improviserar, sångmelodin kommer samtidigt som en låtidé kommer. Den är alltid med från början.

Texter applicerar jag sedan på melodin, sist av allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena. Det där kan vara ett stort dilemma i många fall, speciellt att få till en bra refräng som ska sätta sig som en igel i folks huvuden.

Jag har kommit på en sak som brukar fungera för mig. Jag börjar med bara 1 ackord först(oftast ett man fastnat för när man sitter och skissar). Sedan låter jag sången fortsätta efteråt och låter slumpen avgöra vilken sång som blir bäst. På så sätt blir du inte styrd av att följa ackordet(blir ju falskt annars).

Så börja sjung till första ackordet och sjung vidare fritt. När du hittat en variant du gillar börjar du ta ut ackorden efter det. Det funkar för mig.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder lite olika metoder.. Ibland skriver jag allt i huvudet medans jag skriver ner det/spelar in. Ibland gör jag en slinga med ackord eller nåt och börjar improvisera melodier och blajtext (som ibland faktiskt blir del av den riktiga texten för att jag av nån anledning lyckades få till det) och ändrar ackord så de passar ihop med melodin jag kommer upp med. Versmelodier brukar jag improvisera fram och refrängmelodier brukar vara lite mer konstruerade, fast det får självklart inte låta konstruerat. Det måste låta naturligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...