Jump to content
Annons

Telefunken TD 20


Fangus

Recommended Posts

Hejsan, jag hittad just en gammal Telefunken mick vid namn TD 20, undrar nu vad detta är för något!

Någon lär ju vart i kontakt med en liknande, den ser vääääldigt budget ut. Men rätt så vintage.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan, jag hittad just en gammal Telefunken mick vid namn TD 20, undrar nu vad detta är för något!

Någon lär ju vart i kontakt med en liknande, den ser vääääldigt budget ut. Men rätt så vintage.

🙂

Såna följde med Tandbergs skolrullbandare, de med en fyrläges kromad växelspak, ni kommer ihåg de som användes på engelskalektionerna i femte klass på tidigt 60-tal. I en sån fick vi alla tydligt säga: Aj Ämm Ö BoJ. Aj Hävv Ö Kätt. Sen blev det rast.

Kommer ihåg att micken fantommatades från ett bilbatteri som stod och luktade under katedern så fröken till vår glädje blev berusad och skekade lite med benen. Hon fick även batterisyrestänk på mammeluckerna så det blev sexiga hål på dem. Efter rasten pinglade fröken med en klocka ut genom fönstret och vi fick komma in till den bistra verkligheten igen. Det ska jag göra nu med och bekänna att det här bara var ljug alltihop 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, jag hittad just en gammal Telefunken mick vid namn TD 20, undrar nu vad detta är för något!

Någon lär ju vart i kontakt med en liknande, den ser vääääldigt budget ut. Men rätt så vintage.

🙂

Såna följde med Tandbergs skolrullbandare, de med en fyrläges kromad växelspak, ni kommer ihåg de som användes på engelskalektionerna i femte klass på tidigt 60-tal. I en sån fick vi alla tydligt säga: Aj Ämm Ö BoJ. Aj Hävv Ö Kätt. Sen blev det rast.

Kommer ihåg att micken fantommatades från ett bilbatteri som stod och luktade under katedern så fröken till vår glädje blev berusad och skekade lite med benen. Hon fick även batterisyrestänk på mammeluckerna så det blev sexiga hål på dem. Efter rasten pinglade fröken med en klocka ut genom fönstret och vi fick komma in till den bistra verkligheten igen. Det ska jag göra nu med och bekänna att det här bara var ljug alltihop 😎

Har du sett den här sidan? Långt ner är den med. Mina påhitt om bandspelare var ganska rätt ändå.

http://www.xs4all.nl/~odemar/microphones/eur-mics.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte på 80-talet en gammal skitläcker mick, en Echolette, tror jag. Den såg ut som en stormembranare, rejäl kluns. Och membranet var stort fast den var dynamisk. Såg ut ungf som den här, men mindre logga.

http://users.belgacom.net/gc391665/mikropi...olettetop14.JPG

Den hade typ för mycket tryck ibasen. Den kom från Gunnar Hammarlunds orkester, ett 8-mannaband med lite storbandsstuk, de var stora på 60 o 70 talet. De körde samma mickar till blås och rubbet. Den la av plötsligt, sen försvann den. Skitsynd.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj, här skrevs det en hel del utan att jag märkte det =)

Min TD 20 kan ju mycket väl ha varit ett tillbehör till min Rullbandspelare

av modell AKAI GX-650D (som för närvarande stor och skryter om sin egen snygghet på en hylla i mitt rum).

Tänkte försöka skrämma liv i den någon dag och se hur den funkar.

Någon som vet när den kommer från? Och om den nu är duglig att spela in nått roligt vintagigt på 😄

Hittade en länk till youtube.

http://se.youtube.com/watch?v=281zcql10Rg

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...