Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HallÄ! Det ligger pÄ följande vis: jag har ett par förtrÀffliga vinylskivor som behöver en spelare. Jag letar efter en spelare som jag kan ansluta till databurken och lyssna via den och ev. sampla lite om jag Àr pÄ det humöret. Jag antar att det Àr en spelare med usb som gÀller för dessa syften? TyvÀrr verkar inga fysiska butiker sÀlja dylika skivspelare sÄ dÀrför frÄgar jag nu er, kÀra forumkamrater, vad Àr era erfarenheter av usb vinylspelare? Vilka mÀrken Àr pÄlitliga, Àr det nÄt speciellt jag behöver tÀnka pÄ? Min erfarenhet av vinylspelare Àr noll. Jag tÀnkte hÄlla mig under 1500.- och jag kör mac.

En lista pÄ spelare som jag hittat dÄ jag racer-googlat:

LENCO Vinylspelare USB L78 USB

ION Skivspelare iTT USB

ROADSTAR Vinylsspelare USB TTL-8744UDJ/B

ION Vinyl skivspelare USB iPTUSB

TTUSB10

Stanton vinylsvarv med usb

Numark TTUSB

Sony PS-LX300USB

GEMsound GT-USB skivspelare för USB

Tack och bock pÄ förhand!

Annons
Postat

Tjena

Mitt rÄd Àr att inte snÄla pÄ en vinylspelare. En bra vinylspelare skall vara stabil och ha bra följsam mekanik. Sen Àr sjÀlva nÄlen viktig för ljudkvaliteten.

Kika annars pÄ beggat marknaden pÄ tex Dual, Akai, Technichs, Thorens vilket Àr kÀnda mÀrken. DÄ fÄr du köpa till ett separat RIAA steg (grammofon försteg) men skall nog kunna hÄlla dig under 1500:- i vilket fall. Gissar att du redan har ok. inspelningsutrustning nÀr du "hÀnger" pÄ detta forum.

Ha de.

// Klas

Postat

Tack för svaret! MÄste man ha ett RIAA steg? Jag tÀnkte att man slapp det om man bara usb:ar in spelaren i datorn. Jag funderar pÄ en av numarks billigare usb modeller. SÄg att de fanns i en butik i Stockholm, jag föredrar att titta och kÀnna pÄ grejerna innan jag köper dem, vilket blir svÄrt om man bestÀller via nÀtet. Ska den vara remdriven eller inte förresten, vad Àr skillnaden?

Sen funderar jag pÄ en annan grej, kan man scratcha pÄ vilken skivspelare som helst förutsatt att man har en speciell nÄl? Det Àr egentligen inte det jag Àr ute efter, men fan, det vore lite skoj att testa!

Postat (redigerat)

Skivspelarna med USB-utgÄng har med absolut största sÀkerhet ett RIAA-steg inbyggt. SÄ det slipper du skaffa separat.

Redigerat av hegobald
Postat

Kan ingenting om vinylspelare egentligen, men jag har för mig att jag sett att det finns nÄn som har RIAA-förstÀrkare inbyggt och som man sen kan koppla in direkt i t.ex. mixerbordet med ett par phonosladdar eller liknande. D.v.s. man behöver inte koppla in den i datorn för att fÄ ljud..

Kanske finns det flera utgĂ„ngar pĂ„ de dĂ€r USB-spelarna ocksĂ„.. vad vet jag? 😄

Är lite sugen pĂ„ en vinylspelare jag med, sĂ„ jag ska följa den hĂ€r trĂ„den efter nyttiga tips â˜ș

/Daniel

Postat
Skivspelarna med USB-utgÄng har med absolut största sÀkerhet ett RIAA-steg inbyggt. SÄ det slipper du skaffa separat.

Kanoners, det var det jag trodde. KÀnns som att det Àr sjÀlva poÀngen med att ha usb-anslutning.

Ska kika vidare och försöka jÀmföra lite spelare emellan. Det ska bli spÀnnande att se hur det hÀr Àventyret slutar...

Postat

HallÄ,

Tror det Ă€r sĂ„ att man med remdrift tĂ€nker att mindre mekaniska virbrationer ska gĂ„ ut i skivtallriken frĂ„n motorn och dĂ€rmed in i pickupen. RĂ€tta mig nĂ„gon om jag har fel... 😼

Alla skivspelare gÄr inte att scratcha med. DÄ ska man ha en direktdriven skivspelare och inte en med remdrift. Vissa spelare kan ha sÄ pass tunga skivtallrikar att de tar flera sekunder pÄ sig att komma upp i rÀtt varv.

// Klas

Postat

Netto körde en drive pÄ sÄna i förra veckan. Det ligger sÀkert kvar en och annan Ä skrÀpar. Kvalitén Àr nog inte heller nÄt stort problem eftersom det ju Àr Netto som sÀljer dem!

Postat

Det Àr lite "Ärets julklapp" över USB-skivspelare. Ligger i drivor hos Kjell o Company som ju Àr en fysisk butik. Klar leksaks-varning i mina ögon. KvalitetsmÀssigt Àr det nog inte nÄn Neumann-klass precis, men som alltid rÀcker det ju med tillrÀckligt bra. Annars brukar ju kvalitet svida i plÄnboken nÀr man handlar men ge en varm kÀnsla nÀr man glömt den delen. Saker som hÄller, som man kan lite pÄ Àr alltid trevligt. Begagnat Àr nog en bra idé, dÄ har ju redan priset sjunkit o nÀr man tröttnat gÄr det att sÀlja för samma peng igen.

Gunnar

• 3 Ă„r senare...
Postat

Uppar en gammal trÄd.

Jag Àr absolut inget ljudfreak men Àr inte tanken med vinylspelare att det inte ska digitaliseras?

Hur funkar det om man kör in via usb och ut via sina monitorer?

Och har nÄgon tips pÄ en spelare mellan 0-3000kr med usb kontakt som spelar hyggligt och ser bra ut?

MVH/

BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

En gammal hederlig vinypspelare/grammofon och en förstÀrkare + eller eventuellt bara ett ljudkort med line in och preamp ( tvÄ kanaler för stereo dock) duger gött. Spelaren har jag den kan du fÄ mot fraktkostnad eller sÄ gÄr/Äker du till nÀrmaste loppis sÄ har dom sÀkert ett gÀng dÀr.

En bra grammofon kostade Àven dÄ nÀr det begavs sig och det som finns med USB nu dÀr har man förmodligen lagt krutet pÄ USB delen och nÄn slags kult grej mystik över det hela.

Men som sagt har du tur sÄ kanske du kan hitta en bra frÄn förr pÄ ett loppis, om det finns bra nÄlar att köpa fortfarande till densamma Àr nog en bra idé att kolla innan man köper.

Technics gjorde bra grejor till exempel

Redigerat av BurninSven
Postat

Uppar en gammal trÄd.

Jag Àr absolut inget ljudfreak men Àr inte tanken med vinylspelare att det inte ska digitaliseras?

Hur funkar det om man kör in via usb och ut via sina monitorer?

Och har nÄgon tips pÄ en spelare mellan 0-3000kr med usb kontakt som spelar hyggligt och ser bra ut?

MVH/

Det finns ingen till det priset som ser vettig ut, jag har finkammat marknaden i jakt pÄ vinlylspelare med USB.

Den bÀsta du kan hitta under 3000 kr finns pÄ Hifi-Klubben,

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/skivspelare/denon_dp-200usb_skivspelare_svart.htm

DP200USBN-43.jpg

GÄr du upp lite i pris fÄr du bÀttre prylar, men just den hÀr Àr rÀtt lÀtthanterad för vinyl -> mp3.

Postat

Om du har ett ljudkort, anvÀnd det. MÄnga nytillverkade skivspelare har line out, inget RIAA-förstÀrkare behövs. Digitaliseringen i sÄdana dÀr usb-spelare lÀr inte vara av toppklass direkt, eller ens hygglig - gissar jag. De Àr för billiga.

Postat

Ja, att anvÀnda ett riktigt ljudkort borde givetvis vara det bÀsta!

(Jag glömde det alternativet, vill nÀmligen ha skivspelaren kopplad till stereon i vardagsrummet, inte i min "studio".)

Postat

Det jag tÀnkte oxÄ.

Det finns inte nÄgon konverterare frÄn PHONO sÄ man kan trycka in andra Àndan i ljudkortet mÄntro?

Om du har ett ljudkort, anvÀnd det. MÄnga nytillverkade skivspelare har line out, inget RIAA-förstÀrkare behövs. Digitaliseringen i sÄdana dÀr usb-spelare lÀr inte vara av toppklass direkt, eller ens hygglig - gissar jag. De Àr för billiga.

PRECIS!?!?

Jag hoppas resten av dina inlÀgg pÄ forumet Àr lika skojjigt fyndiga!

Vad Àr en vinylspelare för nÄt?

Postat

Vad Àr en vinylspelare för nÄt?

Det var elÀndet som man fick dras med pÄ 80-talet. Inget som jag pÄ nÄgot sÀtt har saknat. Nog för att jag hört vinylskivor som haft bÀttre ljud Àn samma produktion pÄ cd, men helt perfekt ljud Àr faktiskt inte allt. Cd-skivorna hade sin förtjÀnst i att det var ett mer lÀtthanterligt format som gjorde det mycket enklare och roligare att lyssna pÄ musik.

Postat

...vill nÀmligen ha skivspelaren kopplad till stereon i vardagsrummet...

MÄste den ha usb dÄrÄ? DÄ funkar det vÀl med en "vanlig"

AppropÄ motorsÄgar sÄ undrar jag.... den lilla lösa sladden som sitter pÄ riktiga grammofoner (inte phono-sladdarna) Àr det en jordsladd eller vilket syfte har denna?

Kom att tÀnka pÄ denna nu, och orkar inte gÄ ner och kika pÄ baksidan av spelaren för att se ev symboler osv.

Vad gör man av den om man vill koppla in den i tex ett ljudkort?

Postat

AppropÄ motorsÄgar sÄ undrar jag.... den lilla lösa sladden som sitter pÄ riktiga grammofoner (inte phono-sladdarna) Àr det en jordsladd eller vilket syfte har denna?

Kom att tÀnka pÄ denna nu, och orkar inte gÄ ner och kika pÄ baksidan av spelaren för att se ev symboler osv.

Vad gör man av den om man vill koppla in den i tex ett ljudkort?

Den lösa kabeln (ibland sitter den ihop med ljudkabeln) frÄn skivspelaren, Àr en jordning.

Jag gör överföringar frÄn vinyl till dator pÄ musik som inte finns pÄ annat media sÄsom squaredance musik. Sparar i wav filer och tar bort skivknaster och lite pops

Har ett RIIA steg kopplat mellan skivspelare och ljudkort. RIAA steget har anslutning för jordning frÄn skivspelaren. Jordningen gör skillnad.

Saxat frÄn wikipedia om RIAA:

RIAA-steg Àr en avkodare och förstÀrkare för grammofonsignal. RIAA-steg anvÀnds för 331/3- och 45-varvs vinylskivor. Avkodningen innebÀr att signaler av lÄg frekvens fÄr höjd signalstyrka, och de av hög frekvens dÀmpas, vilket Àr motsatsen till motsvarande dÀmpning av lÄga toner och höjning av höga toner som skedde vid inspelning. Att man anvÀnder just sÄdan kodning av signalen vid inspelning Àr orsakat av att man vill:

• dĂ€mpa amplituden pĂ„ lĂ„ga toner för att kunna fĂ„ in fler spĂ„r pĂ„ skivan
  • öka amplituden pĂ„ höga toner för att förbĂ€ttra signal/brusförhĂ„llandet

Frekvensformen för hur mycket lÄga och höga signaler pÄverkas Àr definierad enligt en standard som tagits fram av RIAA, Recording Industry Association of America. UngefÀr innebÀr detta att 40 Hz förstÀrks med 17 dB och 15 kHz dÀmpas med 18 dB medan 1 kHz behÄller sin styrka vid avspelning.

250px-RIAA-EQ-Curve.svg.png

magnify-clip.pngKaraktÀristik för RIAA-filter vid avspelning.

Korrektionskurvan för avspelning har följande egenskaper:

Postat

TÀnkte ha som femÄrsprojekt att digitalisera vinyl-samlingen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.