Jump to content
Annons

Enkel ventilationslösning


Tophe

Recommended Posts

Mitt lilla rum på 3,12 kvadrat blir väldigt snabbt syrefattigt (tar knappt en hel låt)

Jag tänkte helt enkelt dra ett rör från ett rum bredvid (som har en ventil med friskluft utifrån).

Sedan tänkte jag sätta en liten tyst datorfläkt som suger in luft in i röret.

Att göra nån stor dyr, reglerad ventilation är inte aktuellt just nu. Jag har hört

att andra använt datorfläktar.

Det jag undrar är om ni tror detta rör skulle kunna vara en idé?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55303076

Eftersom det går att böja så borde jag ju kunna minimera störningsljud genom att ha några 90-gradersvinklar

på vägen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du måste ju ha två rör - ett för tillluft och ett för frånluft - och fläkten ska nog helst sitta på frånluftssidan...

Jag skulle tro att lämpligaste är att ha tilluften nere vid golvet och frånluften uppe vid taket, eftersom värmen ju stiger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes.

Jag tänkte att jag kunde börja med tilluft först, och bygga till frånluft om det behövs.

Är det inte en idé att driva in friskluft med en fläkt och även kanske driva ut den me en annan fläkt?

Eller är tanken att man skapar en genom flöde genom att rören är de enda ställena för luften att ta sig

ut och in. Alltså att frånluftfläkten i praktiken också suger in luft i tilluftröret.

Skulle två sådana rör kunna funka tro? Man bör väl kunna göra ett par 90-gradersböjar på 3 meter.

Vill ju inte öppna rummet för oljud, bara för frisk härlig inspirerande luft.

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor fördel med att ha fläkten i från-luften efter som man då kan ha en större fläkt, då ljudet inte gärna färdas mot luftströmningen. Om du har den på in-luften så drar ju luften med sig ljudet in i rummet.

Förutsätter ju att fläkten sitter i den änden av röret som inte är i rummet iofs. Men det är ju också i den änden som den ska sitta.

Redigerat av Vem
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Vem säger.

Att bara sätta tilluft, är ganska meningslöst, eftersom du då bara kommer att mata på med luft som inte har någonstans att ta vägen och du får övertryck i det lilla rummet. Du behöver alltid ha en väg för luftflödet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Knivigt det där...

Alltså rent logistiskt.

Är detta en bra idé.

Jag drar två rör från ett intilliggande rum.

Ett rör går från en friskluftsventil och det andra från en ventil på en annan vägg (som leder till ytterligare ett rum.)

Röret från friskluftsventilen går, via lite kringelkrokar, in i studion.

Det andra röret går från den andra ventilen, in i studion och sedan bort till den andra änden av rummet.

I det andra röret sätter jag också en fläkt vid ventilen som suger ut luften genom röret.

Skulle det funka tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är bra lust i det intill liggande rummet så går du kanske lite över ån efter vatten. Om rummet är tillräckligt stort och väl ventilerat så kanske frisklufts ventilen är onödig att använda. Det finns ju en risk att du sabbar ventilationen i huset, om du har otur, när du använder den. Om du bara kan se till att få in-luften och ut-luften så pass långt ifrån varandra att du inte cirkulerar samma luft hela tiden, så borde det vara ganska så lätt att lösa problemet. Så att använda två olika rum kan vara mycket bra tror jag. Kan ju vara så att du bara behöver ventiler (eller bara ha igång fläkten ett tag) för att så självdrag i studiorummet.

(oj hoppas att du föstår vad jag menar. Kunde inte formulera mig så väl som jag önskat haha)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...