Jump to content
Annons

Kvalitet på mp3


eyestoeyes

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar en sak.

När jag nu sitter och mixar en låt och blir riktigt nöjd med trycket i låten och vill göra en mp3á.

Då tar jag audio mixdown och väljer mp3 format.

128 kbit/s

44.100 khz stereo

Men jag tycker ljudet försämras så ruggigt mycket. Hi hats låter mycket högre än i cubase och massa bas försvinner.

Gör jag nåt fel eller varför blir det så?

/

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag undrar en sak.

När jag nu sitter och mixar en låt och blir riktigt nöjd med trycket i låten och vill göra en mp3á.

Då tar jag audio mixdown och väljer mp3 format.

128 kbit/s

44.100 khz stereo

Men jag tycker ljudet försämras så ruggigt mycket. Hi hats låter mycket högre än i cubase och massa bas försvinner.

Gör jag nåt fel eller varför blir det så?

/

Anders

ja, prova att köra med en högre upplösning än 128kbit/s (med hjälp av lämplig encoder)

Link to comment
Dela på andra sajter

När man gör om en ljudfil från WAV eller AIFF till MP3 förlorar filen majoriteten av sin information och blir ungefär en tiondel så stor. Detta medför att en del frekvensområden blir svagare. Mitt tips är notera vad i låten som försämras, vilka frekvenser som tunnas ut och sedan korrigera detta med Eq INNAN du konverterar till 320 kb/s mp3. Detta är förstås en tillfällig lösning och bäst vore om någon kom på hur man gjorde mp3 till Lossless... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har upplevt att det finns lite av två olika skolor när det gäller MP3 kodning.

En skola säger att MP3 är bara ett slags utkast format, som man bara använder för att skicka låtar enklare och det är inte så viktigt hur det låter

medan den andra skolan säger att MP3 är världens mest använda lyssningsform i vår tid, och att nå den absolut bästa mp3-kodningen är i stort sett lika viktigt som mastringen själv.

Själv tycker jag det senare känns lite snett, eftersom CD format är mitt "normal" mått: pcm formatterat . Men, tiderna förändras antar jag ...

Eyestoeyes, om du inte är nöjd, så prova att exportera låten ur din sequencer i maximal upplösning, och koda om till MP3 utanför. Jag tycker Lame MP3 encoder gör ett bra jobb, och för att kodningen ska bli bästa möjliga bör du komprimera ihop ljudet ganska ordentligt och sänka maxnivån på ljudet, till högst -3 dbfs.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag undrar en sak.

När jag nu sitter och mixar en låt och blir riktigt nöjd med trycket i låten och vill göra en mp3á.

Då tar jag audio mixdown och väljer mp3 format.

128 kbit/s

44.100 khz stereo

Men jag tycker ljudet försämras så ruggigt mycket. Hi hats låter mycket högre än i cubase och massa bas försvinner.

Gör jag nåt fel eller varför blir det så?

/

Anders

Ljudet blir ofta sämre efter en digital summering, (om man inte väljer hela 24/96 kanske)

Mp3 från 192kbps och uppåt låter annars ganska likt CD

Du kan ju testa att jämföra en wav mixdown och en mp3 192kbits

Men exportera till wav först och gör om den till mp3 sen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hej!

Jag undrar en sak.

När jag nu sitter och mixar en låt och blir riktigt nöjd med trycket i låten och vill göra en mp3á.

Då tar jag audio mixdown och väljer mp3 format.

128 kbit/s

44.100 khz stereo

Men jag tycker ljudet försämras så ruggigt mycket. Hi hats låter mycket högre än i cubase och massa bas försvinner.

Gör jag nåt fel eller varför blir det så?

/

Anders

Kan det kanske vara så enkelt att du har någon form av EQ eller "ljudförbättrare" i det program där du spelar upp mp3filen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla svar.

Testade att exportera i högsta upplösning till mp3 dock och det blev nog lite bättre. Men ska testa som ett par sa att exportera till wav sen coda till mp3.

Som sagt, tack så mycket, nu har jag blivit lite klokare 🙂

/

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...