Jump to content
Annons

Musikbranschen & den mänskliga sexualiteten


Valle

Recommended Posts

Att musik-/artistbranschen sedan länge använder den mänskliga sexualiteten i sin marknadsföring kan inte ha undgått många. Vissa finner även viss finess i att använda den mänskliga sexualiteten i yttrandefrihetens namn. Går det, så går det... som man säger. Men — hur mycket är vi beredda att tänja på gränserna för vad som kan anses moraliskt acceptabelt? Har vi redan tänjt för mycket? Går det verkligen att tänja ännu mer?

För det är faktiskt lite intressant och smått roande att se hur toleransen har varierat genom åren:

En kopulerande rörelse i det offentliga 50-talet kunde ge de flesta seniorerna tuppjuck och andningsbesvär. Numera är sådana rörelser punkt 1 på dagordningen i koreografiskolan.

För ungefär 40 år sedan blev det stirr i mediastacken när någon sjöng "I'd love to turn you on". Redan 15 år senare stod vi med pek- och lillfinger i vädret och headbangade ogenerat till "I fuck like a beast". (Fast i och för sig, 1988 sjöng någon det lite ursäktande "I didn't mean to turn you on"...)

Också naken hud i bild kunde förr leda till rätt så besvärliga konsekvenser. Fast det ville sig inte bättre än att samhället fick stå pall för hippa nymodigheter, allt från (hel)nakenporträtt på skivomslag till (eventuellt fejkade) samlag på scen.

Fantastiskt vad det rullar på!

För min del kan just samlag på scen förefalla lite overkill. Inte för att jag sätter mig över andras önskan att ha sexuellt umgänge offentligt, utan mer för att det verkar så fruktansvärt redundant på något sätt: OK, de har sex, so what? Now what? Men jag är relativt säker på att business-världen har en annan syn (och lösning) på det där om en si sådär 75 år.

Däremot kan jag se poängen med artister som leker med mikrofonstativ, tar sig i skrevet, kråmar sig, poserar nakna, sjunger "I'm a/You sexy motherfucker", låter sig bli filmade mitt upp i allvaret, eller som stönar, kvider och frustar av fejkad vällust — och så vidare. Men poängen går givetvis inte hem helt ostört hos alla, vilket så långt som möjligt måste respekteras. Så klart! Även om jag personligen tror att det då oftast handlar ett seglivat, äldre normfjäsk — det ligger liksom lite "synd" i att klä sig "för" lätt etc.

Men så länge det handlar om renhårig, "striktly business" för alla businessparter inblandade, så är nog just det en avgörande faktor för hur långt och mycket vi kan tänja på moralgränserna. Där tror jag nog att vi alla är överens, och därför förväntar jag mig heller inga svar i den här tråden.

För de é freee-daaa, för de é freee-daaa, som har kommit igen...

And I'm a sexy motherfucker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du jämt skriker ut ditt budskap så kommer ingen att höra dig den dagen du känner för viska. Jag vet inte om det finns något vettigt svar på din fråga, allt kan ju inte bli värre hela tiden och det handlar kanske om samtidens idéer om vad som är moral också. Här näst... bandet som tar upp fans på scenen och slaktar dem. Sedan kommer ett annat band som dessutom tillagar och äter upp de slaktade fansen. Och sedan ett band med egen resturantekedja, där fansen kan beställa rätter på andra fans som kommer upp på scen blir slaktade och sedan tillagade. Och sedan... ja vadå? Om man pumpar upp volym tillräckligt högt så låter det bara illa till slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså behöver man ha en tråd om en sak som är så uppenbar. Många (alltså inte alla) är bara ute efter pengar och ego gödning så då passar ju mänsklig sexualitet som marknadsföring bra eftersom det är en stark drift i människan. Är det inte det så brukar dom fejka både färger och smak och lukter mm för att få oss att köpa köpa köpa. Beklagligt är vad det är. När ska glädje och ödmjukhet bli viktigare än pengar och ego gödning oavsett konstform 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

... allt kan ju inte bli värre hela tiden och det handlar kanske om samtidens idéer om vad som är moral också. Här näst... bandet som tar upp fans på scenen och slaktar dem. Sedan kommer ett annat band som dessutom tillagar och äter upp de slaktade fansen.

Ja, fast det där har ju ganska lite att göra med den mänskliga sexualiteten... hoppas jag.

Lite förtäckt petade jag in en liten slutsats (no pun) om att när det väl har kommit så långt som till offentligt samlag på scen, så har man kanske tänjt så långt det går på "moralgränserna". Eller för all del, vad som är marknadsföringsmässigt gångbart i musik-/artistbranschen. Det finns ju inget bortom just "sexet", liksom...

Men jag vill(e) inte göra en Bill Gates — "640K [RAM] ought to be enough for anybody".

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså behöver man ha en tråd om en sak som är så uppenbar. Många (alltså inte alla) är bara ute efter pengar och ego gödning så då passar ju mänsklig sexualitet som marknadsföring bra eftersom det är en stark drift i människan. Är det inte det så brukar dom fejka både färger och smak och lukter mm för att få oss att köpa köpa köpa. Beklagligt är vad det är. När ska glädje och ödmjukhet bli viktigare än pengar och ego gödning oavsett konstform 😆

Jag "hör" vad du säger... men menar du samtidigt att det är OK att använda den mänskliga sexualiteten i marknadsföring så länge inte syftet är att generera pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite förtäckt petade jag in en liten slutsats (no pun) om att när det väl har kommit så långt som till offentligt samlag på scen, så har man kanske tänjt så långt det går på "moralgränserna". Eller för all del, vad som är marknadsföringsmässigt gångbart i musik-/artistbranschen. Det finns ju inget bortom just "sexet", liksom...

Jodå, det finns starkare tabun än offentlig sex. Så länge det är heterosexuell vanilla mellan två aktörer i samma åldersgrupp (dock inte alltför gamla) så är det ju inte så farligt numera. Men testa att kombinera det med våld, stora åldersskillnader (eller varför inte bara två 85-åringar?), samma kön eller fler aktörer än två, så får du se på reaktioner.

Gör det till signum för bandet och du har en garanterad plats i media ... i ca 15 minuter ...

Link to comment
Dela på andra sajter

... allt kan ju inte bli värre hela tiden och det handlar kanske om samtidens idéer om vad som är moral också. Här näst... bandet som tar upp fans på scenen och slaktar dem. Sedan kommer ett annat band som dessutom tillagar och äter upp de slaktade fansen.

Ja, fast det där har ju ganska lite att göra med den mänskliga sexualiteten... hoppas jag.

Lite förtäckt petade jag in en liten slutsats (no pun) om att när det väl har kommit så långt som till offentligt samlag på scen, så har man kanske tänjt så långt det går på "moralgränserna". Eller för all del, vad som är marknadsföringsmässigt gångbart i musik-/artistbranschen. Det finns ju inget bortom just "sexet", liksom...

Men jag vill(e) inte göra en Bill Gates — "640K [RAM] ought to be enough for anybody".

Well, som liknelse kan det fungera med lite fantasi. Eller så kan vi gå den hårda vägen och fundera på vad man gör för att "slå" gruppen... spektaklet... eller vad man nu kallar "Rock Bitch" för. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det finns starkare tabun än offentlig sex. Så länge det är heterosexuell vanilla mellan två aktörer i samma åldersgrupp (dock inte alltför gamla) så är det ju inte så farligt numera. Men testa att kombinera det med våld, stora åldersskillnader (eller varför inte bara två 85-åringar?), samma kön eller fler aktörer än två, så får du se på reaktioner.

Gör det till signum för bandet och du har en garanterad plats i media ... i ca 15 minuter ...

OK — det återstår kanske att två personer av samma kön gör "sitt" offentligt på scen. Men oavsett, våld och — ska vi säga — anmärkningsvärd åldersskillnad, tycker jag hamnar utanför "ramarna". Marknadsföringens mål är ju att nå så bred och, inte minst, så ung konsumentgrupp som möjligt. Då är sexvåld och pensionärsex ganska så sekundärt, som tur är.

Det är för övrigt endast losers som jobbar för "15 minutes of fame".

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså behöver man ha en tråd om en sak som är så uppenbar. Många (alltså inte alla) är bara ute efter pengar och ego gödning så då passar ju mänsklig sexualitet som marknadsföring bra eftersom det är en stark drift i människan. Är det inte det så brukar dom fejka både färger och smak och lukter mm för att få oss att köpa köpa köpa. Beklagligt är vad det är. När ska glädje och ödmjukhet bli viktigare än pengar och ego gödning oavsett konstform 🙂

Jag "hör" vad du säger... men menar du samtidigt att det är OK att använda den mänskliga sexualiteten i marknadsföring så länge inte syftet är att generera pengar?

kärlek och sexualitet är vackert i sin grund och att vilja ha bekräftelse av andra för sitt utseendes skull är ju ett handlingsval för att man vill bli älskad,så har man en låt och är en artist och att man då vill bli älskad både för låten och hela en själv ser jag inte som fel,men tyvärr handlar det mer oftast om att vissa gör vad som helst för att bli framgångsrika och göra karriär och få pengar mm. Framförallt dom som står bakom projekten,medans oftast artisten vill bli erkänd.

Oavsett om dom vill ha pengar eller ej så att bli bekräftad och älskad är aldrig fel.

Vi måste alla göra medvetna val i allt som händer runt omkring oss och förstå vad det är vi dras till och är villiga att betala pengar för. Oftast det vi betalar pengar för kan vi också få gratis,men skillnaden är då att det som är gratis kräver tillit här och nu medans det som kostar pengar planerar du och har kontroll över 🙂

Man betalar för att njuta av skönhet och musik men man måste ändå om det ska bli rätt vara medveten om vad det är man betalar för alltså för att se tjejen och få sex eller är det musiken och hennes sång från själen. Alltså om det är tjejen och inte musiken/sången så finns det ju andra platser för det om ni förstår vad jag menar.Ha en trevlig helg 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...