Jump to content
Annons

Alla lampor lyser på Line 6


bettygoesagogo

Recommended Posts

Har en hd147 (den kromade 300-wattaren med lila sken). Har funkat fint fram tills igår. När jag slår på den lyser precis alla dioder, men inget hörs. Det går inte att byta kanal eller ändra på någonting. Googlade runt, men utan resultat. Har någon varit med om något liknande? Har liksom ingen lust att betala halva summan igen på reparationskostnader på andra sidan jorden.

...Och bespara mig kommentarer om att jag borde skaffa en gammal rörstärkare - jag är ute efter ett kallt kliniskt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Annons
Postat (redigerat)

De har nu hört av sig från "fabriken", så jag svarar på min egen fråga. Det kan kanske hjälpa någon annan i framtiden.

Kondens - som då det torkat har lämnat en oxiderad hinna. Det är tydligen så pass känsliga kretsar att stärkaren påverkas av luft. Herrejösses.

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du fått igång den nu då?

Sen en liten förklaring, kondens= fukt i luften.. Inte luften i sig själv.. Många elektroniska prylar som inte gillar det. Mobiltelefon, dator, mp3-spelare, kamera etc etc..

De har nu hört av sig från "fabriken", så jag svarar på min egen fråga. Det kan kanske hjälpa någon annan i framtiden.

Kondens - som då det torkat har lämnat en oxiderad hinna. Det är tydligen så pass känsliga kretsar att stärkaren påverkas av luft. Herrejösses.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte fått hem den än, men de meddelade att den nu fungerar som den ska. De ska skicka med en "bruksanvisning" var den ska rengöras om problemet dyker upp igen (det var andra gången det hände). Tycker bara att det är knepigt hur känslig elektroniken kan vara. Inga andra stärkare/datorer etc i replokalen har någonsin påverkats av luftfuktigheten. Stärkaren står trots allt inomhus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stärkaren står trots allt inomhus.

Menar du att den alltid står i vanlig uppvärmd inomhusmiljö?

Inget fuktigt eller kallt garage, och inga transporter till/från replokal etc alltså...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan.. Jag trodde du var ute och roddade med den.. Typ ut i kylan in i värmen.. Har den stått inomhus så ska den inte vara så känslig.. Då är det nog nån dålig bortförklaring från Line 6. Tror nog snarare att det var nån datakabel i den som glappade eller liknande..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nja, den står förvisso i ett "uthus", men där är isolerat och element påslagna 24/7. Och nog har den varit med till och från gigs. Men kräver jag för mycket, när jag tycker att en gitarrförstärkare ska klara av att tas med på spelningar?

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall förstärkaren är nedkyld efter åkt kall bil och ställs in i en varm lokal blir det alltid kondens. Den varma luften som kommer i kontakt med förstärkaren kyls ner, och eftersom kall luft inte kan bära lika mycket fukt omvandlas luftfuktigheten till vatten dvs. kondens.

Låt alltid förstärkaren få anpassa sig till den nya innemiljön innan du sätter på den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...