Jump to content
Annons

VARFÖR används inte XLR till allt?


Proclaimer

Recommended Posts

Jag å farsan satt i bilen, jag kom på en sak som var väldigt underlig och det är varför man inte använder XLR till alla instrument, såsom synthar, gitarrer, framförallt gitarrer skulle det va skitbra till, de som alltid knastrar, skulle va perfekt med en motfaskopplad anslutning till dom faktiskt...

och att man använder telekabel till allt har jag inte fattat, att de är lätta å plugga in å ut räcker inte som anledning för mig, det där med motfaskopplingen överväger väldigt många typer av kablar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I en gitarr vete 17 om jag skulle vilja sätta en XLR. En Tele dras bara ut och ingen skada är skedd, om man råkar trampa på sladden. Om det är XLR, så sliter man av kabeln eller riskerar att förstöra kontakten i gitarren i stället. Jag tycker nog att det är ganska vettigt valt som det är där (men visst kunde man väl bygga in en transformatorbalansering i gitarren och köra med TRS i stället... 🙁 ) - men i all rackutrustning hade det varit bättre med XLR överallt, eftersom det är en bättre kontakttyp.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

utan att ha någon egentlig koll kan jag gissa att flera faktorer spelar in.....enklare att koppla in/ut.....billigare......smidigare kontakter (mest på enheten där kontakten skall stoppas in(xlr tar i alla fall 4ggr så stor plats), men även på kabeln). Rent generellt känns den billigare, och det smäller ofta extremt högt när det kommer till val av standarder....

och om man skall hårddra det, varför XLR??? varför inte NeutrikSpeakonNL4FX.jpg ??? dessa är väl ännu mer robusta (gissar jag då de används mkt live...!?!?)osv....??? troligtvis även dyrare...!?!? och jättemeckiga att koppla in/ut....

Edit: jag glömde lägga till några 😎🙁 , men mitt inlägg skall tolkas med en gnutta ironi.....om det inte gick fram! 🙂

Edit2: Även jag håller dessutom med vad gäller rack/studio-enheter....och jag önskar också att någon, en gång för länge sedan, hade bestämt att ALLA rackenheter hade strömförsörjning på en sida (t.ex höger), och audiokontakter på den andra (vänster kanske? 🙂 )...så man slapp ha ström/audio kors och tvärs bakom sitt rack....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

framförallt gitarrer skulle det va skitbra till, de som alltid knastrar, skulle va perfekt med en motfaskopplad anslutning till dom faktiskt...

claes kan säkert elektroniken bättre, men som jag fattat så hjälper det väl inte med motfas om brum å störningar uppstår innan kabeln i själva gitarren - det skulle väl isf även släcka ut signalen

det är väl störningar upptagna av kabel å anslutningar man får bort genom balanserade kablar som jag förstått

claes?

Link to comment
Dela på andra sajter

framförallt gitarrer skulle det va skitbra till, de som alltid knastrar, skulle va perfekt med en motfaskopplad anslutning till dom faktiskt...

claes kan säkert elektroniken bättre, men som jag fattat så hjälper det väl inte med motfas om brum å störningar uppstår innan kabeln i själva gitarren - det skulle väl isf även släcka ut signalen

det är väl störningar upptagna av kabel å anslutningar man får bort genom balanserade kablar som jag förstått

claes?

Jäpp! Visst är det så. Finns störningarna från början, så försvinner de inte bara för att överföringen är balanserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tele är skumt. Går ju knappt att koppla in utan att kortsluta ett par gånger på vägen in 😲 .

BNC tycker jag är fräckt.

180px-BNC_connector.jpg

Det är också en bra kontakt, men obalanserad.

Används till Wordclock och ibland till S/Pdif (och BNC är mycket bättre än RCA där).

Link to comment
Dela på andra sajter

BNC känns mer video tycker jag, är ju mest där det används.

Jag skulle inte vilja ha en blaffig XLR på min gitarr iaf, och balanserat går ju lika bra över tele.

Tänk dig en gura med Bantam däremot, skulle ju vara skitsmidigt, och billigt som stryk, 5m kabel 2000 kr 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

BNC känns mer video tycker jag, är ju mest där det används.

Som Claes nämnde så är det att rekomendera om du ska synca digital utrustning i en kedja. Så dom har mer att erbjuda än bara video. 😄

Mycket väl medveten om det, sa bara att det känns mer video 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag å farsan satt i bilen, jag kom på en sak som var väldigt underlig och det är varför man inte använder XLR till alla instrument, såsom synthar, gitarrer, framförallt gitarrer skulle det va skitbra till, de som alltid knastrar, skulle va perfekt med en motfaskopplad anslutning till dom faktiskt...

och att man använder telekabel till allt har jag inte fattat, att de är lätta å plugga in å ut räcker inte som anledning för mig, det där med motfaskopplingen överväger väldigt många typer av kablar...

Men XLR kan väll inte överföra information till dator som MIDI kan, eller? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag å farsan satt i bilen, jag kom på en sak som var väldigt underlig och det är varför man inte använder XLR till alla instrument, såsom synthar, gitarrer, framförallt gitarrer skulle det va skitbra till, de som alltid knastrar, skulle va perfekt med en motfaskopplad anslutning till dom faktiskt...

och att man använder telekabel till allt har jag inte fattat, att de är lätta å plugga in å ut räcker inte som anledning för mig, det där med motfaskopplingen överväger väldigt många typer av kablar...

Men XLR kan väll inte överföra information till dator som MIDI kan, eller? 😲

Teoretiskt sett kan man det, men XLR kablage är nog lite tungdrivna för MIDI (som är svaga pulser). Det är inte rätt verktyg för rätt problem, helt enkelt. Men teoretiskt sett så behövs bara en sändare och en mottagare och koppar-tråd där emellan, så kan man skicka nästan vilken information som helst fram och tillbaka.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag å farsan satt i bilen, jag kom på en sak som var väldigt underlig och det är varför man inte använder XLR till alla instrument, såsom synthar, gitarrer, framförallt gitarrer skulle det va skitbra till, de som alltid knastrar, skulle va perfekt med en motfaskopplad anslutning till dom faktiskt...

och att man använder telekabel till allt har jag inte fattat, att de är lätta å plugga in å ut räcker inte som anledning för mig, det där med motfaskopplingen överväger väldigt många typer av kablar...

Men XLR kan väll inte överföra information till dator som MIDI kan, eller? 😲

En midikabel består av 2 ledare och en skärm, så det är samma som i en vanlig mickabel, men med andra kontakter (de 2 återstående i den 5-poliga midikontakten används inte). Visst hade det fungerat, men kontakttypen är angiven i midispecifikationen, så det är nog lite svårt att ändra efter så många år...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag å farsan satt i bilen, jag kom på en sak som var väldigt underlig och det är varför man inte använder XLR till alla instrument, såsom synthar, gitarrer, framförallt gitarrer skulle det va skitbra till, de som alltid knastrar, skulle va perfekt med en motfaskopplad anslutning till dom faktiskt...

och att man använder telekabel till allt har jag inte fattat, att de är lätta å plugga in å ut räcker inte som anledning för mig, det där med motfaskopplingen överväger väldigt många typer av kablar...

Men XLR kan väll inte överföra information till dator som MIDI kan, eller? 😲

Teoretiskt sett kan man det, men XLR kablage är nog lite tungdrivna för MIDI (som är svaga pulser). Det är inte rätt verktyg för rätt problem, helt enkelt.

Skulle vara rätt så fräckt om det skulle fungera felfritt 😎 Har dock bara XLR i monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag helt såld på digital överföring, helst med inbäddad synk, utan behov av husklocka - t.ex. aes/ebu, adat lightpipe, och mLan. Jag gillar det nog mest för bekvämligheten, att det tar bort en konstant fundering i skallen på mig - funderingen på kabelkvalitet, nätbrum, jordslingor, magnetfält osv. En mixerkille som jag jobbar mot ofta, som bor i staterna, han kör spdif rakt ut från ljudkortet in i högtalarna (Roland DS90). Sånt vill jag ha 😲

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag å farsan satt i bilen, jag kom på en sak som var väldigt underlig och det är varför man inte använder XLR till alla instrument, såsom synthar, gitarrer, framförallt gitarrer skulle det va skitbra till, de som alltid knastrar, skulle va perfekt med en motfaskopplad anslutning till dom faktiskt...

och att man använder telekabel till allt har jag inte fattat, att de är lätta å plugga in å ut räcker inte som anledning för mig, det där med motfaskopplingen överväger väldigt många typer av kablar...

Men XLR kan väll inte överföra information till dator som MIDI kan, eller? 😲

Teoretiskt sett kan man det, men XLR kablage är nog lite tungdrivna för MIDI (som är svaga pulser). Det är inte rätt verktyg för rätt problem, helt enkelt.

Skulle vara rätt så fräckt om det skulle fungera felfritt 😎 Har dock bara XLR i monitorerna.

Kablarna är "lättdrivna" nog för att hantera svaga mikrofonsignaler... 😎

Kabeln i sig kan inte göra någon skillnad i sådana här lägen, utan mikrofonkabel eller midikabel ger exakt samma resultat på midi om man skulle få för sig att skicka midi genom mikrofonkablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kablarna är "lättdrivna" nog för att hantera svaga mikrofonsignaler... 😲

Kabeln i sig kan inte göra någon skillnad i sådana här lägen, utan mikrofonkabel eller midikabel ger exakt samma resultat på midi om man skulle få för sig att skicka midi genom mikrofonkablar.

Är det verkligen så? Jag har lött om XLR för att använda som midi-bärande, flera gånger. Förvisso ute på fältet och under tidspress .. men jag upplevde att det var lite problem med det, med smått signalbortfall. Folk har sagt till mig att XLR har för högt motstånd för det, att XLR använder telestandarden 600 ohm, för att bromsa bort vekare bi-signaler på vägen, å 600 är ju ganska tungt. För mig låter det rimligt, och jag tyckte mig märka av det ute på fältet. (?)

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Kablarna är "lättdrivna" nog för att hantera svaga mikrofonsignaler... 😲

Kabeln i sig kan inte göra någon skillnad i sådana här lägen, utan mikrofonkabel eller midikabel ger exakt samma resultat på midi om man skulle få för sig att skicka midi genom mikrofonkablar.

Är det verkligen så? Jag har lött om XLR för att använda som midi-bärande, flera gånger. Förvisso ute på fältet och under tidspress .. men jag upplevde att det var lite problem med det, med smått signalbortfall. Folk har sagt till mig att XLR har för högt motstånd för det, att XLR använder telestandarden 600 ohm, för att bromsa bort vekare bi-signaler på vägen, å 600 är ju ganska tungt. För mig låter det rimligt, och jag tyckte mig märka av det ute på fältet. (?)

Tycker det känns logiskt att en (standard) XLR-kabel är lite för grov, men iofs borde ju inte det påverka mycket för digital signal. En sak som dock borde hända är att signalen klarar sig kortare, på midikabel brukar man ju säga max 10m, kör man midi över XLR borde det bli bra mycket kortare än så, det skulle ju kunna vara det du har märkt när du lött om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det känns logiskt att en (standard) XLR-kabel är lite för grov, men iofs borde ju inte det påverka mycket för digital signal. En sak som dock borde hända är att signalen klarar sig kortare, på midikabel brukar man ju säga max 10m, kör man midi över XLR borde det bli bra mycket kortare än så, det skulle ju kunna vara det du har märkt när du lött om.

Sant där.

Kan ju ha varit undertecknads lödnings-talang med iofs 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Kablarna är "lättdrivna" nog för att hantera svaga mikrofonsignaler... 😲

Kabeln i sig kan inte göra någon skillnad i sådana här lägen, utan mikrofonkabel eller midikabel ger exakt samma resultat på midi om man skulle få för sig att skicka midi genom mikrofonkablar.

Är det verkligen så? Jag har lött om XLR för att använda som midi-bärande, flera gånger. Förvisso ute på fältet och under tidspress .. men jag upplevde att det var lite problem med det, med smått signalbortfall. Folk har sagt till mig att XLR har för högt motstånd för det, att XLR använder telestandarden 600 ohm, för att bromsa bort vekare bi-signaler på vägen, å 600 är ju ganska tungt. För mig låter det rimligt, och jag tyckte mig märka av det ute på fältet. (?)

Tycker det känns logiskt att en (standard) XLR-kabel är lite för grov, men iofs borde ju inte det påverka mycket för digital signal. En sak som dock borde hända är att signalen klarar sig kortare, på midikabel brukar man ju säga max 10m, kör man midi över XLR borde det bli bra mycket kortare än så, det skulle ju kunna vara det du har märkt när du lött om.

Kabeln och kontakten har ingen impedans i sig (inte som det är lönt att ta hänsyn till i alla fall...), utan det blir exakt lika oavsett vilken kabel det är. Grovleken påverkar inte heller mer än marginellt. Visst ändras impedans och induktans med både längd och tjocklek, men inte så att man behöver fundera på det förrän man är uppe på hundratals meter i alla fall.

Infon att XLR skulle ha någon inneboende impedans på 600 ohm, är alltså helt felaktig. Det som "bromsar" störningar, är balanseringen (alltså att signalen i den ena ledaren är fasvänd) som sker i sändande och mottagande ände - och skärmningen hjälper också till i kampen mot störningar, men det är alltså inga normala audiokablar som är mer eller mindre "tungdrivna".

Link to comment
Dela på andra sajter

Kablarna är "lättdrivna" nog för att hantera svaga mikrofonsignaler... 😲

Kabeln i sig kan inte göra någon skillnad i sådana här lägen, utan mikrofonkabel eller midikabel ger exakt samma resultat på midi om man skulle få för sig att skicka midi genom mikrofonkablar.

Är det verkligen så? Jag har lött om XLR för att använda som midi-bärande, flera gånger. Förvisso ute på fältet och under tidspress .. men jag upplevde att det var lite problem med det, med smått signalbortfall. Folk har sagt till mig att XLR har för högt motstånd för det, att XLR använder telestandarden 600 ohm, för att bromsa bort vekare bi-signaler på vägen, å 600 är ju ganska tungt. För mig låter det rimligt, och jag tyckte mig märka av det ute på fältet. (?)

Tycker det känns logiskt att en (standard) XLR-kabel är lite för grov, men iofs borde ju inte det påverka mycket för digital signal. En sak som dock borde hända är att signalen klarar sig kortare, på midikabel brukar man ju säga max 10m, kör man midi över XLR borde det bli bra mycket kortare än så, det skulle ju kunna vara det du har märkt när du lött om.

Kabeln och kontakten har ingen impedans i sig (inte som det är lönt att ta hänsyn till i alla fall...), utan det blir exakt lika oavsett vilken kabel det är. Grovleken påverkar inte heller mer än marginellt. Visst ändras impedans och induktans med både längd och tjocklek, men inte så att man behöver fundera på det förrän man är uppe på hundratals meter i alla fall.

Infon att XLR skulle ha någon inneboende impedans på 600 ohm, är alltså helt felaktig. Det som "bromsar" störningar, är balanseringen (alltså att signalen i den ena ledaren är fasvänd) som sker i sändande och mottagande ände - och skärmningen hjälper också till i kampen mot störningar, men det är alltså inga normala audiokablar som är mer eller mindre "tungdrivna".

Nä nä, att audiokablar skulle va olika tungdrivna var det väl ingen som sa nåt om? Men det borde ju vara skillnad i hur långt MIDI-signal kan ta sig genom en midikabel (med standardtjocklek) och en XLR-kabel (vanlig standard)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kablarna är "lättdrivna" nog för att hantera svaga mikrofonsignaler... 😲

Kabeln i sig kan inte göra någon skillnad i sådana här lägen, utan mikrofonkabel eller midikabel ger exakt samma resultat på midi om man skulle få för sig att skicka midi genom mikrofonkablar.

Är det verkligen så? Jag har lött om XLR för att använda som midi-bärande, flera gånger. Förvisso ute på fältet och under tidspress .. men jag upplevde att det var lite problem med det, med smått signalbortfall. Folk har sagt till mig att XLR har för högt motstånd för det, att XLR använder telestandarden 600 ohm, för att bromsa bort vekare bi-signaler på vägen, å 600 är ju ganska tungt. För mig låter det rimligt, och jag tyckte mig märka av det ute på fältet. (?)

Tycker det känns logiskt att en (standard) XLR-kabel är lite för grov, men iofs borde ju inte det påverka mycket för digital signal. En sak som dock borde hända är att signalen klarar sig kortare, på midikabel brukar man ju säga max 10m, kör man midi över XLR borde det bli bra mycket kortare än så, det skulle ju kunna vara det du har märkt när du lött om.

Kabeln och kontakten har ingen impedans i sig (inte som det är lönt att ta hänsyn till i alla fall...), utan det blir exakt lika oavsett vilken kabel det är. Grovleken påverkar inte heller mer än marginellt. Visst ändras impedans och induktans med både längd och tjocklek, men inte så att man behöver fundera på det förrän man är uppe på hundratals meter i alla fall.

Infon att XLR skulle ha någon inneboende impedans på 600 ohm, är alltså helt felaktig. Det som "bromsar" störningar, är balanseringen (alltså att signalen i den ena ledaren är fasvänd) som sker i sändande och mottagande ände - och skärmningen hjälper också till i kampen mot störningar, men det är alltså inga normala audiokablar som är mer eller mindre "tungdrivna".

Nä nä, att audiokablar skulle va olika tungdrivna var det väl ingen som sa nåt om? Men det borde ju vara skillnad i hur långt MIDI-signal kan ta sig genom en midikabel (med standardtjocklek) och en XLR-kabel (vanlig standard)?

Nej - varför skulle det vara så?

Det funkar upp till 10m vare sig du kör med mikrofonkabel eller någon annan kabel.

Midisignalerna är dessutom mindre känsliga än micsignalerna. Jag har satt ihop 10m långa midikablar av samma sorts tunna kabel som man brukade köra till kabeln mellan två kassettdäck med DIN-kontakter, utan att få några problem - och en mikrofonkabel har en tätare skärmning, så det blir inte sämre med en sådan.

Det var Opus99 som pratade om tungdrivna kablar med 600 ohms impedans, men det råkade bli ett svar på ditt inlägg, eftersom det kändes som en bra fortsättning på diskussionen därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte bara kabeln när det gäller MIDI, utan midiprotokollet i sig, som inte gillar över 10m? Så att du kan köra 2x10m mellan kassettdeck är ju då en annan sak.

Men jag kanske är helt ute och seglar här? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte bara kabeln när det gäller MIDI, utan midiprotokollet i sig, som inte gillar över 10m? Så att du kan köra 2x10m mellan kassettdeck är ju då en annan sak.

Men jag kanske är helt ute och seglar här? 😎

Det är den seriella överföringen som sätter stopp för längre kablar i den hastigheten som kommunikationen sker med - precis som när man kör med RS232 mellan datorer, där 15m är gränsen för 19200 baud. Midi kör med 31250 baud och därför är maxlängden också kortare enligt specifikationen. Har man tur så kan det fungera på längre avstånd, men det är mycket större risk för problem i så fall.

Kassettdäck är lite utanför ämnet. Vad jag menade var att jag har använt samma sorts tunna kabel som brukade användas mellan kassettdäck på den tiden (och som är sämre skärmad än mikrofonkabeln och därför känsligare) - och satt ihop 10m långa midikablar av. 😲

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte bara kabeln när det gäller MIDI, utan midiprotokollet i sig, som inte gillar över 10m? Så att du kan köra 2x10m mellan kassettdeck är ju då en annan sak.

Men jag kanske är helt ute och seglar här? 😎

Det är den seriella överföringen som sätter stopp för längre kablar i den hastigheten som kommunikationen sker med - precis som när man kör med RS232 mellan datorer, där 15m är gränsen för 19200 baud. Midi kör med 31250 baud och därför är maxlängden också kortare enligt specifikationen. Har man tur så kan det fungera på längre avstånd, men det är mycket större risk för problem i så fall.

Kassettdäck är lite utanför ämnet. Vad jag menade var att jag har använt samma sorts tunna kabel som brukade användas mellan kassettdäck på den tiden (och som är sämre skärmad än mikrofonkabeln och därför känsligare) - och satt ihop 10m långa midikablar av. 😎

Jahaaa haha ja då är jag med 🙂

Ibland är logiskt tänkande inte rätt, inte mitt iaf! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte bara kabeln när det gäller MIDI, utan midiprotokollet i sig, som inte gillar över 10m? Så att du kan köra 2x10m mellan kassettdeck är ju då en annan sak.

Men jag kanske är helt ute och seglar här? 🙂

Det är den seriella överföringen som sätter stopp för längre kablar i den hastigheten som kommunikationen sker med - precis som när man kör med RS232 mellan datorer, där 15m är gränsen för 19200 baud. Midi kör med 31250 baud och därför är maxlängden också kortare enligt specifikationen. Har man tur så kan det fungera på längre avstånd, men det är mycket större risk för problem i så fall.

Kassettdäck är lite utanför ämnet. Vad jag menade var att jag har använt samma sorts tunna kabel som brukade användas mellan kassettdäck på den tiden (och som är sämre skärmad än mikrofonkabeln och därför känsligare) - och satt ihop 10m långa midikablar av. 😉

Jahaaa haha ja då är jag med 🙂

Ibland är logiskt tänkande inte rätt, inte mitt iaf! 😆

😆

Det viktiga är ju trots allt att man lär sig något. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid undrat varför de använder en fempolig DIN-kontakt till MIDI. Vet inte om det var någon slags framtidssäkring? Eller om det helt enkelt är för att de var vanliga på ljudkablar på den tiden när MIDI-standarden sattes? Idag används väl inte stora fempoliga DIN-kontakter till mycket annat vad jag kan komma på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...