Jump to content
Annons

fundering kring soft syntar


remolade

Recommended Posts

jag har en ny fundering kring soft syntar.

jag har ju spelat in en hel del audio grejjer och nu så testar jag att lägga på lite softsyntar på skoj men jag tycker att det låter ostämt efter ett tag som om syntarna sackar efter något och börjar låta surt...ja eller nåt i den stilen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
jag har en ny fundering kring soft syntar.

jag har ju spelat in en hel del audio grejjer och nu så testar jag att lägga på lite softsyntar på skoj men jag tycker att det låter ostämt efter ett tag som om syntarna sackar efter något och börjar låta surt...ja eller nåt i den stilen

Har liknande problem i Atmosphere...

fast de låter inte ostämt.. utan snarare att ljuden flyttas i samband med latencyn..

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket underligt problem. Jag har aldrig varit med om något liknande - och jag har en hel drös med VSTi vid det här laget.

Det beror möjligen inte på emulerade portar eller att någon extern enhet styr synken och har ändrats under resans gång...?

Link to comment
Dela på andra sajter

. . . . men jag tycker att det låter ostämt efter ett tag som om syntarna sackar efter något och börjar låta surt...ja eller nåt i den stilen

Det _kan_ ha med audiokortet att göra. Jag har haft problemet med Reason och softsynthar när jag har haft en inställning i mitt ljudkort (Digi 001) och när jag startat upp Cubase i ett annat inställning dvs 44.1 khz istället för 48 khz så har det blivit "ostämt".

Problemet löste sig med att starta om programmet.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tja!

Någonsin funderat på om det kan vara så att sakerna inte är "in tune" syntarna kan vara "fine tuned" dvs nåra cent hit och dit, kolla dessa funktioner.

Fin justering i cent, då 100cent är lika med en halvton..

det kan ju vara så att de patchar du testat har varit fin justerade i cent och därför låter ostämt med det andra materialet...

chrisB har en bra synpunkt oxå... kolla vilken samplings frekvens du spelar in i , vissa syntar synkar inte till vissa samplings frekvenser... som t.ex 48khz.

ciao, vete fan vad jag babblar om... men nåt ere iaf.. haha

*Edit*

jo att tillägga, det som var min egentliga intention är att ge en länk till denna fiffiga Dxi Tuner

http://www.more-k.com/ktuner/ktuner.htm

Redigerat av Ackelito
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har också ett litet prob med vst synthar

hur gör ni, splear ni in massa midifiler med vst synthar på. Min dator sackar efter så mycket så jag brukar gör om de midifiler jag spelat in med syntharna till audiospår och skickar in på en audiokanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör som regel allt i realtid, eftersom jag vill slippa vara låst till en inspelning som har gjorts... Om man märker att något inte blir bra, så måste man ju annars ändra i midifilen, för att sedan göra en ny mixdown. Det blir för jobbigt, helt enkelt. Nackdelen är att man måste ha en väl tilltagen dator för att kunna jobba som jag gör - åtminstone om man kör med (för) många instrument...

Sackar datorn, så kan du behöva öka latency - men då blir det jobbigt att spela in ny midi, så det får kanske bli en kompromiss... Bäst är förstås att uppgradera datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

mm jag vill köra så, det låter sunt

men vad kör du med för dator?...

vilken kapacitet måste man ha för att det skal flyta nogurlunda?

beror helt o hållet på vilka pluggar du kör o hur många osv...

men jag kör en P4 2.6Ghz me 256DDR ram 😛

funkar helt ok men ram-minnet sackar efter...

Link to comment
Dela på andra sajter

mm jag vill köra så, det låter sunt

men vad kör du med för dator?...

vilken kapacitet måste man ha för att det skal flyta nogurlunda?

Jag kör med en 2.8GHz P4 med 1GB RAM - men allt beror ju på hur många instrument du behöver köra samtidigt.

Du ska kanske börja med att försöka skala av arramngemangen? Många gör misstaget att lägga på för många instrument - och risken är stor att allt blir grötigt då... Om du tar bort ett instrument och det inte gör något negativt med helhetsintrycket, så är det troligen bättre att vara utan detta instrument. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är oxå en midi kille, men midi i all ära! audio är sync vänligare och resurs snålt.

Många som jobbar med mest audio..

om man inte har dator kraften att köra det mesta i midi så är det ju inte hela världen, och sparar man midifilerna och patchar osv så är det inget problem att återskapa och editera.

jag tror att man måste hitta sin teknik och arbetssätt beroende på vilka resurser och tillgångar man har..

bättre att dela in låten i etapper och jobba sakta men säkert, kanske tilloch med ha en egen savefil för midi+effekter som man är osäker på men som man har exporterat till audio för att kunna jobba vidare... visste ere lite mer musklickande men inte nåt vidare farligt...

personligen så har jag uppgraderat från en PIII800 till en P4 3.0ghz med 1gb ddrram... men jag kommer nog ändå att göra en heldel boucnhing till audio..

vissa ljud är allt för krävande...men jag försöker hålla allt så öppet som möjligt.

men efter 2-5 FX pluggar på massa olika kanaler så kan CPU,n lätt skjuta i höjden, så äre om man vill göra skumma ljud 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...