Jump to content
Annons

Spotify


nattvaktaren

Recommended Posts

Spotify lanseras tydligen idag och är en svenskutvecklad tjänst för streaming av musik. Enligt alla inblandade - Sony BMG, Universal och så vidare, se DN - en given succé.

För mig är det ett totalt mysterium varför man satsar på streaming då alla konsumenter av digitalmusik tycks vilja ladda ner den till sin dator / telefon / mp3-spelare.

Detta är ännu ett exempel på hur korkad musikbranschens jättar är: Det är inte 60-talet längre ffs, ni kan inte tvinga på oss media vi inte vill ha.

Fixa MP3 och WAV utan DRM, max fem spänn per låt och det ska vara komplett backkatalog från alla bolag, allt på en enda portal. Betala vill vi göra med sms, banköverföring, kreditkort eller paypal.

Ska det vara så jävla svårt?

Spotify finns inte om två år, kom ihåg var ni läste det först.

Vet inte om jag kan hålla med dig, en kollega har varit med i closed beta testning och han har demat för mig.

Jag vart mäkta imponerad över utbudet och gui:t.

Streaming är framtiden spår jag iallafall.... visst man kan utöka lagringsmedierna på telefonerna och ipod´s mer och mer

men hålla på att synka fram å tillbaka helatiden orkar man inte, jag tror på en centraliserad tjänst just som spotify..

Kan man få klienten till olika platformar/telefoner osv så kommer det bli en given succé..

Det finns en applikation som heter Simplify Media som streamar ditt egna iTunes bibliotek till ex. iPhone den är

grymt smidig måste jag säga, så slipper man just hålla på att synca helatiden..

http://www.simplifymedia.com/

Jag tror på en ljus framtid för streaming..

// Johan

Synka fram och tillbaka behöver man bara göra om man har en ipod. Jag kan inte förstå hur en spelare med så pass usel mjukvara (iTunes) kan ha blivit så stor.

Jag tror på skaparen av tråden. Spotify blir en flop.

Hur fungerar det med andra spelare än iPods undrar jag, läggs musiken över automatiskt men utan synk? Det går ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror (som jag delvis har skrivit tidigare) att Spotify kommer att lyckas av en enkel anledning.

Det är INTE för att de har ett revolutionerande sätt att få musiken till användaren, eller för att de har helt nya funtioner osv.

De kommer att lyckas för att tjänsten INTE lägger sig i försäljningen åt bolagen. Bolagen / Artisterna får sälja musiken på vilket sätt de vill. Bolagen behöver inte först dela med sig gratis av musiken, ge en "cut" till dem som har delat ut den gratis (tillhandahållit musiken till lyssnaren) och sen få sin "cut".

Därför tror jag att bolagen kommer välja Spotify framför tex. Itunes eller liknande streamingtjänster. De tjänster som lockar sina kunder (när det gäller bolagen) såhär - " hej, tillåt att vi streamar din musik gratis och sen får du såhär mycket pengar vid varje försäljning " kommer att försvinna raskt!

Spotify kommer ha det lite hårt i början tills alla "ge bort gratis för att vi kan" tjänster skall bomma igen med hjälp av de nya lagarna som jag hoppas kommer få träda i kraft så snart det bara går!

Och om man inte förstår att lagringsmediat (HD:s, minnen och sånt) inte kommer finnas hos användaren utan hos ISP eller liknande om några år så är man bara lite för gammal med skygglapparna på! (sa han som precis haft 30-års kris) .

/Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror (som jag delvis har skrivit tidigare) att Spotify kommer att lyckas av en enkel anledning.

Det är INTE för att de har ett revolutionerande sätt att få musiken till användaren, eller för att de har helt nya funtioner osv.

De kommer att lyckas för att tjänsten INTE lägger sig i försäljningen åt bolagen. Bolagen / Artisterna får sälja musiken på vilket sätt de vill. Bolagen behöver inte först dela med sig gratis av musiken, ge en "cut" till dem som har delat ut den gratis (tillhandahållit musiken till lyssnaren) och sen få sin "cut".

Därför tror jag att bolagen kommer välja Spotify framför tex. Itunes eller liknande streamingtjänster. De tjänster som lockar sina kunder (när det gäller bolagen) såhär - " hej, tillåt att vi streamar din musik gratis och sen får du såhär mycket pengar vid varje försäljning " kommer att försvinna raskt!

Spotify kommer ha det lite hårt i början tills alla "ge bort gratis för att vi kan" tjänster skall bomma igen med hjälp av de nya lagarna som jag hoppas kommer få träda i kraft så snart det bara går!

Och om man inte förstår att lagringsmediat (HD:s, minnen och sånt) inte kommer finnas hos användaren utan hos ISP eller liknande om några år så är man bara lite för gammal med skygglapparna på! (sa han som precis haft 30-års kris) .

/Pär

Jaa, hårddiskar kommer ju absolut försvinna nu när teknologin för extremt små solidstate-diskar börjar rulla igång. Och med kvantdatorteknologigrejset som kommer vara ute på marknaden inom en inte allt för avlägsen framtid så kommer man ju lätt se helt tysta, kalla, stryktåliga hårddiskar som är snabba och rymmer flera TB. Det tror i alla fall jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om man inte förstår att lagringsmediat (HD:s, minnen och sånt) inte kommer finnas hos användaren utan hos ISP eller liknande om några år så är man bara lite för gammal med skygglapparna på! (sa han som precis haft 30-års kris) .

/Pär

fanns också dom som för några år sen förutspådde den fysiska bokens död inom kort
Link to comment
Dela på andra sajter

Och om man inte förstår att lagringsmediat (HD:s, minnen och sånt) inte kommer finnas hos användaren utan hos ISP eller liknande om några år så är man bara lite för gammal med skygglapparna på! (sa han som precis haft 30-års kris) .

/Pär

fanns också dom som för några år sen förutspådde den fysiska bokens död inom kort

Jag skrev just fegt "om några år" för att jag skulle slippa detta 😉 Om några år kan vara 5,10 eller 15.

Men du kryddade iofs. med "inom kort". Har du källa eller länk till den som sa för ett par år sen - "Boken kommer att dö INOM KORT" 😄

Jag tror nog boken kommer finnas kvar längre än HD:n. Tro får man ju 😄

/Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om man inte förstår att lagringsmediat (HD:s, minnen och sånt) inte kommer finnas hos användaren utan hos ISP eller liknande om några år så är man bara lite för gammal med skygglapparna på! (sa han som precis haft 30-års kris) .

Det är inte så självklart. Det största problemet med att förlägga alla sina filer hos en ISP är, kan man lita på dem? Det finns alltid risken att de går i konkurs eller att de tvingas lämna ut ens filer till polisen eller nån privat upphovsrättsorganisation eller nåt på grund av nya lagar som inte är stiftade än. Jag skulle inte vilja ha alla mina filer på Telias servrar; även om det förmodligen inte är nåt problem så vill jag inte vara beroende av deras välvilja. Och om min internetanslutning dör så kommer jag inte åt några filer alls (jag kan inte ens starta datorn om man går så långt att man låter hela OS:et ligga på deras servrar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du källa eller länk till den som sa för ett par år sen - "Boken kommer att dö INOM KORT" 😄

nej 😄

vilken tur jag inte satte citationstecken runt 😉

"Det papperslösa samhället" är väl en tanke som föddes då hemdatorn låg i sin vagga - och som "man" oxå trodde på - ungefär mitten av 80-talet. Om nån ville ha det daterat på ett ungefär... Det var på tiden det hette ADB och inte IT.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

om ett bra tag tror jag att man abonnerar på sitt eget privata utrymme, typ som ett webhotell där man har ALLT applikationer och filer!

det behöver inte vara ispn.

och detta kommer man då åt varsomhelst. från datorfik osv.

sen blir det säkert någon spotify stream grej till telefon/mobil/kamera/rakapparat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om man inte förstår att lagringsmediat (HD:s, minnen och sånt) inte kommer finnas hos användaren utan hos ISP eller liknande om några år så är man bara lite för gammal med skygglapparna på! (sa han som precis haft 30-års kris) .

/Pär

fanns också dom som för några år sen förutspådde den fysiska bokens död inom kort

Med tanke på den utveckling mot allt mer lagringsutrymme på fysiskt sett allt mindre minnen/diskar, så kan jag definitivt inte se någon utveckling mot att lagring skulle ske på diskar på Internet i stället för på diskar i den egna datorn. Vem skulle frivilligt vilja lägga ut alla privata filer utan att ha kontroll över dem själv - och hur skulle det vara hanterbart att köra operativ och allt annat över Internet utan att installera lokalt...? Då skulle de garanterade uppkopplingshastigheterna behöva skrämmas upp enormt mycket först.

Att köra programvaran mot servrar på Nätet hade å andra sidan kunnat bli ett sätt att bli av med piratkopieringen av programvara, genom att programmen slutar distribueras på annat sätt, utan man måste helt enkelt ha någon form av abonnemang i stället för att köpa en fysisk kopia av programvaran... Om det verkligen skulle fungera, så krävs det däremot mycket stabilare nät och som sagt betydligt snabbare bandbredd överallt.

Nåja - den som lever får se... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Synka fram och tillbaka behöver man bara göra om man har en ipod. Jag kan inte förstå hur en spelare med så pass usel mjukvara (iTunes) kan ha blivit så stor.

Jag tror på skaparen av tråden. Spotify blir en flop.

Spotify är ju redan en certifierad hit och skälet till att iPod blivit så populära som de har blivit är till stor del iTunes som är så bra att du inte fattat det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Spotify lanseras tydligen idag och är en svenskutvecklad tjänst för streaming av musik. Enligt alla inblandade - Sony BMG, Universal och så vidare, se DN - en given succé.

För mig är det ett totalt mysterium varför man satsar på streaming då alla konsumenter av digitalmusik tycks vilja ladda ner den till sin dator / telefon / mp3-spelare.

Detta är ännu ett exempel på hur korkad musikbranschens jättar är: Det är inte 60-talet längre ffs, ni kan inte tvinga på oss media vi inte vill ha.

Fixa MP3 och WAV utan DRM, max fem spänn per låt och det ska vara komplett backkatalog från alla bolag, allt på en enda portal. Betala vill vi göra med sms, banköverföring, kreditkort eller paypal.

Ska det vara så jävla svårt?

Spotify finns inte om två år, kom ihåg var ni läste det först.

Vet inte om jag kan hålla med dig, en kollega har varit med i closed beta testning och han har demat för mig.

Jag vart mäkta imponerad över utbudet och gui:t.

Streaming är framtiden spår jag iallafall.... visst man kan utöka lagringsmedierna på telefonerna och ipod´s mer och mer

men hålla på att synka fram å tillbaka helatiden orkar man inte, jag tror på en centraliserad tjänst just som spotify..

Kan man få klienten till olika platformar/telefoner osv så kommer det bli en given succé..

Det finns en applikation som heter Simplify Media som streamar ditt egna iTunes bibliotek till ex. iPhone den är

grymt smidig måste jag säga, så slipper man just hålla på att synca helatiden..

http://www.simplifymedia.com/

Jag tror på en ljus framtid för streaming..

// Johan

Synka fram och tillbaka behöver man bara göra om man har en ipod. Jag kan inte förstå hur en spelare med så pass usel mjukvara (iTunes) kan ha blivit så stor.

Jag tror på skaparen av tråden. Spotify blir en flop.

Hur fungerar det med andra spelare än iPods undrar jag, läggs musiken över automatiskt men utan synk? Det går ju inte.

Med andra spelare (iallafall de bra) så kommer bara dess disk upp som en "flyttbar disk", en ny enhet. Så kan man bara dra över låtar hur man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så självklart. Det största problemet med att förlägga alla sina filer hos en ISP är, kan man lita på dem? Det finns alltid risken att de går i konkurs eller att de tvingas lämna ut ens filer till polisen eller nån privat upphovsrättsorganisation eller nåt på grund av nya lagar som inte är stiftade än. Jag skulle inte vilja ha alla mina filer på Telias servrar; även om det förmodligen inte är nåt problem så vill jag inte vara beroende av deras välvilja. Och om min internetanslutning dör så kommer jag inte åt några filer alls (jag kan inte ens starta datorn om man går så långt att man låter hela OS:et ligga på deras servrar).

Det blir ju så märkligt när man skall spekulera om sånt här. Men det blir ännu svårare om man försöker applicera dagens teknik på eventuella framtida lösningar..

Man väljer ju idag ofta att lägga sitt internetinnehåll hos en utrymmesleverantör. Och som Claes var inne på så är dagens anslutningar till internet inte färdigt för att man skall kunna köra terminalstylen. Men med tanke på hur sjukt fort detta går så tror jag inte det är vansinnigt långt kvar tills man streamar musik till mobiler osv. Jag tycker det känns som den naturliga utvecklingen att ha streamande serverar istället för lokala HD:s.

Så tror jag, men jag har haft fel förr!

/Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

Man väljer ju idag ofta att lägga sitt internetinnehåll hos en utrymmesleverantör. Och som Claes var inne på så är dagens anslutningar till internet inte färdigt för att man skall kunna köra terminalstylen.

Det funkar alldeles utmärkt med dagens anslutningar. Och faktum är att ett otal företag har ju förtsökt sälja tunna klienter till privatpersoner i runt 10 år, men ingen har haft någon större framgång.

Och Microsoft med flera var ju riktigt heta på att börja med abonnemangsbaserad mjukvara i början av 2000-talet, men de fick inse att marknaden inte var särskilt intresserade av det.

Det är möjligt att det kommer att förändras på sikt. Men det kommer troligtvis dröja bra länge isåfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar alldeles utmärkt med dagens anslutningar.

Nä, du sitter inte i norrland och kopplar upp dig mobilt. (knappt på södermalm där jag bor med tillfredställande hastighet)

Anslutningarna till internet är långt ifrån heltäckande (och tillräckligt snabbt på sina håll) så innan det finns så kommer ingen kunna sälja lösningar baserat på enbart terminaltänk. På sikt är det självklart möjligt!

Men jag tror inte terminaltänket har floppat pga. dålig efterfrågan från kunder.

Vilka mjukvaror som är terminalbaserade tänker du att Microsoft har försökt sälja som floppat?

/Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, du sitter inte i norrland och kopplar upp dig mobilt. (knappt på södermalm där jag bor med tillfredställande hastighet)

Nej när det gäller mobila uppkopplingar så kan det bli lite skakigt med sådana lösningar. Men med adsl och kraftigare är det inga problem. Det kräver ju inte enorma mängder bandbredd precis.

Vilka mjukvaror som är terminalbaserade tänker du att Microsoft har försökt sälja som floppat?

Alltså, det var ju en stor del av Microsofts strategi med .Net. Det har länge varit Gates våta dröm att kunna hyra ut mjukvara på månadsbasis.

De satte ju igång .Net My Services runt 2001 om jag inte minns fel. Det var tanken att det skulle agera som en central lagring för ens information och tillhandahålla en massa andra tjänster. Men den floppade totalt och lades ner nångång runt 2003 vill jag minnas.

Sen hade Microsoft även en avdelning som hette .Net Services Group och de utvecklade en produkt vid namn Netdocs som skulle bli en "hosted" Office på abonnemangsbasis. Men den såg aldrig dagens ljus.

Idag finns ju visserligen Office Live Workspace som tillhandahåller en liknande tjänst om än nedbantad. Fast hur många använder den i ärlighetens namn? Troligtvis färre än de som använder GoogleDocs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag finns ju visserligen Office Live Workspace som tillhandahåller en liknande tjänst om än nedbantad. Fast hur många använder den i ärlighetens namn? Troligtvis färre än de som använder GoogleDocs.

Ok jag hajjade inte att det var nerklankning på ett specifikt företag..

Microsoft går det ju rätt ok för på andra fronter. 🙂

Jag tror inte jag har påstått att Microsoft skall leda utvecklingen inom detta. GoogleDocs använder inte jag, men om det är en tjänst som man anser vara lyckad så är det ju en lyckad terminaltjänst! Vad kostar den tjänsten och vad ingår för funktioner där?

Jag minns faktist ingenting om att jag som privatperson har blivit utsatt för massiva införsäljningskampanjer om de tjänster du nämner!?

Microsofts "våta dröm" ? Har du nån ytterligare info om detta? Vad kostade dessa tjänster för privatpersoner? Exakt vad erbjöds och vilka funktioner gällde det?

Ett nätbaserat office är ju soklart att det kommer när alla kan koppla upp sig varsomhelst. (eller är min övertygelse iallafall)

Jag tror att Photoshop och allt sådant kommer vara onlinebaserat. Dels för att det är lättare att kontrollera privatkopiering och det blir bättre tillgänglighet för användarna.

Well well, det är ju kul att spekulera. men blir man klokare? Tveksamt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok jag hajjade inte att det var nerklankning på ett specifikt företag..

Eh, nä. Min poäng var snarare att inte särskilt många använder GoogleDocs i praktiken, även om det faktiskt är ganska kompetent. Det var mest för att understryka hur få som använder Office Live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att Photoshop och allt sådant kommer vara onlinebaserat. Dels för att det är lättare att kontrollera privatkopiering och det blir bättre tillgänglighet för användarna.

Du kan ju förresten testa en demo av ThinLinc om du vill se hur ett sådant system funkar över mobilt bredband (som jag förmodade att du hade).

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Eh, nä. Min poäng var snarare att inte särskilt många använder GoogleDocs i praktiken, även om det faktiskt är ganska kompetent. Det var mest för att understryka hur få som använder Office Live.

Jaha då missförstod jag dig..

Som sagt, jag tror ingen av de stora mjukvarukillarna kommer satsa 100% innan det finns obegränsad tillgång till snabb internet för alla.

/Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

Spotify lanseras tydligen idag och är en svenskutvecklad tjänst för streaming av musik. Enligt alla inblandade - Sony BMG, Universal och så vidare, se DN - en given succé.

För mig är det ett totalt mysterium varför man satsar på streaming då alla konsumenter av digitalmusik tycks vilja ladda ner den till sin dator / telefon / mp3-spelare.

Detta är ännu ett exempel på hur korkad musikbranschens jättar är: Det är inte 60-talet längre ffs, ni kan inte tvinga på oss media vi inte vill ha.

Fixa MP3 och WAV utan DRM, max fem spänn per låt och det ska vara komplett backkatalog från alla bolag, allt på en enda portal. Betala vill vi göra med sms, banköverföring, kreditkort eller paypal.

Ska det vara så jävla svårt?

Spotify finns inte om två år, kom ihåg var ni läste det först.

Vet inte om jag kan hålla med dig, en kollega har varit med i closed beta testning och han har demat för mig.

Jag vart mäkta imponerad över utbudet och gui:t.

Streaming är framtiden spår jag iallafall.... visst man kan utöka lagringsmedierna på telefonerna och ipod´s mer och mer

men hålla på att synka fram å tillbaka helatiden orkar man inte, jag tror på en centraliserad tjänst just som spotify..

Kan man få klienten till olika platformar/telefoner osv så kommer det bli en given succé..

Det finns en applikation som heter Simplify Media som streamar ditt egna iTunes bibliotek till ex. iPhone den är

grymt smidig måste jag säga, så slipper man just hålla på att synca helatiden..

http://www.simplifymedia.com/

Jag tror på en ljus framtid för streaming..

// Johan

Synka fram och tillbaka behöver man bara göra om man har en ipod. Jag kan inte förstå hur en spelare med så pass usel mjukvara (iTunes) kan ha blivit så stor.

Jag tror på skaparen av tråden. Spotify blir en flop.

Hur fungerar det med andra spelare än iPods undrar jag, läggs musiken över automatiskt men utan synk? Det går ju inte.

Med andra spelare (iallafall de bra) så kommer bara dess disk upp som en "flyttbar disk", en ny enhet. Så kan man bara dra över låtar hur man vill.

Så kan du ju göra med en iPod också, med skillnaden att iTunes ersätter Windows Explorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag tror inte det finns någon marknad marknad för helt webbaserade saker. Varför skulle man vilja det? Den enda anledningen som jag ser det är att man kan komma åt det överallt. Men när vi har USB 7 som går blixtsnabbt och usbminnen med 5 TB för 300 spänn så kommer det inte vara något problem. Sådant som koms åt över internet kan aldrig bli 100% pålitbart. Även de stabilaste ISPerna idag har downtimes. Och mobilt bredband kan inte täcka hela världen. I alla fall inte på ett bra tag. Utvecklingen ser mycket ljusare ut för bärbara lagringsmedia.

Jag skulle aldrig känna mig säker om jag tankade över hela min dator till MS's servrar eller liknande. Speciellt inte om det skulle kosta i månaden.

-------------------------NU TILL NÅTT HELT ANNAT---------------------------------------------------

Jag märkte nått mystiskt i spotify. Jag hade ett album i en playlist som funkade bra. Men nu har det blivit röd text och det kallas att tracksen är unavailible för andra än premium accounts. Det hörde man inget av förut...

Känns som om spotify vill locka massor med folk nu under betan, medans de smyger in smågrejer hela tiden som mer reklam och nu detta. Jag undrar hur det kommer se ut i slutändan då man har basic-versionen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som om spotify vill locka massor med folk nu under betan, medans de smyger in smågrejer hela tiden som mer reklam och nu detta. Jag undrar hur det kommer se ut i slutändan då man har basic-versionen...

Att de lägger in mer reklam är väl inte så sneaky iofs. De lär ju behöva en hel del annonsörer för att få in lite kosing.

Vilken musik var det som de flyttade över till betalkontot? Jag fick för mig att det mest var nysläpp som begränsades till betalversionen (det skulle ju vara rimligt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag tror inte det finns någon marknad marknad för helt webbaserade saker. Varför skulle man vilja det? Den enda anledningen som jag ser det är att man kan komma åt det överallt. Men när vi har USB 7 som går blixtsnabbt och usbminnen med 5 TB för 300 spänn så kommer det inte vara något problem. Sådant som koms åt över internet kan aldrig bli 100% pålitbart. Även de stabilaste ISPerna idag har downtimes. Och mobilt bredband kan inte täcka hela världen. I alla fall inte på ett bra tag. Utvecklingen ser mycket ljusare ut för bärbara lagringsmedia.

Jag skulle aldrig känna mig säker om jag tankade över hela min dator till MS's servrar eller liknande. Speciellt inte om det skulle kosta i månaden.

-------------------------NU TILL NÅTT HELT ANNAT---------------------------------------------------

Jag märkte nått mystiskt i spotify. Jag hade ett album i en playlist som funkade bra. Men nu har det blivit röd text och det kallas att tracksen är unavailible för andra än premium accounts. Det hörde man inget av förut...

Känns som om spotify vill locka massor med folk nu under betan, medans de smyger in smågrejer hela tiden som mer reklam och nu detta. Jag undrar hur det kommer se ut i slutändan då man har basic-versionen...

De måste nog locka väldigt mycket folk att betala, med tanke på dessa siffror: http://www.allabolag.se/5567037485/bokslut .

Vinstmarginal 2007 på -807500% ser inte direkt lysande ut... 🙂

De har sett till att ge sig själva hyggliga löner i alla fall - trots att det hittills bara har varit förlust i bolaget. Personalkostnader på 531000:- per anställd innan de ens har börjat sälja någonting (2007: omsättning per anställd: 0), att jämföra med 2006, när personalkostnad per anställd bara var mer normala 289000:-. Snacka om lönelyft från ett år till nästa, när de började locka in finansiärer med löften om guld och gröna skogar. Det ser faktiskt ut som ett typiskt IT-bubble-företag från 90-talet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Alltså jag tror inte det finns någon marknad marknad för helt webbaserade saker. Varför skulle man vilja det? Den enda anledningen som jag ser det är att man kan komma åt det överallt. Men när vi har USB 7 som går blixtsnabbt och usbminnen med 5 TB för 300 spänn så kommer det inte vara något problem. Sådant som koms åt över internet kan aldrig bli 100% pålitbart. Även de stabilaste ISPerna idag har downtimes. Och mobilt bredband kan inte täcka hela världen. I alla fall inte på ett bra tag. Utvecklingen ser mycket ljusare ut för bärbara lagringsmedia.

Jag skulle aldrig känna mig säker om jag tankade över hela min dator till MS's servrar eller liknande. Speciellt inte om det skulle kosta i månaden.

-------------------------NU TILL NÅTT HELT ANNAT---------------------------------------------------

Jag märkte nått mystiskt i spotify. Jag hade ett album i en playlist som funkade bra. Men nu har det blivit röd text och det kallas att tracksen är unavailible för andra än premium accounts. Det hörde man inget av förut...

Känns som om spotify vill locka massor med folk nu under betan, medans de smyger in smågrejer hela tiden som mer reklam och nu detta. Jag undrar hur det kommer se ut i slutändan då man har basic-versionen...

De måste nog locka väldigt mycket folk att betala, med tanke på dessa siffror: http://www.allabolag.se/5567037485/bokslut .

Vinstmarginal 2007 på -807500% ser inte direkt lysande ut... 🙂

De har sett till att ge sig själva hyggliga löner i alla fall - trots att det hittills bara har varit förlust i bolaget. Personalkostnader på 531000:- per anställd innan de ens har börjat sälja någonting (2007: omsättning per anställd: 0), att jämföra med 2006, när personalkostnad per anställd bara var mer normala 289000:-. Snacka om lönelyft från ett år till nästa, när de började locka in finansiärer med löften om guld och gröna skogar. Det ser faktiskt ut som ett typiskt IT-bubble-företag från 90-talet...

Claes du verkar inte medveten om att det är samma person som ligger bakom Spotify som ligger bakom Tradedoubler ett av de mest framgångsrika IT bolagen de senaste åren.... http://www.allabolag.se/5565757423

Finns rätt stor chans att Spotify blir lika eller ännu mer framgångsrikt än TD.

Känns lite som om du är avundsjuk på Spotify och att de har dragit mängder av miljoner i riskkapital, förövrigt så är det kanske inte så konstigt att Spotifys anställdas löner ökar när Spotify börjat bli färdigt att lanseras..

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Avundsjuk? Du har verkligen lustiga kommentarer ibland... 😛

Jag bara tolkar den information som finns tillgänglig - och den ser inte så lovande ut så här långt, men man får se hur det utvecklar sig - om det utvecklar sig... 😉

Att personen bakom företaget har ett annat koncept som är framgångsrikt, innebär däremot inte automatiskt att allt han rör blir till guld - något som alltför många ofta verkar tro i den orealistiska finansvärlden... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...