Jump to content
Annons

Ge tips på bra tjejband, till en artikelserie ja ska skriva!


Gäst

Recommended Posts

Annons

Tycker det är fruktansvärt löjligt av folk att haka upp sig på termen tjejband. Anledningen till att det kallas så är ju helt enkelt för att de flesta banden består av killar och det är ett faktum. Då eftersom det är så många band som består av killar så tänker man sig sådana band när man hör ordet band. Det är varken konstigt eller sexistiskt. Det är ungefär som om jag säger lök. Hur många tänkte på gul lök? De flesta skulle jag tro. Dock så finns det ju även andra lökar så som röd lök tex. Ni tänkte inte på röd lök för att det är ovanligare, det är samma grej, har inte något att göra med synen på tjejer som musicerar.

Jag håller med om att könsdiskrimineringen i samhället är riktigt idiotiskt och att det definitivt är något man bör bestrida, men att haka upp sig på termer som denna (som inte beror på diskriminering utan just på att det är ovanligt) är löjligt. Det finns några riktigt illa sexistiska diskriminationsproblem där ute, som tillexempel att kvinnor får lägre lön samt att de har svårare att bli anställda på vissa ställen än män osv. och det är de problemen tycker jag som man borde främst ta hand om, inte att sitta och klaga på något så här fjantigt på ett forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svencanz, tack för förslaget... var precis det jag oxå tänkte på!

Kan inte tänka mig en mer ointressant frågeställning än huruvida det är bara tjejer eller killar i ett band.

Tycker att det är rätt intressant och rock gjord av tjejer låter ju väldigt sällan som all annan rock och pga att utbudet här inte är lika stor är det sällan bandet bara låter som en kopia av ett känt band... vilket ju är väldans vanligt med kill rockband. Tjejerna går oftare sin egen väg, åtminstone verkar det så baserat på de band jag har hört, de blir mer unika och speciella band... inte bara kopior av deras idoler. Så jag tycker att frågeställningen är väldigt intressant däremot så vill jag ännu påpeka att jag absolut inte menar att du har fel i det du säger.

Tycker det är synd att eresseracas tråd drabbades av en sådan här trist diskussion, när han bara ville ha tips på bra band som han kunde ha med i sin blogg.

Nej du Claes, de e inte alls synd! 😉 Dehär e ju bara helt jätte bra egentligen eftersom det ju minsann verkar finns ett intresse för ämnet och samtidigt så ger det ju en helt annan syn åt mig på hur andra kan uppfatta något kränkande (för att ta i lite) med något som jag skrev utan att ens fundera över att det skulle vara kränkade, eftersom min egna åsikt är att tjejband inte är något sexistiskt utan nåt coolt.

Det känns som om du medvetet försöker övertolka - och därför lämnar jag denna överdrivna diskussion därhän och går vidare till sådant som känns intressant i stället.

Tycker det är synd att eresseracas tråd drabbades av en sådan här trist diskussion, när han bara ville ha tips på bra band som han kunde ha med i sin blogg.

Inget att vara ledsen för. Det finns en mycket enkel lösning på det problemet, splitta tråden.

Tycker däremot det är synd att du avslutar ett så långt inlägg med att säga att du lämnar tråden. Då finns det liksom inget bra sätt kvar att bemöta det du skriver.

Jag vill gärna att tråden hålls till en o samma, ämnena hör ihop eftersom det nu tog en annan vändning och gav mig lite annan syn på hur andra ser på saken så tycker jag det är relevant att hålla tipsen samman med debatten kring ämnet. Men ifall det blir för mycke streetfight här så måste ni ju ta tag i det förstås 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är fruktansvärt löjligt av folk att haka upp sig på termen tjejband. Anledningen till att det kallas så är ju helt enkelt för att de flesta banden består av killar och det är ett faktum. Då eftersom det är så många band som består av killar så tänker man sig sådana band när man hör ordet band. Det är varken konstigt eller sexistiskt. Det är ungefär som om jag säger lök. Hur många tänkte på gul lök? De flesta skulle jag tro. Dock så finns det ju även andra lökar så som röd lök tex. Ni tänkte inte på röd lök för att det är ovanligare, det är samma grej, har inte något att göra med synen på tjejer som musicerar.

Jag håller med om att könsdiskrimineringen i samhället är riktigt idiotiskt och att det definitivt är något man bör bestrida, men att haka upp sig på termer som denna (som inte beror på diskriminering utan just på att det är ovanligt) är löjligt. Det finns några riktigt illa sexistiska diskriminationsproblem där ute, som tillexempel att kvinnor får lägre lön samt att de har svårare att bli anställda på vissa ställen än män osv. och det är de problemen tycker jag som man borde främst ta hand om, inte att sitta och klaga på något så här fjantigt på ett forum.

Är inte det faktum att vissa personer uppfattar gällande språkbruk som sexistiskt skäl nog att försöka förändra sakernas tillstånd?

Redigerat av royen
strök ett "till"
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är fruktansvärt löjligt av folk att haka upp sig på termen tjejband. Anledningen till att det kallas så är ju helt enkelt för att de flesta banden består av killar och det är ett faktum. Då eftersom det är så många band som består av killar så tänker man sig sådana band när man hör ordet band. Det är varken konstigt eller sexistiskt. Det är ungefär som om jag säger lök. Hur många tänkte på gul lök? De flesta skulle jag tro. Dock så finns det ju även andra lökar så som röd lök tex. Ni tänkte inte på röd lök för att det är ovanligare, det är samma grej, har inte något att göra med synen på tjejer som musicerar.

Jag håller med om att könsdiskrimineringen i samhället är riktigt idiotiskt och att det definitivt är något man bör bestrida, men att haka upp sig på termer som denna (som inte beror på diskriminering utan just på att det är ovanligt) är löjligt. Det finns några riktigt illa sexistiska diskriminationsproblem där ute, som tillexempel att kvinnor får lägre lön samt att de har svårare att bli anställda på vissa ställen än män osv. och det är de problemen tycker jag som man borde främst ta hand om, inte att sitta och klaga på något så här fjantigt på ett forum.

Men har du tänkt på VARFÖR det inte finns fler (kända) kvinnliga musiker/band? KAN det bero på att kvinnor har varit diskriminerade på i stort sett ALLA områden i hundratals år? För varje kvinnlig musiker du kan nämna så kan jag nämna femtio...nej säkert hundra manliga genom historien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är fruktansvärt löjligt av folk att haka upp sig på termen tjejband. Anledningen till att det kallas så är ju helt enkelt för att de flesta banden består av killar och det är ett faktum. Då eftersom det är så många band som består av killar så tänker man sig sådana band när man hör ordet band. Det är varken konstigt eller sexistiskt. Det är ungefär som om jag säger lök. Hur många tänkte på gul lök? De flesta skulle jag tro. Dock så finns det ju även andra lökar så som röd lök tex. Ni tänkte inte på röd lök för att det är ovanligare, det är samma grej, har inte något att göra med synen på tjejer som musicerar.

Jag håller med om att könsdiskrimineringen i samhället är riktigt idiotiskt och att det definitivt är något man bör bestrida, men att haka upp sig på termer som denna (som inte beror på diskriminering utan just på att det är ovanligt) är löjligt. Det finns några riktigt illa sexistiska diskriminationsproblem där ute, som tillexempel att kvinnor får lägre lön samt att de har svårare att bli anställda på vissa ställen än män osv. och det är de problemen tycker jag som man borde främst ta hand om, inte att sitta och klaga på något så här fjantigt på ett forum.

Är inte det faktum att vissa personer uppfattar gällande språkbruk som sexistiskt skäl nog att försöka förändra sakernas tillstånd?

Joo tydligen är det ju skäl nog för de som tycker så, det är bara det att jag inte håller med. Situationen att vara kvinna kommer knappast underlättas om ett band kallas tjejband eller band, eller hur? =)

Tycker det är fruktansvärt löjligt av folk att haka upp sig på termen tjejband. Anledningen till att det kallas så är ju helt enkelt för att de flesta banden består av killar och det är ett faktum. Då eftersom det är så många band som består av killar så tänker man sig sådana band när man hör ordet band. Det är varken konstigt eller sexistiskt. Det är ungefär som om jag säger lök. Hur många tänkte på gul lök? De flesta skulle jag tro. Dock så finns det ju även andra lökar så som röd lök tex. Ni tänkte inte på röd lök för att det är ovanligare, det är samma grej, har inte något att göra med synen på tjejer som musicerar.

Jag håller med om att könsdiskrimineringen i samhället är riktigt idiotiskt och att det definitivt är något man bör bestrida, men att haka upp sig på termer som denna (som inte beror på diskriminering utan just på att det är ovanligt) är löjligt. Det finns några riktigt illa sexistiska diskriminationsproblem där ute, som tillexempel att kvinnor får lägre lön samt att de har svårare att bli anställda på vissa ställen än män osv. och det är de problemen tycker jag som man borde främst ta hand om, inte att sitta och klaga på något så här fjantigt på ett forum.

Men har du tänkt på VARFÖR det inte finns fler (kända) kvinnliga musiker/band? KAN det bero på att kvinnor har varit diskriminerade på i stort sett ALLA områden i hundratals år? För varje kvinnlig musiker du kan nämna så kan jag nämna femtio...nej säkert hundra manliga genom historien.

Jaa, anledningen till det är nog mycket möjligt att det är pga diskriminering och det är ju absolut inte bra. Dock tror jag att om band med kvinnliga medlemmar lyfts fram och kallas tjejband så tror jag att det blir en större grej av det hela så att folk reagerar och tänker "amen du! tjejer kan ju spela musik trots allt!0" istället för om de skulle kallas bara band. Då skulle nog många inte veta att det var bara kvinnliga medlemmar och så skulle det bandet inte uppmärksammas på samma positiva sätt, och kanske glömmas bort som ett band i mängden vilket inte alls skulle hjälpa i diskriminationssituationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är fruktansvärt löjligt av folk att haka upp sig på termen tjejband. Anledningen till att det kallas så är ju helt enkelt för att de flesta banden består av killar och det är ett faktum. Då eftersom det är så många band som består av killar så tänker man sig sådana band när man hör ordet band. Det är varken konstigt eller sexistiskt. Det är ungefär som om jag säger lök. Hur många tänkte på gul lök? De flesta skulle jag tro. Dock så finns det ju även andra lökar så som röd lök tex. Ni tänkte inte på röd lök för att det är ovanligare, det är samma grej, har inte något att göra med synen på tjejer som musicerar.

Jag håller med om att könsdiskrimineringen i samhället är riktigt idiotiskt och att det definitivt är något man bör bestrida, men att haka upp sig på termer som denna (som inte beror på diskriminering utan just på att det är ovanligt) är löjligt. Det finns några riktigt illa sexistiska diskriminationsproblem där ute, som tillexempel att kvinnor får lägre lön samt att de har svårare att bli anställda på vissa ställen än män osv. och det är de problemen tycker jag som man borde främst ta hand om, inte att sitta och klaga på något så här fjantigt på ett forum.

Men har du tänkt på VARFÖR det inte finns fler (kända) kvinnliga musiker/band? KAN det bero på att kvinnor har varit diskriminerade på i stort sett ALLA områden i hundratals år? För varje kvinnlig musiker du kan nämna så kan jag nämna femtio...nej säkert hundra manliga genom historien.

Jaa, anledningen till det är nog mycket möjligt att det är pga diskriminering och det är ju absolut inte bra. Dock tror jag att om band med kvinnliga medlemmar lyfts fram och kallas tjejband så tror jag att det blir en större grej av det hela så att folk reagerar och tänker "amen du! tjejer kan ju spela musik trots allt!0" istället för om de skulle kallas bara band. Då skulle nog många inte veta att det var bara kvinnliga medlemmar och så skulle det bandet inte uppmärksammas på samma positiva sätt, och kanske glömmas bort som ett band i mängden vilket inte alls skulle hjälpa i diskriminationssituationen.

Poäng! ⚠️😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror de flesta musikaliskt aktiva vill bli uppmärksammade för sin musik och inte sitt kön.

Så länge man delar upp musikgrupper i kategorierna band och tjejband kommer könet spela in hur man uppfattar ett band med bara tjejer i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så... skulle ju vara illa om iTunes skulle få en skild kategori för girlbands då. Jag menar Funk e funk, Pop Rock e pop rock etc. oavsett kön, och så ska det vara. (sedan varför boyband kan ses som en genre e ju en skild debatt i sig ⚠️ ) Men tycker ändå inte att det är diskriminerade med benämningnen tjej band, inte sett som en genre då alltså.

Som wikipedia 😉 listat det på engelska, all-girl bands. Det är ett rätt ovanligt, nej ett rent ut sagt ovanligt, fenomen... och det är intressant i sig.

Men inte intressant (utan rent utsagt väldigt fel) som en genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

* I vilka sammanhang lyfts tjejband fram som något speciellt positivt?

Jag har aldrig hört ordet "tjejband" användas på ett negativ sätt, utan alltid som något positivt - som jag sade i förra inlägget...

Sahara Hotnights har i intervjuer sagt att de INTE tycker om benämningen "tjejband", just av de anledningar som lyfts fram av Joachime och SyntaxError i den här tråden. Och jag har även hört andra "tjejband" klaga över samma sak, så visst katten uppfattas den som negativ i många fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellu!

Jag jobbar som gitarrlärare med ett brett spektra vad gäller ålder och kön. Det som jag tycker är intressant är att det faktiskt finns band med bara tjejer i som verkligen HATAR att bli nämda ihop med ordet tjejband. Så för deras skull borde man låta bli...

Jag har tagit upp frågan med mina elever och utan att vinkla på egen hand så har det visat sig att majoriteten av killarna och tjejerna (högstadiet och uppåt) faktiskt själva tycker att ordet "tjejband" är värdelöst och förlegat. Mest av den anledningen att det har en viss "klapp på huvudet"-klang i sig. De har även irriterat sig på ordet på grund av att det inte säger något om deras musik alls. Dvs att tjejerna stör sig att man måste befästa sig som ett tjejband istället för band eller grupp.

Att man använder ordet tjejband om band med bara kvinnor/tjejer i gör ju att man befäster att det är något ovanligt och annorlunda man ägnar sig åt som band och det vill man ju inte det ska vara, eller hur? Självklart vill man säkert vara originell och ovanlig i sin musik/artisteri men inte p g a kön.

Vem som etablerat ordet på så sätt att de får den känslan de påstår kan man diskutera men för min del så ser jag patriarkatet givet skyldig. Och patriarkatet ju har inte lett till något bra någonsin.

Detta ger mig trots allt hopp om en generation där flertalet väljer att se förbi könen överhuvudtaget och låta var och en ägna sig åt vadsomhest UTAN fördom, förväntning och förutfattad mening. Inte enkelt mål att nå, men man måste faktiskt hoppas och göra så gott man kan.

Puss o kram.

Svante

Redigerat av svante
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst hela trdåen, vilket kanske är tur det för jag tycker att det lutar åt urspårning på sina ställen.

Ett av de första o största banden är ju The Runaways. Sedan har du svenska Drain som var långt före Sahara Hotpants. The Donnas är också ett lite intressant band, ur mer än ett perspektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är fruktansvärt löjligt av folk att haka upp sig på termen tjejband. Anledningen till att det kallas så är ju helt enkelt för att de flesta banden består av killar och det är ett faktum. Då eftersom det är så många band som består av killar så tänker man sig sådana band när man hör ordet band. Det är varken konstigt eller sexistiskt. Det är ungefär som om jag säger lök. Hur många tänkte på gul lök? De flesta skulle jag tro. Dock så finns det ju även andra lökar så som röd lök tex. Ni tänkte inte på röd lök för att det är ovanligare, det är samma grej, har inte något att göra med synen på tjejer som musicerar.

Jag håller med om att könsdiskrimineringen i samhället är riktigt idiotiskt och att det definitivt är något man bör bestrida, men att haka upp sig på termer som denna (som inte beror på diskriminering utan just på att det är ovanligt) är löjligt. Det finns några riktigt illa sexistiska diskriminationsproblem där ute, som tillexempel att kvinnor får lägre lön samt att de har svårare att bli anställda på vissa ställen än män osv. och det är de problemen tycker jag som man borde främst ta hand om, inte att sitta och klaga på något så här fjantigt på ett forum.

Det första jag tänkte på var vitlök! Omg! Betyder det att jag är rasist då...?

Det är lustigt att dem som verkar ha problem med benämmningen "tjejband" och ta anstöt här på forumet är killar...hmm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första jag tänkte på var vitlök! Omg! Betyder det att jag är rasist då...?

Det är lustigt att dem som verkar ha problem med benämmningen "tjejband" och ta anstöt här på forumet är killar...hmm...

Lök-exemplet är inte helgjutet eftersom de flesta antagligen kan enas om att olika sorters lök har olika egenskaper.

Ja, förstahandserfarenheter lyser med sin frånvaro. Men så är ju också det här forumet, liksom branschen i stort, mansdominerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag läste ordet "tjejband" så tänkte jag inte på något sexistiskt direkt. Jag tänkte på ett band, bestående helt av kvinnor.

Sen tänkta jag på hur hett de är! skoja bah..

Kolla lite på wikipedia om pojkband och tjejband.

"Pojkband, eller pojkgrupp, är en benämning på en musikgrupp som enbart består av unga killar. Ibland spelar bandmedlemmarna sina egna instrument, men allt vanligare är att bandmedlemmarna enbart sjunger ackompanjerade av studiomusiker. Ofta är gruppens visuella image en mycket viktig del av bandets framtoning. Musiken ackompanjeras därför ofta av exempelvis dans och koreografi, musikvideor, samt idolbilder.

The Monkees, som bildades 1966, brukar räknas som det första pojkbandet. Fenomenet med pojkband hade dock sin hittills främsta storhetstid under 1990-talet, då grupper som exempelvis East 17, New Kids on the Block, Take That, A1, 5ive, 'NSYNC, 98 Degrees och Westlife blev populära.

Termen "band" syftar egentligen inom musiken på en grupp som själva spelar instrument. Eftersom få pojkband gör det så har termen "pojkband" ofta kritiserats som missvisande. På tyska har man istället valt termen "boygroup". "

"Tjejgrupp eller flickgrupp är en benämning på en musikgrupp som består enbart av unga kvinnor. Ordet tjejgrupp är inte, som man skulle kunna tro, motsatsen till ordet pojkband. Ett pojkband är ett band inom en viss genre medan "tjejgrupp" är ett ord för att skilja ut band med bara kvinnliga medlemmar vilken musik de än framför. Ibland skiljer man dock på tjejgrupp/flickgrupp och tjejband/flickband, då tjejbanden även spelar instrument själva medan tjejgrupperna ackompanjeras av studiomusiker. .

Personer som anser att en grupp som består av enbart kvinnor är en riktig grupp lika mycket som en grupp som består av enbart män undviker därför helst ord som "tjejgrupp" och "tjejband". Man kan till exempel i stället tala om grupper som "består enbart av kvinnor/män", eller låta bli att fästa sig vid gruppmedlemmarnas kön.

Exempel på grupper som har kallats tjejgrupper är Atomic Kitten, The Supremes, Spice Girls, t.A.T.u., Destiny's Child, Sugababes, Shebang, Drain."

För att vara Überliberal så borde väl boyband då ändras till typ Idolband? så att Five liknande tjejgrupper som ex spicegirls kan inramas i den genren. Eftesom man inte bör använda ordet tjejgrupp.

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

Trots allt så är ju band med enbart tjejer mer ovanligt än vanligt idag, även om vi kunde önska att det inte vore så. Det är nog lätt att man benämner det för hur det är just nu, och inte vad man skulle vilja att det var. Det är lätt att uttrycket får det hela att tippa över, till att låta som "tjejer som ägnar sig lika helhjärtat åt musik som killar, är udda tjejer". Det är nog inte riktigt det vi menar 😆

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag kan tycka är lite irriterande idag är ju just den allmänna uppmärksamheten ett band bestående av tjejer får P G A att de är just en grupp med bara tjejer. Dock så får en vokalgrupp med kvinnor/tjejer inte samma sorts negativa uppmärksamhet som en grupp med kvinnor där man spelar instrument. Jag tror att det är en mycket viktigt uppmuntran i sig att inte någon uppmärksammar alls att det är ett "tjejband" utan att man istället bemöter det som är av vikt i sedvanlig ordning när det gäller band. Många gånger vid mansdominerade miljöer där en kvinna helt plötsligt tar plats så brukar det bli en stor grej av det. Det är synd för att även om man menar väl och vill uppmuntra så kanske inte just den kvinnan vill ha den sortens uppmärksamhet alls.

Jag själv blir också exalterad när en tjej vill gå en kurs i musikdata eller elgitarr (jag undervisar i det på musikskolan där jag jobbar) därför att det är mest killar som väljer dessa ämnen. Men jag biter mig i tungan och därmed avdramatiseras det hela från min sida vilket gör att fler tjejer kanske kan känna att det inte är något märkvärdigt i sig att välja ett killdominerat ämne, iaf inte inför mig. Att hylla för att man vågar gå emot en negativ strömning tror jag inte alltid är så bra, iaf inte när man är ung. Ta en funderare på varför många killar som spelar tvärflöjt lägger ner sitt instrument när man börjar i högstadiet. Sällan är det för att man inte gillar att spela tvärflöjt. Det beror på något helt annat tyvärr....

Take care o gonatt.

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

First Aid Kit! Countrypop av två systrar från Stockholm, en 17 och en 15 (!!) år gammal. Signat och låter jävligt bra!

Hic Jacet är också ett band från Stockholm som var skitgrymma när jag såg dem live för länge sen. Vet inte om de fortfarande håller på, men är värda att kolla in. Typ samma genre som Sahara Hotnights.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alright! Då blev det måndag den 13de då... dvs. dags för det första bandtipset. Ni har ju alla i princip hört Baskery redan pga. tipsande tråden som nån postade här för några veckor sedan. Men tänkte ifall meddela att min mini artikel om bandet finns uppe nu ifall nån vill gå och läsa o kanske kritisera mig för hela tjejband artikel initiativet 🙁

Efter de diskussioner som fördes här och postade länkar så bestämde jag att inte använda benämningen girlband i Baskery artikeln! 🙂

Ni hittar den högst uppe på GuitarLounge sidan: http://guitarlounge.890m.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul utveckling på det hela... 😎

Men jag måste dock säga att jag inte riktigt köper delar av din text.

But an all-girl band, even though the may have the same sources of inspiration behind them as the guys, don’t have the possiblity to copy an band like Metallica.

Well sure they can copy riffs and play covers and music in the same style, but not too many girls that I know try or would even want to sound like James Hetfield (and I wouldn’t like to hear it either 🙂 ). And on the other front, huge popular all-girl bands… well they can of course copy those in the same way that guys can (do) with Metallica, Zeppelin… But honestly there aren’t too many super popular all-girl bands to copy (yes I know there are some, but not nearly as many as when looking at the oposite gender).

-Varför skulle "tjejband" ha annorlunda referensramar/inspirationskällor? Det enda som skiljer överhuvudtaget performancemässigt är ju sångare vs. sångerska! Och då blir ju urvalet väldigt mycket större, t.ex. Cardigans, PJ Harvey, Hole, Garbage, Guano Apes, Within Temptation, m.fl., m.fl...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul utveckling på det hela... 🙂

Men jag måste dock säga att jag inte riktigt köper delar av din text.

But an all-girl band, even though the may have the same sources of inspiration behind them as the guys, don’t have the possiblity to copy an band like Metallica.

Well sure they can copy riffs and play covers and music in the same style, but not too many girls that I know try or would even want to sound like James Hetfield (and I wouldn’t like to hear it either :rolleyes: ). And on the other front, huge popular all-girl bands… well they can of course copy those in the same way that guys can (do) with Metallica, Zeppelin… But honestly there aren’t too many super popular all-girl bands to copy (yes I know there are some, but not nearly as many as when looking at the oposite gender).

-Varför skulle "tjejband" ha annorlunda referensramar/inspirationskällor? Det enda som skiljer överhuvudtaget performancemässigt är ju sångare vs. sångerska! Och då blir ju urvalet väldigt mycket större, t.ex. Cardigans, PJ Harvey, Hole, Garbage, Guano Apes, Within Temptation, m.fl., m.fl...

Säger inte att du måste hålla med, men jag upplever det iallafall så att rösten är aldrig samma och sången är trots allt det som mest karakteriserar ett band (som blivit smått spikat i mixnings trådarna här oxå, rösten väldigt ofta A och O för en låt).

Det jag främst jämför med här e alltså de "vanligaste" banden som överlag det finns mest "kopior" av, åtminstone såna som jag mest stött på. Klassikerna är inspirationskällor åt många många band och det är många många som medvetet eller omedvetet låter lika. Är inte väldigt ofta jag noterar att ett band låter som en kopia av Guano Apes, Cardigans, Garbage etc. men där igen väldigt ofta som man hittar ett band som låter åt samma håll som Metallica, Zeppelin, ACDC... list goes on.

Tycker oxå att en tjej som spelar gitarr väldigt sällan spelar på samma sätt som en kille, vet int om ja kanske inbillar mig här. Men så har jag alltid tyckt, säger ABSOLUT inte att hon spelar sämre. MEN hon spelar på ett annat sätt vilken resulterar i ett annat sound.

Och även om ett tjejband har större urval om man utesluter att gitarristen spelar annorlunda och börjar se på band med en tjej/kvinna vid micken... så är "kopior" av dessa band fortfarande relativt sällsynta åtminstone här kring där jag bor och det jag har sett. Kan ju inte och tänker inte försöka uttala mig om hur det är på andra orter och i andra länder

EkL, ska se om tiden räcker till så ska ja se på dem! (Missade redan att posta ett band för tisdagen denna vecka... så går det när man har tusen saker att göra 😆 )

Redigerat av eresseraca
Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå att det är "klart som korvspad att tjejband är en sexistisk benämning" samt att "sexism är inte okej i någon form"...

Inom sportvärlden verkar de skita i sådant — Damfotboll, t.ex...

Fast nu begriper jag säkert inte bättre; jag är inte tillräckligt sportfantast för att förstå vilka hittepåregler som gäller inom sporten.

(Sorry, sign. eresseraca!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste bara rekomendera Cookies n Beans! Sjukt bra band inom country-genren med bland andra Frida Öhrn från Oh Laura på sång och gitarr.

Dom är helt fantastisk bra live!

Cookies n Beans @ myspace

Ja ni, här var då slutet på GuitarLounges artiklar i det omdebaterade ämnet 😄

Tack för de trevliga tipsen än en gång och debatten gjorde hela grejjen mycke intressantare!

Fanns ju många band ännu som jag kunde ha skrivit lite om, fick bla ett och annat PM oxå med ännu en 7-8 band. Så man kunde ju ha hållit på en vecka till åtminstone 😄 Men för denhär gången får en vecka räcka och eftersom jag är ett stort Oh Laura fan så fick Cookies n' Beans med Frida Öhrn avsluta 😉

Här e direktlänk till mini artiklarna: www.guitarlounge.890m.com/

Trevlig kväll till er alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är fruktansvärt löjligt av folk att haka upp sig på termen tjejband. Anledningen till att det kallas så är ju helt enkelt för att de flesta banden består av killar och det är ett faktum. Då eftersom det är så många band som består av killar så tänker man sig sådana band när man hör ordet band. Det är varken konstigt eller sexistiskt. Det är ungefär som om jag säger lök. Hur många tänkte på gul lök? De flesta skulle jag tro. Dock så finns det ju även andra lökar så som röd lök tex. Ni tänkte inte på röd lök för att det är ovanligare, det är samma grej, har inte något att göra med synen på tjejer som musicerar.

Jag håller med om att könsdiskrimineringen i samhället är riktigt idiotiskt och att det definitivt är något man bör bestrida, men att haka upp sig på termer som denna (som inte beror på diskriminering utan just på att det är ovanligt) är löjligt. Det finns några riktigt illa sexistiska diskriminationsproblem där ute, som tillexempel att kvinnor får lägre lön samt att de har svårare att bli anställda på vissa ställen än män osv. och det är de problemen tycker jag som man borde främst ta hand om, inte att sitta och klaga på något så här fjantigt på ett forum.

Men har du tänkt på VARFÖR det inte finns fler (kända) kvinnliga musiker/band? KAN det bero på att kvinnor har varit diskriminerade på i stort sett ALLA områden i hundratals år? För varje kvinnlig musiker du kan nämna så kan jag nämna femtio...nej säkert hundra manliga genom historien.

Jo när jag började i kommunalamusikskolan så var det inte tillåtet för tjejer att medverka!

OK!

Du skall nämna 100 manliga musiker för varje kvinnliga jag nämner!

Cher

Madonna

Britney

C Aguilera

Anne Frid

Agneta

Birgit nillson

Kylie M

D Summer

Whitney Houston

Dionne Warrick

Diana Ross

Marie Fredriksson

Björk

Lill Babs

Monika Zetterlund

Alice Babs

Siv Malmkvist

Lill Lindfors

Carola Häggkvist

Charlotte Perrelli

Billie Holliday

Lita Ford

Joan Jett

Samantha Fox

Eva Dahlgren

Anna Book

de 4 systrarna i Sister Sledge

Mel o Kim

Von Otter

Elaine Paigh

osv...

(Kan hålla på hur länge som helst...)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...