Jump to content
Annons

Hur högt ska jag mastra en CD?


teddawid

Recommended Posts

Hej, håller på att mastra om en CD som är tagen från en vinylskiva för att mastertaperna är borta. Undrar bara hur högt jag ska lägga ljudet?

Använder Waves L1 på mastern och kör outceiling på -0,1 dB, är det bra? Det kommer inte bli för högt så det klipper i en vanlig CD-spelare när skivan är pressad? Kommer tyvärr inte ha någon koll på materialet efter att jag skickat det till skivbolaget i USA så det är ju bra om de får en master som kommer kunna användas till pressningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I ett sånt scenario hade jag kontaktat en masteringsfirma för att få så bra volym som möjligt men samtidigt inte sabba ljudkvaliteten allt för mycket.

Men som ett svar på din fråga, om du vill göra det själv så kör L1 hur hårt du vill bara det låter bra av ljudet som kommer ut. Hur hårt man kan köra den utan att det låter illa är så olika beroende på musikstil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hej, håller på att mastra om en CD som är tagen från en vinylskiva för att mastertaperna är borta. Undrar bara hur högt jag ska lägga ljudet?

Använder Waves L1 på mastern och kör outceiling på -0,1 dB, är det bra? Det kommer inte bli för högt så det klipper i en vanlig CD-spelare när skivan är pressad? Kommer tyvärr inte ha någon koll på materialet efter att jag skickat det till skivbolaget i USA så det är ju bra om de får en master som kommer kunna användas till pressningen.

Lägg den på -0,2 istället för då kan du vara ganska säker på att peakarna aldrig når upp till 0 utan bara -0,1. Varför det då? Jo vissa enheter klarar inte av 0dBFS.

Om du vill skulle jag kunna göra en master åt dig utan kostnad som ett provjobb! 😲

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, håller på att mastra om en CD som är tagen från en vinylskiva för att mastertaperna är borta. Undrar bara hur högt jag ska lägga ljudet?

Använder Waves L1 på mastern och kör outceiling på -0,1 dB, är det bra? Det kommer inte bli för högt så det klipper i en vanlig CD-spelare när skivan är pressad? Kommer tyvärr inte ha någon koll på materialet efter att jag skickat det till skivbolaget i USA så det är ju bra om de får en master som kommer kunna användas till pressningen.

Att mastra med en L1 är lite som att döda en inspelning. Beroende på hur hårt du pressar den givetvis. L2 är ett fall framåt vilket du kanske har också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka metoder jag använder och framför allt hur, är min ensak. Visst kan man döda en inspelning med en L1 men i och med att den är sist i pluggledet så är det därför jag frågar. Använder även C4 och annat smått och gott. Jag tror att jag lägger peaken på -0,3 så ska det nog gå bra. Tack för svaren från er alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pressar volymen så högt som det går innan det börjar klippa eller att ljuden äter upp varandra. l1 funkar fint 🙂

hmm. Vill du ha det riktigt högt så är det praktiskt taget omöjligt med en l1 utan att ljuden äter upp varandra, tycker jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Eftersom Tedd startade den här tråden för att få svar på sin fråga och nu är nöjd med de svar han fått, kan vi då sluta med åsikter om dynamik hit och dynmik dit? Ni vet alla att det slutar med sandlåda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en laptop?

Ta med dig den nästa gång du är ute å flyger så har du mastrat den riktigt högt!

Precis som analogfreak sa så har jag fått svar på min fråga och behöver inte ha några lustiga kommentarer om dynamik och metallica. Jag ville bara veta att jag inte lade högsta nivån på mastern för högt. Det har ingenting med att göra hur dynamisk inspelningen är. Jag har aldrig sagt att musiken ligger och pressar på -0,1 hela tiden. Har aldrig skrivit att jag komprimerar skiten ur inspelningen. Snälla, varför ska det uppstå onödiga diskussioner om saker och ting som inte har någon relevans? Jag har fått svar och tackat för mig. Önskar att denna tråd raderades eller låses. Jag är nöjd. Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...