Jump to content
Annons

Ofärgat ljud


CJN

Recommended Posts

Har förstått att man bör använda högtalare med "ofärgat" ljud vid mixning. Om jag vid uppspelning av en CD som jag vet låter bra inte är nöjd med ljudet i monitorerna (för lite diskant), ska jag då aktivera och justera ljudkortets EQ tills det låter bra? Detta skulle ju i så fall leda till att ljudet i alla fall är "färgat" när jag börjar mixa, eller..?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Helt ofärgade högtalare finns inte. Det är på grund av skillnaderna som olika människor föredrar olika monitorer.

Det handlar främst om att man behöver monitorer som ger en hög upplösning, så att man hör alla detaljer - och att de inte gör att man blir trött i öronen av att lyssna på dem. Om de exempelvis är för starka i basen, så blir hela ljudbilden luddig, så det är inte så lyckat. Är de för vassa i diskanten så skär det i öronen och man orkar inte lyssna på dem särskilt länge. Ett svagt mellanregister (vanligt på budgetmonitorer och stormarknads-hifi) gör att man tappar bort massor av information där det brukar vara flest instrument som slåss om utrymmet och där man alltså verkligen behöver höra vad som händer... Ett överdrivet mellanregister kan göra att ljudet känns påträngande och obehagligt - och ett starkt mellanregister är inte heller någon garanti för att detaljerna i mellanregistret kommer fram. Det är verkligen en djungel...

Om du försöker kompensera din lyssning med eq i datorn, så introducerar du andra fel, även om det kanske delvis kan göra en hopplös situation något lite bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer 100%. På samma sätt det inte finns ofärgade högtalare, så finns det aldrig heller en ofärgad CD eller mix. Så att använda musik som referens har sina baksidor.

Huvudsaken är ofta att högtalarna ska kunna åtege små känsliga detaljer utan att smeta ut. Men vad klangfärg beträffar så är nog den bästa referensen att man "lär" sig högtalarna. Att man använder dem en lång tid och lyssnar på tusentals timmar musik genom dom. Att man vet hur dom låter, att man vet vad dom tillför, hur dom färger, är nog den bästa garantin.

Detsamma gäller musik. Att man lyssnar på den CDn ofta, länge och genom massor av olika uppspelnings-system, då "lär" man sig hur CDn låter eller hur mixen låter, och vad en bra återgivning av den CDn ska innehålla för att kallas "bra uppspelningssystem". Det är nog den mest rättvisa och exakta referensen man kan få tag i. Finns inget annat sätt att mäta sånt här med.

Att EQa högtalare är något jag generellt sett avråder från. Är man inte nöjd med sina högtalare så är de ju fel för dig, och då är det andra man ska skaffa. Att förbättra något dåligt är ju lite kaka på kaka. Vissa EQar sina högtalre men oftast är det för att avhjälpa problem som rumsresonanser och rumsekon, men det kan även skapa fasfel som inte fanns där innan. Så, se till att du förstår vilken effekt du åstadkommer av att göra en specifik åtgärd.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer också... helt fantastiskt vad folk orkar med att ens diskutera "bra å dåligt, färgat å ofärgat" hit å dit. Precis meningslöst...

De bästa monitorerna för dig är helt enkelt de som du tycker är bäst att arbeta med. Du har säkert en uppsjö av musik som du tycker låter fantastiskt bra som du lyssnat på i alla möjliga system. Lyssnar du på detta i ett par monitorer och inte tycker om sättet det känns... hur ska du då kunna göra något på dem som du sedan kommer tycka är bra?

Det görs fantastiska plattor på väldigt många olika monitorsystem, det handlar bara om vem det är som sitter å lyssnar och att de är kompis med sitt system. Dyrt, billigt... spelar inte så stor roll bara du vet vad det är du vill åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer också... helt fantastiskt vad folk orkar med att ens diskutera "bra å dåligt, färgat å ofärgat" hit å dit. Precis meningslöst...

De bästa monitorerna för dig är helt enkelt de som du tycker är bäst att arbeta med. Du har säkert en uppsjö av musik som du tycker låter fantastiskt bra som du lyssnat på i alla möjliga system. Lyssnar du på detta i ett par monitorer och inte tycker om sättet det känns... hur ska du då kunna göra något på dem som du sedan kommer tycka är bra?

Det görs fantastiska plattor på väldigt många olika monitorsystem, det handlar bara om vem det är som sitter å lyssnar och att de är kompis med sitt system. Dyrt, billigt... spelar inte så stor roll bara du vet vad det är du vill åt.

Kan avslöja att när jag mixar så har jag inte ens ett par monitorhögtalare alls utan två högtalare från ett ganska billigt surroundsystem för TV. Visserligen bäst i test och låter faktiskt super, men ändå. All musik jag lyssnar på kommer ut ur dessa högtalare och allt jag mixar med. Jag kan högtalarna så jävla bra att jag mixar bäst i dem. På mitt gamla gymnasium fanns det ett par bra monitorer som enligt min lärare fanns i många proffsstudios (fråga mig inte om märke eller modell). Jag kunde inte mixa ett skit i dem. Försökte mixa en låt, tyckte det lät rätt bra där, tog hem och upptäckte hur jävla dåligt det lät.

Det går väl att mixa med i princip vad som helst, bara man vet hur de låter. Jag borde testa att mixa i ett par Clas Ohlson-lurar för 40 kr nån gång bara för att se om det går. Typ gå med dem i några dagar och lyssna in sig på hur (illa) de låter och sen hem och försöka sig på att mixa nåt. Coolt experiment kanske..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...