Jump to content
Annons

Hur funkar det med pluggar?


hardrocker

Recommended Posts

Hur använder man dessa pluggar och VST-intsrument egentligen? Jag har installerat AmpliTube, Xpand! och SampleTank etc som man fick med i Pro Tools, men jag hittar inte programmen. Är det program som man bara kan använda inne i själva Pro Tools?

Redigerat av hardrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur använder man dessa pluggar och VST-intsrument egentligen? Jag har installerat AmpliTube, Xpand! och SampleTank etc som man fick med i Pro Tools, men jag hittar inte programmen. Är det program som man bara kan använda inne i själva Pro Tools?

Plug-ins är oftast datorsyntar, equalizers, och andra ljudtillbehör, och dom kan man oftast bara komma åt genom ett värdprogram, som protools, ja. Ett mindre antal kan köras som fristående program, men som regel kommar man åt dem genom sitt värdprogram. I protools - liksom i de flesta ljud&musik program - så hittar man dom i en undermeny i programmet.

Viktigt är att komma ihåg att olika plug-ins är avsedda för vissa specifika standarder. VST är en sådan standard, RTAS en annan, TDM en tredje osv. Många plug-ins funkar i flera olika standader. Protools tycker om RTAS plug-ins, samt TDM och AU, men protools kan inte använda sig av plug-ins av sorten VST. Man kan ha det här i åtanke, för protools säger inte till dig att du råkat installera en plug-in som är av fel sort.

Jag är inte så hemma på just protools, men jag tror att du ska skapa en audio eller midikanal och sen klicka på den kanalen och välja plug-in ifrån den meny som dyker upp då. Andra här kan protools rätt bra, så du får säkert svar strax 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Amplitube går köra fristående. Men det gäller att man läser den medföljande manualen, eller ännu hellre innan man köper. Där brukar det alltid framgå. Produktutvecklare brukar inte vara sena att heller att påpeka att deras produkt går köra fristående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Amplitube går köra fristående. Men det gäller att man läser den medföljande manualen, eller ännu hellre innan man köper. Där brukar det alltid framgå. Produktutvecklare brukar inte vara sena att heller att påpeka att deras produkt går köra fristående.

Men jag har installerat Amplitube som följde med Pro Tools och jag hittar ingen programfil. Bara några pdf-filer..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hittar ingen programfil. Bara några pdf-filer..

Gör en sökning i datorn efter Amplitube så ska den nog dyka upp.

Versionen som följer med PT heter Amplitube 1 LE. Är ni säkra på att det går att köra i standalone mode? Tänkte att eftersom det är snikvarianten kanske det bara funkar som plugin i PT.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
jag hittar ingen programfil. Bara några pdf-filer..

Gör en sökning i datorn efter Amplitube så ska den nog dyka upp.

Versionen som följer med PT heter Amplitube 1 LE. Är ni säkra på att det går att köra i standalone mode? Tänkte att eftersom det är snikvarianten kanske det bara funkar som plugin i PT.

Jaha nej om det är en snikversion så kommer den knappast gå köra fristående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...