Jump to content
Annons

KORG ZERO 8 mixer


Lars Norén

Recommended Posts

I våras köpte jag en korg zero 8 mixer. Den är otroligt bra bygg för live/klubb bruk om man är laptopartist. Den ger dig en otroliga möjligheter.

MEN och det är stora men. Masterdelen av mixern ger ett väldigt högt brus som kommer sig av att det är något fel som korg ej vill tala om varför.

Och nu säger de att det bruset ej finns för att det dom värdena som står i bruksanvisningen viasar sig när de mäter mixern. Jag tror inte att min mixer är felfri.

Jag hör ett brus, korg erkänner inte att några mixrar är fel. På korgformuet har vi haft en diskution hela sommaren. Det vi upptäckt är att det är några serier som är problemet.

Det korg erbjuder fast inte är ett fel är ett litet kit som gör om masterdelen till ett analogt från digitalt. Det vill de ta betalt av.

EM nordic som är generalagent är inte så hjälpsamma heller. Jag fick tjata på service hjälp.

Ingen musik tidning har uppmärksamat detta problem men de är väl rädda för att komma i konflikt med korg.

Det lustiga just nu är att korgforum.com är stängt.

Det bra i detta är att de(vdjaudio) jag köpt produkten har varit och mycket hjälpsamma.

Redigerat av Lars Norén
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
I våras köpte jag en korg zero 8 mixer. Den är otroligt bra bygg för live/klubb bruk om man är laptopartist. Den ger dig en otroliga möjligheter.

MEN och det är stora men. Masterdelen av mixern ger ett väldigt högt brus som kommer sig av att det är något fel som korg ej vill tala om varför.

Der är inget fel på mixern den lämnar bara väldigt hög utsignal, du måste alltså justera insignalerna/nivåerna bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope glaskatten där har du fel.

När man sätter på den så kommer det ett brus ljud. Det är när allt är ned skruva. Det är ett fel på masterdelen, det erkänner ju korg när det erbjuder att man ska få köpa en ett kit.

Till och med service teknikern hos em nordic hör det men inte cheferna

I våras köpte jag en korg zero 8 mixer. Den är otroligt bra bygg för live/klubb bruk om man är laptopartist. Den ger dig en otroliga möjligheter.

MEN och det är stora men. Masterdelen av mixern ger ett väldigt högt brus som kommer sig av att det är något fel som korg ej vill tala om varför.

Der är inget fel på mixern den lämnar bara väldigt hög utsignal, du måste alltså justera insignalerna/nivåerna bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nope glaskatten där har du fel.

När man sätter på den så kommer det ett brus ljud. Det är när allt är ned skruva. Det är ett fel på masterdelen, det erkänner ju korg när det erbjuder att man ska få köpa en ett kit.

Till och med service teknikern hos em nordic hör det men inte cheferna

Som sagt det är inget fel på mixern, däremot så får du skruva ned gainet på efterföljande aktiva monitor eller förstärkare och kräma mer från mixern så får du minimalt med brus..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är knas på mixer. har du hört den. Vem jobbar du för?

Nope glaskatten där har du fel.

När man sätter på den så kommer det ett brus ljud. Det är när allt är ned skruva. Det är ett fel på masterdelen, det erkänner ju korg när det erbjuder att man ska få köpa en ett kit.

Till och med service teknikern hos em nordic hör det men inte cheferna

Som sagt det är inget fel på mixern, däremot så får du skruva ned gainet på efterföljande aktiva monitor eller förstärkare och kräma mer från mixern så får du minimalt med brus..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jo det är knas på mixer. har du hört den. Vem jobbar du för?

Ja jag har testat och Zero8 brusar inte så mycket OM man ställer in nivåerna rätt och nej jag jobbar inte för Korg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget att ställa in. När man sätter på den så dyker ett brus upp som är en felkonstruktion i den digitala masterdelen

Som det verkar så är det bara på några serier. Korg erkänner det men ändå inte. De säger att allt är enligt specifktionerna men erbjuder att bygga om mixern.

Tror du glaskatten att jag skulle jiddra i ett halv år med en mixer jag älskar. och sedan är det roligt uttryck av dig att ställer man in nivåerna rätt så brusar DET INTE SÅ MYCKET.

Detta är ett känt problem.

Jo det är knas på mixer. har du hört den. Vem jobbar du för?

Ja jag har testat och Zero8 brusar inte så mycket OM man ställer in nivåerna rätt och nej jag jobbar inte för Korg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det är inget att ställa in. När man sätter på den så dyker ett brus upp som är en felkonstruktion i den digitala masterdelen

Som det verkar så är det bara på några serier. Korg erkänner det men ändå inte. De säger att allt är enligt specifktionerna men erbjuder att bygga om mixern.

Tror du glaskatten att jag skulle jiddra i ett halv år med en mixer jag älskar. och sedan är det roligt uttryck av dig att ställer man in nivåerna rätt så brusar DET INTE SÅ MYCKET.

Detta är ett känt problem.

Alla mixers oavsett pris brusar mer eller mindre så vad är problemet? Att den inte är helt tyst när mastern är nere är inget större problem, största problemet här verkar ju vara att du och tydligen en del andra gainar för mycket på efterföljande enhet, dra ned innivån där så vips minimalt med brus...

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du inte pratat med service teknikern på EM nordic.

Tror du att jag är du i huvudet eller. Sluta att prata till mig som att jag börja göra musik på 2000-talet.

Min mixer ar var på service i 2 månader. Du bör bekänna färg för pratar i korgs intresse.

Jag antar att du inte har följt inställningsinstruktionerna?

http://www.korg.com/downloads/pdf/ZERO8_Initial_Setup.pdf

Där har du en pedagogisk och lättfattlig instruktion om hur man ställer nivåer på Zero8:an...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Antar att du inte pratat med service teknikern på EM nordic.

Tror du att jag är dum i huvudet eller.

Det börjar luta åt det ja....

Har du ställt in mixern enligt anvisningarna?

Att serviceteknikern på EM inte har så mycket koll heller verkar tydligt, men han är säkert inte speciellt insatt i DJ mixers...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här är det att det är ljudkortet som används och när man sätter på mixern hör man att ett brus dyker upp och det har med masterdelen at göra

Om du nu vet så mycket om mixern vet du att man bara kan ställa input trimmen för cd, line och phono och dessa använder inte jag.

Och du hör bruset. Allt du pratar om har jag känt till sedan april. Det är fel på mixer och Korg har gjort en liten manik för att brygga överproblemet men de säger ändå att det inte är fel på den.

Tror du att jag skulle klaga för att det är kul.

Antar att du inte pratat med service teknikern på EM nordic.

Tror du att jag är dum i huvudet eller.

Det börjar luta åt det ja....

Har du ställt in mixern enligt anvisningarna?

Att serviceteknikern på EM inte har så mycket koll heller verkar tydligt, men han är säkert inte speciellt insatt i DJ mixers...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Så här är det att det är ljudkortet som används och när man sätter på mixern hör man att ett brus dyker upp och det har med masterdelen att göra

Ja det är klart att det brusar finns som sagt ingen mixer som inte brusar...Men det bruset hörs ju inte när du kör musik i mixern eller knappt annars heller OM du gainar allt rätt och då menar jag även in och utsignalerna ur ljudkortet..

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det hörs när man spelar musik och de mixrar jag haft har inte haft ett så hörbart brus.

Slutat att ifrågasätta som att jag ljuger. Jag önskar att du hade rätt för denna mixer ett grymt instrument men går inte att använda på en semi eller proffisionell nivå som den är nu

Så här är det att det är ljudkortet som används och när man sätter på mixern hör man att ett brus dyker upp och det har med masterdelen att göra

Ja det är klart att det brusar finns som sagt ingen mixer som inte brusar...Men det bruset hörs ju inte när du kör musik i mixern eller knappt annars heller OM du gainar allt rätt och då menar jag även in och utsignalerna ur ljudkortet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nu får du väl ändå ge dig katten. Om du googlat lite istället så hade du snabbt märkt att det är ett vanligt problem.

Inte för de som ställt in mixern rätt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jo det hörs när man spelar musik och de mixrar jag haft har inte haft ett så hörbart brus.

Slutat att ifrågasätta som att jag ljuger. Jag önskar att du hade rätt för denna mixer ett grymt instrument men går inte att använda på en semi eller proffisionell nivå som den är nu

Jag tror inte att du ljuger, dock så har de flesta andra lyckats lösa brusproblemet genom att justera in alla in/utnivåer korrekt men vad har du för övrig utrustning och hur har du kopplat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Så här skriver Scratchworx.com om Zero8:ans brus

"This is a extremely low level noise that is constantly at the outputs irrespective of any input selection or control status. It sounds bad on paper, but is only there if you go looking for it. Importantly it doesn't increase with increased gain and is totally swamped by the noise of the pre-amps if you are using them. Therefore, to me, it is kind of irrelevant. "

De ser inte bruset som något stort problem heller, och de vet vad de pratar om...

btw det går att ställa gain för alla ingångar om man har FW 1.6

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är de generella problemen och de har varit det sedan 2007

_ Hiss: very low Signal/noise ratio wich make it unusable in many cases. (you have to run it really hot to the limit to get no noize, and with static level sound system this can be a drastic pb!!!)

_ No accurate Vu meter ( a pro mixer?) try to tell your sig is -3Db, impossible, fader graduated from 0 to 10, not in db.

_ No audio gain for the headphone, Hp bus sound quality just horrible.clicks pops

_ No ability to save presets or fx/settings.

_ No ability to choose what is midi and what is not.

_No buil in FX when in midi mode.

_ CUEing/mastering issue: CUE and Master not avaible in I/O

so we loose a track (KORG ZERO 7) and can't VST process/limit the master.

_ Calibration pbs: turn the eq a tiny and the result is way too drastic.

_ Cheap audio quality, dull summing, clicks, noize, cheap numerical eq, 8 bits style FXs

strange Freq response, or is is audio quality?

_ Touchscreen speed/response not really accurate.

_ very long time to come drivers/updtate. you know about VISTA?

_ annoying :s h i t lighting not adjustable we see less with it than without. not adjustable/ we can't turn it off.

_ midi clock unusable.not enough precision.

_Not so low latency (in ms and not in samples, some pgm handlle better classical settings 64-128-256-512

_clicks / bugz when switching from audio to midi, audio settings stay and are lost if you move the crossfader. (sendS)

_NO Korg interventions/ ghost support /Informations are banne

Redigerat av Lars Norén
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vill bara tala om för alla att jag nu har fått min korg zero 8 lagad. Inte brus, vu mätare som funkar.

Man kunde ha högre ut på hörlursutgången.

Det tråkiga dock är att korg inte erkänner detta problem som ett problem så det tar betalt för att byta kretskortet för masterdelen.

Tur så har man köpt mixern av en grym återförsäljare. (VDJAUDIO i borås).

Det är en bra mixer men korg och em nordic är inte enkla att ha att göra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara tala om för alla att jag nu har fått min korg zero 8 lagad. Inte brus, vu mätare som funkar.

Man kunde ha högre ut på hörlursutgången.

Det tråkiga dock är att korg inte erkänner detta problem som ett problem så det tar betalt för att byta kretskortet för masterdelen.

Tur så har man köpt mixern av en grym återförsäljare. (VDJAUDIO i borås).

Det är en bra mixer men korg och em nordic är inte enkla att ha att göra med.

Skönt att du fått ordning på det! Och skönt att få tyst på Glaskatten :rolleyes:

Slapp du betala för lagningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vill bara tala om för alla att jag nu har fått min korg zero 8 lagad. Inte brus, vu mätare som funkar.

Man kunde ha högre ut på hörlursutgången.

Det tråkiga dock är att korg inte erkänner detta problem som ett problem så det tar betalt för att byta kretskortet för masterdelen.

Tur så har man köpt mixern av en grym återförsäljare. (VDJAUDIO i borås).

Det är en bra mixer men korg och em nordic är inte enkla att ha att göra med.

Skönt att du fått ordning på det! Och skönt att få tyst på Glaskatten :rolleyes:

Som sagt det är inget fel på Zero8:an vad gäller brus, kan tänka mig att det Korg gjorde var att modifiera masterkretskortet för de som inte kan gaina ordentligt...

Som de skriver "you have to run it really hot to the limit to get no noize" to the limit är dock en överdrift...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt det är inget fel på Zero8:an vad gäller brus, kan tänka mig att det Korg gjorde var att modifiera masterkretskortet för de som inte kan gaina ordentligt...

Då kunde de väl installerat en mute-knapp på dig med då när de ändå var i farten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Som sagt det är inget fel på Zero8:an vad gäller brus, kan tänka mig att det Korg gjorde var att modifiera masterkretskortet för de som inte kan gaina ordentligt...

Då kunde de väl installerat en mute-knapp på dig med då när de ändå var i farten.

Varför det? Jag har ju haft rätt hela tiden, problemet ligger som jag och scratchworx m.fl. har konstaterat inte i mixern utan i hur tekniskt okunniga har hanterat den..

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför det? Jag har ju haft rätt hela tiden, problemet ligger som jag och scratchworx m.fl. har konstaterat inte i mixern utan i hur tekniskt okunniga har hanterat den..

Jovisst. Hur många företag lägger ner tid och pengar på att åtgärda ett problem som inte finns?

Men jag är mycket väl medveten om att du aldrig har fel. Och du ska få sista ordet av mig för jag vet att du tycker så mycket om det.

Vassego!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Varför det? Jag har ju haft rätt hela tiden, problemet ligger som jag och scratchworx m.fl. har konstaterat inte i mixern utan i hur tekniskt okunniga har hanterat den..

Jovisst. Hur många företag lägger ner tid och pengar på att åtgärda ett problem som inte finns?

Problemet fanns ju tydligen mest bland de som inte kunde koppla och ställa in mixern rätt trots bruksanvisning och råd i díverse forum, vissa människor köper alltså avancerade produkter utan att de ens kan grunderna och vissa vägrar tydligen försöka lära sig...

Tragikomiskt egentligen..

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...