Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hade varit intressant och se hur mÄnga som lider av detta trÄkiga fenomen.

Är det förresten nĂ„gon som har en ton i örat, som man kan utnyttja som stĂ€mapparat nĂ€r man Ă€r ute och vill stĂ€mma gitarr eller ta en ton? 🙂

// David

Annons
  • Svar 224
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

Till min stora sorg, ja. Framför allt pÄ högerörat. Detta efter att en felkonstruerad fyrverkeripjÀs, nogsamt placerad plant, flög upp i luften, vÀnde om och fortsatte skicka ivÀg bomber i riktning mot ÄskÄdarna. Den största av dem alla briserade en knapp meter frÄn högerörat.

Det har fÄtt tvÄ obehagliga sidoeffekter:

* Skarpa ljud som porslinsslammer klaras inte av alls. Det Àr ut ur rummet som gÀller eller öronproppar.

* NÀr jag Àr trött, blir det som att ljudet "kryper in" i örat och hela omgivningen lÄter som att den Àr inne i skallen. Har ingen bra förklaring alls pÄ detta.

Överaskande nog upplever jag mig oftast inte lida av detta nĂ€r det gĂ€ller musik. Provade vid ett tillfĂ€lle att göra ett test med en svepande sinusvĂ„g frĂ„n 20 - 20 000 hertz, och vid nĂ„gra partier (minns inte vilka) var det mycket tydligt att högerörat inte hĂ€ngde med. LĂ„ter som att ljudet Ă„ker fram och tillbaka mellan öronen vid dessa frekvenser, eftersom öronen inte lĂ€ngre Ă€r jĂ€mnt kĂ€nsliga för alla frekvenser.

Har numera alltid öronproppar i fickan. Man vet aldrig vilka situationer som uppstĂ„r dĂ€r de behövs 😄 Likadant Ă€r jag alltid mycket försiktig med sĂ„vĂ€l lyssningsvolym som lyssningslĂ€ngd.

Postat

Faktiskt inga som helst problem och det Àr skönt!

ska försöka hÄlla mig ifrÄn det ocksÄ ...

om man har tappat kĂ€nsligheten vid lyssningen kan det faktisk bero pĂ„ vaxproppar i öronen som man inte kĂ€nner till och dĂ„ Ă€r revaxör ett utmĂ€rkt hjĂ€lpmedel 😛

sorry för lite off-topic men det va ju en bra upplysning! 😄

jappe (oregistrerad)
Postat

Ja,har haft det i mÄnga Är. En ton runt 10 KHz ljuder konstant i vÀnsterörat sedan en minikinapuff detonerade precis vid örat (berusning & fyrverkerier Àr ingen bra kombination...kastade en smÀllare rakt upp och stubinen var lite lÄngsam sÄ...).

Jag fick ocksÄ problem med höga ljud - porslinsslammer Àr OK men musik pÄ hög volym gör att det skorrar i örat. LjudkÀnsligheten Àr inte sÄ stor nu lÀngre men jag har inga problem med att fÄ för mycket 10 KHz i mina mixar kan man sÀga...

Postat

Mitt tinnitus har vuxit fram lÄngsamt pÄ nÄn vÀnster, upptÀckte bara att jag hade det en dag. Sen har det blivit lite vÀrre.

Dags att skaffa lyx-öronproppar..

denton (oregistrerad)
Postat

Har haft det i nÄgra Är och beror vÀl mest pÄ att nÀr man var yngre var det tufft att spela högt specielt i replokalen och nÀr man var ute pÄ gig, öronproppar var det bara fegisar som hade. Men det Àr bra att vara efter klok nu varken repar jag eller spelar ute utan proppar för man vill ju spara det man har kvar.

Postat

Jepp, vĂ€nster öra, konstant. Jobbigt pĂ„ kvĂ€llarna. Lite nedsatt hörsel dĂ€r oxĂ„, vilket mest mĂ€rks pĂ„ krogen eller nĂ€r det Ă€r allmĂ€nt stimmigt, annars nĂ„t man vant sig vid. Orsaken Ă€r för mycket cymbaler, helt klart. Även om det Ă€r för sent nu - tinnitus Ă€r ju mer eller mindre obotligt - sĂ„ har jag börjat med öronpluggar ibland nĂ€r jag lirar + att jag undviker för hög volym och ploppa-in-i-hörselgĂ„ngarna-lurar nĂ€r jag kör freestyle.... 😄

Postat

Jag har ett konstant - dock inte speciellt störande - brus i vĂ€nsterörat som ibland övergĂ„r i en mycket obehaglig ton. Liksom för Olsberg blir höga, plötsliga ljud tĂ€mligen outhĂ€rdliga för mig. Överhuvudtaget Ă€r bullriga miljöer svĂ„ra att vistas i utan öronproppar. FrĂ€mst inomhus dock. Jag har inte lika stora problem utomhus av nĂ„gon anledning. Kanske har med vĂ€ggar och ljudreflektioner att göra.

Postat

Har problem med vÀnster öra nÀr man sitter för lÀnge Ä lyssnar sÄ börjar det svagt brusa. Har aldrig haft problem med det högra, sÄ försöker att vara försiktig Ä sÀnker volymen direkt om jag mÀrker att det Àr för högt nÀr man mixar eller bara lyssnar pÄ musik.

Skulle aldrig mera gÄ pÄ nÄn större tillstÀllning utan att anvÀnda öronproppar. Jag tycker det varken Àr dumt eller löjligt för vad gör man sen nÀr man e 50 Ä folk mÄste stÄ Ä ropa en i örat för att man skall fatta? Inte kul...

Postat

Japp, kommer och gÄr.

Mest vid Mixning och mastring. Speciellt vid höga frekvenser. DÄ hÀnder det att

det sprakar och knastrar i vÀnster öra, samt att hörsel gÄr ned.

Annars mĂ€rks det mest nĂ€r omgivningen Ă€r KNÄPPTYST.

Lite jobbigt 😄 ibland.

Postat

Jag har haft i tre Är, efter en nyÄrsafton, men det har nÀstan försvunnit helt nu.

Postat

Är inne pĂ„ mitt 9e Ă„r som dj nu. Har ett konstant brum i höger öra. Det Ă€r de örat som jag anvĂ€nder för att lyssna in kommande lĂ„t (med lurar) mycket stryk blir det 😄😛

Postat
Det har fÄtt tvÄ obehagliga sidoeffekter:

* Skarpa ljud som porslinsslammer klaras inte av alls. Det Àr ut ur rummet som gÀller eller öronproppar.

* NÀr jag Àr trött, blir det som att ljudet "kryper in" i örat och hela omgivningen lÄter som att den Àr inne i skallen. Har ingen bra förklaring alls pÄ detta.

Exakt samma för mig, fast kanske inte riktigt lika illa.

Har ingen aning om varifrÄn mina problem hÀrstammar, men förmodligen frÄn replokalstiden pÄ ABF med betongvÀggar och alldeles för ursinnig trummis.

NÀr jag Àr trött och sliten kan jag ibland höra lite olika toner i öronen men det brukar försvinna lika snabbt som dom kommer. Kör nÀstan aldrig med proppar nÀr jag spelar, men spelar nÀstan bara i sammanhang dÀr det inte ska behövas.

Postat

Jag vet inte om jag har det faktiskt?

Men varje kvÀll nÀr jag ska sova sÄ hör jag ett vÀldigt lÄgt pip-ljud i huvudet. Har haft det sÄ i 5 Är drygt tror jag sÄ det lÀr vÀl inte försvinna. Dock hör jag det aldrig pÄ dagen och har inga problem med höga ljud pÄ nÄgot sÀtt.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Har haft problem med tinnitus i 10 Är snart. Egentligen stör det bara nÀr jag Àr i tysta miljöer eftersom vanligt vardagsbrus oftast överröstar pipet.

Började efter en spelning pÄ Docklands i Stockholm, pÄ en oerhört lÄngsmal scen dÀr jag stod mellan medlyssningen & en enorm backline. KÀnde redan under giget att nÄt gick sönder. Pipet Àr vÀrst i högerörat dÀr jag har lyssningen nÀr jag DJ'ar, men som nÄgon mer sa sÄ har det en förmÄga att panorera mellan öronen.

Alkohol, kaffe & vÀrktabletter (allt som stressar kroppen) höjer volymen pÄ tjutet sÄ dagen efter kan det vara riktigt jobbigt.

AnvÀnder alltid proffisionella hörselskydd pÄ konserter & nÀr jag kör soundcheck Ät band. DessvÀrre Àr det inte möjligt att anvÀnda öronproppar under DJ'andet. Men, jag har iallafall mÀrkt att det inte blir vÀrre med tiden.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Japp, höger öra Àr nedsatt och har pip. FÄr ideligen vÀnda hörlurarna om för att inte mixa snett. Klarar inte ljudet av att tappa upp vatten i badkar, sortera bestick eller gÄ pÄ viss grus.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
sortera bestick

Ja det Àr en rysare.

Funderar pÄ att köpa plastbestick, bÄde hem & till krogen jag jobbar pÄ.

Postat

Jag fick tinnitus för 2 Är sedan. Som tur Àr sÄ hör jag den bara nÀr det Àr helt tyst, och min sömn störs inte av det. Jag fick det nÀr jag hade en ordentlig förkylning.

Postat

Blev visst fart pÄ den hÀr trÄden sÄ fort Olsberg godkÀnde...

SjÀlv har jag varit hos lÀkare som konstaderade att jag hade normal hörsel och var frisk, att jag möjligen hörde till de som hade lite kÀnsligare öron bara. Resten var psykologi.

Jag Àr lite överkÀnslig mot höga frekvenser och tycker som ni andra att det kan vara jobbigt att plocka ur diskmaskinen om man haft en dag med mycket ljud. Framförallt har jag - sen jag fick det - haft lite halvsvÄrt för TV-apparater och deras högfrekventa pip. Visst, man vÀnjer sig och kan sortera bort det efter ett tag, men det hörs vÀldigt tydligt i början. (sÄ den dagen jag skaffar TV blir det troligen pÄ en dataskÀrm eller LCD/TFT).

// David

Postat
Jag fick ocksÄ problem med höga ljud - porslinsslammer Àr OK men musik pÄ hög volym gör att det skorrar i örat.

Distat i mina öron har det nog alltid gjort. Inte minst pĂ„ gympalektionerna, nĂ€r man skulle vĂ€rma upp till hög musik 😆

// David

Postat

sen mitten av 70talet, blev vĂ€rre med Punken 😆

ursprunget Àr nog att, nÀr jag spelar genom en amp

sÄ mÄste jag "kÀnna" ljudet i kroppen,

kÀnna nÀr byxbenen fladdrar av trycket frÄn bas och gura.

för mig, en viktig del av upplevelsen med livespel 😄

men allt har ett pris !

Postat

Ja dessvÀrre pÄ höger öra. Spelade mycket sedan punken 78 fram till 83, sÄ

jag tror det som gjorde det. Har ocksÄ mÀrkt att ju lÀgre blodtryck man har/fÄr sÄ lindras ljudet. Samma sak om man blir stressad. DÀremot har jag haft hörseln i behÄll.

VÀrst Àr det nog för trummisar, dessa cymbaler ack ack...

Postat
Jag vet inte om jag har det faktiskt?

Men varje kvÀll nÀr jag ska sova sÄ hör jag ett vÀldigt lÄgt pip-ljud i huvudet. Har haft det sÄ i 5 Är drygt tror jag sÄ det lÀr vÀl inte försvinna. Dock hör jag det aldrig pÄ dagen och har inga problem med höga ljud pÄ nÄgot sÀtt.

Kan ju vara psykologi ocksĂ„. Är nog en hel del som Ă€r överrĂ€dda för tinnitus tror jag.. bara namnet. Kan sjĂ€lv inbilla mej sĂ„na dĂ€r smĂ„ ljud nĂ€r jag ska sova, oftast lĂ€tta att tĂ€nka bort. Men annars kör jag med proppar pĂ„ spelningar, sĂ€rskilt som basist bredvid trummisen. Onödigt att inte göra det och fĂ„ nĂ„t som man förmodligen kĂ€nner av hela livet 😆

Postat (redigerat)

Usch ja, har inte varit rĂ€dd om hörseln 😆 . Kan inte urskilja vad folk sĂ€ger nĂ€r jag kör bil, eller tala i telefon om det inte Ă€r knĂ€pptyst runt omkring (just det, har pensionerat mobilen till SMS-maskin). Det hĂ€r kan ju stĂ€lla till det ganska rejĂ€lt i studion dĂ„ jag har svĂ„rt att uppfatta stereobild och frekvensgĂ„ng vid mix etc etc. Men man lĂ€r sig kompensera med hjĂ€lp av rutin och visuella hjĂ€lpmedel.... 😛

Redigerat av slaptap
Postat

😆 Hmm...dĂ„ blir jag vĂ€l den andra som sĂ€ger att jag inte har tinitus. Är alltid noga med örpnproppar och har jag inga sĂ„ blir det fingrar i öronen som gĂ€ller. Visst, man fĂ„r stĂ„ ut med en hel del pikar men det kĂ€nns det som om det Ă€r vĂ€rt.

Borde dock inte lĂ€karkonsten kunna fixa det hĂ€r snart? Ge dem nĂ„gra Ă„r sĂ„ ska ni se att dem bĂ„de kan ta bort pip och lĂ€gga till nya sĂ„ att man stĂ€ndigt hör bethovens 5:a i vĂ€nsterörat 😛

Postat
Àr det olika vilken frekvens tinitusen ligger pÄ?... om inte. vilken?

Ja, det kan skilja vĂ€ldigt...Dock vet jag inte om det finns nĂ„gon övre eller undre grĂ€ns. Det bĂ€ste vore ju att ha tinitus som ligger pĂ„ 25kHz sĂ„ slipper man höra elĂ€ndet. 😆

jappe (oregistrerad)
Postat
Borde dock inte lĂ€karkonsten kunna fixa det hĂ€r snart? Ge dem nĂ„gra Ă„r sĂ„ ska ni se att dem bĂ„de kan ta bort pip och lĂ€gga till nya sĂ„ att man stĂ€ndigt hör bethovens 5:a i vĂ€nsterörat 🙂

för 9.95$ kan vi bli botade 🙂

Postat
Borde dock inte lĂ€karkonsten kunna fixa det hĂ€r snart? Ge dem nĂ„gra Ă„r sĂ„ ska ni se att dem bĂ„de kan ta bort pip och lĂ€gga till nya sĂ„ att man stĂ€ndigt hör bethovens 5:a i vĂ€nsterörat 🙂

för 9.95$ kan vi bli botade 🙂

Jaha, det Ă€r klart att det inte skulle ta lĂ„ng tid innan nĂ„gon skulle försöka tjĂ€na pengar pĂ„ det hĂ€r ocksĂ„ 🙂

Postat

Jag tror inte jag har tinnitus, för jag hör inga pip. DĂ€remot har jag skitsvĂ„rt att höra vad en person sĂ€ger som sitter rakt mittemot mig om det Ă€r massa stim och sorl runtomkring. Skitjobbigt nĂ€r man Ă€r pĂ„ krogen. Krogen Ă€r ocksĂ„ kĂ€llan till det onda. Tur att man inte behöver ragga lĂ€ngre, det försvĂ„ras avsevĂ€rt nĂ€r man inte hör vad tjejen sĂ€ger... 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.