Jump to content
Annons

Mastra Bouncning?


Egghuvud

Recommended Posts

Lite tankar som fortsatte utifrån hackes tråd om VstI:ork

https://www.studio.se/index.php?showtopic=5520

Eftersom min dator inte alltid orkar med alla mina VST:ier så har jag börjat återgå till lite gammaldags arbetssätt. DVS porta-stuket, Jag gör en grund och sedan mixar jag ner den till stereospår och sedan lägger jag på sång och gitarrer o s v.

Min fråga nu är. Skall man ljudbehandla eller Mastra grunden när den är nermixad eller inte? Det blir ju lite av Tårta på Tårta att sedan mastra ytterligare en gång när all sång och gitarrer är pålagda.

Eller kanske är det helt fel sätt att arbeta. Jag har något projekt där jag gjort audiospår av några av vst:ispåren för att spara kraft. Det är ju ganska mycket råddande när man skall ändra en liten detalj eller så. Typ oups... kanske skulle inte cymbalen vara på trean i det brejket...

Hur gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Frys, eller spela in dina vsti:s som audiospår?

Jag bouncar också i extrema fall - men aldrig med mastereffekter förrän i mastring. Annars riskerar det att bli platt och som du säger, tårta på tårta.

Frysfunktionen i sx2:an suger ju lite, det tar typ en kvart att göra...

Kanske dax att uppgradera? SX 3 skall ju fungera bättre vad jag förstår. Tycker ni att man förlorar mycket i kvalité genom att spela in vst:ierna som audiospår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frysfunktionen i sx2:an suger ju lite, det tar typ en kvart att göra...

Kanske dax att uppgradera? SX 3 skall ju fungera bättre vad jag förstår. Tycker ni att man förlorar mycket i kvalité genom att spela in vst:ierna som audiospår?

Det finns en smart plugg som heter FxFreeze. Kolla upp den väl. Gör jobbet mycket fortare.

Annars tycker jag det beror mycket på vilken sorts ljud jag ska bounca till audio, den lilla försämringen som uppstår kan jag oftast leva med.

Sen får man ju fråga sig vad alternativet är? Ta bort nåt?

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bounce'ar väldigt sällan eftersom jag kör 16 kanaler med externa grejer in i datorn och därmed aldrig använder fullt så många VSTi's..som mest kanske 6 - 7 st kanske.. mixarna brukar bli för tjocka långt innan det stadiet ändå 😆

Det händer ibland att man sitter o kommer på en fräck effekt för låten och då kanske har 4, 5 olika effekter med extrema inställningar.. då brukar jag frysa dom för att sedan ta bort pluggarna från racket och spara CPU...

Men att "mastra" en mixdown eller bounce verkar overkill.. det borde gå åt en herrans massa tid i onödan bara.. för precis som du säger händer det väl mer ofta än sällan att det blir just "ahvaff%¤&/..så där kan det ju inte låta"=8 timmar ner i toaletten.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...