Jump to content
Annons

Hör ej sången under rep


rockstone

Recommended Posts

tjenare, spelar i ett boogie rock band och vi spelar väldigt högt efter som trummisen slår hårt så finns det inget altenativ,

Problemet är att det är omöjligt att höra sången när vi repar, höjer man tillräkligt så blir det rundgång, Har testat lite olika replokaler och dämpningar men inget verkar hjälpa........finns det nån som har nåt tips, nu har vi två stora rum å repar i men nån sång hörs tyvär ej, Hur gjorde banden före d fanns in ear system när dom repa, är det nån som vet???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tjenare, spelar i ett boogie rock band och vi spelar väldigt högt efter som trummisen slår hårt så finns det inget altenativ,

Jo, alternativet är faktiskt att er trummis spelar tystare. En duktig trummis kan faktiskt variera sin volym och ändå spela bra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

njaä men en boogie trummis ska ju inte spela lågt.......måste finnas andra sätt

Vad har ljudvolymen med musikstilen att göra?

Ja visst finns det andra sätt och du nämde ju det själv. Skaffa medhörning. Antingen en monitor som du sätter framför dig på golvet eller en lur som du stoppar i örat.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jo, alternativet är faktiskt att er trummis spelar tystare. En duktig trummis kan faktiskt variera sin volym och ändå spela bra.
njaä men en boogie trummis ska ju inte spela lågt.......måste finnas andra sätt

Vad har ljudvolymen med musikstilen att göra?

jag håller med helt och hållet. Vad är grejen med att trummisen måste slå så hårt att alla måste spela jättestarkt? då blir det ju bara grötigt och sången går aldrig igenom. Ge honom ett par hot rods tills han lärt sig kontrollera volymen med vanliga stockar. (Hot rods låter ju inte lika bra, men det kanske bara påskyndar inlärningsprocessen).

Link to comment
Dela på andra sajter

njaä men en boogie trummis ska ju inte spela lågt.......måste finnas andra sätt

Vad har ljudvolymen med musikstilen att göra?

Ja visst finns det andra sätt och du nämde ju det själv. Skaffa medhörning. Antingen en monitor som du sätter framför dig på golvet eller en lur som du stoppar i örat.

ånej Jag har medhörningar utplacerade men de blir rungång där med, undrar om detta e ett ovanligt problem kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

tjenare, spelar i ett boogie rock band och vi spelar väldigt högt efter som trummisen slår hårt så finns det inget altenativ,

Problemet är att det är omöjligt att höra sången när vi repar, höjer man tillräkligt så blir det rundgång, Har testat lite olika replokaler och dämpningar men inget verkar hjälpa........finns det nån som har nåt tips, nu har vi två stora rum å repar i men nån sång hörs tyvär ej, Hur gjorde banden före d fanns in ear system när dom repa, är det nån som vet???

Digitaltrummor!

Sparar även medlemmarnas hörsel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena. Har lite samma problem i vårat metalcore-band.

Både trummisar och gitarrister låter en hel del, och rummet är extremt dåligt när det kommer till rundgång, så man hör inte mig som sjunger/screamar så mycket alls. De enda lösningarna jag ser, är att antingen EQ-a bort så mycket rundgång som möjligt och höja volymen, eller skaffa en "stage-monitor" för sångaren som blåser sången rakt upp i ansiktet på en.

Laney har några fett billiga aktiva stage-monitorer, kolla in de, har funderat på att köpa en själv senare.

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ dig så nära en av högtalarna som möjligt. Hitta en vinket där det inte blir allt för mycket rundgång. Nu har du en possition där DU hör dig själv. Eftersom det lättare blir rundgång när du står nära högtalaren kommer de andra antagligen att höra mindre av dig. Har du en förstärkare med separata volymreglage för högtalarsignalerna kan du kompensera genom att dra upp volyen på den högtalaren som står längst ifrån dig

Link to comment
Dela på andra sajter

kör monitorerna i öronhöjd. samt kanske en grafisk eq att eqa bort rundgångskänsliga frekvenser med. men ärligt talat ligger problemet snarare i att få ner resten av volymen än att få upp din volym. spara öron, spela inte musik på elvan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tinnitus - here we come... Det finns nog inte många sätt som är lika effektiva på att ge hörselskador, som att ofta stå i en replokal och spela alldeles för högt.

Sätt upp plexiglasskärmar framför trummorna, så att de skärmas av en del. Då kommer trummisen att få tillbaks lite mer av sitt eget ljud och lär sig kanske ändå att backa lite på anslaget för att han själv låter för mycket och för att han hör er andra lite sämre på grund av skärmarna.

Man ska spela på trummor - inte slå ihjäl dem. Speciellt inte medan man repar och egentligen har all frihet man kan ha eftersom man ju kan prata med varandra på ett annat sätt där än när man står på scen...

Det är inte bra att ligga i någon sorts ställningskrig mot varandra i replokalen och ständigt höja volymerna för att man blir "fartblind", utan där ska man absolut köra på en ganska låg volym om man vill kunna höra normalt 20 år senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här att be trummisen spela tystare tycker jag inte håller. En trummis ska slå hårt. Gärna hårt som fan. Trummor låter bättre då. Definitivt om man rör sig i rock-metalsvängen. Så... det är liksom inget argument. Visst, be om dynamik när det behövs i musikaliska passager, men generellt: Hårt.

Problemet kvarstår ju dock, trummor låter en del; Claes tips med avskärmning är bra.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelade till mig tinitus, trots bra öronproppar, i ett band där vi höjde volymen in absurdum. Nu jammar jag lite ibland med ett band där trummisen håller ner volymen men ändå svänger tokfett. Så jä**a skönt.

Kontenta: trummisar som bara slår utav helvete är losers.

Förslag: elektriska trummor (föreslaget ovan), bygga in trummisen i plaxiglas (föreslaget ovan), sätta trummisen i det andra rummet, byta trummis, repa till klick, etc

Om ni nu inte vill genomföra något utav dessa förslag är det väl bara ett formgjutet in-ear-system kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

ånej Jag har medhörningar utplacerade men de blir rungång där med, undrar om detta e ett ovanligt problem kanske

Tvärtom. Underdimensionerad sånganläggning och för höga ljudnivåer i replokalen är en mycket vanlig kombination.

Om jag var du skulle jag verkligen pusha för att nivåerna sänks. IMHO, att repa för starkt sänker kraftigt ribban för hur bra man kan bli som band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart man vill repa till ett visst tryck, men det roliga och möjligheten till ett bra rep försvinner lika snabbt som hörseln. Kombinationen av en trummis med bra anslag och en dämpning av setet löser det där. Dämpa varje del i setet är mitt råd! T ex så krockar ju virveln gärna med sången och cymbaler som craschar sönder allt och pukor som ringer i evighet dödar iallafall min inspiration och definitivt all möjlighet till ett tätt sound. Att ta en soundcheck på några passager för att hitta lite separation och en tydlig sång är alltid bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som många andra säger: ner med nivåerna! Anledningen till att ni inte gillar att spela svagare är att ni förmodligen då hör hur det faktiskt låter när ni spelar. Att trummisen måste spela skitstarkt tyder bara på dålig teknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här att be trummisen spela tystare tycker jag inte håller.

Nä, det är riktigt trist att behöva koncentrera sig på att slå löst hela tiden. Blir varken lika tajt eller lika kul då...

De trummisar jag har spelat med (utom i första bandet, på högstadiet någon gång... 😉 ), har kunnat nyansera sitt spel och ändå haft kvar precis samma känsla. Det är inte så svårt om man kan sin sak, men om man aldrig ens har försökt så ser man det gärna som ett oöverstigligt berg av svårigheter... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

det kanske beror lite på hur man spelar också - det är skillnad på att repa och att öva, på sätt och vis..😄 om man offrar några rep på att öva på att spela lägre (dvs, kör låtar man kan och bara försöker sänka volymen men behålla svänget), så har man, som många påpekat, igen det flera gånger om i framtiden. Det låter ju sämre ganska länge, så man får ta ställning till om man tycker musiken är värd att kämpa för eller mest är nåt som är kul att göra så länge det går att spela på "talang". Man måste ju inte ta musik på så stort allvar, men då kan man också inte räkna med speciellt många najsa spelningar (om man inte gillar klubb- och minifestivalspelningar med öl som gage..😉.

Går det att tejpa bort ljud i trummor? Typ att man tejpar gaffa och skumgummi på skinnen och såna där "tejpveck" på cymbalerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Tycker trummisar ska få slå hårt om de vill, bara de har koll på vad de gör och spelar tajt.

Spelar man rock/metal kanske man vill ha ett hårt trumsound och då ska det slås hårt.

Man behöver ju inte som trummis mangla allt vad man har på rep förstås, men nog ska man ta i ändå.

Jag har ingen bra lösning på sånt här, har själv lite problem med det i mitt band. Men jag kan tänka mig att skärma av trummisen är en bra grej. Annars höjer man det andra, och givetvis använder man öronproppar - ordentliga sådana. Fast man måste hela tiden ha i åtanke att sträva efter så låg volym som möjligt så det inte blir ett volymkrig. Men med öronproppar i är det enklare att få till nivåer.

Fast å andra sidan, som sångare vill man ju inte ha öronproppar... kanske sångaren borde skaffa medhörning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här att be trummisen spela tystare tycker jag inte håller.

Nä, det är riktigt trist att behöva koncentrera sig på att slå löst hela tiden. Blir varken lika tajt eller lika kul då...

De trummisar jag har spelat med (utom i första bandet, på högstadiet någon gång... 😉 ), har kunnat nyansera sitt spel och ändå haft kvar precis samma känsla. Det är inte så svårt om man kan sin sak, men om man aldrig ens har försökt så ser man det gärna som ett oöverstigligt berg av svårigheter... 😮

Inget är svårt om man kan det 😄

Jag har försökt en massa gånger och visst det funkar, men JAG spelar iallafall mycket bättre (och har roligare) om jag får ösa när man ska ösa. Men jag är ju ingen pro-trummis heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Det här att be trummisen spela tystare tycker jag inte håller.

Nä, det är riktigt trist att behöva koncentrera sig på att slå löst hela tiden. Blir varken lika tajt eller lika kul då...

De trummisar jag har spelat med (utom i första bandet, på högstadiet någon gång... 😛 ), har kunnat nyansera sitt spel och ändå haft kvar precis samma känsla. Det är inte så svårt om man kan sin sak, men om man aldrig ens har försökt så ser man det gärna som ett oöverstigligt berg av svårigheter... 😏

Inget är svårt om man kan det :rolleyes:

Jag har försökt en massa gånger och visst det funkar, men JAG spelar iallafall mycket bättre (och har roligare) om jag får ösa när man ska ösa. Men jag är ju ingen pro-trummis heller...

och det skulle vara ett argument för att slippa fortsätta utvecklas? ojojoj...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här att be trummisen spela tystare tycker jag inte håller.

Nä, det är riktigt trist att behöva koncentrera sig på att slå löst hela tiden. Blir varken lika tajt eller lika kul då...

De trummisar jag har spelat med (utom i första bandet, på högstadiet någon gång... 😛 ), har kunnat nyansera sitt spel och ändå haft kvar precis samma känsla. Det är inte så svårt om man kan sin sak, men om man aldrig ens har försökt så ser man det gärna som ett oöverstigligt berg av svårigheter... :rolleyes:

Jag har spelat med fantastiskt duktiga trummisar, och jag vidhåller: När det är "rätt musik" (hård rock, metal, whatever), så låter en hårt slående trummis bättre. Så skippa det där "har aldrig försökt"-försöket att skriva på näsan. Om inte annat så får du nog acceptera att det är en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som hört talas om utbildningsvispar...

Alternativet är ett par jazzvispar...Få upp volymen med såna om ni kan... 😛

Kolla din lokala musikaffär...

Eller så kan ni ju alltid säga "Varje gång du slår för hårt, får du bjuda alla på en öl VAR"...

Kan bli skoj...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kan ni ju alltid säga "Varje gång du slår för hårt, får du bjuda alla på en öl VAR"...

Kan bli skoj...

Fyfan va ohälsosammt. isåfall får han ju även bekosta bandet nya organ efter varje rep tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här att be trummisen spela tystare tycker jag inte håller.

Nä, det är riktigt trist att behöva koncentrera sig på att slå löst hela tiden. Blir varken lika tajt eller lika kul då...

De trummisar jag har spelat med (utom i första bandet, på högstadiet någon gång... 😲 ), har kunnat nyansera sitt spel och ändå haft kvar precis samma känsla. Det är inte så svårt om man kan sin sak, men om man aldrig ens har försökt så ser man det gärna som ett oöverstigligt berg av svårigheter... 😉

Jag har spelat med fantastiskt duktiga trummisar, och jag vidhåller: När det är "rätt musik" (hård rock, metal, whatever), så låter en hårt slående trummis bättre. Så skippa det där "har aldrig försökt"-försöket att skriva på näsan. Om inte annat så får du nog acceptera att det är en smaksak.

Det är inte en smaksak när det orsakar att alla i bandet får Tinnitus på grund av alltför högljudda trummor och av den höga volymen som krävs för att höra annat än trummorna. Nåja - vill man ha hörselskador så är det kanske kul att ösa på alldeles för högt i replokalen ett par gånger i veckan så att man permanentar skadorna ordentligt. Det är i alla fall ett effektivt sätt att skaffa skador som aldrig går att reparera, men det är ju upp till var och en om man vill höra ordentligt när man blir lite äldre, eller om man till slut kanske helt tvingas sluta lyssna på all sorts musik för att det finns frekvenser som skär i öronen så att man nästan hellre skulle dö... Så ser verkligheten ut för många amatörmusiker efter flera högljudda år i replokaler - och lika illa är det för många proffsmusiker också. Det är så otroligt många som drabbas av hörselskador på detta sätt, så med en dåres envishet vidhåller jag att i replokalen borde höga volymer vara bannlysta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite som med mixning. Man lyssnar på musiken medan man spelar, och så hör om något låter konstigt eller inte passar in och ändrar man det så det blir ljuv musik. Gör man inte det som musiker så ... ja, då blir nog livet inte särskilt roligt för medmusikanterna, eller för lyssnare överlag.

En duktig trummis ska ju kunna leverera det som man hör behövs för att få till bra musik. Och det är så många som tycker att man måste slå hårt för att få fram ett kraftfullt ljud ur en trumma. För mig handlar det om att använda rätt skinn och stämning av trumman för behoven, och att slå an trumman på det sätt som får fram det ljudet som behövs. Jag har spelat metal med trummisar som har otroligt driv och kraft i ljudet och ändå låter ett akustiskt piano höras fullt väl. Så volym har inget med saken att göra för mig. Det handlar mer om energi än om volym. Det låter bara så starkt som man spelar, och ska inte vara någon skillnad på spelet, starkt som svagt.

Frågan är nog hur mycket han försöker. Försöker man inte speciellt mycket så är det väl tyvärr bara skaffa ny trummis ... typ.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här att be trummisen spela tystare tycker jag inte håller.

Nä, det är riktigt trist att behöva koncentrera sig på att slå löst hela tiden. Blir varken lika tajt eller lika kul då...

De trummisar jag har spelat med (utom i första bandet, på högstadiet någon gång... 😲 ), har kunnat nyansera sitt spel och ändå haft kvar precis samma känsla. Det är inte så svårt om man kan sin sak, men om man aldrig ens har försökt så ser man det gärna som ett oöverstigligt berg av svårigheter... 😉

Jag har spelat med fantastiskt duktiga trummisar, och jag vidhåller: När det är "rätt musik" (hård rock, metal, whatever), så låter en hårt slående trummis bättre. Så skippa det där "har aldrig försökt"-försöket att skriva på näsan. Om inte annat så får du nog acceptera att det är en smaksak.

Det är inte en smaksak när det orsakar att alla i bandet får Tinnitus på grund av alltför högljudda trummor och av den höga volymen som krävs för att höra annat än trummorna. Nåja - vill man ha hörselskador så är det kanske kul att ösa på alldeles för högt i replokalen ett par gånger i veckan så att man permanentar skadorna ordentligt. Det är i alla fall ett effektivt sätt att skaffa skador som aldrig går att reparera, men det är ju upp till var och en om man vill höra ordentligt när man blir lite äldre, eller om man till slut kanske helt tvingas sluta lyssna på all sorts musik för att det finns frekvenser som skär i öronen så att man nästan hellre skulle dö... Så ser verkligheten ut för många amatörmusiker efter flera högljudda år i replokaler - och lika illa är det för många proffsmusiker också. Det är så otroligt många som drabbas av hörselskador på detta sätt, så med en dåres envishet vidhåller jag att i replokalen borde höga volymer vara bannlysta.

Du är ju för bövelen helt omöjlig. Har jag negligerat problemet med för högt ljud? Nej. Har jag hållit med om att det är bra att på ena eller andra sättet få ner ljudvolymen i replokalen? Ja.

Det är ganska vanligt att violinister får hörselproblem på vänster öra. Claes lösning på problemet: Slå an stråken lösare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...