Jump to content
Annons

Mixa separata hårdvaruspår i Cubase


SLito

Recommended Posts

Jag skulle vilja ha möjligheten att kunna spela in separata spår från min MPC2000XL (som har 8 separata utgångar) till sequencern i cubase och kunna mixa dom separat, kanal för kanal i mjukvarumixern. Alltså t.ex, mixa Kick i för sig och mixa Snare i för sig osv. Ljudkortet jag har nu är ett Audiophile 192 som inte verkar fungera 😄 Vad måste jag ha och vad måste jag göra för att kunna nå mitt mål?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag skulle vilja ha möjligheten att kunna spela in separata spår från min MPC2000XL (som har 8 separata utgångar) till sequencern i cubase och kunna mixa dom separat, kanal för kanal i mjukvarumixern. Alltså t.ex, mixa Kick i för sig och mixa Snare i för sig osv. Ljudkortet jag har nu är ett Audiophile 192 som inte verkar fungera 🙁 Vad måste jag ha och vad måste jag göra för att kunna nå mitt mål?

om du tänker till lite så har du två val, antingen köpre du ett ljudkort som har 8 ingångar

eller så spelar du in in 2 spår åt gången i cubase tills du har fått över alla 8 spår ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller köp ännu ett Audiophile 192 kort och installera.. Kortet har ju stöd för 4 in och 4 ut.. Med 2 kort får du ju 8 in och 8 ut.. (om nu drivrutinen tillåter 2 kort men då vore ju programerarna korkade ☺️ )

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset angående Delta-kortet. Men så Audiophile har alltså 4 ingångar? vad lite man visste om sitt egna ljudkort 😉 4 ingångar räcker isåfall, för mitt främsta mål är att kunna skilja på kick och snare och mixa dom separat i cubase-mixern. Jag kan alltså göra det med mitt nuvarande ljudkort? Behöver jag någon extra kabel eller nåt? Lite guide vore najs 😛 har aldrig pillat med detta förut.

Min setup är ganska simplel. MPC till Mixer till Ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Eller köp ännu ett Audiophile 192 kort och installera.. Kortet har ju stöd för 4 in och 4 ut.. Med 2 kort får du ju 8 in och 8 ut.. (om nu drivrutinen tillåter 2 kort men då vore ju programerarna korkade 😉 )

Funkar verkligen Audiphile 192 att köra med två kort?

Asio funkar ju som bekant bara med ett kort om man inte designar korten så de kan jobba ihop, så korkat är det nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tack för tipset angående Delta-kortet. Men så Audiophile har alltså 4 ingångar? vad lite man visste om sitt egna ljudkort 😉 4 ingångar räcker isåfall, för mitt främsta mål är att kunna skilja på kick och snare och mixa dom separat i cubase-mixern. Jag kan alltså göra det med mitt nuvarande ljudkort? Behöver jag någon extra kabel eller nåt? Lite guide vore najs 😛 har aldrig pillat med detta förut.

Min setup är ganska simplel. MPC till Mixer till Ljudkort.

Jag har för mig att 192 har precis som 2496 två analoga in och ut samt två digitala in och ut = 4 in och ut.

Vilket förutsätter att du har digitala in och ut på din MPC.

Om inte så är det lättaste precis som NONHALO föreslagit, spela in trummorna två och två.

Sät MPC i Synk med ditt inspelningsprogram och kör!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller köp ännu ett Audiophile 192 kort och installera.. Kortet har ju stöd för 4 in och 4 ut.. Med 2 kort får du ju 8 in och 8 ut.. (om nu drivrutinen tillåter 2 kort men då vore ju programerarna korkade :rolleyes: )

Funkar verkligen Audiphile 192 att köra med två kort?

Asio funkar ju som bekant bara med ett kort om man inte designar korten så de kan jobba ihop, så korkat är det nog.

Vad jag har förstått med delta korten och audiophile är att det går att köra upp till 4 likadana kort i samma maskin samtidigt som om det vore ett kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Eller köp ännu ett Audiophile 192 kort och installera.. Kortet har ju stöd för 4 in och 4 ut.. Med 2 kort får du ju 8 in och 8 ut.. (om nu drivrutinen tillåter 2 kort men då vore ju programerarna korkade :rolleyes: )

Funkar verkligen Audiphile 192 att köra med två kort?

Asio funkar ju som bekant bara med ett kort om man inte designar korten så de kan jobba ihop, så korkat är det nog.

Vad jag har förstått med delta korten och audiophile är att det går att köra upp till 4 likadana kort i samma maskin samtidigt som om det vore ett kort.

Från M-Audios websida om 192 kortet:

"and even the ability to combine multiple Delta cards in one system*. "

Ja du har rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enklaste måste ju vara att ändra routingen i MPC'n efter det att du spelat in en stereokaka.. då slipper du ju flytta kablarna o slita på telejacken i onödan.

Jag hade en MCP2000XL förut men kände aldrig att den tillförde något "eget" som MPC 60'n gjorde så att köpa 8 ingångar bara för att spela in ljudet på separata kanaler verkar lite dyrt även om det nu är fullt möjligt.

Vill du bara ha ljuden i datorn finns ju annars Native Instruments Battery som kan importera AKAI-formatet

..men lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...