Jump to content
Annons

skivkontrakt, vad ska man akta sig för?


josie87

Recommended Posts

tjena.

mitt band har precis fått ett kontraktförslag från ett skivbolag. det är på formell engelska så det tar ett tag att ta sig igenom det. 🙂

vad bör man se upp för, så man inte råkar skriva på nåt som är uppåt väggarna konstigt?

lite flummig tråd kanske, men jag har ingen vidare koll på detta. nån som har råkat skriva på något som ni ångrat?

tack och ha de gött

/josef

myspace.com/smoothreunion

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Även om det inte var fråga om just skivkontrakt så kan jag ändå tipsa om den här tråden om några jävlar som försökte blåsa mig:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=31839

Berätta gärna om hur ni kom i kontakt med skivbolaget...

haha, shit..

så illa är det nog inte här!

de hade varit inne och lyssnat på vår myspace och tyckte det lät bra, och mailade.

www.zinkmusic.com

jag är övertygad om att det är seriöst liksom

förövrigt så tog de kontakt med oss, jag hade inte hört talas om dem innan, bara nån av deras artister

Redigerat av josie87
Link to comment
Dela på andra sajter

- Vad gäller kontraktet?

Bra: Tidsbegränsad licensiering av färdiga masters / Transfer av copyright av endast en specifik inspelning / Inspelning och utgivning (ska specifieras!) av album eller singel med någon option.

Dåligt: Livstids transfer av rättigheterna till allt du spelat in och kommer att spela in.

- Royalty

Bra: 50% om licensierade masters / 20% om bolaget står för kostnaderna - obs bara riktlinjer.

Se upp så att inte onödiga kostnader, så som packetering eller annat, är recoupable för bolaget. Förhandla om vad som ska vara bolagets kostnader! En video äter lätt upp all er royalty, liksom remixer eller annan marknadsföring. Artisterna skall inte stå för hela den biten.

Glöm inte att skivkontrakt ofta saknar uppgifter om bolagets åtaganden! Kräv att utgivningarna ska skrivas in ('release commitment') och att det skall finnas en tidsgräns då skivan måste ha släppts.

Link to comment
Dela på andra sajter

- Vad gäller kontraktet?

Bra: Tidsbegränsad licensiering av färdiga masters / Transfer av copyright av endast en specifik inspelning / Inspelning och utgivning (ska specifieras!) av album eller singel med någon option.

Dåligt: Livstids transfer av rättigheterna till allt du spelat in och kommer att spela in.

- Royalty

Bra: 50% om licensierade masters / 20% om bolaget står för kostnaderna - obs bara riktlinjer.

Se upp så att inte onödiga kostnader, så som packetering eller annat, är recoupable för bolaget. Förhandla om vad som ska vara bolagets kostnader! En video äter lätt upp all er royalty, liksom remixer eller annan marknadsföring. Artisterna skall inte stå för hela den biten.

Glöm inte att skivkontrakt ofta saknar uppgifter om bolagets åtaganden! Kräv att utgivningarna ska skrivas in ('release commitment') och att det skall finnas en tidsgräns då skivan måste ha släppts.

tack så sjukt mycket för svar!

så här står om royalties

5. ROYALTY, REVENUE 50/50 SPLIT

(A) In full considerations of any and all the rights and licenses granted to Licensee hereunder and

any services rendered by Licensor hereby, Licencee agreed to pay to Licensor a royalty as

specified in the Addendum.

(🙂 The royalty to be paid by Licensee to Licensor pursuant to paragraph 5 (A) hereof shall

cover all royalties, residuals, taxes, social fees, pension fees, deferments or other monies payable

by Licensor to the Artist, other artists, musicians, mixers, studios, musicians´ guide, pension fund,

producer or any other party in respect of production or any exploitation of the Masters with the

sole exception of the copyright fees as specified in Paragraph 7 hereof, and Licensee shall not

be obligated to pay or reimburse any kind of amount (including any costs for the recording sessions

for the Masters) to Licensor hereunder except as expressly provided otherwise herein.

© Licensee will submit a written statement of account end of each third (3rd) month and payment for royalty due will be paid each sixth (6th) month (June 30 and December 31).

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena.

mitt band har precis fått ett kontraktförslag från ett skivbolag. det är på formell engelska så det tar ett tag att ta sig igenom det. 🙂

vad bör man se upp för, så man inte råkar skriva på nåt som är uppåt väggarna konstigt?

lite flummig tråd kanske, men jag har ingen vidare koll på detta. nån som har råkat skriva på något som ni ångrat?

tack och ha de gött

/josef

myspace.com/smoothreunion

Om du/ni inte är det, bli medlem i Svenska Musikerförbundet och kolla upp det med deras jurister. Dom kollar kontrakt och ger råd gratis till medlemmar, jag vet inte hur det fungerar om man inte är medlem.

Link to comment
Dela på andra sajter

så här står i ett mail, dock ej i kontraktet då alltså

Vi har ett nytt och ganska unikt avtal som vi tagit fram, vi jobbar helt utan förskott och tillämpar istället något som kallas för Revenue Profit Split. Det går ut på att Zink Music tar kostnaderna för tryck, mastring och artwork, dessa kostnader re-coupas senare och all överskjutande vinst delas i hälften. Som exempel kan nämnas att Daniel Andersson med sin platta ”Days in L.A.” själv erhöll 22’000:- för de cirka 800 första sålda exemplaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

5. ROYALTY, REVENUE 50/50 SPLIT

Inget att invända mot.

Glöm inte kolla upp 3rd party licensing, dvs om annat skivbolag, reklamföretag etc skulle vilja använda inspelningen. För det skall också gälla 50/50 minimum till din fördel.

Förutom royaltyn är tidsbegränsningen (föreslå fem år!) viktig, samt att det klart framgår vad bolaget måste släppa, och när. Inte sällan sitter indiebolag på inspelningar i åratal utan att släppa, då är ni låsta om inte det avtalats om en tidsgräns där deras rätt till masters är förverkad.

Se även till att det tydligt preciseras vilka låtar ni licensierar ut.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ett nytt och ganska unikt avtal som vi tagit fram, vi jobbar helt utan förskott och tillämpar istället något som kallas för Revenue Profit Split. Det går ut på att Zink Music tar kostnaderna för tryck, mastring och artwork, dessa kostnader re-coupas senare och all överskjutande vinst delas i hälften.

Det är inte nytt eller unikt 🙂 men helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och var inte rädd för att förhandla!

Precis och på spiken! Det är ju alltid ett antal förhandlingsvariabler att ta hänsyn till. Vissa av dessa kostar mer i en "give ´n take" och andra kostar kanske i praktiken lite eller i bästa fall ingenting - Ändå ger den motparten en upplevd eller faktisk känsla av att ha vunnit lite grann. Lista dessa och måla upp tänkbara scenarier. Sätt mål och (kanske ännu viktigare ) de lägsta nivåer som ni kan tänka er att gå med på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkigaste och enklaste men inte desto mindre viktiga rådet: Om du inte är säker på innebörden i någon villkorstext ska du inte ingå (skriva på) avtalet.

Inte frestas av bekväma skinnfåtöljer (om de existerar fortfarande 😉 ), smicker och champange alltså...

Link to comment
Dela på andra sajter

som någon innan skrev, var inte rädd att förhandla..

fall inte för detta med skivkontrakt utan att tänka igenom det ordentligt,

speciellt att bara kontraktera 1 platta i taget..

känner till 2 band som sitter fast på värdelöst bolag med kontrakt på flera skivor

och kan inte göra ett piss för att byta till bättre bolag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om möjligt så skriv inte på för mer än 1 skiva i första hand. Mycket kan hända på ett år. Bandet kan bli osams. Bandmedlem kanske måste flytta. Allt möjligt internt kan leda till svårigheter att klämma fram nytt material.

Sen, efter 1:a skivan så vet man ju åxå om bolaget jobbade/agerade som hoppats.

Edit: Biran, ovan mej, är inne på samma såg jag lite senare.

Redigerat av freddie
Link to comment
Dela på andra sajter

som någon innan skrev, var inte rädd att förhandla..

fall inte för detta med skivkontrakt utan att tänka igenom det ordentligt,

speciellt att bara kontraktera 1 platta i taget..

känner till 2 band som sitter fast på värdelöst bolag med kontrakt på flera skivor

och kan inte göra ett piss för att byta till bättre bolag..

Då gäller det att fortast möjligt göra sig VÄÄÄÄLDIGT obekväm för bolaget...Med tyngdpunkt på

"FÖR BOLAGET"...Se till att dom börjar tycka illa om er... Eller så..

Men var försiktiga så att det inte slår bakut..Mycket lätt hänt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkigaste och enklaste men inte desto mindre viktiga rådet: Om du inte är säker på innebörden i någon villkorstext ska du inte ingå (skriva på) avtalet.

Inte frestas av bekväma skinnfåtöljer (om de existerar fortfarande 😄 ), smicker och champange alltså...

och yuccapalmer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis fått hem ett skivkontrakt - och trots att det är på svenska är jag fan i mig för puckad för att fatta allt.

Finns det NÅGON som är haj på sånt här så dra ett meddelande till mig. Behöver hjälp av en människa med huvudet på skaft och en god själ.

MVH

Lassebasse

Link to comment
Dela på andra sajter

josie87

Det som du har skrivit är inte så illa. Det är ett "vanligt" indie deal.

Du har redan fått tips om att inte skriva på mer än 1 album.

Något mer du kan tänka på är hur många år ska kontraktet gälla, ca. 3 år är "normalt" för det tar tid att göra en skiva och sen ska den promotas, giga osv. men de kommer säkert vilja ha mer.

Tänk på vilka länder ska kontraktet gälla för. Skriv inte på för "hela världen". Att skriva på för Scandinaviska länder låter rimligt.

Förhandla!!! Förhandla!!! Det gäller att ge och ta.

Det är inte så biligt att spela in ett album och den måste ni själva betala enligt dealen som du skrev. Försök förhandla att de betalar hälften eller kanske video, vad som helst.

Förlagsavtal? De flesta skivbolag har förlag oxå och band utan förlagsavatal "tvingas" skriva på en sådan oxå om de vill att det ska hända något.

(Ifall musiker inte har skrivit på någon annan förlags kontrakt innan) Då tar de 33,3% av upphovsrätten, men det något helt annat från skivkontrakt.

Zink Music verkar vara seriösa, de har distrodeal med Bonnier Amigo Music Distubution så det är inte så illa. Men eftersom det är ett svenskt bolag så tycker jag att ni ska kräva att få ett deal på svenska oxå. Men ni kommer ändå att inte fatta mer än på engelska, så är det med kontrakt.

Ni borde gå med i Musikerförbundet, då förhandlar de åt er med skivbolaget. http://www.musikerforbundet.se/

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det är inte så biligt att spela in ett album och den måste ni själva betala enligt dealen som du skrev. Försök förhandla att de betalar hälften eller kanske video, vad som helst.

redan inspelad hemma hos mig för 0kr! 😄

tack så mycket för allt du skrev, vi har låtit några jurister kolla på det och förhandlat lite, men grundförslaget hade me de flesta grejer som du skrev om ändå, så vi kommer nog köra på det här!

tack allihopa för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...