Jump to content
Annons

Hur får jag ett liknande gitarrljud?


resolve

Recommended Posts

Hej. När jag spelar in är gitarrerna det största problemet, det brukar vara svårt att få dem som jag vill. Just nu är det ett liknande ljud det här jag vill få: http://uk.youtube.com/watch?v=xe0ErOTejME Jag använder sm57, och har flera om det behövs. Så jag undrar bara hur ni skulle ha gjort med micplacering men även förstärkarinställningar. Jag har prövat och prövat, men inte blivit riktigt nöjd, ljudet blir för dovt och så liksom. Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad kör du för amp och gitarr då? Vill du ha ljusare ljud så gäller väl generellt att sikta micken på konen endera rätt på centrerat eller 45* mot den.

Personligen tycker jag att en kombination av kondensator och sm57 ger bäst ljud, men i ärlighetens namn har jag inte testat så mycket då jag aldrig har tålamodet att tweaka tills saker blir perfekt. Testa flytta runt micken tills du får ett klart ljud i lyssningen så ska det väl bli bra 😉 Sök på guitar mic placement eller nåt på youtube så får du massa bra videos där med. Sen får du höja upp mer mid och treble på förstärkaren om det ändå blir för lågt. Vet inte vilka inställningar du kör nu då du inte skrev om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tacktack! Jag använder en Vox Valvetronix 50 watt, och en Gibson SG special. När det gäller inställningarna brukar jag ha kanske en kvarts dist på, full volym, halva på treble, middle på fullt och nästan ingen bas alls. Och tack för tipsen, ska testa allt du sagt, men jag vill bara få en aning om hur ni skulle ha gjort för ett sådant här ljud. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. När jag spelar in är gitarrerna det största problemet, det brukar vara svårt att få dem som jag vill. Just nu är det ett liknande ljud det här jag vill få: http://uk.youtube.com/watch?v=xe0ErOTejME Jag använder sm57, och har flera om det behövs. Så jag undrar bara hur ni skulle ha gjort med micplacering men även förstärkarinställningar. Jag har prövat och prövat, men inte blivit riktigt nöjd, ljudet blir för dovt och så liksom. Tack på förhand!

Grunden till det ljud du hör i gitarrerna på youtubeclippet ligger i basljudet

Det är ett bra samspel mellan bas och gitarr i den produktionen.

Satsa på ett twangigt ljud så är du nära.

Fender Twinreverb stärk och en SG bör klara biffen utan tvekan!

Peace!

/Cruncher'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. När jag spelar in är gitarrerna det största problemet, det brukar vara svårt att få dem som jag vill. Just nu är det ett liknande ljud det här jag vill få: http://uk.youtube.com/watch?v=xe0ErOTejME Jag använder sm57, och har flera om det behövs. Så jag undrar bara hur ni skulle ha gjort med micplacering men även förstärkarinställningar. Jag har prövat och prövat, men inte blivit riktigt nöjd, ljudet blir för dovt och så liksom. Tack på förhand!

Grunden till det ljud du hör i gitarrerna på youtubeclippet ligger i basljudet

Det är ett bra samspel mellan bas och gitarr i den produktionen.

Satsa på ett twangigt ljud så är du nära.

Fender Twinreverb stärk och en SG bör klara biffen utan tvekan!

Peace!

/Cruncher'

Ursäkta om jag är otrevlig men;

Va fan ska han med en fender förstärkare till för den här sortens musik.

Bandet använder mesa boogie, så det du ska göra med din vox är att dra upp treble och mid gain lite extra, har du en presence så kan du testa dra upp den lite till, sen när du spelar in så spela gärna in 4 gånger, dra ner gainen på din förstärkare och panorera ut inspelningarna. Sen om du kan, gör dig av med sm57an och skaffa en kondensator mikrofon istället så slipper du det där gnälliga 80tals ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare... Sen är det ju så att vad de har använt i studion kan vi ju inte dra några slutsatser av genom att kolla på klippet från youtube. Men det är nog en massa feta Gibson LP´, upphottade rörförstärkare samt en uppsjö pluggar i mixerbordet (+ en bra tekniker).

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

här har du en video där man får veta hur man spelar in bra metal gitarrljud. det kommer lite om olika mic placeringar efter ca en halvtimme (tror jag det var). en del andra intressanta grejer också.

http://www.imperialmastering.com/guitartonevid/

Link to comment
Dela på andra sajter

gustavsundh (oregistrerad)

varför inte exprimentera med lite gitarrpluggar, som tex. Guitar Rig eller Samplittube här finns ju möjligheter att blanda olika "stackar" och få exakt det ljud du vill ha, sen tror jag gitarrerna i videon du skickade är dubbade X antal gånger, jag tar nog inte i underkant om jag säger att komgitarrerna är dubbade 3 gånger per kanal, dvs. 6 gåner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bandet använder mesa boogie, så det du ska göra med din vox är att dra upp treble och mid gain lite extra, har du en presence så kan du testa dra upp den lite till, sen när du spelar in så spela gärna in 4 gånger, dra ner gainen på din förstärkare och panorera ut inspelningarna. Sen om du kan, gör dig av med sm57an och skaffa en kondensator mikrofon istället så slipper du det där gnälliga 80tals ljudet.

bara för att det är en boogie stärkare i videon så kan de vara något helt annat inspelat!

Redigerat av Hansar
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har dubbat varje gitarr fyra gånger, och det tycker jag borde kunna ge ett fett ljud. Men jag funderar lite på panoreringen, jag har gjort så att kompgitarren tar jag ut på vänster sida, med 95, 70, 50 och 25 % åt sidorna, och likadant åt andra hållet med sologitarren. Men är det bättre om jag blandar gitarrerna? så att jag kanske tar 4 på var sida, fast jag tar liksom två kompgitarr och två sologitarr på vänster, och likadant på höger? Eller blir det kanske grötigt då? För jag tycker jag borde få en fetare ljudbild då.

Redigerat av resolve
Link to comment
Dela på andra sajter

gustavsundh (oregistrerad)
Jo, jag har dubbat varje gitarr fyra gånger, och det tycker jag borde kunna ge ett fett ljud. Men jag funderar lite på panoreringen, jag har gjort så att kompgitarren tar jag ut på vänster sida, med 95, 70, 50 och 25 % åt sidorna, och likadant åt andra hållet med sologitarren. Men är det bättre om jag blandar gitarrerna? så att jag kanske tar 4 på var sida, fast jag tar liksom två kompgitarr och två sologitarr på vänster, och likadant på höger? Eller blir det kanske grötigt då? För jag tycker jag borde få en fetare ljudbild då.

Kompgitarr ska du definitivt inte enbart ha i vänster, det blir riktigt konstig stereobild då, och monokomp. ska vi inte tala om, eller tänk tex. om någon skulle ha en hörlur i då hörs inte kompgitarren alls, skulle nog göra som du säger, lägga två åt höger och två åt vänster, till solo gitarren så skulle jag nog lägga den i mitten om den inte slåss om platsen från tex. sång.

Tänk också på att helheten i ett riktigt fett gitarrljud oftast inte utgörs av gitarrerna utan att basen gör det mesta jobbet där, så koppla in en bas, gör två signaler, en ren riktigt basig och mustig och en distad signal och sen blandar du efter tycker och smak.

Ett annat tips är också att försök byta gitarrer för att variera soundet, och även exprimentera med att stämma ner din gitarr, till kanske D eller C.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
creel (oregistrerad)

Tjena!

Jag hade aldrig hört det där bandet men det lät schysst, även om det inte var så unikt. (låter som så många andra amerikanska hardcoreband även om det är bra) Fick lite Ignite-vibbar också! Gitarrljudet lät bra.

De använder MESA eller Peavey 5150. Live har de använt 5150:n såg jag.

För att få ett sånt ljud så är nästan förstärkaren viktigast av allt, förutsatt att du har en okej gitarr (med okej mickar) och att du kan spela på den.

Med din VOX kommer du aldrig få ett sånt ljud, tyvärr.

Alla såna där band har också en 4x12"-högtalarlåda till sin förstärkare, du har EN 12-tummare. Det gör också skillnad. Med en 4x12-låda blir ljudet större, mer bas och det låter allmänt mörkare. För kompgitarrer tycker jag det är ett måste.

Men förstärkaren, det är den som ger karaktär och attityd i ljudet. För att få sånt där elakt ljud krävs en elak förstärkare helt enkelt.

En SM57 är bra för att spela in gitarr med, den är aldrig "fel". Men det optimala enligt mig är att använda flera mickar. Och SM57:an har förstås många konkurrenter, det är smaksak vad man tycker är bäst. Många föredrar MD421. Men - det här med mickar - behöver du inte bry dig om (än iaf), det är inte pga dem det inte låter som du vill. Tro mig, har du bra grejer (förstärkare osv) kan du bli nöjd med en SM57!

Jag vill iaf påstå att det är pga din förstärkare det inte låter som du vill. Men jag menar inte att du måste köpa ny, det är upp till dig. Vill du få den där genrens gitarrljud så duger inte din förstärkare. Det betyder ju dock inte att du inte kan vara nöjd med den ändå, men sånt där ljud funkar den inte till enligt mig.

När du spelar in, gör två dubbar - totalt fyra eftersom två ligger vänster och två höger (alltså i panoreringen).

En del nöjer sig utan att ha "dubbla dubbar" eller vad man ska säga, dvs bara en gitarr till vänster och en till höger. Men de flesta metalband och liknande kör på två vänster och två höger, när vi snackar kompgitarrer.

Förresten, du vet vad dubb är va? Det är att man spelar in samma sak flera gånger. 😛

När du ska panorera dem så rekommenderar jag ungefär 90-98%, du får testa dig fram. Men under 90% tror jag inte blir bra, det ger inte tillräckligt mycket stereobredd, 100% gör att det inte hör ihop lika bra. Det blir överdrivet. Fast detta är smaksak förstås, men jag tror de flesta ligger där jag sa 😎

En SM57 låter bäst när den är nära ljudkällan, du ska ha den så nära så den nuddar tyget eller nästan nuddar. Vinkla den inte för mycket, om du inte vill ha den helt rakt så vinkla bara lite grann, flytta ut den i sidled från konens mitt istället. EQ:a även på din förstärkare.

Hej. När jag spelar in är gitarrerna det största problemet, det brukar vara svårt att få dem som jag vill. Just nu är det ett liknande ljud det här jag vill få: http://uk.youtube.com/watch?v=xe0ErOTejME Jag använder sm57, och har flera om det behövs. Så jag undrar bara hur ni skulle ha gjort med micplacering men även förstärkarinställningar. Jag har prövat och prövat, men inte blivit riktigt nöjd, ljudet blir för dovt och så liksom. Tack på förhand!

Grunden till det ljud du hör i gitarrerna på youtubeclippet ligger i basljudet

Det är ett bra samspel mellan bas och gitarr i den produktionen.

Satsa på ett twangigt ljud så är du nära.

Fender Twinreverb stärk och en SG bör klara biffen utan tvekan!

Peace!

/Cruncher'

Vad är detta för trollinlägg? Var du full eller menar du allvar? 🙂

De där grabbarna kör MESA Boogie eller liknande, vilket man lätt kan höra. Fender grejar inte sånt ljud, framförallt inte en Twin Reverb!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grunden till det ljud du hör i gitarrerna på youtubeclippet ligger i basljudet

Det är ett bra samspel mellan bas och gitarr i den produktionen.

Cruncher @ 2008-08-17, 21:1

Satsa på ett twangigt ljud så är du nära.

Fender Twinreverb stärk och en SG bör klara biffen utan tvekan!

Peace!

/Cruncher'

Vad är detta för trollinlägg? Var du full eller menar du allvar? 😛

De där grabbarna kör MESA Boogie eller liknande, vilket man lätt kan höra. Fender grejar inte sånt ljud, framförallt inte en Twin Reverb!

Det han säger stämmer ju enligt mig, det låter lite Fender-karaktär om ljudet, väldigt bright och stickigt och lowgainat. Självklart är det ju inte endast Twin-reverb utan med en eller flera pedaler framför men det tror jag du fattade.

Och jo, han kan nog få till ett liknande sound med sin VOX-stärkare.

Sen att du säger att "alla såna där band" har en 4*12 till sina förstärkare har ju inget med saken att göra eftersom man ändå närmikar upp en av högtalarna.

För gitarristen blir det ett tyngre ljud i repan men inte in i mikrofonen vid inspelning. Med en 12" får man istället nyttja proximity-effekten för att få ett fetare ljud. Sen precis som Cruncharn skrev så är det där ljudet ett resultat av bra samspel mellan gitarr och bas. Skulle man Solo-lyssna gitarrerna låter dom nog inte så feta.

Så nej det va nog inget trollinlägg som Cruncharn skrev 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm sen inte, att det ljud man hör är övertäckt och blandat med andra. Det du hör, är hela bandet, i förmodligen en enormt processad ljudbild. Jag tror, att om du fick låna den här gitarristens gitarr och dra några ackord och riff med den stärkar-uppsättning och ljud han använder för den här låten, så skulle du nog bli förvånad, och kanske även "besviken", för det låter inte alls som det ger intryck av i låten, inte alls lika bra. Glöm inte bort det. Det är som sminkade tjejer, när sminket kommer av.

När man hör band och artister i den här vinkeln, så är det en uppmuntrande idé att förstå att det ljud man hör är någon som kranats och jobbats fram under flera veckors tid med flera professionella ljud- och gitarr tekniker i samverkan. Det är verkligen den nästan ultimata klangbilden de kan få fram i den tekniskt kompetenta miljön de är i. Det må se spontant, ösigt och "skitsamma" ut i videon, men ljudmässigt är det ofta absurt noga putsat och avvägt och ofta fejkat till viss del. Att försöka nå fram till det i en miljö som inte har så fördelaktiga verktyg, det är inte realistiskt. Du gör säkert ett bra jobb med de verktyg du har, och jag skulle som sagt gissa att grabbarna bakom det här ljudet skulle kunna få fram 10-15% bättre ljud ur din utrustning än du fått hittills. Men inte mycket mer. Du skulle inte bli nöjd med deras insats heller, så anklaga inte dig själv. 😛 Se det här som början på en period där du söker efter de ljud du vill kunna avge i framtiden. Sök efter metoder, utrustning, tekniker, läs intervjuer med andra, fråga mer erfarna gitarrister (de älskar ofta att förklara hur bra de låter) och testa, testa, testa. Gitarrister med bra ljud är ofta test- och experimentnördar av enorma mått.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Grunden till det ljud du hör i gitarrerna på youtubeclippet ligger i basljudet

Det är ett bra samspel mellan bas och gitarr i den produktionen.

Cruncher @ 2008-08-17, 21:1

Satsa på ett twangigt ljud så är du nära.

Fender Twinreverb stärk och en SG bör klara biffen utan tvekan!

Peace!

/Cruncher'

Vad är detta för trollinlägg? Var du full eller menar du allvar? 😛

De där grabbarna kör MESA Boogie eller liknande, vilket man lätt kan höra. Fender grejar inte sånt ljud, framförallt inte en Twin Reverb!

Det han säger stämmer ju enligt mig, det låter lite Fender-karaktär om ljudet, väldigt bright och stickigt och lowgainat. Självklart är det ju inte endast Twin-reverb utan med en eller flera pedaler framför men det tror jag du fattade.

Och jo, han kan nog få till ett liknande sound med sin VOX-stärkare.

Sen att du säger att "alla såna där band" har en 4*12 till sina förstärkare har ju inget med saken att göra eftersom man ändå närmikar upp en av högtalarna.

För gitarristen blir det ett tyngre ljud i repan men inte in i mikrofonen vid inspelning. Med en 12" får man istället nyttja proximity-effekten för att få ett fetare ljud. Sen precis som Cruncharn skrev så är det där ljudet ett resultat av bra samspel mellan gitarr och bas. Skulle man Solo-lyssna gitarrerna låter dom nog inte så feta.

Så nej det va nog inget trollinlägg som Cruncharn skrev 🙂

Nej sorry, det trodde jag inte heller, men jag tyckte det lät lite galet.

Jag tycker inte det låter Fender, jag tycker det låter MESA.

Pedaler, vadå för pedaler? Menar du distpedaler (typ Metalzone) eller od-pedaler? Det måste ändå vara en schysst rörstärk som kan låta lite elakt. Visst, är man "Jonas, 16 år" så blir man säkert nöjd med en distpedal in i en stärkare.

Jo, det har med saken att göra. Att micka upp en combo med ett element låter aldrig likadant som en låda med fyra element. Man kanske inte tror det, eller vill tro det (jag förstår dig) men det är så.

Nu vet jag inte hur den där combon ser ut men combos är ofta öppna där bak och inte slutna som 412:or är normalt.

Vill man "gå hela vägen" och få sånt ljud så är det en 4x12:a som gäller. Lådan gör så enormt mycket för ljudet. Har du provat spela gitarr ut i en 4x12 där man har tagit bort baffeln så den är lös? Det är ju inte enbart elementen som låter, ljudet studsar i lådan så att "lådan låter", annars hade man ju lika gärna kunnat ha elementen lösa mot väggen.

Men visst, som budgetalternativ funkar väl en 1x12"-combo. Men du får aldrig den där tajta härliga basen och det mörka ljudet.

Jo, skulle man sololyssna skulle gitarrerna låta feta (iaf enligt mig). Men det låter ju inte lika fett utan basgitarren givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Det var som fan, vilken intressant tråd det här blev! 😛 Tagit åt mig av det jag tycker låter vettigt, och jag måste säga att mina gitarrer låter ljusår bättre nu! Njaae, jag tror inte själva Voxen var problemet, det är en väldigt allsidig stärkare och jag har alltid varit riktigt nöjd med den tillsammans med hela bandet. För mig var det mest mikrofonplaceringen det låg i tror jag, jag testade aldrig tillräckligt så jag fick fram någon attack i ljudet, något som jag alltid tar mig tid att göra nu, och under de förutsättningar jag har är jag nu helnöjd! 🙂 Och ja, håller med om att dom låter som många liknande amerikanska band(även om dom är från Kanada och var väldigt tidiga), mitt band är mycket mer dynamiskt, men själva ljudet gillar jag, så det var det jag sökte. Men stort tack för hjälpen, jag har verkligen gjort framsteg! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Glöm sen inte, att det ljud man hör är övertäckt och blandat med andra. Det du hör, är hela bandet, i förmodligen en enormt processad ljudbild. Jag tror, att om du fick låna den här gitarristens gitarr och dra några ackord och riff med den stärkar-uppsättning och ljud han använder för den här låten, så skulle du nog bli förvånad, och kanske även "besviken", för det låter inte alls som det ger intryck av i låten, inte alls lika bra. Glöm inte bort det. Det är som sminkade tjejer, när sminket kommer av.

När man hör band och artister i den här vinkeln, så är det en uppmuntrande idé att förstå att det ljud man hör är någon som kranats och jobbats fram under flera veckors tid med flera professionella ljud- och gitarr tekniker i samverkan. Det är verkligen den nästan ultimata klangbilden de kan få fram i den tekniskt kompetenta miljön de är i. Det må se spontant, ösigt och "skitsamma" ut i videon, men ljudmässigt är det ofta absurt noga putsat och avvägt och ofta fejkat till viss del. Att försöka nå fram till det i en miljö som inte har så fördelaktiga verktyg, det är inte realistiskt. Du gör säkert ett bra jobb med de verktyg du har, och jag skulle som sagt gissa att grabbarna bakom det här ljudet skulle kunna få fram 10-15% bättre ljud ur din utrustning än du fått hittills. Men inte mycket mer. Du skulle inte bli nöjd med deras insats heller, så anklaga inte dig själv. 😲 Se det här som början på en period där du söker efter de ljud du vill kunna avge i framtiden. Sök efter metoder, utrustning, tekniker, läs intervjuer med andra, fråga mer erfarna gitarrister (de älskar ofta att förklara hur bra de låter) och testa, testa, testa. Gitarrister med bra ljud är ofta test- och experimentnördar av enorma mått.

Det låter som att du kan en del om allmänt om ljud, inspelning osv, men att du snackar utanför ditt område. Du överdriver.

Skulle trådskaparen få lira på riggen som de använde vid inspelningen skulle han nog snarare tycka att det lät svinbra.

Det är inga hemligheter, ingen magi, när man spelar in gitarrer.

Allt handlar om att ha bra grejer och göra på rätt sätt.

Däremot kan jag hålla med om att de som producerat det där bandet inte skulle få till så mycket bättre ljud med trådskaparens grejer än vad han lyckats med, bara lite grann antagligen.

Skulle han ha en MESA Triple Recto med tillhörande 412:a (oversized såklart), med en Maxon OD808 framför så skulle han hitta hem väldigt snabbt skulle jag tro. Då är det bara att ratta lite på stärkaren (krävs inte mycket får att få vettigt ljud) och anpassa micken lite.

Grejen är ju att han har en förstärkare som inte alls funkar till detta! Skulle han komma med den till en studio i USA för att exempelvis spela in med sitt hardcoreband så skulle de skratta åt honom (om han hade tänkt använda den till det hårda distljudet).

Nä, jag vet många amatörer som har lyckats enormt bra då de skaffat rätt grejer.

Vill man ha samma ljud som ett proffs så kollar man upp exakt vad han använde vid inspelningen. Är det vanligt kompljud inom rock/metal/hardcore så är det enbart närmickning som gäller, och då duger det med en SM57 och nån till.

Men det ligger lite i det du säger. De som har spelat in detta gitarrljud - det är deras yrke. De vet vad de gör, de vet hur de ska placera mickarna. De har inte heller nån Behringer-preamp. De har oerhört mycket tid att jobba med att få ljudet som de vill. De är inte ensamma utan hjälps åt, då hittar man snabbare "rätt".

För detta ljud är rummet nästan skitsamma, bara det är torrt. Det mickar som sagt upp vid tyget ungefär, helt torr ska inspelningen vara. Dubbarna gör att det blir fett.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Hej! Det var som fan, vilken intressant tråd det här blev! 😲 Tagit åt mig av det jag tycker låter vettigt, och jag måste säga att mina gitarrer låter ljusår bättre nu! Njaae, jag tror inte själva Voxen var problemet, det är en väldigt allsidig stärkare och jag har alltid varit riktigt nöjd med den tillsammans med hela bandet. För mig var det mest mikrofonplaceringen det låg i tror jag, jag testade aldrig tillräckligt så jag fick fram någon attack i ljudet, något som jag alltid tar mig tid att göra nu, och under de förutsättningar jag har är jag nu helnöjd! ☺️ Och ja, håller med om att dom låter som många liknande amerikanska band(även om dom är från Kanada och var väldigt tidiga), mitt band är mycket mer dynamiskt, men själva ljudet gillar jag, så det var det jag sökte. Men stort tack för hjälpen, jag har verkligen gjort framsteg! 🙂

Härligt, kul att höra. Uppmickning gör grymt mycket.

Om du tycker om detta sound:

http://www.myspace.com/punchouthc

...så kan du prata med producenten här:

http://www.gearslutz.com/board/work-progre...meback-kid.html

De flesta såna band kör med MESA eller 5150 faktiskt.

Här är lite kul läsning om man ska spela in ett hc-band:

http://www.gearslutz.com/board/high-end/92...dcore-band.html

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att du kan en del om allmänt om ljud, inspelning osv, men att du snackar utanför ditt område. Du överdriver.

Skulle trådskaparen få lira på riggen som de använde vid inspelningen skulle han nog snarare tycka att det lät svinbra.

Det är inga hemligheter, ingen magi, när man spelar in gitarrer.

Allt handlar om att ha bra grejer och göra på rätt sätt.

Däremot kan jag hålla med om att de som producerat det där bandet inte skulle få till så mycket bättre ljud med trådskaparens grejer än vad han lyckats med, bara lite grann antagligen.

Skulle han ha en MESA Triple Recto med tillhörande 412:a (oversized såklart), med en Maxon OD808 framför så skulle han hitta hem väldigt snabbt skulle jag tro. Då är det bara att ratta lite på stärkaren (krävs inte mycket får att få vettigt ljud) och anpassa micken lite.

Grejen är ju att han har en förstärkare som inte alls funkar till detta! Skulle han komma med den till en studio i USA för att exempelvis spela in med sitt hardcoreband så skulle de skratta åt honom (om han hade tänkt använda den till det hårda distljudet).

Nä, jag vet många amatörer som har lyckats enormt bra då de skaffat rätt grejer.

Vill man ha samma ljud som ett proffs så kollar man upp exakt vad han använde vid inspelningen. Är det vanligt kompljud inom rock/metal/hardcore så är det enbart närmickning som gäller, och då duger det med en SM57 och nån till.

Men det ligger lite i det du säger. De som har spelat in detta gitarrljud - det är deras yrke. De vet vad de gör, de vet hur de ska placera mickarna. De har inte heller nån Behringer-preamp. De har oerhört mycket tid att jobba med att få ljudet som de vill. De är inte ensamma utan hjälps åt, då hittar man snabbare "rätt".

För detta ljud är rummet nästan skitsamma, bara det är torrt. Det mickar som sagt upp vid tyget ungefär, helt torr ska inspelningen vara. Dubbarna gör att det blir fett.

Att det inte finns magi med att spela eller spela in, att allt är beroende av "rätt grejor" och "rätt sätt" ...

"Rätt sätt" .. det svaret har man först när man fått till det som man är nöjd med, så det är inget som man vet om på förhand. Det får man höra ifrån alla som varit med längre än 20 år, att man går på känslan och gör det bästa man får till utifrån de resurser som finns och hur saker och ting utvecklar sig på vägen. Varje kapten vet att på resans väg kommer saker man inte räknade med att tillkomma eller utebli, som man måste ta ställning till och ta med som en del av kakan. Finns ingen kock i världen som lagar mat på "rätt sätt". Han smakar av, på resans gång, och passar av utefter vad som blir och som finns. Det blir olika tillvägagångssätt varje gång, inte "rätt sätt" varje gång. Det, är rätt sätt - inte att veta hur man kommer att göra på förhand.

Och de som säger att de vet på förhand, att "det är bara lära sig hur man gör" eller "gör man bara rätt så blir det bra" (i motsats till 'blir det bra så har man gjort rätt'), och dessutom garvar hånfullt åt de som inte "vet på förhand" ... såna brukar jag hålla mig långt borta ifrån. Dom brukar vara så dominerande och kontrollerande att man blir slok-örad och inte kan andas själv. Dom brukar gilla att säga att "dom vet". Men gör dom på "rätt sätt" med "rätt grejor", och det blir skit ändå .. då brukar det bli cirkus i studion 😲

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Det låter som att du kan en del om allmänt om ljud, inspelning osv, men att du snackar utanför ditt område. Du överdriver.

Skulle trådskaparen få lira på riggen som de använde vid inspelningen skulle han nog snarare tycka att det lät svinbra.

Det är inga hemligheter, ingen magi, när man spelar in gitarrer.

Allt handlar om att ha bra grejer och göra på rätt sätt.

Däremot kan jag hålla med om att de som producerat det där bandet inte skulle få till så mycket bättre ljud med trådskaparens grejer än vad han lyckats med, bara lite grann antagligen.

Skulle han ha en MESA Triple Recto med tillhörande 412:a (oversized såklart), med en Maxon OD808 framför så skulle han hitta hem väldigt snabbt skulle jag tro. Då är det bara att ratta lite på stärkaren (krävs inte mycket får att få vettigt ljud) och anpassa micken lite.

Grejen är ju att han har en förstärkare som inte alls funkar till detta! Skulle han komma med den till en studio i USA för att exempelvis spela in med sitt hardcoreband så skulle de skratta åt honom (om han hade tänkt använda den till det hårda distljudet).

Nä, jag vet många amatörer som har lyckats enormt bra då de skaffat rätt grejer.

Vill man ha samma ljud som ett proffs så kollar man upp exakt vad han använde vid inspelningen. Är det vanligt kompljud inom rock/metal/hardcore så är det enbart närmickning som gäller, och då duger det med en SM57 och nån till.

Men det ligger lite i det du säger. De som har spelat in detta gitarrljud - det är deras yrke. De vet vad de gör, de vet hur de ska placera mickarna. De har inte heller nån Behringer-preamp. De har oerhört mycket tid att jobba med att få ljudet som de vill. De är inte ensamma utan hjälps åt, då hittar man snabbare "rätt".

För detta ljud är rummet nästan skitsamma, bara det är torrt. Det mickar som sagt upp vid tyget ungefär, helt torr ska inspelningen vara. Dubbarna gör att det blir fett.

Att det inte finns magi med att spela eller spela in, att allt är beroende av "rätt grejor" och "rätt sätt" ...

"Rätt sätt" .. det svaret har man först när man fått till det som man är nöjd med, så det är inget som man vet om på förhand. Det får man höra ifrån alla som varit med längre än 20 år, att man går på känslan och gör det bästa man får till utifrån de resurser som finns och hur saker och ting utvecklar sig på vägen. Varje kapten vet att på resans väg kommer saker man inte räknade med att tillkomma eller utebli, som man måste ta ställning till och ta med som en del av kakan. Finns ingen kock i världen som lagar mat på "rätt sätt". Han smakar av, på resans gång, och passar av utefter vad som blir och som finns. Det blir olika tillvägagångssätt varje gång, inte "rätt sätt" varje gång. Det, är rätt sätt - inte att veta hur man kommer att göra på förhand.

Och de som säger att de vet på förhand, att "det är bara lära sig hur man gör" eller "gör man bara rätt så blir det bra" (i motsats till 'blir det bra så har man gjort rätt'), och dessutom garvar hånfullt åt de som inte "vet på förhand" ... såna brukar jag hålla mig långt borta ifrån. Dom brukar vara så dominerande och kontrollerande att man blir slok-örad och inte kan andas själv. Dom brukar gilla att säga att "dom vet". Men gör dom på "rätt sätt" med "rätt grejor", och det blir skit ändå .. då brukar det bli cirkus i studion 😲

Det där har du helt rätt i. Det finns inget rätt och fel när det gäller musik, inspelning och produktion. Men är man ute efter ett ljud som man vill kopiera, då är det "rätta" att göra likadant, att använda samma grejer och på samma sätt.

Det man för stunden tycker är bra tycker man kanske tycker är skit nästa dag, fast ibland kan det ta lång tid innan man tycker annorlunda. Och när man väl tycker annorlunda, då förstår man inte hur man kunde uppskatta det ljudet tidigare.

Men, en del saker vet man på förhand. Ett exempel: vill jag ha fett modernt metalgitarrljud så kan jag inte spela in med enbart en kondensatormick och placera den åt helvete - det ÄR fel om man har ett visst ideal.

Det bästa är att pröva sig fram och experimentera, men det är faktiskt nyttigt att härma proffsen. Det är ju trots allt liknande ljud de flesta är ute efter. Man lär sig mycket på vägen och till slut har man hittat sitt egna ljud, som låter proffsigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Spela med ett rejält anslag och ett hårt plektrum. Och dubba!

Lät faktiskt riktigt grymt men jag tror det mesta sitter i händerna på den som spelar.

Jag tror det sitter mellan benen ja 😲

Jajamän, utan stake får man inte till det där lilla extra. Så det är viktigt att vara kåt när man riffar i studion.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...