Jump to content
Annons

Hur snabbt?


Shoota

Recommended Posts

Jag är riktigt trött nu på att Cubase hackar stup i ett när jag försöker producera.

Jag kan inte göra en hel låt längre så jag har tänkt köpa en ny stationär dator, PC.

Vilka värden ska jag kolla efter igentligen? Ram och processor kraft va?

Vilken processor kraft tror nu kan köra Cubase med Vst och pluggar smidigt

utan några problem??

Jag vet inte riktigt vad jag har nu i processorkraft, men det är:

Acer Aspire 5110

Processor AMD Turion 64 X2 Mobile

Busshastighet 800Mb

Ökning 2

Extern klocka 200mhz

Jag frågar lite nu så jag inte köper en ny och sedan

märker att den inte heller klarar av cubase och Vst instrument,

och pluggar, och sedan mastra på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle istället satsa på en Intel processor 🙂 minst 2.4GHz och kanske 4gb i ram .. se också till att grafikkortet inte är integrerat i datorn, då det tar en massa processor och ram.

Bygg själv! blir alltid bäst så!

EDIT; När jag menar Intel så snackar jag om Core processorerna (med dubbla kärnor).

Redigerat av Lost
Link to comment
Dela på andra sajter

OM du har råd så skaffa en Raptor disk som operativsystem's disk, då kommer saker och ting rulla på snabbt som fasen.

Och som snubben ovan säger, så är sATA annars disken du vill ha .. ju högre cache ju bättre, sen minst 7200 RPM .. fast väljer du Raptor så får du 10, 000 RPM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Det va den infon jag vill ha.

Det är nog bäst att bygga sin egna dator som någon sa,

köra på Dual core, och mycket ram, sen skräp saker på

det andra. Jag ska hålla mig långt borta från

internet på den datorn då

Link to comment
Dela på andra sajter

OM du har råd så skaffa en Raptor disk som operativsystem's disk, då kommer saker och ting rulla på snabbt som fasen.

Och som snubben ovan säger, så är sATA annars disken du vill ha .. ju högre cache ju bättre, sen minst 7200 RPM .. fast väljer du Raptor så får du 10, 000 RPM.

Skulle inte rekommendera 10000 RPM-diskar i en musikdator då de väsnas ganska rejält. Bra 7200-varvare funkar utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

OM du har råd så skaffa en Raptor disk som operativsystem's disk, då kommer saker och ting rulla på snabbt som fasen.

Och som snubben ovan säger, så är sATA annars disken du vill ha .. ju högre cache ju bättre, sen minst 7200 RPM .. fast väljer du Raptor så får du 10, 000 RPM.

Skulle inte rekommendera 10000 RPM-diskar i en musikdator då de väsnas ganska rejält. Bra 7200-varvare funkar utmärkt.

Finns ljuddämpning för diskarna 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

OM du har råd så skaffa en Raptor disk som operativsystem's disk, då kommer saker och ting rulla på snabbt som fasen.

Och som snubben ovan säger, så är sATA annars disken du vill ha .. ju högre cache ju bättre, sen minst 7200 RPM .. fast väljer du Raptor så får du 10, 000 RPM.

Akta dig för massa USB grejer (diskar, ljudkort osv), det kan suga musten ur vilken dator som helst. Trådlösa nätverkstkort, eller nätverkskort i största allmänhet kan ockskå generera massa "interupts" till processorn vilket kan skapa problem. MAC eller PC har inte med saken att göra, det är en ren hårdvarugrej. Listan kan göras lång (antivirusprogram, sökprogram som indexerar i bakgrunden osv)

Link to comment
Dela på andra sajter

jo precis, efter som att jag har en laptop så har jag externt ljudkort som suger en del kraft.

Latencyn är det inte, det är den processorkrafts mätaren på Cubase som maxar hela tiden

i mina projekt och gör att allt fryser till i 20-30 sekunder, sen kan jag jobba några minuter till.

Riktigt frustrerande. Man kanske ska sluta med lap top, köra en stationär dator med quad

core, och massa ram och en bra HD. Det borde väl funka, sen ha budget på allt annat.

Har kollat runt lite och det kommer kosta som fan, riktigt dilemma 😉

Helst vill jag inte lägga mer än 4-5 lax på det

Link to comment
Dela på andra sajter

jo precis, efter som att jag har en laptop så har jag externt ljudkort som suger en del kraft.

Latencyn är det inte, det är den processorkrafts mätaren på Cubase som maxar hela tiden

i mina projekt och gör att allt fryser till i 20-30 sekunder, sen kan jag jobba några minuter till.

Riktigt frustrerande. Man kanske ska sluta med lap top, köra en stationär dator med quad

core, och massa ram och en bra HD. Det borde väl funka, sen ha budget på allt annat.

Har kollat runt lite och det kommer kosta som fan, riktigt dilemma 😲

Helst vill jag inte lägga mer än 4-5 lax på det

Låter som din dator inte är optimerad eller lider av hårdvarukonflikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo precis, efter som att jag har en laptop så har jag externt ljudkort som suger en del kraft.

Latencyn är det inte, det är den processorkrafts mätaren på Cubase som maxar hela tiden

i mina projekt och gör att allt fryser till i 20-30 sekunder, sen kan jag jobba några minuter till.

Riktigt frustrerande. Man kanske ska sluta med lap top, köra en stationär dator med quad

core, och massa ram och en bra HD. Det borde väl funka, sen ha budget på allt annat.

Har kollat runt lite och det kommer kosta som fan, riktigt dilemma 😲

Helst vill jag inte lägga mer än 4-5 lax på det

Låter som din dator inte är optimerad eller lider av hårdvarukonflikter.

Vad menas med optimerad?

för syftet att göra musik på?

Jag använder datorn till skolsaker med så jag har massa saker

som jag inte kan ta bort. Går det att få datorn jag har nu att funka

bra med Cubase är jag lycklig, men vettifan om den inte är bortom räddning

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en äldre dator! kanske 2,5 år gammal. Som bara står och dammar nu. Jag tror

moderkortet är struligt på det, jag har iaf haft lite problem med den.

Tror ni det är en smart ide att ta den och tweaka upp den till en Quad core dator?

jag tänker:

Nytt moderkort

Quad processorn

Mera minne

Vad skulle jag behöva för uppgraderingen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ya haha

Jag är inte är insnöad som jag tänkte om någon fläkt, eller nättagget,

eller vad som helst..också måste bytas..eller om det räcker med dom saker kanske

Självklart skulle det vara superb om du kunde byta kylning också! :rolleyes: Kan tipsa dig om Zalman till processorn, skitbra fläktar och låter knappt. Nätagget kan du ta en 600W eller högre, fast det beror ju helt på hur många hårddiskar du ska ha osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

600 W eller högre nätagg men herrejösses behövs det verkligen?

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt första tips är ju att inte köpa en dator med integrerat Vista då man begränsar antal program som fungerar... Sedan beror det ju på hur mycket pugins man använder och hur tunga mjukvarusyntar man har. Jag har en AMD 3200+ med EMU 1820m ljudkort som fungerar alldeles utmärkt. Jag använder dock minimalt med mjukvarusyntar, men oftast rätt processorkrävande filter på inspelat ljud. Tror du ska satsa på kraftfull ljudkort och mycket internminne i datorn.

Redigerat av kron
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
jo precis, efter som att jag har en laptop så har jag externt ljudkort som suger en del kraft.

Latencyn är det inte, det är den processorkrafts mätaren på Cubase som maxar hela tiden

i mina projekt och gör att allt fryser till i 20-30 sekunder, sen kan jag jobba några minuter till.

Riktigt frustrerande. Man kanske ska sluta med lap top, köra en stationär dator med quad

core, och massa ram och en bra HD. Det borde väl funka, sen ha budget på allt annat.

Har kollat runt lite och det kommer kosta som fan, riktigt dilemma ☺️

Helst vill jag inte lägga mer än 4-5 lax på det

Är CPU mätaren på max hela tiden eller maxar den och nästan låser sig ibland låter det mer som en plugg som orsakar problemet.

Vissa pluggar orsakar max CPU pga av denormalisering.

Känner du igen det här?

"Ever heard of the denormalisation problem?

Using a Pentium (IV) processor and got problems with sudden load spikes?

Does a certain plugin consume all available CPU power whenever there's NO signal coming in (or out)?"

Läs mer här och kanske ladda hem pluggen normalizer:

http://www.digitalfishphones.com/main.php?...2&subItem=6

Sedan så finns det metoder att minska CPU loaden.

Fryser du spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...