Jump to content
Annons

Att starta eget skivbolag


Ekstasis

Recommended Posts

Har länge planerat att starta ett eget skivbolag, av många anledningar.

Vad jag undrar är rent allmänt hur startar man upp ett eget skivbolag ?

Vad bör man tänka på ?

Sedan undrar jag finns det några välkända företag som trycker skivomslag och cd skivor som man kan lita på till bra priser ?

Vad kostar det att trycka t.e.x skivomslag och cd skivor osv.

Jag vet att många undergrounds label trycker sin egna skivor, vad skulle en sådan maskin kosta ?

Föredrar jag professionella cd skivor, men CDr kan gå bra det också, det blir allt vanligare att mindre labels släpper Cd-r.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå där!

Starta eget skivmärke (handelsnamn) och inte skivbolag. Du kan få bolagskod för korrekta isrc-koder, ean-koder etc etc även om du inte har eget skivbolag!

Men vill du nödvändigtvis starta eget skivbolag dvs starta företag så gör det. Inte annorlunda än att starta vilket annat eget företag som helst.

Att köpa egen cd-press är bara att glömma om du inte är asrik. Satsa på vanlig cd-bränning hemma i datorn eller köp til ett cd-brännartorn, där du kan bränna fler åt gången.

Booklets och sådant skriver du ut själv med bläck från detta ställe och papper köper du från lämplig grossist.

Jag har eget skivmärke; har alla tillstånd, licenser osv. - koder som 17... Man behöver inte ha eget skivbolag.

🙂

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många fördelar med att starta företag. Man får bland annat dra av momsen på all inköp. Sen om du startat aktiebolag så har du fördelen att du personligen inte är ansvarig om allt går åt pipan. Men då måste man gå in med ett kapital på 100000, vilket nödvändigtvis inte måste vara i kontanter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att många undergrounds label trycker sin egna skivor, vad skulle en sådan maskin kosta ?

Föredrar jag professionella cd skivor, men CDr kan gå bra det också, det blir allt vanligare att mindre labels släpper Cd-r.

Att låta pressa upp riktiga CD med omslag är såpass billigt nuförtiden så det borde inte vara något problem, även om det bara gäller typ 500 exemplar.

CD-r är jag skeptisk till, hur många år håller en sådan? Personligen skulle jag inte vilja köpa en CD och komma hem och öppna asken och hitta en "hembränd" CD-r. Fast det är ju min personliga åsikt, men det känns amatörmässigt och att som att man lika gärna kunde fått ladda ner gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora frågan är dock hur du bär dig åt för att ge folk möjlighet att köpa skivorna. Att distribuera skivor till butiker är ett himla pyssel eftersom de oftast inte är så intresserade av okända artister. Att göra en artist känd kräver "marknadsföring" som vanligen kräver en hel del arbete. Så tänk igenom vad du vill uppnå och se sen till att du lägger tid och pengar på det som ger effekt.

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora frågan är dock hur du bär dig åt för att ge folk möjlighet att köpa skivorna. Att distribuera skivor till butiker är ett himla pyssel eftersom de oftast inte är så intresserade av okända artister. Att göra en artist känd kräver "marknadsföring" som vanligen kräver en hel del arbete. Så tänk igenom vad du vill uppnå och se sen till att du lägger tid och pengar på det som ger effekt.

G.

Exakt!

Det finns många viktigare frågor att ställa sig innan man behöver fundera på att starta företag. Du kan för övrigt göra avdrag även som privatperson, samt tjäna många tusenlappar på din hobby innan du behöver skatta. Dessutom går det att bokföra inköp som gjorts till företaget tre månader innan du blivit godkänd f-skattare. Aktiebolag är inte att tänka på, löjligt att någon ens tog upp det.

Du ska börja i en helt annan ände: Vad ska jag släppa? Vem ska köpa? Hur nå butiker? Köpa marknadsföring eller göra själv? Format, upplaga och utgivningsplan.

Bokföring och annat kan du ta tag i om det sätter igång på allvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aktiebolag är inte att tänka på, löjligt att någon ens tog upp det.

Alla kanske inte är lika slipade som du... du kanske vill klargöra varför du dels tyckte det var löjligt att "någon ens tog upp det", dels varför det inte är att tänka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aktiebolag är inte att tänka på, löjligt att någon ens tog upp det.

Alla kanske inte är lika slipade som du... du kanske vill klargöra varför du dels tyckte det var löjligt att "någon ens tog upp det", dels varför det inte är att tänka på.

Det löjliga med att diskutera möjligheten för en undergroundetikett att ha hundra tusen i aktiekapital är att den som framkastar dylika funderingar bevisligen inte har en susning om verkligheten i skivbranschen, men ändå känner sig manad att dela ut goda råd. Varför, kan man undra? Lite som om jag själv skulle lägga mig i en diskussion om grisuppfödning... "Torrfoder? Aldrig!"

För en ny etikett på indienivå handlar i första hand om att inte förlora för mycket pengar, gå med vinst om man har tur. Att ha 100K i byrålådan eller sittandes i tillgångar är liksom inte aktuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Det finns många fördelar med att starta företag. Man får bland annat dra av momsen på all inköp. Sen om du startat aktiebolag så har du fördelen att du personligen inte är ansvarig om allt går åt pipan. Men då måste man gå in med ett kapital på 100000, vilket nödvändigtvis inte måste vara i kontanter.
Precis.

När jag hade aktiebolag tidigare lade jag in mina instrument och bilen i bolaget istället för kontanter.

Dock så måste man ha en godkänd revisor för revisionen och det kostar en del.

En variant är att bara ha F-skatt, om man har mindre försäljning och inte så många gig om året.

Jag vet att många undergrounds label trycker sin egna skivor, vad skulle en sådan maskin kosta ?

Föredrar jag professionella cd skivor, men CDr kan gå bra det också, det blir allt vanligare att mindre labels släpper Cd-r.

Att låta pressa upp riktiga CD med omslag är såpass billigt nuförtiden så det borde inte vara något problem, även om det bara gäller typ 500 exemplar.

CD-r är jag skeptisk till, hur många år håller en sådan? Personligen skulle jag inte vilja köpa en CD och komma hem och öppna asken och hitta en "hembränd" CD-r. Fast det är ju min personliga åsikt, men det känns amatörmässigt och att som att man lika gärna kunde fått ladda ner gratis.

Håller med.

"Hemkokade" CD är ingen höjdare.

Det ger en amatörmässing känsla och har du bra< material och är seriös med din satsning skulle jag inte rekommendera det.

Sen, som sagt, är det ganska billigt att pressa i dagens läge.

Jag ska just lämna till pressning själv.

3.000 st. CD för 15.150:- + moms, inkl. 4 sidors färg tryck och jewelcase. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Det finns många fördelar med att starta företag. Man får bland annat dra av momsen på all inköp. Sen om du startat aktiebolag så har du fördelen att du personligen inte är ansvarig om allt går åt pipan. Men då måste man gå in med ett kapital på 100000, vilket nödvändigtvis inte måste vara i kontanter.

Svaret ramlade ur mitt inlägg.

...........

Precis.

Inventarier räcker gott och väl.

Jag hade ett aktiebolag tidigare och jag lade in mina instrument, inspelningsutrustning och min bil.

Det räckte gott och väl.

Vad som kostar är att du måste anlita en godkänd revisor och jag tror att det kostar 5.000-10.000:-/per är inför deklaration.

Känner du någon som kan göra det billigt eller gratis är aktiebolag en bra idé.

Det finns en del skattetekniska fördelar med det och som tidigare sagt, om du går i konkurs är det "endast" 100.000:-

som du förlorar, även om du skulle ha mycket större skulder.

Dock måste skulderna vara företagsmässiga och godkända i konkursansökan. Inget att spela med, så att säga.

P.S. Moms får man även dra av som egenföretagare, handelsbolag, kommanditbolag och förening.

Redigerat av friend
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen om du startat aktiebolag så har du fördelen att du personligen inte är ansvarig om allt går åt pipan.

Det stämmer inte längre. Nya lagar sedan några år tillbaka.

Men, ett utmärkt alternativ till aktiebolag är en ekonomisk förening. Det är snarlikt ett aktiebolag i formen, men ingen bär det ekonomsika ansvaret om det går åt pipan, dessutom kostar det mindre att starta upp än ett AB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahopp, så blev det ännu en skivbolagstråd som bara diskuterar olika bolagsformer. 😛

Kan det finnas annat - som Trombonisten var inne på - som är viktigare?

Berätta lite om vilken musik du sysslar med, hur dina kontakter med artister och branschen ser ut, lite om dina drömmar och planer för skivbolaget - så kan vi föra en roligare och mer givande diskussion!

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Sen om du startat aktiebolag så har du fördelen att du personligen inte är ansvarig om allt går åt pipan.

Det stämmer inte längre. Nya lagar sedan några år tillbaka.

Men, ett utmärkt alternativ till aktiebolag är en ekonomisk förening. Det är snarlikt ett aktiebolag i formen, men ingen bär det ekonomsika ansvaret om det går åt pipan, dessutom kostar det mindre att starta upp än ett AB.

Du är personligt ansvarig för den ekonomiska utvecklingen i ett aktiebolag om du är styrelsemedlem.

Om styrelse, vid en konkurs, beviljas ansvarsfrihet av revisor och skattemyndighet har inte heller styrelsemedlemmarna något ekonomiskt ansvarstagande

gentemot kreditorer och aktieägare.

En aktieägare utan styrelseansvar är aldrig ekonomiskt ansvarig.

Så har det varit länge, inte bara sedan ett par år tillbaka.

I en ekonomisk förening är ägare ekonomiskt ansvarig motsvarande deras ekonomiska åtagande.

Tex. om du äger 25% är du ansvarig för 25% av ev. kvarstående negativt kapital vid en konkurs.

.....................

Jag tycker också att vi går vidare med andra aspekter på företagande. :rolleyes:

Redigerat av friend
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...