Jump to content
Annons

Avslutad: Röstning i studiofestival 22, reggae!


Fidden

Recommended Posts

Röstningen avslutad!

Ett stort grattis till johahl, som vann med sitt bidrag Stuck in babylon!

Resultatlista och medverkande:

1 - Stuck in babylon, 52p (johahl)

2 - Mandela, 50p (FredrikMikaelsson)

3 - Inhale, 24p (Baktakt)

4 - I wonder, 22p (The Key)

5 - Mystisk träflört, 13p (Stoneyoung)

6 - Kämpar på, 12p (Sixties)

7 - Du är så himla rar, 10p (DivineCo, flabb och Carl Cadello)

8 - Jah provides the bread, 9p (IDF)

9 - SummerRiddim 08, 4p (filip_a)

10 - Gör det själv, 3p (flabb och Carl Cadello)

10 - Is this the way, 3p (tordA)

12 - Reggea Styler, 0p (djstyler)

12 - Solen lyser skönt, 0p (ThomasJ och Plinka)

Notera att avdrag för sent inkommet bidrag har tilldelats Baktakt (-4p) och IDF (-2p).

Låtarna hittas i en zipfil här:

http://files1.bredband.net/cpuser_b658216/...ofestival22.zip

RÖSTNINGSREGLERNA VAR DESSA:

- Lyssna igenom.

- Lyssna igen. och igen. Gallra. Lyssna mer.

- Bestäm dig för de 4 bästa reggae-låtarna, och poängsätt dessa i ett inlägg i denna tråd med 6, 4, 2 och 1 poäng, där 6 går till den du tycker är bäst.

- Skriv gärna kommentarer till låtarna, även de du inte röstat på.

- Röstning på eget bidrag är ej tillåtet.

- För att undvika diskussioner om fusk, bör alla som röstar varit registrerade forumanvändare senast 1:a augusti i år.

- Upphovsmän/kvinnor, avslöja helst ej vilket bidrag som är ditt. Detta avslöjas istället efter avslutad omröstning.

- Röstningen pågår i två veckor, till och med onsdagen den 20 augusti kl. 20:00.

- Eventuella poängavdrag för sent inkomna bidrag utdelas i samband med rösträkning av festivalgeneralen.

- Vinnaren arrangerar nästa festival.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Mäktigt att första låten heter "Reggea" Styler. Heter den verkligen så? Borde den inte heta Reggae Styler?

mvh

Ordmärkar-Niklas

Du kan få kalla den för "bidrag nr. 1" istället.

Fast du har nog rätt, jag borde nog faktiskt frågat om den hette så... vilket jag gjorde med flera andra bidrag med oklart namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

01 - Reggea Styler - Umpa umpa? Vette tusan. Tycker denna techno-reggae dänga borde vara snabbare. Inte min smak.

02 - Inhale - Skönt groove på bakrunden. Gillar inte sången. Plus för toasting

03 - Jah provides the bread - Stenhård hihat, bokstavligen. Mer dynamik på den. Låter som hihaten kör swing och snare och kick är straight. Fixa trummorna och denna skulle vara skön.

04 - Solen lyser skönt - Grönt är skönt, hehe. Inte min bag.

05 - SummerRiddim 08 - Jag saknar en starkare melodi. Sticket är riktigt schysst.

06 - Kämpar på - Goa grejer.

07 - Mandela - Starkaste introt. Bra bakrund och bra text. Känns inte helt genomgjuten dock. Jag tycker breaksen på slutet är sådär.

08 - I wonder - Låter som en gammal blues man. Är det sample? Mer sång! Refrängen är tung.

09 - Gör det själv - Jag väntar på ett fill så att trummorna ska komma igång. Trombonen är hur bra som helst.

10 - Mystisk träflört - Vad är en träflört? Långt ifrån reggae men ändå spännande.

11 - Is this the way - Känns modernast av alla. Bra sång tycker jag. Låten blir enformig dock.

12 - Stuck in babylon - Lite muddig mix.

13 - Du är så himla rar - Calypso. Vad är tutat för instrument? Jag gillar glad musik 🙂

Poängen

1 poäng.

Mystisk träflört - Intressanta ljud som flyger runt i denna låt. Den var riktigt schysst att lyssna på i hörlurar.

2 poäng.

I wonder - Refrängen alltså. Me like!

4 poäng.

Mandela - Får mig att vilja dansa. Känns genuint glad och positiv.

6 poäng.

Kämpar på - Arbetarmusik. Jävla bra 😄 Påminner om det jag brukade lyssna på.

Redigerat av johahl
Link to comment
Dela på andra sajter

har lyssnat flera gånger på jobbet och skrivit komentarer till låtarna men glömde papperet så jag röstar nog på måndag. ganska jämnt men efter ett par lyssningar så föll några bort och andra trädde fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var en kul festival (det säger jag alltid) men det var det. Startfältet var verkligen spritt och en del kom i mål medan andra fortfarande är ute och letar efter baktakten. Det är inte helt lätt att ge sina egna låtar omdömen utan att det märks vilka de är. Men här kommer mina omdömen:

01 - Reggea Styler. Psykedelisk reggae som övergår i Trance Dance (eller vad det nu heter som ungdomarna ägnar sig åt). Lustigt hur hela låten på något sätt övergår från baktakt så att det istället blir rak takt 😑 Innovativt men inte särskilt mycket reggae.

02 - Inhale. Redi reggae. Snygg bakgrund. Genomtänkt låt. Snyggt avskalad grund. Riktigt känner hur dimma ligger tät runt sofforna. Det enda som saknas är väl donnorna som ska köra och lie mer blås så hade det kunnat vara inspelat på Jamaica. Kanske lite tråkig men svängig. Topp 6.

03 - Jah Provides The Bread. Dub, antar jag. Lekstuga i kontrollrummet 🙂 Lite i entonigaste laget för min smak. Kul ljud som invaderar ljudbilden. När gitarren kommer in så känns det bättre. Men det tar lite lång tid innan det händer något väsentligt.

04 - Solen lyser skönt. Börjar lite abrupt. Damsången är väldigt stark, dominerar allt. Leadsången gifter sig inte alls med resten. Synd. Låten i bakgrunden låter mysig. Hade kunnat bli en riktig sommar dänga. Tyvärr för mycket falsksång i stämmorna.

05 - Summer Riddim 08. Mycket bra ljud. Underbara vibbar. Lite väl enformigt. Hade verkligen behövt ett tema/sång för att lyfta. Ofärdig?

06 - Kämpar på. Oj! Här hamnar vi i ett inofficiellt jam mellan Klippans Noise, Paul Weller, Dag Vag och National teatern. Bra ljud, för det mesta. Gitarr på burk. 70-talet med Pugh Rogefeldt. Topp 6.

07 - Mandela. Ett proffs. Underfundig text. Tajt. Riktig sax och bra körer. Det låter som om du/ni har gjort sånt här förr 😄 Massor med tekniskt smågodis för att dölja att låten är svag i sig själv. Jag tycker jag alltså inte att låten är så bra, men den funkar säkert alldeles förträffligt live. Lite Gösta Linderholm sound alike 😄 Trots allt: bland startfältets allra bästa. Topp 6.

08 - I wonder. Detta börjar lovande. Är det engelska som sjungs? Dub? Någon gammal blueshjälte som smugits in? I vilket fall som helst är det coolt. Sången distar lite väl mycket för att det ska bli helt njutbart. Sticket bryter av helt oväntat, överraskande. Refrängen stämmer dock dåligt med musiken. Topp 6.

09 - Gör det själv. Jaha! Det här känner man igen ju. Smygreklam för byggvaruhusen. Det borde vara Electric Banana Band 😮 Solot går inte av för hackor. Mina kakelplattor till köket hade försäljaren glömt att beställa, så nu får jag vänta en vecka till. Snygga körer och tajt spelat (programmerat). Lite väl "perfekt".

10 - Mystisk träflört. Yes! Tycker om sånthäringa. Mystiska vibbar i urskogen. Troll och gåshud. Tänk att stå ensam i en mörk skog med detta i lurarna. Arrgghhhh! Jag sitter helt trollbunden. Hur coolt som helst. Filmmusik. Fullt med vansinniga infall. Full pott. Topp 6.

11 - Is this the way. Funkar säkert bra på dansgolvet. Svänger rejält. Bra blandning mellan reggae och modern dansmusik. Lite enformigt det här med (för min smak alltså). Det är så här det får bli. 0 Poäng.

12 - Stuck in babylon. Lustigt ljud. Inspelat i en grotta? Bra låt. Snyggt blås och snygga körer. Effekten av blandningen av svengelska och jamaicaengelska blir tyvärr lite komisk. Men det är en ok låt med ett ok framförande. Ljudet drar dock ner betyget. Topp 6.

13 - Du är så himla rar. Vi på Saltkråkan, Electric Banana Band och Tommas Dileva, allt på uppåttjack. Vilken härlig röra. Solot på "låda med snöre" är fräckt och höjningen måste vara en sann galnings verk 😛 Sprall i benen och ett stort leende.

Mina poäng ger jag till:

6 poäng till låt nr. 10 Mystisk träflört

4 poäng till låt nr. 07 Mandela

2 poäng till låt nr. 02 Inhale

1 poäng till låt nr. 06 Kämpar på

Link to comment
Dela på andra sajter

Mäktigt att första låten heter "Reggea" Styler. Heter den verkligen så? Borde den inte heta Reggae Styler?

mvh

Ordmärkar-Niklas

Du kan få kalla den för "bidrag nr. 1" istället.

Fast du har nog rätt, jag borde nog faktiskt frågat om den hette så... vilket jag gjorde med flera andra bidrag med oklart namn.

Ha ha, fel av mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hinner nog inte ge åsikter om dem alla, men det gav alla idéer till min egen musik och det är kanon!

1 poäng.

this is the way

2 poäng.

du är så himla rar

4 poäng.

IWonder - på nåt sätt bara så rätt!

6 poäng.

Mandela. Fyndig rackare. Och, den svänger.

Gött jobbat allesamman

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här blir verkligen intressant : ) , jo , min låt "summer riddim 08" är inte helt färdig heller...men jag tänkte att jag kör på ändå så får man se hur långt det håller.

Den ska ja försöka få klar så snart som möjligt , sen kan ni få höra hur den blev också! 😛

Ingen som är på uppsala reggae festival då?? jag var där igår och ska dit ikväll och imorn också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Imponerande kommenterat av Carl Cadello, pluspoäng för att du kommenterade alla låtar

(det är ju delvis därför man lägger upp låtar, för att nån skall tycka till)

samt VG för att du mer eller mindre lyckats dölja vilka bidrag du ligger bakom. 🙂

Jag kommer också att rösta, men får nog avvakta lite, usch va svårt, jag har mest lyssnat på Dag Vag och kanske inte har riktigt

koll på rastaflätorna hmm.. 🙂😄🙂

Redigerat av flabb
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjohopp!

Ja, minsann ,-det här var ju riktigt kuligt juh! Denna festival bevisar ju onekligen att det finns en hel del reggaetalanger här på forumet...Nå, nåväl -efter många lyssningar så kommer här mina röster.

01 - Reggea Styler, Säkert ett tappert försök men man kommer lixom in i svänget....-Det låter faktiskt lite som om man trycker ner "reggae" på en synts demoknapp uppblandat med lite käck tivolitechno. Men, men -vem vet, det här är kanske det mest nyskapande man hittils hört inom reggaegenren!!

02 - Inhale, Tycker att låten är mer solbränd på ryggen än på sommaren, eller nåt? Kompositören ska visst vara oerhört snygg & trevlig. Hade man haft en snyggtävling hade nog kompositören kommit minst lika långt som den här låten kommer att nå i denna festival.

03 - Jah provides the bread, Dubit! -Svänger ju 1000% procent, vem behöver droger när det finns sån här underbar musik??

04 - Solen lyser skönt, Sjysst groove, men sången är lite tokig. (inte falsk, bara lite tokig).

05 - SummerRiddim 08, Måste vara en sån däringa synthare som gjort sig en reggaelåt...-faktiskt inte alls tokig. Svänger gött, sjysst arr och slickt sound.

06 - Kämpar på, Så jävla go! Underbart skönt ska/proggsound. Tummen upp!

07 - Mandela, Jodu, här händer det grejjer minsann, Fantastisk produktion, att få ihop alla dessa fragment till ett sånt grymt sväng....Med en starkare refräng hade man väl smällt av!

08 - I wonder, Snyggt intro, jag säger det igen -SNYGGT INTRO! Med riktig sång (för det är väl nåt samplat från trojan records?) och lite småpul skulle denna låt vunnit VM i reggae!

09 - Gör det själv, Gissa om jag känner igen mig i texten 😄 , Mysig och bra på alla sätt och viss men lite för artificiell för min smak...Lite mer nerv och det hade blivit bra på riktigt! Fast att rimma på Verktyg->Sjukintyg är ju fan världsklass!!

10 - Mystisk träflört, Hoppla, hade kopplat in reggaechippet och fick syntax error av denna låt...-Frän som fan men inte är det nån reggae inte.

11 - Is this the way, Lite Ace of Base vibbar, bra låt med hitpotential, -men inte min påse.

12 - Stuck in babylon, Roooootsreggae inadi studiofestival stylee! Grym som fan! -Allt!. Denna låt hejar jag på 🙂 -Trots svengelskan 🙂

13 - Du är så himla rar, Bron över floden Kwai + Gnuggsolo vid 2.30 + Höjning på slutet...-Jag är hänförd! Låt som piggar upp i regnstrilet, Bra jobbat!

Resultat:

12 - Stuck in babylon= 6 Poäng.

03 - Jah provides the bread= 4 Poäng.

07 - Mandela= 2 poäng.

06 - Kämpar på= 1 Poäng.

Tjo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker de flesta bidragen inte var riktig reggae , utan mer åt ska-hållet...hade hoppats på riktigt feta roots låtar!!

mycket var åt skahållet ja, med vissa undantag!

jag hade idéer om ett fett rootsprojekt, men jag hade varken tid eller medlemmar till en orkester.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 som röstat hitills, det går lite trögt. Tycker alla deltagare åtminståne kan rösta så blir det lika för alla (iom att man ine får rösta på sig själv).

även ICKE deltagare FÅR rösta.!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte börja med lite tankar kring musikskapande som jag tycker kan vara bra att dela med mig av.

Reggae bygger till 87,5 % på bas – trummor, om man inte har sväng här är det kört, resten är egentligen bara utfyllnad och förstärkning av rytmen.

Den gamla sköna 70- tals reggaen, roots, som brukar användas som norm inom genren får sitt sväng genom sin otajthet. Svårt att förklara det där men om man programmerar hur det borde spelas exakt, blir det långt ifrån lika bra. I det ljuva 80-talet, när syntarna gjorde sitt INTRÅNG i reggaen blev soundet betydligt tightare och rakare, men om detta är något man vill uppnå så kör på.

Trummor går att programmera riktigt bra! Tänk dock på att använda flera olika samplingar. Om du enbart har ett snare-ljud tröttnar örat snart då det har lärt sig hur det ljudet låter. Om du har mellan 5 – 10 snarlika snares och kombinerar dessa i olika kombinationer kommer du snart får ett bra mycket fetare sväng! Tänk på att en riktig virvel/ snare aldrig låter exakt lika när du slår på den, du kanske tror det, men nej, det är de små skillnaderna örat uppfattar. (Det här gäller alla ljud du använder i din produktion!)

Vill man låta reggae, skär basen i botten upp till 50-70 hz. Ha en fet bubbla på resterande botten, ta bort allt onödigt i de övre regionerna. Dubba, spela samma grej med en dämpad elgitarr.

Spela inte för tight, knarka till ljuden med olika tubeamps, rörförstärkare och delay. Tänk på att ett enskilt ljud kan låta Pecka, helt uselt, det är helheten som räknas!

Yes, dessa rader var ingen bibel utan saker jag själv försöker att aktivt tänka på för att jobba bort soundet av programering. Hoppas att det kan hjälpa någon!

Ok, har lyssnat några dagar och tycker följande:

01, Reggea Styler. Rätt kul idé, tyvärr är baktaktsgroovet lite för litet i början och sen blir det ju bara umpa, umpa. Men med några fler försök så kanske det sitter som kniven i smörbyttan.

02, Inhale. Här har vi någon som verkligen har koll på hur reggae ska spelas och låter! Snygg produktion även om trummorna blir rätt tjatiga då inget speciellt händer. Texten är även tilltalande! Nästa gång hoppas jag dock på en svensk text då småländsk brytning passar bättre på hemlandsspråket.

03, Jah Provides The Bread, Whoppa, här snackar vi! Riktigt sköna delay och ekon! Tyvärr är basen knasigt mixad och förstör hela svänget för min del, men när det är fixat så kan man släppa grejerna på EP.

04, Solen lyser skönt. Det här var ju en klockren idé! Tyvärr inträffade det som ofta händer när jag lyssnar på musik på datorn samtidigt som TV:n är på i bakgrunden och jag går in på någons myspace. Det låter helt enkelt som om det är 3 låtar som är igång på samma gång, det hela blev tyvärr rätt grötigt. Men jag tror att man skulle kunna göra riktigt tunga grejer av sånt här…

05, Summer Riddim. Svänger fint, snygg produktion. Tyvärr börjar jag aldrig digga, kanske är det för att det låter lite enformigt. Låten gör sig säkert kanon med en text!

06, Kämpar på. Här får man sköna proggvibbar! Riktigt bra text! Sen kanske det inte låter reggae helt ut men jag gillar den!

07, Mandela, Bra låt, snygga smygkörer i refrängen. Jag gillar fane mig inte heller breaksen i slutet. Refrängen får duga och lär slå publiken med häpnad ute på klubbarna i höst…

08, I wonder. Jag diggar refrängen stenhårt, de där stoppen i introt låter nästan som något man kunde ha kommit på själv… Åter igen någon som har riktigt bra koll på reggae! Låtens enda svaghet är egentligen enligt mitt tycke att den finpolerade tighheten inte riktigt limmar med den skitiga, samplade sången. Inget ont om produktionen och bakgrunden den är grym i sig men det passade inte 100 ihop. Nästa gång kanske bakgrunden är mer nerskitad, då blir det smackebang.

09, Gör det själv. Som nybliven husägare är det 100 % igenkänning! Rimmen håller ”världsklass” och jag ler varje gång jag hör introt, man vet vad som komma skall. Det här låter inte heller speciellt mycket reggae men jag gillar det!

10, Mystisk träflört. Säkerligen en bra låt, introt låter typ Break Mekanics, Timbunk, men sen blir det något helt annat än reggae.

11, Is this the way. 90-talet är förbi, och jag har lämnat det bakom mig. Men det finns säkert de som tycker det här är hur grymt som helst, kör på!

12, Stuck in babylon. Äntligen! Festivalens enda riktiga rootslåt! Texten är grymt tilltalande med snygga körer. Mixen är blaha, är det tänkt att det ska låta som att det spelas live? Ta bort botten på reverben så är låten ett snäpp vassare. Går och nynnar på den här rackarn!

13, Du är så himla rar. Peps Persson på speed? Här händer det grejer, är det fågeldansen man hör som solo? Det är en sån där Boten Ana låt, antingen älskar man den eller så hatar man den. Jag, tyvärr, det senare. Stå på er, gör er grej!

Bra jobbat alla! Cool Runnings!

/ Fred del Castro

Ja jävlar, mina röster också ;-)

6 majspipor går till låt 12, Stuck in babylon!

4 dubbade bassträngar går till låt 02, Inhale

2 dreads går till 08, I wonder.

1 nerbränd snickarbod går till 09, Gör det själv

Link to comment
Dela på andra sajter

6p

13 - Du är så himla rar - Det här var den överlägset bästa låten av alla bidragen. Blir riktigt glad av den och den funkar att festa till:D

4p

07 - Mandela - Hultsfreds Hawaiiscen nästa? Om du får en öl vill du dela den med mig? Riktigt bra jobbat här. Gillar trummorna. Det som börjar typ 00:30 in i låten.

2p

09 - Gör Det Själv - Soft och go låt.

1p

12 - Stuck In Babylon - Låter nästan som Shpongle det här fast utan knarket då😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte börja med lite tankar kring musikskapande som jag tycker kan vara bra att dela med mig av.

Reggae bygger till 87,5 % på bas – trummor, om man inte har sväng här är det kört, resten är egentligen bara utfyllnad och förstärkning av rytmen.

Den gamla sköna 70- tals reggaen, roots, som brukar användas som norm inom genren får sitt sväng genom sin otajthet. Svårt att förklara det där men om man programmerar hur det borde spelas exakt, blir det långt ifrån lika bra. I det ljuva 80-talet, när syntarna gjorde sitt INTRÅNG i reggaen blev soundet betydligt tightare och rakare, men om detta är något man vill uppnå så kör på.

Trummor går att programmera riktigt bra! Tänk dock på att använda flera olika samplingar. Om du enbart har ett snare-ljud tröttnar örat snart då det har lärt sig hur det ljudet låter. Om du har mellan 5 – 10 snarlika snares och kombinerar dessa i olika kombinationer kommer du snart får ett bra mycket fetare sväng! Tänk på att en riktig virvel/ snare aldrig låter exakt lika när du slår på den, du kanske tror det, men nej, det är de små skillnaderna örat uppfattar. (Det här gäller alla ljud du använder i din produktion!)

Vill man låta reggae, skär basen i botten upp till 50-70 hz. Ha en fet bubbla på resterande botten, ta bort allt onödigt i de övre regionerna. Dubba, spela samma grej med en dämpad elgitarr.

Spela inte för tight, knarka till ljuden med olika tubeamps, rörförstärkare och delay. Tänk på att ett enskilt ljud kan låta Pecka, helt uselt, det är helheten som räknas!

Yes, dessa rader var ingen bibel utan saker jag själv försöker att aktivt tänka på för att jobba bort soundet av programering. Hoppas att det kan hjälpa någon!

Jadu! Man tackar. 🙁

Det var ju inte många rätt man gjorde. Rent av inga alls. 😉

Först när man inte kan spela tight så ska man spela tight, sen när man kan så ska man det inte. 😎

Inte konstigt att det inte blev reggae av det man gjorde. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte börja med lite tankar kring musikskapande som jag tycker kan vara bra att dela med mig av.

Va? nu? 🙁 Tror jag sparar dina tips nånstans, kanske snubblar på dem till nästa reggaefestival 2012? 😎

Pluspoäng för kommentarer på alla låtarna, sånt tycker jag om 😉 Jag sätter press på mig själv också att ge mina röster,

får återkomma..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte börja med lite tankar kring musikskapande som jag tycker kan vara bra att dela med mig av.

Va? nu? 😛 Tror jag sparar dina tips nånstans, kanske snubblar på dem till nästa reggaefestival 2012? 🙂

Pluspoäng för kommentarer på alla låtarna, sånt tycker jag om 🙂 Jag sätter press på mig själv också att ge mina röster,

får återkomma..

Haha, ja det kanske du hade rätt i, men du lär ju vara grym till nästa OS!

/ F

Link to comment
Dela på andra sajter

Tankar kring bidragen:

01. Reggae Styler:

En samplad röst slinga som ger reggae känsla. Tyvärr försvinner den när själva låten kommer igång. Det blir för mycket umpa umpa, speciellt med den kicken som är använd. Det låter FL Studio så det stänker om det, no offence. Skön idé och bra variation, men alldeles för lite reggae.

02. Inhale:

Riktigt bra röst. Skön röst, passar utmärkt för reggae. Självklart inte äkta Jamaica röst men det är rätt svårt att simulera. En låt jag lätt skulle kunna ha på i bakgrunden när man spelar lite nätpoker. Den bara mjukar upp och man hamnar lite i en skön flum trans. Bra!

03. Jah provides the bread:

Skum början men originellt, och det är bra. Riktigt flummig låt, får tripp känsla. Ser massa lustiga figurer framför mig, och "sången" gör ju inte hela upplevelsen sämre. Tycker det är en bra produktion, men kanske inget jag skulle stoppa in i skivspelaren när jag ska mjuka upp gumman inför lite skinn daskning =P

04. Solen lyser skönt:

Så mycket sommar som det kan bli. Säger ni verkligen "när vi röker grönt?". Haha!

Jag gillar inte tjejens röst alls i låten, för nasalt för att passa reggae. Nästan på gränsen till falskt. Skulle velat ha lite effekt för att dämpa den känslan.

05. SummerRiddim 08:

Gillar! Verkligen bra för att vara rent instrumental, jag saknade inte sången ärligt talat. Det är svårt att lyckas med detta. Speciellt beatet gillar jag.

Lite minus för ingen sång, annars riktigt bra.

06. Kämpar på:

Riktigt skön låt men jag gillar inte sången, speciellt versen. Känns för krystat, men då återkommer vi till min tyckte för svensk reggae. Refrängen är klart bättre och passar mycket bättre in i mixen. Vet inte vad det är som stör med verserna men något är det.

Bra produktion!

8. I wonder:

En de bättre bidragen här men jag stör mig lite på trummorna i introt. Det blir mer ett hack när de ska varieras, vilket förstör lite. Sången är hur skön som helst, men tyvärr lite svårt att höra vad som sjungs. Jag älskar vintage känslan, nästan som en blues låt från tidigt 1900-tal. Ungefär samma känsla som i Fatboy Slim produkter. Good job!

9. Gör det själv:

Gillar början, får sommar vibbar direkt. Fick Gyllene Tider vibbar vilket kändes helt ok. Den känns tyvärr lite seg, skulle nog önskat några bpm mer. Den lyfter tyvärr aldrig, men är helt klart skön att lyssna på. Gillar blås spelet.

10. Mystisk träflört:

Vet inte om jag vill kalla detta reggae. Det kändes mer som något instrumentalt flummigt som passar in i någon film. Typ Resident Evil. Inget dåligt med det men jag bedömer efter Reggae genren. En välgjord låt med många sköna ljud. Plus i kanten för att låten är spännande att lyssna på.

11. Is this the way:

Skönt sväng! Blir lite enformig tyvärr efter ett tag då sången inte varieras, utan mer repeteras. Skulle fungera bra som eftertext låt till någon action-komedi rulle 😛

12. Stuck in Babylon:

Min favorit! Detta är reggae vibbar, och den bästa rösten av bidragen. Riktigt härlig känsla. Har du fuskat o hyrt in någon Jamaican? Tycker denna låten är riktigt bra. Känslan är verkligen med i låten, jag njuter.

13. Du är så himla rar:

Skönt sväng, man blir glad av den. Jag har svårt för svensk reggae, det är dock en personlig åsikt och speglar inte om låten är välproducerad eller inte. Men jag kan inte bortse från att det hindrar mig från att ge full pott. Men bra och välproducerad låt.

And here are the votes from Linköping:

6p = 12: Stuck in Babylon

4p = 02: Inhale

2p = 08: I wonder

1p = 13: Du är så himla rar

Link to comment
Dela på andra sajter

dom tipsen hade vi gärna läst före festivalen. 😛

men mycket har man ju nytta av även till annat än reggae så tack för tipsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.. nu kan väl jag också rösta då!!

6p - 02. Inhale , bra bas och skön gura som följer basen! , dock gillar jag inte sången alls.. men bra instrumental!

4p - 12. Stuck In Babylon. Samma sak här, bra musik men sången låter lite åt pop hållet.

2p - 08. I wonder

1p - 03. Jah Provides The Bread.

De två bästa som låter bra är Inhale och Stuck In Babylon. Dessa kan klassas som reggae ! (och min ofärdiga låt, hehe)

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...