Jump to content
Annons

Vilka av FLs effekter ska jag använda i mastern?


base10

Recommended Posts

Har undrat länge i vilken ordning man ska lägga effekterna i masterkanalen, finns det någon regel för detta?

Just nu så kör jag först med parametic eq 2, multibandcompressor, maximus, stereo enchanter och sedan en maximizer (dock inte från fl).

Är detta en bra setup för masterkanalen? Tycker inte att jag får ett rent ljud i låten 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Lär dig hur effekterna påverkar musiken och vad de olika reglagen gör. Kom ifrån preset-tänket helt enkelt.

2. Tänk sedan på signalvägen genom de olika effekterna och vilka effekter du vill ska påverka och på vilket sätt.

3. Använd öronen och använd gärna liknande musik som referens.

Finns egentligen inga andra råd, och låter det bra i dina öron så är det bra tills du ändrar åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Lär dig hur effekterna påverkar musiken och vad de olika reglagen gör. Kom ifrån preset-tänket helt enkelt.

2. Tänk sedan på signalvägen genom de olika effekterna och vilka effekter du vill ska påverka och på vilket sätt.

3. Använd öronen och använd gärna liknande musik som referens.

Finns egentligen inga andra råd, och låter det bra i dina öron så är det bra tills du ändrar åsikt.

Det är bara att börja o ratta då :rolleyes:

Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har undrat länge i vilken ordning man ska lägga effekterna i masterkanalen, finns det någon regel för detta?

Just nu så kör jag först med parametic eq 2, multibandcompressor, maximus, stereo enchanter och sedan en maximizer (dock inte från fl).

Är detta en bra setup för masterkanalen? Tycker inte att jag får ett rent ljud i låten 😐 .

jag brukar lägga mina effekter på liknande sätt som du gör. Men förösker lära mig mer vad varje effekt gör. är nog det bästa man kan göra.. bara att börja googla runt på de olika effekterna gör 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har undrat länge i vilken ordning man ska lägga effekterna i masterkanalen, finns det någon regel för detta?

Just nu så kör jag först med parametic eq 2, multibandcompressor, maximus, stereo enchanter och sedan en maximizer (dock inte från fl).

Är detta en bra setup för masterkanalen? Tycker inte att jag får ett rent ljud i låten 🥰 .

jag brukar lägga mina effekter på liknande sätt som du gör. Men förösker lära mig mer vad varje effekt gör. är nog det bästa man kan göra.. bara att börja googla runt på de olika effekterna gör 🙂

Jo, annars kan man ju pröva att läsa manualen om vad effekterna gör 😛

http://www.flstudio.com/htmlhelp/

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett DAW brukar jag ha ungefär följande ordning på en masterregel..

1. Parametrisk EQ.. för att skära bort oönskade frekvenser.. Allt under 20 Hz är inget att ha t.ex..

2. En basexciter av nåt slag.. För att få "punch" i Wavelab heter den just puncher 🥰

3. Multibandskompressor... Använder jag som en 4-kanalig EQ ungefär.. Men jag ritar egna kurvor för respektive frekvens som behöver höjas ev sänkas (sänkas är bättre faktiskt)

(3,5) I bland kan jag behöva lägga till både en exciter samt en stereoexpander här. Exciter för brillians och stereoxpander för stereobredd

4. Limiter för slutfinish (själv använder jag ofta Waves L2)

Link to comment
Dela på andra sajter

jestericious (oregistrerad)

Tyckte det såg ut som du hade onödigt många kompressorer i ditt upplägg.. Jag mjukvarumastrar in så jag ingen kommentar på hur du ska göra. Men jag tror du har för mycket kompressorer ocvh jag håller med föregående talare att det är bättre att lägga EQ på alla separata kanaler sen använda paraEQ på master kanalen för att skära bort frekvenser du inte vill ha.

Testat att leka i T-Racks ? Gjorde det en del innan jag upptäckte hårdvaru mastring. Blev väldigt bra tycker jag.

Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte det såg ut som du hade onödigt många kompressorer i ditt upplägg.. Jag mjukvarumastrar in så jag ingen kommentar på hur du ska göra. Men jag tror du har för mycket kompressorer ocvh jag håller med föregående talare att det är bättre att lägga EQ på alla separata kanaler sen använda paraEQ på master kanalen för att skära bort frekvenser du inte vill ha.

Testat att leka i T-Racks ? Gjorde det en del innan jag upptäckte hårdvaru mastring. Blev väldigt bra tycker jag.

Tom

Okej då blir det - comp för min del då 😐 , vad är T-racks för något då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar lägga en compressor på masterkanalen. Faktum är att det är Fruitycompressor. 🙂 Den funkar faktiskt rätt bra tycker jag.

Provade nu på senaste låten, och ja det funkar ju ritkigt bra

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Efter att ha läst många guider, manualer och annat smått o gott så har jag kommit fram till att en equalizer och något som får upp ljudnivån till -0.0db fungerar bäst, en kompressor eller maximizer alltså. Om någon annan också tycker att deras ljud är orena så är det bäst att ta sig en extra titt på mixningen 🙂

Tack för tipsen allihopa! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har undrat länge i vilken ordning man ska lägga effekterna i masterkanalen, finns det någon regel för detta?

Just nu så kör jag först med parametic eq 2, multibandcompressor, maximus, stereo enchanter och sedan en maximizer (dock inte från fl).

Är detta en bra setup för masterkanalen? Tycker inte att jag får ett rent ljud i låten 🙂 .

Varför en Stereo Enhancer i Masterkanalen... ? Låter inte det skumt? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Har undrat länge i vilken ordning man ska lägga effekterna i masterkanalen, finns det någon regel för detta?

Just nu så kör jag först med parametic eq 2, multibandcompressor, maximus, stereo enchanter och sedan en maximizer (dock inte från fl).

Är detta en bra setup för masterkanalen? Tycker inte att jag får ett rent ljud i låten 🙂 .

Varför en Stereo Enhancer i Masterkanalen... ? Låter inte det skumt? 😮

Nej, men det låter brätt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har undrat länge i vilken ordning man ska lägga effekterna i masterkanalen, finns det någon regel för detta?

Just nu så kör jag först med parametic eq 2, multibandcompressor, maximus, stereo enchanter och sedan en maximizer (dock inte från fl).

Är detta en bra setup för masterkanalen? Tycker inte att jag får ett rent ljud i låten :rolleyes: .

Varför en Stereo Enhancer i Masterkanalen... ? Låter inte det skumt? 😛

Nej, men det låter brätt 😄

Inte lite väl då? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har undrat länge i vilken ordning man ska lägga effekterna i masterkanalen, finns det någon regel för detta?

Just nu så kör jag först med parametic eq 2, multibandcompressor, maximus, stereo enchanter och sedan en maximizer (dock inte från fl).

Är detta en bra setup för masterkanalen? Tycker inte att jag får ett rent ljud i låten 😉 .

Varför en Stereo Enhancer i Masterkanalen... ? Låter inte det skumt? 😄

Nej, men det låter brätt 😎

Inte lite väl då? 😮

Det beror helt och hållet på hur mycket man skruvar, har aldrig behövt ta i kraftigt med den effekten 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...