Jump to content
Annons

Skapa ett eget arpeggiator melodi


Lonian

Recommended Posts

Satt och mekade med min syntesizer och kollade på arpeggiatorn. Man kunde ändra rytm på den osv, men ändra noterna osv gick inte.

Så då tänkte jag, man kanske kan göra det i FL studio istället och skicka midi out till keyboarden.

Jag skulle vilja i FL studio, skapa en melodi som jag sedan använder som mitt arpeggiator.

Alltså jag kan bestämma hur mitt arpeggiator skall se ut not för not, går det att göra?

Så när man spelar Live exempelvis så kan man spela upp sin egna fantastiska melodi i olika ton höjningar genom att bara använda 2-3 tangenter för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skapa hur arpeggiator ska gå i pianorollen sen sparar du File -Save score as. Öppna nytt pianoroll med synthesizerkanalen. Sen Alt+A väljer din sparade score fil.

Kanske något sånt du syftar på.

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

Skapa hur arpeggiator ska gå i pianorollen sen sparar du File -Save score as. Öppna nytt pianoroll med synthesizerkanalen. Sen Alt+A väljer din sparade score fil.

Kanske något sånt du syftar på.

Men, fungerar det när man spelar live då? Eller bara på en färdig piano roll i sequensern?

Jag funderade lite på om man kunde göra ett egen preset till den arpeggiator som finns i varje channel settings. Man tycker ju att det borde gå att göra egna "chords" för den på något sätt, men jag har itne funderat ut hur, grrr.. vill också ha den här funktionen 😄

Finns det ingen separat VST man kan köra då som endast lägger på arp på midi input och sedan skickar vidare? O.o

Link to comment
Dela på andra sajter

Skapa hur arpeggiator ska gå i pianorollen sen sparar du File -Save score as. Öppna nytt pianoroll med synthesizerkanalen. Sen Alt+A väljer din sparade score fil.

Kanske något sånt du syftar på.

Hmm 😉

njae det där gjorde ju bara så att man sparade en melodi typ. Jag vill kunna göra så min sparade melodi är låst till varenda tangent så den pitchas upp och ner när man trycker, precis som på en arpeggiator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skapa hur arpeggiator ska gå i pianorollen sen sparar du File -Save score as. Öppna nytt pianoroll med synthesizerkanalen. Sen Alt+A väljer din sparade score fil.

Kanske något sånt du syftar på.

Men, fungerar det när man spelar live då? Eller bara på en färdig piano roll i sequensern?

Jag funderade lite på om man kunde göra ett egen preset till den arpeggiator som finns i varje channel settings. Man tycker ju att det borde gå att göra egna "chords" för den på något sätt, men jag har itne funderat ut hur, grrr.. vill också ha den här funktionen 😉

Finns det ingen separat VST man kan köra då som endast lägger på arp på midi input och sedan skickar vidare? O.o

Yes jag tänkte samma sak.

Kanske finns en "arpeggiator creator vst" någonstanns 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill kunna göra så min sparade melodi är låst till varenda tangent så den pitchas upp och ner när man trycker, precis som på en arpeggiator.

Det kommer inte att funka på alla tangenter då skalan inte ändras men grundtonen gör , Fast å andra sidan kanske man får roliga melodier ur det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag vill kunna göra så min sparade melodi är låst till varenda tangent så den pitchas upp och ner när man trycker, precis som på en arpeggiator.

Det kommer inte att funka på alla tangenter då skalan inte ändras men grundtonen gör , Fast å andra sidan kanske man får roliga melodier ur det.

http://lonian.se/chord.JPG här borde man kunna öppna sin score

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och mekade med min syntesizer och kollade på arpeggiatorn. Man kunde ändra rytm på den osv, men ändra noterna osv gick inte.

Så då tänkte jag, man kanske kan göra det i FL studio istället och skicka midi out till keyboarden.

Jag skulle vilja i FL studio, skapa en melodi som jag sedan använder som mitt arpeggiator.

Alltså jag kan bestämma hur mitt arpeggiator skall se ut not för not, går det att göra?

Så när man spelar Live exempelvis så kan man spela upp sin egna fantastiska melodi i olika ton höjningar genom att bara använda 2-3 tangenter för det.

Jag lyckades med det i Reason en gång.. Kan försöka få det att funka igen, antingen var jag skit trött och TRODDE att det gick, men jag är nästan 100% säker att jag lyckades, då blev jag glad... Nästa gång skulle jag försöka igen, då gick det inte alls lika bra 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...