Jump to content
Annons

EQ på gitarren


martinfaeldt

Recommended Posts

Tjena!

Min kompis sitter här med sin nya stålsträngade gura, en Yamaha. På överkanten bredvid stämmaren sitter en liten EQ ruta. Vi har rattat lite men får inte till ett shysst sound. Hur ska man ställa in den så det låter bra. Basen borde vara lite högre än dem andra (?)

Tacksam för svar =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tack Anders men vi ska ha den för livespelning 🙂

Om ni ska lajna den även live så kommer det inte heller bli så roligt ljud. Är tyvärr inte så mycket man kan göra mer än att bara testa lite tills man hittar det som man tycker låter bäst. Om det är annan ljudtekniker än ni själva så kan du ha EQ:n på noll så styr han/hon EQ:n på mixerbordet.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Piezomick kan vara händigt live. Mindre rundgångskänsligt än mick framför och du slipper stå stil och spela. Om man vill kan man även köra in acken i en gitarrstärkare för lite mer ljudvariation och eventuellt hitta ett sound någonstans mellan acke och elgitarr.

Live ser jag till att det inte är för mycket diskant på gitarren. Diskanten från en piezo kan trötta öronen ordentligt. Är det ett luftigt arrangemang där gitarren står i centrum passar det bra med ett kortare rum (reverb). Är det en tätare mix med trummor, bas etc kan en kompressor komma till användning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Piezomick kan vara händigt live. Mindre rundgångskänsligt än mick framför och du slipper stå stil och spela. Om man vill kan man även köra in acken i en gitarrstärkare för lite mer ljudvariation och eventuellt hitta ett sound någonstans mellan acke och elgitarr.

Live ser jag till att det inte är för mycket diskant på gitarren. Diskanten från en piezo kan trötta öronen ordentligt. Är det ett luftigt arrangemang där gitarren står i centrum passar det bra med ett kortare rum (reverb). Är det en tätare mix med trummor, bas etc kan en kompressor komma till användning.

Jaha, jag trodde att piezo bara var för elgitarrer? :rolleyes:

Det kanske finns både och, har väl missat nåt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar ju även micka upp live. Inte så stor skillnad i bökighet på att koppla in en mic eller en gitarrline.

Mikrofon låter tusen gånger bättre men på mindre ställen eller där det spelas väldigt högt så föredras kanske att använda Piezomikrofonen och linea för att slippa rundgång. MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Piezo under stallet på en akke låter illa hur man än vrider och vänder på det. Bättre med en bra kontaktmic (erhlund tex) som monteras på kroppen. En hålmic är ju en bra kompromiss också, det finns ju även hybrider där som ger det bästa av båda världar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...