Jump to content
Annons

Lyssna och tyck till om kompressorer


drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Jag blev nyfiken på hur olika kompressorpluggar fixar "smäck" på trummor.

Gjorde denna test för mig själv men tänkte att nu är den gjord så då kan jag lika gärna dela med mig.

Sex olika kompressorer testade jag.

5 mjukvarupluggar och en Liquid Mix plugg.

Min tanke var att hitta en snabbjobbad plugg för att få till lite mer klipp i trummorna.

Man är vanemänniska så jag har några pluggar jag alltid kör på trummor.

Så taken var att testa för att öppna mina egna ögon och kanske hitta nåt som funkar bättre eller annorlunda.

Medvetet testade jag två pluggar som egentligen inte är bra på smäcket och det tycker jag hörs tydligt.

Dessa kompressorer är inte dåliga bara för att de inte får till smäcket, dom funkar fint för andra saker.

Det är inte meningen att de skall låta lika utan testen är för att se hur pluggarna kan få till smäck med sina förutsättningar.

Nåväl trummat_1.wav är originalloopen obehandlad.

Det är lite låg volym på loparna, jag började testa och sätta nivåerna så att de "hörs" lika mycket. Sedan upptäckte jag att det var lite låg output, ni får stå ut med detta. Orkar inte göra om det.

http://www.speedyshare.com/685675406.html

Avslöjar senare vilka pluggar som är testade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Jag gissar att du ställt kompressorerna identiskt vad gäller input gain/threshold/ratio/attack och release?

Nej, kompressorerna reagerar olika så jag har försökt att få till så gott klipp som går.

Men de är ganska lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte just fråga samma sak, annars ser jag inte riktigt värdet med denna jämförelse, då kompressorns karraktär förändras våldsamt beroende på dess inställningar. Skulle vara mer intressant att höra allt om out ceiling var satt på 0an.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tänkte just fråga samma sak, annars ser jag inte riktigt värdet med denna jämförelse, då kompressorns karraktär förändras våldsamt beroende på dess inställningar. Skulle vara mer intressant att höra allt om out ceiling var satt på 0an.

Jag förstår vad ni säger. Testade först att göra så lika inställningar men vad är värdet av det?

Då låter plötsligt en kompressor som har potential att smäcka på helt lamt.

Kompressorer färgar olika beroende på olika inställningar.

En kompressor gick helt enkelt inte att få till bra tryck i. Men den funkar fint på sång.

Så det blev en subjektiv test.

Om man tar en Distressor som kan göra en massa bra grejer och jämför med en LA-2A så blir det inte lätt att få det rättvist eller hur? Hur ställer man in dessa lika?

Så ta det för vad det är, subjektiv test av mig med min smak rådande.

Meningen för mig var att jag skulle finna nya arbetssätt och kanske kunna jobba effektivare.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kan ge lite härledning till vilka kompressorer som är med.

Liquid Mix - avlöjar inte vilken emulering

Kjaerhus Classic Compressor

Blockfish

Tracktions kompressor

SSL LMC-1 talkback kompressorn

Reasons MasterClass compressor

Med andra ord, överkomliga prylar, alla är "gratis" utom Liquid Mix.

När jag gjorde testen blev jag positivt överraskad av främst 3 kompressorer.

Dessa tre utmärkte sig med att det gick fort och enkelt att få fram ett bra klipp.

Sedan är en kompressor lite missvisande i testen, men så blir det ju när man vill ha snabbt och enkelt resultat.

Och lättjobbat räknar jag in som en tungt vägande faktor.

Hade gärna sett att jag kunde ha med någon annan kompressor typ Waves eller nåt annat fräckt. Men jag har inte ekonomi att köpa dylika så min Liquid Mix står för lyxen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

"Jag tyckte 6:an lät bäst, så här sololyssnad. I en mix kanske någon annan. "

trummat_6?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Min favorit (eller mitt val) blev nummer 2 om vi nu ska lyssna efter smäck som man gillar.

jämfört med de andra så kändes den lite öppnare i sin klang och det va nog det som tilltalade mig, samt att jag tyckte den komprimerade basen tight. Men en fråga, har det råkat komma någon EQ på nummer 7?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Min favorit (eller mitt val) blev nummer 2 om vi nu ska lyssna efter smäck som man gillar.

jämfört med de andra så kändes den lite öppnare i sin klang och det va nog det som tilltalade mig, samt att jag tyckte den komprimerade basen tight. Men en fråga, har det råkat komma någon EQ på nummer 7?

MVH

Anders

trummat_2 är Reasons Mclass kompressor.

trummat_7 är SSL LMC-1, den färgar extremt mycket. Det är talkback kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gjorde testen blev jag positivt överraskad av främst 3 kompressorer.

Dessa tre utmärkte sig med att det gick fort och enkelt att få fram ett bra klipp.

Jag är rätt säker på ett en av dem är Tracktions inbyggda 🙂 Nå?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Min favorit (eller mitt val) blev nummer 2 om vi nu ska lyssna efter smäck som man gillar.

jämfört med de andra så kändes den lite öppnare i sin klang och det va nog det som tilltalade mig, samt att jag tyckte den komprimerade basen tight. Men en fråga, har det råkat komma någon EQ på nummer 7?

MVH

Anders

Instämmer om att tvåan lät bäst, sen fyran och femman. sjuan, som är SSL, vilket hördes direkt, gillar jag inte. Har redan testat den och gillade inte alls ljudet i den. Har inte testat Reason men av det jag hörde måste jag säga jag gillar ljudet i den kompressorn. Måste säga att annars är min (nya) favvokompressor UAD:s 1176LN. Grymt bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt säker på ett en av dem är Tracktions inbyggda Nå?
Trummat_6 är Tracktions inbyggda kompressor.

Herregud. ? ? ? 😲 Svårt å läsa hela tråden eller ?

Men herregud själv. Läs lite extra nästa gång vad det är man "svarar" på. Att nr 6 är Tracktions vet jag men han har inte skrivit vilka kompressorer som han blev positivt överaskad av. Jag klistrade till och med in det i mitt svar. Vad är det för fel på dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Listan med kompressorer är som följer:

trummat_1 : Originaltrumloopen

trummat_2 : Reason Mclass kompressor

trummat_3 : Liquid Mix TLA kompressor

trummat_4 : Blockfish

trummat_5 : Kjaerhus Classic Compressor

trummat_6 : Tracktions enkla inbyggda

trummat_7 : SSL LMC-1

De kompressorer jag blev mest överraskad av var Reasons Mclass, Blockfish och Kjaerhus Classic Compressorn.

Mest lättrattat var Liquid Mix TLA compressor, Blockfish och Kjaerhus Classic Compressorn, alltså snabbaste till ett resultat jag gillade. Reason strax därefter, den är riktigt bra måste nog erkännas. Synd den inte finns som VSTplugg.

Tracktions kompressor gav inte det jag sökte men den blev lite ball i sitt sound. Men nåt klipp i attackerna var den oförmögen att leverara.

SSL LMC-1 är ju lite speciell, ball till pukor och rumsmickar, men ett helt trumset funkar den inte på. Man kan använda den för paralellkomprimera då den färgar lite gott.

Efter det här testet har jag använt mig av Mackies Stereo kompressor (Gjord av Acuma Labs från början tror jag) och den smäller på ordentligt. Svår att förstå eftersom man jobbar med flera noder när man komprimerar. Men när man fått kläm på hur den funkar så är den riktigt trevlig.

Blockfish kompressorn fortsätter att imponera på mig, lättjobbad och rolig.

Nu är jag nyfiken på UAD och lurar på att låna ett kort och testa detta med. UAD har ju sänkt priset på korten ordentligt. Har provat UAD förut och gillade den. Speciellt nyfiken blir man eftersom jag gillar Liquid Mixen så mycket. Vore lite kul att jämföra dessa två.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Listan med kompressorer är som följer:

trummat_1 : Originaltrumloopen

trummat_2 : Reason Mclass kompressor

trummat_3 : Liquid Mix TLA kompressor

trummat_4 : Blockfish

trummat_5 : Kjaerhus Classic Compressor

trummat_6 : Tracktions enkla inbyggda

trummat_7 : SSL LMC-1

De kompressorer jag blev mest överraskad av var Reasons Mclass, Blockfish och Kjaerhus Classic Compressorn.

Mest lättrattat var Liquid Mix TLA compressor, Blockfish och Kjaerhus Classic Compressorn, alltså snabbaste till ett resultat jag gillade. Reason strax därefter, den är riktigt bra måste nog erkännas. Synd den inte finns som VSTplugg.

Tracktions kompressor gav inte det jag sökte men den blev lite ball i sitt sound. Men nåt klipp i attackerna var den oförmögen att leverara.

SSL LMC-1 är ju lite speciell, ball till pukor och rumsmickar, men ett helt trumset funkar den inte på. Man kan använda den för paralellkomprimera då den färgar lite gott.

Efter det här testet har jag använt mig av Mackies Stereo kompressor (Gjord av Acuma Labs från början tror jag) och den smäller på ordentligt. Svår att förstå eftersom man jobbar med flera noder när man komprimerar. Men när man fått kläm på hur den funkar så är den riktigt trevlig.

Blockfish kompressorn fortsätter att imponera på mig, lättjobbad och rolig.

Nu är jag nyfiken på UAD och lurar på att låna ett kort och testa detta med. UAD har ju sänkt priset på korten ordentligt. Har provat UAD förut och gillade den. Speciellt nyfiken blir man eftersom jag gillar Liquid Mixen så mycket. Vore lite kul att jämföra dessa två.

Blockfish ingår den i något program eller är det någon mjukvaruplugg man får köpa? Jag har ingen kolla på varken hårdvara eller mjukvara på denna front, men jag älskade verkligen ljudet du fick fram på trummorna. Även Reasons va fint, och jag har ju Reason 4.0 så den kommer man ju åt 😉

Tack iaf för testet och infon, riktigt kul och intressant att läsa och jämföra. Lättare att hitta ett ljud som man själv söker och gillar. Mer sånt här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den sista var inte så svår att gissa! 😉

Ingen av kompressorerna kändes gjuten. Attacken känns för snabb och lite strypt. Gillar när det smäller mer i början.

Den enda kompressor som har en snygg release är trummat 6. Gissar att det är Liquid Mix modellerad efter distressor eller 1176.

Edit: Läste inte svaren innan jag skrev, men det framgår nog...

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Den sista var inte så svår att gissa! 😉

Ingen av kompressorerna kändes gjuten. Attacken känns för snabb och lite strypt. Gillar när det smäller mer i början.

Den enda kompressor som har en snygg release är trummat 6. Gissar att det är Liquid Mix modellerad efter distressor eller 1176.

Edit: Läste inte svaren innan jag skrev, men det framgår nog...

Det är det som är både spännande och egentligen meningslöst med att lyssna på det här viset.

Jag gillar precis det du inte tycker om. Dagsformen avgör ju lite vad man är ute efter.

Enda sättet är att testa själv.

Själv tycker jag det är mycket intressant att höra vad ni gillar.

Kan nog hålla med om att jag kanske ställt attacken liiite tight.

Min absoluta favorit är Liquid Mix kompressorns, dvs trummat_3 det smäller på ett sätt jag gillar.

Allt beror på vad man vill uppnå.

Om jag skulle köpa hårdvarukompressorer skulle jag välja LA2A som första val därefter Distressorn som är en kompressor jag gillar för att den kan låta så olika

.

I Liquid Mix är Distressorns "emuleringen" lite mesig eller vad man kan säga.

Däremot funkar LA2A som kanon. Den "emuleringen" är värd hela LMs pris tycker jag.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Den sista var inte så svår att gissa! 😉

Ingen av kompressorerna kändes gjuten. Attacken känns för snabb och lite strypt. Gillar när det smäller mer i början.

Den enda kompressor som har en snygg release är trummat 6. Gissar att det är Liquid Mix modellerad efter distressor eller 1176.

Edit: Läste inte svaren innan jag skrev, men det framgår nog...

Det är det som är både spännande och egentligen meningslöst med att lyssna på det här viset.

Jag gillar precis det du inte tycker om. Dagsformen avgör ju lite vad man är ute efter.

Enda sättet är att testa själv.

Själv tycker jag det är mycket intressant att höra vad ni gillar.

Kan nog hålla med om att jag kanske ställt attacken liiite tight.

Min absoluta favorit är Liquid Mix kompressorns, dvs trummat_3 det smäller på ett sätt jag gillar.

Allt beror på vad man vill uppnå.

Om jag skulle köpa hårdvarukompressorer skulle jag välja LA2A som första val därefter Distressorn som är en kompressor jag gillar för att den kan låta så olika

.

I Liquid Mix är Distressorns "emuleringen" lite mesig eller vad man kan säga.

Däremot funkar LA2A som kanon. Den "emuleringen" är värd hela LMs pris tycker jag.

Jag tycker inte det är meningslöst. Det svåra är att klura ut vilket håll den som rattar strävar åt. Kul att jag gillade Trecktions kompressor bäst! När jag testade den tyckte jag den var ganska omständig att ratta. Vet inte om jag hade nått samma resultat som du.

Liquidmix gick mig förbi. Gillar däremot också LA2 på överhäng, men då ska det vara den riktiga. UAD-1 (som jag sitter på) ger inte samma resultat på trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

LA2an är första val i alla lägen, det är först när den inte funkar som jag funderar på nåt annat... det är nästan så iallafall. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...