Jump to content
Annons

Kompressor


insolitus

Recommended Posts

Ok...

Är det någon som vet ifall det finns någon kompressor som kan komprimera olika mycket på ovan- och undersidan på ljudvågen?

Tex...Jag har en låt som, om man kollar på den i en wave-editor, är -3dB ovanför nollsträcket och -6dB under. Finns det någon kompressor som kan komprimera endast övre halvan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är det någon som vet ifall det finns någon kompressor som kan komprimera olika mycket på ovan- och undersidan på ljudvågen?

Jag har inget svar på din fråga egentligen...

Men appropå asymmetriska vågformer. Vissa mikrofoner (eller är det ljudkällorna) verkar ha högra signalstyrka på den ena sidan nollstrecket. Har sett det i Cubase när jag zoomat in t ex ett spår med inspelad bastrumma. Det måste väl påverka ljudet, men kanske inte alltid i negativ bemärkelse.

Eller är det effekten av billiga mikstärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Nä... DCoffset är väl när mitten inte är vid minimum, men i det här fallet är minimum vid mitten, men topparna är inte lika långt ut på båda sidor...

Jag kollade upp det och så här sa de på en sajt:

"Also, if the waveform you're looking at is

pretty much symmetrical, but it's not centered around 0 -- i.e. the

positive peaks are higher than the negative peaks are low, or vice

versa -- then that's a DC offset."

Verkar som om jag hade rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte riktigt med. Mindre skillnader i transientstorlek uppåt/nedåt gör inte en vågform offset. DC-offset innebär att en statisk spänning påverkar signalen så att det tänkta neutrala viloläget hamnar någon annanstans än vid noll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter inte illa, men ifall man kan få ner -3 till -6 kan jag ju höja allt med 6dB och inte 3dB som annars. 😑

Hmmm...kör hård kompression till limitering med en treshold på -6dB så lär det väl bara påverka ljudet mellan -3 dB och -6 dB. Det är väl det som man kan göra med den pluggen som Majken pekade på, samtidigt som man kan ha lättare komprimering nedanför -6 dB. Utan den pluggen borde man väl kunna göra det i typ två steg. kompressor/limiter först, och kompressor i steg två om så önskas. Det här var helt teoretiskt tänkt, och det bränner skalle så jag kan ju ha fel 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter inte illa, men ifall man kan få ner -3 till -6 kan jag ju höja allt med 6dB och inte 3dB som annars. 🙂

Är det en hel mix eller ett enskilt spår du pratar om?

Om det är ett enskilt spår i en mix tror jag inte att ditt resonemang stämmer. Jag tror inte du behöver bry dig om enskilda vågformers symmetri om dom låter bra i mixen.

Om det däremot är en komplett mix du pratar om så stämmer ditt resonemang. I så fall skulle det vara intressant att ta reda på varför vågformen ser ut som den gör. Är topparna assymmetriska vid varje cykel eller är det på enstaka återkommande toppar, t ex bastrummeslagen?

Kan du lägga upp en liten snutt så man får lyssna (och kolla 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter inte illa, men ifall man kan få ner -3 till -6 kan jag ju höja allt med 6dB och inte 3dB som annars. 😉

Är det en hel mix eller ett enskilt spår du pratar om?

Om det är ett enskilt spår i en mix tror jag inte att ditt resonemang stämmer. Jag tror inte du behöver bry dig om enskilda vågformers symmetri om dom låter bra i mixen.

Om det däremot är en komplett mix du pratar om så stämmer ditt resonemang. I så fall skulle det vara intressant att ta reda på varför vågformen ser ut som den gör. Är topparna assymmetriska vid varje cykel eller är det på enstaka återkommande toppar, t ex bastrummeslagen?

Kan du lägga upp en liten snutt så man får lyssna (och kolla 🙂 )

Precis. Det gäller hela mixar, annars hade det ju som sagt inte varit nåt problem.

Det är på bastrummeslagen som det syns, precis som du sa. 🙂

Tyvärr har jag ingen möjlighet att lägga upp, har inget webutrymme... Men får jag så ska jag få upp nånting om jag hittar det igen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...