Jump to content
Annons

monitorer under 3 papp


BoJonatan

Recommended Posts

Jag lägger också rösten på behringermonitorerna. Ett annat tips är Yamaha HS80. Har ett par framför mig just nu som jag provlyssnat lite och dom funkar relativt bra dom med.

Håller med! Yamaha gör tevliga, prisvärda monitorer. HS50 ger mycker för pengarna.

Edit: HS 50 menade jag, HS 80 är något dyrare. HS 50 borde du kunna få för 3000 om du är antingen charmig eller påstridig 🥰

Smaken är som baken, jag tyckte HS 50 lät ganska B när jag hörde dom...

Jojo, allt är relativt men nu ska vi ska rekommendera monitorer som max ska kasta 3 papp och då tycker jag att Yamaha är bäst i sin prisgrupp. Självklart kan dyrare prylar låta bättre (och gör oftast så) men om trådskaparen frågar om bästa monitorerna för den här pengen och inte får ett enda råd förutom att akustikbehandla sitt kontrollrum eller köpa hörlurar istället tycker jag inte att han fått särskilt bra råd överhuvudtaget, eller? 😆

Det är föga hjälpande att enbart säga "köp något som är tre gånger över din budget".

Det finns massor av alternativ jag hellre skulle jobba med än HS-50;

Phonic P6A, Tapco S-5, Behringer B2030A bara för att nämna några.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag lägger också rösten på behringermonitorerna. Ett annat tips är Yamaha HS80. Har ett par framför mig just nu som jag provlyssnat lite och dom funkar relativt bra dom med.

Håller med! Yamaha gör tevliga, prisvärda monitorer. HS50 ger mycker för pengarna.

Edit: HS 50 menade jag, HS 80 är något dyrare. HS 50 borde du kunna få för 3000 om du är antingen charmig eller påstridig ☺️

Smaken är som baken, jag tyckte HS 50 lät ganska B när jag hörde dom...

Jojo, allt är relativt men nu ska vi ska rekommendera monitorer som max ska kasta 3 papp och då tycker jag att Yamaha är bäst i sin prisgrupp. Självklart kan dyrare prylar låta bättre (och gör oftast så) men om trådskaparen frågar om bästa monitorerna för den här pengen och inte får ett enda råd förutom att akustikbehandla sitt kontrollrum eller köpa hörlurar istället tycker jag inte att han fått särskilt bra råd överhuvudtaget, eller? 😆

Det är föga hjälpande att enbart säga "köp något som är tre gånger över din budget".

Ge du honom rådet då, att köpa hörlurar istället för kassa monitorer inkl utan att akustikbehandla rummet..

Säger ju sej självt att för den budgeten får man inget bra ljud..

Det beror ju helt på vilket rum man har. Om varje person som ber om råd måste svepa sitt kontrollrum mellan 20 Hz och 20 Khz innan han/hon "har rätt" att ställa sin fråga försvinner 95% av alla på forumet med frågor. Man kan ju faktiskt lära sig sitt rums/monitorers svagheter genom tex referenslyssningen eller kombinera sin lyssning med både monitorer och hörlurar. Eller köpa billigare monitorer OCH akustikbehandla sitt rum, frågan kvarstår ändå. Vilka monitorer är bäst i 3000 kr klassen?

Eller har jag missat något? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag är fullt medveten om att man inte får något superljud för 3 papp men min fråga var ju vad jag ska satsa på för den pengen ☺️

Ju mer det kostar ju bättre låter det, det vet vi alla..monitorer för 7000:- låter bättre än några för 3000:-. En mikrofon för 15000:- låter bättre än en för 2000:- 😱 Jag befinner mig på en ganska amatörmässig nivå gällande utrustning i övrigt..skulle gärna vilja ha dyrare saker men är man fattig student så är man. Då får man göra det bästa av det man har o experimentera 😆 Sitter mest hemma o skapar. Har suttit i många år med att par creative högtalare ( sånna för 500:- på närmaste datoraffär ) och vad som helst är bättre att lyssna i än dom 🙂 Har nyligen införskaffat ett par AKG - K 240 lurar som gjort mitt musikliv aningen ljusare.. trivs med dom.

Men nu vill jag alltså ha en aningen mer rättvis lyssning än hifi smilet man får i creative högtalare. Så... någon som själv sitter med monitorer i den prisklassen som jag är intresserad av ( 3 lax högst) som har något positivt att säga? (tack ni som har svarat hittills)

Tack för ett levande forum:)

Redigerat av BoJonatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och trycker på ett par Hs 50. Av dem jag lyssnade på när det begav sig (hs 80, alesis m1 tapco s5, s8 och någon phonic modell) så passade hs 50 bäst för mig. Dels pga utrymmesskäl samt att ljudet tilltalade mig mest. Separationen i vissa av modellerna jag rabblade upp var snudd på värdelöst. Givetvis ska man ha klart för sig att steget upp ett par tusenlappar gör en rätt stor skillnad.

Eftersom jag har dem hemma i en lägenhet och ändå inte kan fläska på här så spelade det inte så stor roll för min del att de inte kan leverera så långt ner i registret som kanske är önskvärt. Använder hörlurar nästintill uteslutande ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
På Vendolin:

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=5425688

Blue Sky Exo 2.1

Tillverkarens hemsida:

http://www.abluesky.com/asp/catalogue/prod...;prodcode=00062

Kanonhögtalare till rena rånarpriset!

Slå till.

Jag har föregångarna eller storebröderna till Blue Sky Exo. För 2 700:- tror jag du inte hittar nåt nytt som är i närheten av dessa ljudmässigt.

Exo och Mediadesk påminner mycket om varandra så jag kan nästa prata om dessa som mina egna. Har lyssnat på Exo men inte jobbat med dom.

Reviews:

http://www.abluesky.com/asp/catalogue/cata....asp?linkid=167

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är fullt medveten om att man inte får något superljud för 3 papp men min fråga var ju vad jag ska satsa på för den pengen :rolleyes:

Ju mer det kostar ju bättre låter det, det vet vi alla..monitorer för 7000:- låter bättre än några för 3000:-. En mikrofon för 15000:- låter bättre än en för 2000:- 😛 Jag befinner mig på en ganska amatörmässig nivå gällande utrustning i övrigt..skulle gärna vilja ha dyrare saker men är man fattig student så är man. Då får man göra det bästa av det man har o experimentera 🙂 Sitter mest hemma o skapar. Har suttit i många år med att par creative högtalare ( sånna för 500:- på närmaste datoraffär ) och vad som helst är bättre att lyssna i än dom 🙂 Har nyligen införskaffat ett par AKG - K 240 lurar som gjort mitt musikliv aningen ljusare.. trivs med dom.

Men nu vill jag alltså ha en aningen mer rättvis lyssning än hifi smilet man får i creative högtalare. Så... någon som själv sitter med monitorer i den prisklassen som jag är intresserad av ( 3 lax högst) som har något positivt att säga? (tack ni som har svarat hittills)

Tack för ett levande forum:)

Jag har ett par Phonic P8A som jag är nöjd med, men dom ligger på c:a 4000:- paret. Den mindre varianten P6A kostar 3000:- paret, dom tycker jag helt klart du ska kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är fullt medveten om att man inte får något superljud för 3 papp men min fråga var ju vad jag ska satsa på för den pengen :rolleyes:

Ju mer det kostar ju bättre låter det, det vet vi alla..monitorer för 7000:- låter bättre än några för 3000:-. En mikrofon för 15000:- låter bättre än en för 2000:- 😛 Jag befinner mig på en ganska amatörmässig nivå gällande utrustning i övrigt..skulle gärna vilja ha dyrare saker men är man fattig student så är man. Då får man göra det bästa av det man har o experimentera 🙂 Sitter mest hemma o skapar. Har suttit i många år med att par creative högtalare ( sånna för 500:- på närmaste datoraffär ) och vad som helst är bättre att lyssna i än dom 🙂 Har nyligen införskaffat ett par AKG - K 240 lurar som gjort mitt musikliv aningen ljusare.. trivs med dom.

Men nu vill jag alltså ha en aningen mer rättvis lyssning än hifi smilet man får i creative högtalare. Så... någon som själv sitter med monitorer i den prisklassen som jag är intresserad av ( 3 lax högst) som har något positivt att säga? (tack ni som har svarat hittills)

Tack för ett levande forum:)

Om du nu är medveten om att du inte kommer få nått superljud för 3000:-,

varför då i huvudtaget fundera på monitors i den prisklassen ??

köper du ett par hörlurar för 3000:- måste du upp regält i pris,

för att monitorerna skall kunna matcha hörlurarnas ljudkvalitet..

ser du redan har ett par AKG 240, har svårt att se vilka monitorer för 3000:- som kan matcha dina 240..

mitt råd om du nu vill ha monitorer är, spara till dyrare eller köp bättre begagnade - då kommer ljudet att bli klart bättre..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo.. folk säger ju så..och det är sant. Men har inte skyhöga krav på monitorer, men ska funka att referenslyssna i . Har kollat runt lite i forumet nu.. och har hittat vettiga svar på min fråga.

Tack o hej!

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med tidigare talare. I den prisklassen är det bättre att skaffa ett par bra lurar. Det är man mycket bättre hjälpt av än ett par monitorer för samma summa. Vill man ha högtalare att lyssna i, så går det lika bra med ordinära hifi-högtalare och en hifi-receiver - något som många redan har och därför slipper ta en extra kostnad för. Enda fördelen med de som säljs som monitorer, är att de brukar vara magnetiskt avskärmade så att de inte påverkar CRT-skärmar som står intill...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Själv tycker jag att det suger allmänt att mixa i hörlurar eftersom en hel del saker blir väldigt onaturliga. Bas "känns" inte på rätt sätt och det finns ingen korsmatning mellan kanalerna vilket gör att man drar sig för att göra extrema panoreringar (vilket jag inte tycker att man ska).

Själv kan jag rekommendera Yamaha HS50M som enligt mig är den bästa monitorn i sin prisklass. Jag har mixat mången låtar på dessa med gott resultat. Basreproduktionen har jag ibland upplevt som ett problem men oftast inte. Man lär sig. De låter inte vackert, men låter det vackert så låter det vackert på de flesta ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par HS50M, provade ganska många monitorer i den prisklassen och lite över, och dessa tyckte jag var tydligast/ärligast av de jag provat så långt. Basen är förmodligen ett litet problem, har lagt upp tre låtar här på forumet, och alla har klagat på att det inte låter så bra i botten. Det har säkert samband med lyssningen. Visst är det skönt att kunna skylla på utrustningen? 🙂 Men annars känns dom väldigt tydliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man mixar musik som skapar jordbävningar med sin botten kanske det inte är så bra. Men det gör man ju inte. Har man ett par lurar med schysst basåtergivning samtidigt (kan rekommendera Beyer DT150, passar bra till musiker också och går att trampa på utan att de dör) så kan man hålla rätt bra koll där nere.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag är väldigt nyfiken på Adam A5. De verkar vara ganska lika Adam A7, som jag hört mycket gott om. Jag kan dock inte hitta några recensioner på A5. Har någon lyssnat på denna monitor? Hur är den jämfört med ESI Near 05 och Behringer Truth 2030 till exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag är väldigt nyfiken på Adam A5. De verkar vara ganska lika Adam A7, som jag hört mycket gott om. Jag kan dock inte hitta några recensioner på A5. Har någon lyssnat på denna monitor? Hur är den jämfört med ESI Near 05 och Behringer Truth 2030 till exempel?

jag har hört dem, och i jämförelse med Near 05 upplever jag dem som bra mycket tydligare i mellanregister och diskant. Tyckte den kändes luftigare och ärligare också (hade med mig både några egenmixade låtar och några orginalskivor, och mina mixar lät bra mycket tråkigare än de riktiga i A5:orna. det var mindre skillnad i Near 05:orna). Behringer-lådorna har jag tyvärr inte hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väldigt nyfiken på Adam A5. De verkar vara ganska lika Adam A7, som jag hört mycket gott om. Jag kan dock inte hitta några recensioner på A5. Har någon lyssnat på denna monitor? Hur är den jämfört med ESI Near 05 och Behringer Truth 2030 till exempel?

Bor du i närheten av Malmö, så kan du komma till mig och jämföra A7 och A5. I Stockholm bör nog JAM ha den.

A5 har fin upplösning och detaljrikedom i ljudet som alla ADAM, men har lite klenare bas än A7.

Ett par tester:

http://www.adam-audio.com/downloads/A5_stereoplay.pdf (tyska)

http://www.adam-audio.com/downloads/A5_professionalTest.pdf (tyska)

http://enceinte-active.adam.audiofanzine.c...570,mao,a5.html (franska)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väldigt nyfiken på Adam A5. De verkar vara ganska lika Adam A7, som jag hört mycket gott om. Jag kan dock inte hitta några recensioner på A5. Har någon lyssnat på denna monitor? Hur är den jämfört med ESI Near 05 och Behringer Truth 2030 till exempel?

Bor du i närheten av Malmö, så kan du komma till mig och jämföra A7 och A5. I Stockholm bör nog JAM ha den.

A5 har fin upplösning och detaljrikedom i ljudet som alla ADAM, men har lite klenare bas än A7.

Ett par tester:

http://www.adam-audio.com/downloads/A5_stereoplay.pdf (tyska)

http://www.adam-audio.com/downloads/A5_professionalTest.pdf (tyska)

http://enceinte-active.adam.audiofanzine.c...570,mao,a5.html (franska)

Kul att höra. Tyvärr har jag just lämnat sveriges bästa stad (Malmö) för Härnösand, så lyssna på monitorer blir lite svårt.

Tack i alla fall för recensionerna. Nu får jag öva mina B - och C-språk. 🙂

Redigerat av Eknaton
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...