Jump to content
Annons

4 Frågor angånde mixning och pluggar


Ekstasis

Recommended Posts

1. Jag använder som jag nämt tidgare POD X3 som gitarr processor, men jag har också märkt att även om det inte låter så speciellt upphetsande oprocessat i Poden , kan man få helt fantastiska resultat med t.e.x waves pluggarna. Jag spelar mycket hård dist, mest metal, om man nu vil göra en sådan formbar ton som möjligt vad ska man tänka på då ? Ska man försöka hålla så neutral ton som möjligt dvs bas/mid/tre/pressence i mitten ? och sedan justera detta i pluggar ?

Det bör kanske nämnas, jag har ganska stora problem med att få en bra ton på min 8 strängade, som låter bra på alla strängar, dom två grövste (080 & 059)

behöver betydligt mer mid/treble för att låta "klart", även då jag föredrar än mer mjuk dist utan vassa kanter.

Jag har även funderat på om 2 st Equalizers skulle lösa detta problem.

Man kan ju med podden välja att skicka en "torr" signal utan effekter...så viktigaste är alltså inte att det låter bra på podden utan att man kan forma ljudet med diverse ljudbearbetning/pluggar.

2. Jag använder mycket reverb i mina produktioner, mycket reverb blir det! Reverben jag använder är mycket långa, då jag försöker skapa en viss sorts atmosfär i min musik, men det uppstår dock snabbt problem, det är riktigt svårt att mixa reverb har jag märkt, på grund av dess dynamiska/oförutsägbara natur...Ibland blir den en sån där "feedback" eller nån form av "rundgång" eller vad det nu heter på ljudspråk... hur som helst detta är ett stort problem då dessa feedbacks totalt dominerar ljudet när det är som värst. Jag hör detta väldigt dåligt i hörlurar (DT880 PRO), medans när jag spelar det i högtalare som vibrierar hela rummet...Jag vill veta om det finnas några speciella verktyg att använda sig av för att lokalisera dessa feedbacks/frekvenser, har nått vagt minne av spektrum analyzer att det ska vara bra att använda när man mixar, har dock aldrig använt en..

3. Vilka effekt pluggar rekommenderas till gitarr eller allmänt ? Jag har nämt tidigare, Pod effekterna håller inte måttet, jag är i desperat behov av en bättre "chorus" effekt t.e.x... Nämn alla pluggar man kan tänkas behövas för att skapa ett "studio" sound. Impuls reverb har jag använt nu mycket på sistonde, det kan göra underverk på programmerade trummor som inte låter realistisk!!!

4. Jag läste studios mixologi och inspelnings special tidningen för några år sedan...Så mycket av det jag läste ligger nog kvar i det undermedvetna...menn nu när man äntligen börjat satsa på musiken på allvar igen så undrar jag om det finnas nån bra guide om mixning på webben ?

Jag vill helst slippa att läsa igenom flera 100-tals sidor, utan vad jag behöver lära mig är främst grunderna...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

1. Jag skulle spela in podens ljud och en torr signal så man kan "ångra" sig om man vill göra ett nytt gura ljud.

2. Voxengo SPAN och Roger Nichols Inspector är två gratis analysverktyg.

Låter som om det blir återkoppling till gitarren när du kör högtalare eftersom du får mindre problem med lurar.

3. Studiosoundet sitter mest i fingrarna dvs kunskap.

Knäppa pluggar, pluggo junior.

http://www.cycling74.com/downloads/pluggo

En samling gratis och bra pluggar:

http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php

4. Problemet är nog att 100 sidor är nog grunderna :-)

Finns inga genväger till det perfekta ljudet... 😛

Har inget tips på bra sidor tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att tänkta på när man lirar in gura:

1. Dra ner disten och lägg flera dubbar som du panorerar ut Vänster och höger. Gruppera dem i par. Det blir mycket tyngre och inte grötigt som det ofta blir när man spelar in gitarr med mycket dist.

2.Som sagt innan, spela in gitarren utan effekter och dylikt så kan du lägga på det i mixen istället, då kan du ångra det du gjort och finjustera mer.

3.Var försiktig med bas frekvenserna tänk på att du inte skall bosta upp dem så de dränker Elbasen.

4.Jag använder en liten eq och sen en Kompressor, inte så våldsamt hård komprisson, typ 20-40 attack och rätt så hyffsat långsam relase.

Om du måste pillra med våldsamt pluggar och emulatorer innan du får ett bra ljud så försök att ändra grundljudet istället innan du spelar in, tänk i tankegångarna. K.I.S.S (Keep it simple stupid) och less is more.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggar jag använder till lite av varje är:

Waves SSL Channel (EQ, comp, gate, filter)

Pantheon (Reverb)

URS MIXEQ (URS har en stor serie bra eq pluggar)

Cubase Delay genom ett Pantheon Reverb.

Izotope Ozone (Mest för mastring, dock även annat)

Diverse andra Waves pluggar

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Använd inga billiga reverb för de pajar bara din ljudbild (kan göra iallafall). De gör det svårmixat och skapar "gröt".

Ju bättre reverb = desto bättre smälter det in och desto mer naturligt låter det. Du får ett annat djup som låter så naturligt så du tänker inte på det, till skillnad från skräpreverb som verkligen hörs så man lägger märke till dem hela tiden.

Prova Amplitube, det ska vara schysst.

Annars för bästa gitarrljud - micka upp en stärkare.

Tips på att lära sig mixa?

Var med nån annan (kunnig) som mixar och se hur den personen går tillväga. Ta efter och prova själv. Jämför med referenser och låt dina öron säga vad som skiljer sig. När du sedan försökt och försökt att få till det, utan att lyckas få till en schysst mix, så lägger du upp här på forumet och ber om hjälp. :rolleyes: Här finns duktigt folk.

Som nybörjare sitter man gärna för mycket och mixar för länge på en och samma gång, och får för sig att det låter bra när det inte gör det. Man missar något enkelt som man egentligen själv klarar av. Kanske för mycket komprimering, för lite reverb, konstigt eq:at... eller vad vet jag.

Du kommer bli bra om du mixar mycket och övar, verkligen försöker få till det. Ta hjälp av internet när du kör fast. Använd bra monitorer eller hörlurar. Om du bara har hörlurar så se till att lyssna då och då i några högtalare (även om de är skit). Eller tvärtom, om du bara lyssnar i monitorhögtalare så lyssna i vilka skräplurar som helst. Det är viktigt att lyssna i flera olika högtalarsystem osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Använder en rack-POD i studion (första versionen) - låter bra. Har även Guitar Rig - fantastiskt användbar (lite svårskruvad dock).

Som nån nämnde är det bra att spela in en ren signal, som man kan använda för att "re-ampa" gitarren sedan.

Mixning är mycket "trial and error". Försök att bryta ner allt till ex.vis trumpaket, kompgitarrer, bas osv. och mixa dessa separat

till de låter bra och sätt ihop dem sedan. Trumkanaler till en stereobuss, med effekter, som sedan mixas ihop med bas osv.

Det är en konst att mixa iofs.

Jag försöker själv att inte pilla med hela mixen på en gång, utan ta det i steg. Svårt att förklara.

I början försökte man väl lägga på så mycket som möjligt i mixen (blir grötigt), hemligheten är väl att dra ifrån grejor.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Använd inga billiga reverb för de pajar bara din ljudbild (kan göra iallafall). De gör det svårmixat och skapar "gröt".

Ju bättre reverb = desto bättre smälter det in och desto mer naturligt låter det. Du får ett annat djup som låter så naturligt så du tänker inte på det, till skillnad från skräpreverb som verkligen hörs så man lägger märke till dem hela tiden.

Får man använda fjäderreverb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...